Sponsorer:
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Nykommer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Feste av flatskjerm på vegg når en bare har 1 stender å bruke?

Hei (igjen)
    Skal kjøpe Panasonic 42"TH-42PX80E som veier 28 kg,
    Veggen vi skal ha TV'n på , har stendere ut ved sidene og en midt på (dette er en "lettvegg"/en kortvegg borto pipa) Dette gjør at TV'n kun vil ha en stender å bli festet på) Noen som har tips til hvordan vi fester denne best mulig? Har tenkt på et sånt "Millimount veggfeste med tilt (kan vippes litt fremover) MT 6020, hvis dere ikke har andre forslag?

Har tenkt på å skru en treplate fast i denne stenderen, slik at vi kan feste TV'n godt til denne platen og så i veggen, slik at vi skal ha "dobbel sikring" Noen som har erfaring med dette? Evt.arbeidsbeskrivelse?

på forhånd tusen takk for svar

Mvh
    Tone

Nykommer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Nå vet ikke jeg hva dere har på veggen? Panel, Gips, Spon?

Men dere vil uansett ha noe feste også der...
    Anbefaler følgende:

1.Bruk Kraftig skruer der stenderen er(Franske treskruer er bra)
    2.Bruk Tec7 eller lignende sterkt lim bak hele festet(Dette sitter enormt bra og vil stabilisere festet)
    3.Bruk skruer også der dere ikke har stendere for å stabilisere festet.
    4.Bruker dere i tilleg den treplanken(Og tec 7bak denne bør dette sitte dønn fast)

Mulig at folk er skeptisk til å lime på veggen p.g.a fremtidige merker, men fester er som regel universale og kan brukes også på neste TV :-)

Har limt fester med lim til lerret og de satt vertfall DØNN!
    Har prøvd dette da jeg skulle flytte lerret lavere en gang....

Viderekommen DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har den forrige modellen panasonic 42" (PX70), et standard biltema veggfeste (399,- ?), enkel gips på vegg og èn stender. Har brukt vanlige clas ohlson gipsanker (10mm hull i vegg, 6mm maskinskru).

Dette sitter som bare juling. Har brukt 2 franske treskruer på stenderen.

Stenderfinner med laservater er perfekt verktøy og koster ikke mye på clas ohlson.

Fordelen med biltema-festet er at det bygger lite, "armen" (altså kraften gipsplaten må takle) blir dertil mindre jo nærmere veggen vekten kommer.

Hvis dere går for feste med tilt så anbefaler jeg å gå litt kraftigere til verks, med lim og finèrplate som grunnlag for veggfestet, som han over meg foreslo!

DrE

Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    er det en gipsvegg?

Isåfall er driva meget godt egnet!

R E L E K T A

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Driva er ikke egnet til å henge opp en flatskjerm! Den takler ikke i nærheten av hva et plateanker takler!

Vi snakker kraft for å trekke pluggen ut av veggen. Det skal ikke mere enn 8kg til før en perfekt festet Driva kommer ut av veggen. Et plateanker (for 11mm hull) takler over fire ganger mer (30-40kg)

Driva er klasifisert for "lett" feste. Det er forsåvidt også et plateanker når det kommer til gips, men kraften de tåler er altså ganske forskjellig.

DrE

Viderekommen Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Driva har 18kg festekraft hvis man drar nedover. Jeg har festet 508XD'en min i enkel gipsvegg, jeg brukte 5x Duo Max. Duo Max er en suveren gipsplugg, og anbefales!

Nykommer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Det er en panel-vegg

Beklager at jeg glemte å skrive det, men det er en panel-vegg med kun en stender

Takk for gode svar så langt!

Til deg som hadde veggfeste fra Biltema, er det nok plass bak til alle ledninger som skal plugges inn bak TV'n?

Mvh
    Tone

Nykommer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Til deg som hadde veggfeste fra Biltema, er det nok plass bak til alle ledninger som skal plugges inn bak TV'n?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Driva har 18kg festekraft hvis man drar nedover. Jeg har festet 508XD'en min i enkel gipsvegg, jeg brukte 5x Duo Max. Duo Max er en suveren gipsplugg, og anbefales!
    Du har rett i at det er ca 18kg nedover. 8kg er rett ut. 30 for plateanker er også rett utover, så noe mer nedover. Jeg tok utgangspunkt i det laveste siden trådstarter vurderte å ha tilt (som da belaster skruene både nedover og utover ved "endring av posisjon")

Duo Max kan jeg også anbefale. Husket ikke navnet på den når jeg svarte først, men jeg har som deg festet plasmaskjermer i gipsvegg med denne. Finnes oljefirma som ikke godtar andre gipsplugger enn Duo Max (og de har mange plasmaskjermer!)

Sitat Opprinnelig postet av tonemo
    Jeg har brukt 2 hdmi innganger, komponent-inngangene og scart-inngangen. merket ikke til noe problem sånn sett. Eneste (som jeg regner med gjelder over nesten hele fjøla) er at det er lettere å

• henge skjermen på i øverkant
    • dra ut skjermen i underkant
    • plugge i kablene
    • senke skjermen ned og feste låseskruene
    du skjønner hva jeg mener når du ser festet.

Skal dere skjule kablene i kabelkanal eller bak gipsen (arkitektboks eller hva det nå kalles)?

DrE

Nykommer danjel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har også gipsvegg med en stender. Brukte Vogel's EFW 6305 siden det var ment for å festes i én stender. Skrudde bare treskruene igjennom gipsveggen og inn i stenderen, henger fint

Aktiv
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av tonemo
    Beklager at jeg glemte å skrive det, men det er en panel-vegg med kun en stender
    Om det er trepanel, så er det ikke noe problem, jeg ville ikke engang brydd meg med hvor stenderne var...

Nykommer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har lyst og henge opp min flatskjerm på rommet. Den skal henges opp på en vegg som jeg har prøvd og finne stenderen på ganske lenge nå. Det er sponplate på veggen. Veggen den festes til er en lett vegg, bare en vegg som er laget utenfor en betong vegg. Skal jeg sette inn propper eller bare skru inn i veggen eller må jeg finne en stender hvis det er der.

Mvh

Marius Sagen

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •