Pioneer 50" veggfeste - anbefaling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 50" veggfeste - anbefaling

Jeg vurderer å bestille meg PDP-5080XA nå for så å oppgradere denne til en full-HD etter hvert.

Jeg har tenkt å henge TV på vegg og ha mulighet for å beholde veggfestet ved oppgradering.

Har i denne forbindelse noen spørsmål angående veggfeste:
    1) Er pioneers originale å anbefale eller finnes det andre like gode eller bedre?
    2) Jeg føler jeg ikke trenger tilt og ønsker at skjermen bygger minst mulig ut, men hvordan er det å nå til tilkoblinger bak på skjermen? Må man ta ned skjermen for dette om man ikke kan tilte den? Eller må man det uansett veggfeste omtrent? Er der fester som er å anbefale som gjør tilgang enklere (med eller uten tilt)?
    3) Er fast kunde av MPX og de har dette tilbudet med veggfeste: Pioneer 50" plasma TV KURO PDP-5080XA - MPX. Denne har tilt. Bør jeg kjøpe uten veggfeste/stativ og heller kjøpe veggfeste et annet sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde håpet at noen her kunne gi meg noen oppklaringer. Jeg tar turen innom Elkjøp i morgen for å sjekke om de har den inne og kan gi et godt tilbud, men jeg skulle gjerne visst litt mer angående veggfeste. Stoler ikke på selgere på Elkjøp akkurat...

Jeg kan videre informere om at pris ikke spiller noen stor rolle for meg, men jeg tar gjerne det som gir best value for money - men uten store kompromisser... Det viktigste er at det er praktisk og at det ser pent ut (ikke bygger for langt ut, synlige partier etc.).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det originale er å anbefale selv om den strengt tatt er overpriset. Det har stor overflate mot vegg og mange hull for montering. Den gjør også at tv`n ligger helt intill veggen.

Det finnes mange uoriginale stativ der ute som gjør nytten til en billigere penge, men om man ser bort fra pris ville jeg valgt den originale.

Du kommer til alle kontaktene med både uoriginalt og originalt feste (noe annet ville jo vært litt teit)

Hvilken type vegg har du..? Mur/Gips/Tre/?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har originalt feste på 5080. Festet i gips med 8 stk 8mm Molly plugger. Alle tilkoblinger er tilgjengelig fra undersiden. Noe knotete å komme til med 3 stk HDMI, men det går.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trevegg (sponplater) så jeg mener det ikke burde by på noen problemer.

Spørs om jeg ikke skal satse på et originalt veggfeste da. Er det mulig å få tak på brukt tro?

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk originalfeste(WM02). Har hatt en 436fde en 428xd og nå en 508xd alle på samme wm02 feste. Hadde ikke lurt et sekund.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Jeg har originalt feste på 5080. Festet i gips med 8 stk 8mm Molly plugger. Alle tilkoblinger er tilgjengelig fra undersiden. Noe knotete å komme til med 3 stk HDMI, men det går.
    Flytta akkurat inn på ny plass og her er gips. Har alltid fått høre at Gips var for "svakt" for å henge opp en 50" tung skjerm.

Er dette bare tull og tro? Går det fint og henge opp? Fikk høre at jeg kunne bare glemme og henge så mye vekt på veggen.

Huset leiligheten er i, er relativt nytt, og da va vist kvaliteten på veggen ikke god nok til å holde vekten på de nye pioneer tvene har jeg blitt fortalt.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen veier jo ca 35kg, og det er jo en del vekt å henge på en gips-vegg. Det er sikkert flere her inne som har montert en slik skjerm på gips-vegg. Et tips kan jo uansett være å finne stenderne i veggen, og få skrudd deler av festet i dette. Da vil jeg tro du skal være rimelig trygg.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Pioneer 50" hengende i gipsplugger og det er ingen problem. Har hatt en Samsung 50" hengene i samme feste før også.
    Dumdristig som jeg kanskje er så har jeg også dratt litt godt i TV'en ovenifra for å sjekke at det holdt. Kjipt hvis det ikke hadde gjort det, men det gjorde det Hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg iallfall bestilt meg 5080XA fra MPX og et originalt veggfeste fra bestbuy.

Noen som har gode råd vedrørende skjuling av kabler til og fra TV (link til produkter)? Under TV vil jeg sette opp et langt rack fra Ikea. Har tidligere tenkt tanken på å fore ut vegg med plate for å føre kabler mellom vegg og utforing, men tror dette blir litt mye styr. Et annet alternativ er å bore i vegg og ordne seg en gjennomføring der, men er redd dette gjør det veldig upraktisk å trekke kabler og det kan bli vanskelig å få stor nok gjennomføring for alle kabler (tenk f.eks. på en scart kabel). Det enkleste er nok å skaffe seg et form for deksel som går utenpå vegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidarso
    Nå har jeg iallfall bestilt meg 5080XA fra MPX og et originalt veggfeste fra bestbuy.

Noen som har gode råd vedrørende skjuling av kabler til og fra TV (link til produkter)? Under TV vil jeg sette opp et langt rack fra Ikea. Har tidligere tenkt tanken på å fore ut vegg med plate for å føre kabler mellom vegg og utforing, men tror dette blir litt mye styr. Et annet alternativ er å bore i vegg og ordne seg en gjennomføring der, men er redd dette gjør det veldig upraktisk å trekke kabler og det kan bli vanskelig å få stor nok gjennomføring for alle kabler (tenk f.eks. på en scart kabel). Det enkleste er nok å skaffe seg et form for deksel som går utenpå vegg...
    Skal henge opp min 5090 på veggen jeg også , gikk for et veggfeste fra omnimount , ang kabler har jeg tenkt og lage hull oppe på veggen ( bak tven selvfølgelig ) og nede bak en gangske lav stereobenk. Løsningen jeg går for er å skjære/borre ut hull og sette inn 2 av disse :
    Bassrefleksrør fra Biltema . For min del kommer jeg ikke til å trenge å trekke scart igjennom , men du får jo de rørene opp i 11cm i diameter tror jeg så da skal du vel kunne trekke noen scart igjennom.

Får forhåpentligvis gjort dette i morgen , så kan kanskje komme med noen tilbakemeldinger om hvordan det gikk :P

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg en kabelkanal fra Clas. Ser meget bra ut og har plass til endel kabler. Bruker den tykkeste kanalen... noe jeg annbefaler uansett... det ser puslete ut med en tynn/smal kanal under en 50".
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyde legger dere underkanten på Pioneer 50" over gulvet? Selv har jeg tegnet inn 76 cm på mine skisser basert på en tidligere utgave av skjermen (har ikke sjekket om 5080XA har samme dimensjoner, men jeg vil egentlig tro det). Har en Ikea benk som er 35,5 cm høy hvor jeg må bruke topplata til å sette senter høyttaler og forsterker.

Vil gjerne høre hva andre tenker om hva som er optimal høydeplassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyde legger dere underkanten på Pioneer 50" over gulvet? Selv har jeg tegnet inn 76 cm på mine skisser basert på en tidligere utgave av skjermen (har ikke sjekket om 5080XA har samme dimensjoner, men jeg vil egentlig tro det). Har en Ikea benk som er 35,5 cm høy hvor jeg må bruke topplata til å sette senter høyttaler og forsterker.

Vil gjerne høre hva andre tenker om hva som er optimal høydeplassering.
    er vel rundt der jeg også ligger, da får jeg center på skjermen noenlunde i øyehøyde når jeg sitter i godstillingen i sofaen :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått opp veggfestet idag, fikk også lagd hull til å legge kablene i veggen , gikk ganske greit (har gipsvegger), faktiskt lettere enn å få opp selve veggfeste :P

Endte opp med å bruke noe så snålt som bærehåndtak til subkasser som jeg fant på biltema, skjærte bare av bakdelen av de og satte de inn (ett oppe bak tven og ett nede langs listen ), vips skjulte kabler. Får fint plass til allt du skulle trenge av kabler vil jeg tro. Legger ved noen bilder. Ble faktiskt ganske fornøyd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 95cm over gulvet er bunnen på min...

Funk: Cool løsning... liker slik kreativitet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Har fått opp veggfestet idag, fikk også lagd hull til å legge kablene i veggen , gikk ganske greit (har gipsvegger), faktiskt lettere enn å få opp selve veggfeste :P

Endte opp med å bruke noe så snålt som bærehåndtak til subkasser som jeg fant på biltema, skjærte bare av bakdelen av de og satte de inn (ett oppe bak tven og ett nede langs listen ), vips skjulte kabler. Får fint plass til allt du skulle trenge av kabler vil jeg tro. Legger ved noen bilder. Ble faktiskt ganske fornøyd.
    Jeg fikk TV idag og venter veggfeste i morgen. Har tenkt å bruke en kabelbane, men syns din løsning her frister mer nå da jeg også har tenkt i disse baner før. Det jeg lurer på er hvor enkelt det er å få gjennom kablene i veggen? Jeg har en forholdsvis ny bolig (2004) så jeg vil tro det ligger isolasjon i veggen. Veggen (sponplate) TV skal henges på skiller stue og et soverom, men er det ikke slik at selv innvendige vegger blir fylt godt med isolasjon nå til dags (har dårlig byggteknisk kunnskap)? Er det åpen vegg hos deg (ikke isolasjon)? Har du brukt noe rør mellom hullene(ser ikke slik ut på bildet og det er vel vanskelig å få noe til å passe disse bærehåndtakene)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg fikk TV idag og venter veggfeste i morgen. Har tenkt å bruke en kabelbane, men syns din løsning her frister mer nå da jeg også har tenkt i disse baner før. Det jeg lurer på er hvor enkelt det er å få gjennom kablene i veggen? Jeg har en forholdsvis ny bolig (2004) så jeg vil tro det ligger isolasjon i veggen. Veggen (sponplate) TV skal henges på skiller stue og et soverom, men er det ikke slik at selv innvendige vegger blir fylt godt med isolasjon nå til dags (har dårlig byggteknisk kunnskap)? Er det åpen vegg hos deg (ikke isolasjon)? Har du brukt noe rør mellom hullene(ser ikke slik ut på bildet og det er vel vanskelig å få noe til å passe disse bærehåndtakene)?
    Tror ikke det er så vanlig å isolere vegger som deler opp rom inni huset, mulig det kommer ann på hvor "kjipe" utbygger er. Huset mitt ble bygd i 2006 og så vidt jeg vet er ikke noen av veggene som deler opp rommene isolert. Har ikke brukt noe rør mellom hullene, bare plassert de på en rett linje over hverandre så det er ganske enkelt å fire ned kabelene. Siden jeg har gips kunne jeg bare ta en tapet kniv og skjære ut hullene, gikk veldig greit. Du må vel frem med drill og stikksag eller baufil, litt mer arbeid men verdt det vil jeg si.

Det som er viktig å tenke på er om du har noe spikerslag eller annet som kan være i veien for kablene. Er kjipt å lage 2 hull i veggen for så å fire ned en kabel som bare blir liggende oppå et spikerslag :shock:

Her er forresten håndtakene jeg brukte Håndtak
    Det som var greit med disse var at de er store nok til at jeg kan få hånden litt inn i veggen, lettere å få tak i kabelen da.
    Her er bilde av åpningen nede.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lite stund siden dette var ferdig, men jeg tenkte det kan være interessant å se min løsning også. Kjøpte noen foringer (ca. 200 kr.) fra lokal Jernia butikk (billigere om du kjøper lignende hos Biltema, men disse passet perfekt som de var og butikken var lokal:-).

Se ellers bilde.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lite stund siden dette var ferdig, men jeg tenkte det kan være interessant å se min løsning også. Kjøpte noen foringer (ca. 200 kr.) fra lokal Jernia butikk (billigere om du kjøper lignende hos Biltema, men disse passet perfekt som de var og butikken var lokal:-).

Se ellers bilde.
    Er dette det orginal feste til pioneer? Og er det likt på alle modeller. Skal til å bestille tv no, men er usikker på om e tørr å henge denne TV'en på veggen (gipsplater) og hvor store merker dette etterlater seg, da jeg leier nå og eier ikke ennå. Men dette så jo ikke så gale ut...

EDIT: Har fundert lenge no og det ser ut som det blir KRP-500M eller KRP-500A på meg.. Hadde vært fint om feste så ut som på dette bilde

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •