LCD-tv, inntil 10 000, 37"-42", lyd UTgang. Tips ønskes.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD-tv, inntil 10 000, 37"-42", lyd UTgang. Tips ønskes.

Jeg skal kjøpe tv til ny leilighet, men kan strengt tatt heller lite om dette.
    Kan sikkert bruke inntil 10k, men blir ikke lei meg om det lar seg gjøre til noen lapper mindre.

Heller 42" enn 37" for å si det slik, men jeg kan overbevises.

Jeg _vil_ dog ha lydutgang(er) på TVn, slik at jeg kan kjøre surround på tv-sendinger også, selv uten digital boks og whatever.

2+ HDMI ville vært bra. Også inngang for pc, men min laptop har hdmi-utgang, så den biten er vel mindre viktig.

Signal nå er kabel-tv. Gets analoge, men ny leil har visstnok digitalt.
    Bruksområde: primært tv-titting/film, sekundært koblet til pc.

Det trenger ikke være en uber-geeks drømme-tv, men rett og slett en BRA en. Bra bilde, bra sortnivå, bra skarphet, you get the drift. Og siden jeg _er_ sånn...så blir jeg glad om det finnes tester å lese om forslagene.

Jeg har forstått det slik, at med mindre det er størrelser på 55" og opp, så vil man strengt tatt ikke merke forskjell på hd ready og full hd? Så det bryr jeg meg mindre om.

Sitat Opprinnelig postet av [url=http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6810011-1.html]David Carnoy, CNET Reviews[/url]
    Our resident video guru, Senior Editor David Katzmaier, stands by what he said two years ago: The extra sharpness afforded by the 1080p televisions he's seen is noticeable only when watching 1080i or 1080p sources on a larger screens, say 55 inches and bigger, or with projectors that display a wall-size picture.
    Sitat Opprinnelig postet av [url=http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6810011-1.html]David Carnoy, CNET Reviews[/url]
    some people just want what's considered the best spec on a TV. If you're one of those people, spend the extra dough, [..] if you're thinking of going big, really big (a 55-inch or larger screen), or you like to sit really close (closer than 1.5 times the diagonal measurement), the extra resolution may make it worth the difference--as long as you have a pristine, 1080i or 1080p HD source to feed into the set. And finally, it's a good idea to go with 1080p if you plan to use your TV a lot as a big computer monitor.

If none of those factors jump out at you as true priorities--and you are working on a tight budget and want to save some dough--a 720p set is going to do you just fine.
    Sitat Opprinnelig postet av [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Full_HD]Wikipedia[/url]
    To distinguish the difference between 1080p and 720p with the human eye with 20/20 vision and a 50 Inch screen, you need to be sitting within 6 feet of the screen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt en titt på LC37X20 fra Sharp til rundt 10k, glimrende tv til prisen.
    også 42LG3000 til litt under 10k er et greit kjøp. Har helt utelukket plasma? for til ditt budsjett er jo Panasonic TH42PX80 det suverent beste kjøpet

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med han over.
    Skal du sjå mykje på tv og film (ikkje frå pc), so er plasma betre enn lcd.
    PX80 er tingen for deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de to jeg har fått foreslått ellers er px80 for plasma, eller sonys nye W4000 for lcd. Greit å dobbelsjekke litt rundt likevel.

Takker for input og tar gjerne i mot mer, enten det er divergerende meninger eller bekreftelse på det jeg har fått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bør man ikke se film via PC med en plasma, til dømes PX80? Tenkte å skaffe meg PX80 og bruke bærbaren som HD-kilde til denne, er dette ikke lurt?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje noko problem! Før var det ein fare for innbrenning av statiske bilder, som for eksempel skrivebord og liknande. Men dei nye plasmaskjermane er mykje betre på dette no.

Det har ikkje med om det er SD eller HD materiale. So her er det berre å kjøre på

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med oppløsningen? Har ikke px80 "bare" 1024* der, ikke den hd-ready 1352*(eller hvor mye det nå er), og hvor stor rolle spiller egentlig slikt?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PX80 har HD (720p). Om du sitter ca 3meter frå ein 42" ser du ikkje noko forskjell på det og full HD (1080p). Ein god HD skjerm er betre enn ein billig full HD!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror jeg tenkte ift pc-bruk. Men egentlig aner jeg ikke hva jeg mente.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i forhold til pc-bruk er det jo kjekt med full-hd. får jo større oppløsning. men igjen hvis du sitter litt unna tv`en kan tekst bli litt i minste laget med maks oppløsning. LCD er nok litt bedre til pc-bruk, men er på ingen måte noe problem å bruke plasma heller. enest være litt forsiktig med tanke på innbrenning i begynnelsen. men er ikke det store problemet lengre og skal mye til. Så ville nok valgt PX80. men hvis du vil gå for LCD så er ihvertfall jeg strålende fornøyd med min Sharp til tross for at jeg er plasma-fan.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere en god forklaring på hvordan dere bruker PS3 til slike tv'er. Annet enn spill altså. Har skjønt at der er noe mer media-aktig, men ikke hva. Evt en link til info.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eit mediasenter?

Ein kan no lagre video/musikk på disken i tillegg til at ein kan streame frå ein PC gjennom trådlaustnett og lan. Hjå meg fungerar trådlaust dårleg på videostreaming, avspelinga stoppar opp av og til.
    Ein har då samla DVD, BD og musikk og PC-avspeling i ei maskin

Søk på streaming med PS3 so finn du mykje!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, slik å forstå. Takker. Hvem i allverden skrev noe om slikt til 950 her? Kan jo ikke stemme.

Vet noen hvordan Panasonic TH-50PX8E er i forhold til den nå mye omtalte 42" versjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    th50px8 er en rimeligere utgave med lavere kontrast og en mindre hdmi i forhold til px80

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det endte med en 42px80. Gikk for "folketv'n". Kom vel etter hvert fram til at jeg ikke er conneisseur nok til å merke evt små forskjeller. Og pc-bruken blir vel heller liten tror jeg.

For ikke å snakke om at jeg har brukt nok penger på ny-kåken nå...

Blir nok fornøyd. Takk for alle innspill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •