Ny tv, VELIDG itvil etter en tur på expert! PX80E/PX80 vs Q97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv, VELIDG itvil etter en tur på expert! PX80E/PX80 vs Q97

var nede på expert i Kristiansand for å se på tv.

Jeg sto der og snakket med en som hadde peiling på tv og synes faktisk PX80E så helt forferdelig ut iforhold til Q97.

men siden dette var en PX80E, hva er E?

hva er deres personlige mening etter dere kjøpte tven? takk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det er veldig vanskelig å se kvaliteten på et apparat som henger i et utstillingsområdet. Du skriver ikke hva som du mener er negativt med PX80, men den kommer først til sin rett i mørkere, normalt belyst rom. Den er ikke egnet som en "show off" skjerm i et lyst lokale. Selv synes jeg den ser direkte blass ut i et slikt lokale. Men husk også på at betjeningen og butikken har mindre avanse på en PX80 som er svært presset i pris. Så betjeningen har alt å tjene på å lede deg til en dyrere modell eller et annet merke med større avanse for butikken og med større bonus for dem selv.......

E betyr vel bare at den er beregnet for (E)uropa og at den kommer med bordstativ. Det trenger du ikke å bry deg om.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rampi
    var nede på expert i Kristiansand for å se på tv.

Jeg sto der og snakket med en som hadde peiling på tv og synes faktisk PX80E så helt forferdelig ut iforhold til Q97.

men siden dette var en PX80E, hva er E?

hva er deres personlige mening etter dere kjøpte tven? takk
    E står ganske enkelt for europa...

Jeg har en PX80 og er fornøyd med den så lenge jeg ser dvd, Blu-Ray og spiller PS3, men til vanlig tv titting så synes jeg den er som andre flat tv-er. Det blir mye støy og stygge farger.

Nå skal det legges til at PX80 er en av de bedre tv-ene jeg har sett når det kommer til dette og blass er den altså ikke!

Jeg syntes den så meget blek ut på veggen sammen med andre tv-er, men det var til jeg fikk tv-en hjem. Da var det andre boller... Sortnivået danker ut de fleste lcd-er.

PX80 er Panasonic's billig tv så støyreduksjonen er ikke av de beste. Jeg brukte litt tid før jeg så det, men det blir en del støy i bildet og særlig gjelder dette de høyt eksponerte delene av bildet. Med andre ord så blir det en del dithering!

De første timene så hakker tv-en ganske mye. Dette blir bedre ettersom tv-en får kjørt seg skikkelig inn. Du får ikke like gjevne bevegelser som en 100hz lcd, men jeg tipper en PX80 tilsvarer det du ser på kino, eller det du så på din gamle rør tv.

Tv-en er virkelig bra til filmtitting og hvis du har en god dvd spiller som kan oppgradere signalene til HD så kan du vente deg stort av denne tv-en. Det er en enorm dybdeskarphet og detaljer ser ut til å hoppe ut av skjermen.

Det samme gjelder Blu-Ray... Dette er tv-en helt klart suveren på...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som jeg sammenliknet med var ikke hvor bra sort nivå skjermen hadde. men var klarhet iforhold til porer på huden. han hadde satt det opp slik:

PX80E ------- Pioneer PDP-4280XA ------- Samsung Q97

og jeg ser at sort forskjellen er veldig stor. Pioneer er utrolig mye bedre der. men koster jo deretter dobbelt. Samsungen hadde dårligst sort nivå.
    Men det jeg la merke til var at samsungen hadde klarere bilder, på mennesker dyr osv. nå kjørte han en dvd som var koblet opp mot alle 3 og stillebilde.

På klarheten synes jeg faktisk samsungen er bedre enn Pioneeren også, men ikke på sort nivået.

men dette kan vel være noe med å skru av og på bilde prosessoren?
    eller gale instillinger/kalibrerig på expert.?

men hva er den nye modellem for Q97? jeg ser komplett akkurat har fjernet den i 42"

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    E står ganske enkelt for europa...

Jeg har en PX80 og er fornøyd med den så lenge jeg ser dvd, Blu-Ray og spiller PS3, men til vanlig tv titting så synes jeg den er som andre flat tv-er. Det blir mye støy og stygge farger.

Nå skal det legges til at PX80 er en av de bedre tv-ene jeg har sett når det kommer til dette og blass er den altså ikke!

Jeg syntes den så meget blek ut på veggen sammen med andre tv-er, men det var til jeg fikk tv-en hjem. Da var det andre boller... Sortnivået danker ut de fleste lcd-er.

PX80 er Panasonic's billig tv så støyreduksjonen er ikke av de beste. Jeg brukte litt tid før jeg så det, men det blir en del støy i bildet og særlig gjelder dette de høyt eksponerte delene av bildet. Med andre ord så blir det en del dithering!

De første timene så hakker tv-en ganske mye. Dette blir bedre ettersom tv-en får kjørt seg skikkelig inn. Du får ikke like gjevne bevegelser som en 100hz lcd, men jeg tipper en PX80 tilsvarer det du ser på kino, eller det du så på din gamle rør tv.

Tv-en er virkelig bra til filmtitting og hvis du har en god dvd spiller som kan oppgradere signalene til HD så kan du vente deg stort av denne tv-en. Det er en enorm dybdeskarphet og detaljer ser ut til å hoppe ut av skjermen.

Det samme gjelder Blu-Ray... Dette er tv-en helt klart suveren på...
    Okei, jeg forstår, jeg har selv akkurat handlet inn en Xbox360 fra deal til 990kr med HDMI. tenkte jeg skulle bruke denne som media center "pc".

har du kanskje noen bilder av din px80? evt litt informasjon om kalibering? blir nok den uansett. og GET tv tuner, kanskje det vil hjelpe? vi har nå bare en vanlig antenne fra veggen og rett i tven. Jeg er ganske Kresen på bilde. men dog jeg ser mest film og min frue mest tv. men hun tror jeg ikke bryr seg serlig om bildekvaliteten.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rampi
    Okei, jeg forstår, jeg har selv akkurat handlet inn en Xbox360 fra deal til 990kr med HDMI. tenkte jeg skulle bruke denne som media center "pc".

har du kanskje noen bilder av din px80? evt litt informasjon om kalibering? blir nok den uansett. og GET tv tuner, kanskje det vil hjelpe? vi har nå bare en vanlig antenne fra veggen og rett i tven. Jeg er ganske Kresen på bilde. men dog jeg ser mest film og min frue mest tv. men hun tror jeg ikke bryr seg serlig om bildekvaliteten.
    Kameraet mitt har gått i stykker, men her er et lite bilde i sort hvitt fra tv via get dekoder.

Denne tv-en er meget bra til film og jeg er veeeeeelllllldddddddiiiiiigggggg kresen når det kommer til dette. Farger, kontrast og sortnivå må være riktig før jeg kan kose meg med en film eller to.

Du kan fint se Blade Runner uten at det sorte fortoner seg som en grå smørje.

Jeg har sjekket tv med vanlig tv antenne og det blir ikke så helt galt, men det blir mer støy. Sånn sett så lønner det seg med dekoder.

Når det gjelder kallibrering så er det ikke så mye du kan gjøre. Systemet minner veldig om den gamle rør tv. Det er en del faste innstillinger samt det vanlige som kontrast, lys, farge, skarphet osv osv osv osv osv

De 100 - 200 første timene du bruker tv-en så skal du ikke dra kontrast og lys over halvparten, men om du noensinne trenger det er jeg ikke så sikker på. Bildet på tv-en er veldig klart og det kan nok overkokes hvis man drar det for langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det undrer meg hvordan du kan mene at Panasonicen hadde bedre sortnivå enn Samsungen. Q9 er kjent for å være en av markedets beste på sortnivå. Riktignok er den ikke så bra som Pioneer, men en av de som ligger absolutt nærmest. Det første jeg ville holdt mot Panasonicen er faktisk sortnivå.
    Jeg prøver nå på ingenmåte si at det du opplevde er feil, for det kan være alt fra innstillinger til plassering; men det er faktisk slik at Samsungen har bedre sortnivå enn Panasonicen. Panasonic har dermimot bedre gråtoneskala, og er lettere å stille korrekt enn Samsungen som krever en del mer arbeid. Kort sakt kommer Samsungen mer innstilt for å trekke oppmerksomhet, mens Px80 er mer korrekt. Q9 er mer lyssterk og kommer med sterkere farger fra fabrikk. Det kan være dette som "lurer" deg til å tro bildet er skarpere, spesielt i lyse bitikklokaler. Samsung har også DNIe som gjør sitt til at bildet virker klarere. Samsung Q9 var også en av samsungs toppmodeller, og har dermed mer påkostet elektronikk. Dette gjor sitt til bedre behandling av SD-materiale, hvor Samsungen er noen hakk bedre.

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til for å kikke. Tilbakestill bildet til fabrikkinnstillinger, og lek deg litt ut i fra dette. Om du har mulighet for det bør du også få kikket på litt forskjellige kilder. Til syvende og sist er det jo du som skal like bildet, så gå for den som gir deg best inntrykk.

Den nye varianten av Q9 heter A5 og er en fulHD plasma. Regn med at den koster rundt 50% mer.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Det undrer meg hvordan du kan mene at Panasonicen hadde bedre sortnivå enn Samsungen. Q9 er kjent for å være en av markedets beste på sortnivå. Riktignok er den ikke så bra som Pioneer, men en av de som ligger absolutt nærmest. Det første jeg ville holdt mot Panasonicen er faktisk sortnivå.
    Jeg prøver nå på ingenmåte si at det du opplevde er feil, for det kan være alt fra innstillinger til plassering; men det er faktisk slik at Samsungen har bedre sortnivå enn Panasonicen. Panasonic har dermimot bedre gråtoneskala, og er lettere å stille korrekt enn Samsungen som krever en del mer arbeid. Kort sakt kommer Samsungen mer innstilt for å trekke oppmerksomhet, mens Px80 er mer korrekt. Q9 er mer lyssterk og kommer med sterkere farger fra fabrikk. Det kan være dette som "lurer" deg til å tro bildet er skarpere, spesielt i lyse bitikklokaler. Samsung har også DNIe som gjør sitt til at bildet virker klarere. Samsung Q9 var også en av samsungs toppmodeller, og har dermed mer påkostet elektronikk. Dette gjor sitt til bedre behandling av SD-materiale, hvor Samsungen er noen hakk bedre.

Jeg vil anbefale deg å ta en tur til for å kikke. Tilbakestill bildet til fabrikkinnstillinger, og lek deg litt ut i fra dette. Om du har mulighet for det bør du også få kikket på litt forskjellige kilder. Til syvende og sist er det jo du som skal like bildet, så gå for den som gir deg best inntrykk.

Den nye varianten av Q9 heter A5 og er en fulHD plasma. Regn med at den koster rundt 50% mer.
    Forskjellene i sortnivået på disse skjermene er ikke veldig store og kommer man under et vist nivå så vil man ikke plages av det. Problemet oppstår når sortnivået fremstår som grått slik at mørke scener mister dynamikk og ikke minst detaljer. Det er ingen plasma skjermer som kommer i nærheten av en skikkelig crt når det kommer til sort, men de nærmer seg.

Allikevel er det ikke plagsomt eller irriterende på noen måte.

Hvis valget står mellom Panasonic og Samsung så vil det fort ende ut med rent smak og behag. Jeg kan se for meg at Panasonic takler bevegelse bedre og at detaljene holder seg bedre når objekter er i fart, men hvor mye det er snakk om er ikke godt å si.

Det som er viktigst er at skjermen ser helt annerledes ut når den kommer hjem i stua. Med plasma så er dette enda mer tydelig enn med lcd. Du får uansett en kraftig WOW følelse når du dytter inn den første dvd-en.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville holdt en knapp på px80, q96 har jeg hatt og var misfornøyd med bla graderinger, ditheringstøy og gråtoneskala...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsungen viser litt graderinger ved analoge kilder, men dette forsvinner helt ved digitale kilder som HDMI. Veldig mange klager over ditheringstøy på denne TVen. Det er i grunnen en ting mange plasmaskjermer sliter med. LG er vel blandt de verste på dette, spesielt de eldre modellene. På Q9 har jeg inntrykk av at det er svært varierende hvor mye en hører av denne støyen. PX80 er helt klart en del bedre her, og sliter nesten ikke med dette. Det er hvertfall ikke plagsomt i normal avstand. Gråtoneskalaen på Q9 er forferdelig fra fabrikk, og veldig vanskelig å få til en D65 tilnærming. Men det er mulig med litt arbeid uten å bruke servicemenyene, og det blir da et veldig bra resultat. Som sakt er også Panasonicen en del lettere å jobbe med her.

Alt i alt koker det ned til hvilke kvaliteter en vektlegger mest, for begge er veldig gode TVer. Selv holder jeg en knapp på Samsungen fordi jeg veier sortnivå tungt, og liker det litt friske bildet den lager i forhold til PX80. Må si jeg er svært skuffet over de nye A-modellene som jeg trodde skulle fortsette i samme spor som Q9 og ta skrittet et par hakk videre - hvertfall ut fra spesifikasjonene. Uten å ha sett alt for mye på disse virker det som om de har bedre gråsoneskala, og vesentlig bedre kontrast. Desverre har ikke dette fått noe særlig innvirkning på sortnivå, der A4 ligger noe under Q9, mens A5 er ca på samme nivå hva sortnivå gjelder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Samsungen viser litt graderinger ved analoge kilder, men dette forsvinner helt ved digitale kilder som HDMI. Veldig mange klager over ditheringstøy på denne TVen. Det er i grunnen en ting mange plasmaskjermer sliter med. LG er vel blandt de verste på dette, spesielt de eldre modellene. På Q9 har jeg inntrykk av at det er svært varierende hvor mye en hører av denne støyen.
    .
    Samsungen har dårlige graderinger ved alle kilder.

Ditheringstøy er grafisk, ikke lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ikke eid noen av TVene, men testet dem en del. Mine inntykk er at Samsungen har veldig lite graderinger ved digitale kilder. Noe finner man nok om man er prippen, men det var aldri slik at det plaget meg som ved f.eks SCART.

Ditheringstøy har jeg alltid trodd var durelyden en gjerne hører ved lyse bilder, men her er jeg tydelig vis ute og kjører. Hva er ditheringstøy egentlig da?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    generelt om dithering: Dither - Wikipedia, the free encyclopedia

Dette brukes i sammens med pwn(pulse width modulation) på plasma. Dvs plasma cellene pulserer/blinker/skrur seg av og på opp til titusener av ganger hvert sekund, dette sammens med dithering skaper illusjon om ett bilde da øynene våres oppfatter lys over tid. Søk på plasma, pwn og dithering så finner du sikkert mye informasjon. Jeg har ingen linker for øyeblikket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Mine erfaringer med Samsung Q97 er delt. Sortnivået er selvfølgelig bra om man kjører gamma, black adjust og alt i bånn, men det går alltid ut over kontrast og detaljer i mørket. Selv er jeg ganske fornøyd i forhold til prisen (7200,-) jeg betalte. Når objekter beveger seg i en spesiell hastighet mot lyse bakgrunner, kan litt støy fortone seg rundt objektet (motion blur?). Hvordan jeg får redusert dette, vet jeg ikke. Men på den annen side så går kampene i Star Wars-sagaen i en heidundrades fart uten noe forstyrrelser.
    MERK: jeg kjører komponent-inngang.

Ellers er jeg kjempefornøyd med fargene. Å få tak i en kalibrerings-dvd anbefales, evt stille inn etter tips fra nett.

Blu-Ray: så "Death Sentence", og her var det også bittelitt støy rundt objekter i noen mørke scener, men det var kun i et par tilfeller. Resten så bare helt for jævlig bra ut. Gears of War på PS3 var fantastisk, ikke noe støy her.

Lykke til med valget!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •