Samsungs nye plasmaserie, psxxaxxx

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsungs nye plasmaserie, psxxaxxx

Har sett at Samsung har kommet med nye plasmaer nå, ser jo fine ut på papiret og de billigste er jo ganske billige. Elkjøp selger en ps50a416 til 12000. Skjønner dog ingenting av forskjellene mellom de forskjellige modellene, a456, a457 osv.
    Tenkte uansett at her kan man diskutere den nye plasma line-upen, fant ingen andre tråder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på disse.
    Forskjellen mellom de forskjellige modellbetegnelsene går på utstyrsnivå.
    De som begynner på 4xxx er HDready skjermer, med og uten 100HZ osv.
    De som begynner på 5xxx er fullHD skjermer. Fant link til de forskjellige tvene på New URL
    Havner vel på den norske hjemmesiden snart også. Bildet overbeviser bra i disse. Gode farger og skarpt bilde. I butikk er dte så og si umulig å se sortnivå, så vi får vente til noen har kjøpt en og sitter hjemme i mørket for å se sortnivå.

I mellomtiden, linker til tvene på svenske samsungsiden:
    PS50A476 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG
    PS50A457 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG
    PS50A456 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG

PS50A557 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG
    PS50A556 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG
    PS50A558 tv - vardagsrum & sovrum SAMSUNG

Så på den ene skjermen (4 serien) ved siden av en pioneer 5090. Kan ikke si med sikkerhet at jeg hadde gitt dobbelt så mye for pioneer skjermen... Men som sagt, sortnivå er umulige å se i et butikklokale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsungs nye produktbetegnelse kan være litt vrine å skjønne seg på ja, men i bunn og grunn er det bygget opp veldig likt som før.

Det første tallet etter A indikerer hvilket segment skjermen ligger i (budsjett, mellomklasse, toppmodell). Det neste tallet indikerer spesifikasjoner (typisk analog/digital tuner, 100Hz osv). Det siste tallet står for hvilken type design som er valgt på kabinettet, og skal ikke ha noen annen funksjon.

Merk at spesifikasjonene også kan variere med skjermstørrelse selv om det er samme modellserie.

Mine erfaringer er så som så med de nye plasmamodellene. 4-serien synes jeg hadde et alt for dårlig sortnivå. Faktisk et tilbakesteg fra forgjengeren, Q7. Sortnivået er en del bedre på 5-serien, og faktisk akseptabelt. Det er tydelig at Samsung har jobbet med farger og gråtoneskala. Også kontrasten er vesentlig bedre, selv om det desverre har fått alt for liten innvirkning på sortnivå. Må faktisk si jeg ble litt skuffet da jeg likte Q7 veldig godt, og fikk store forhåpninger da Samsung slapp spesifikasjonene på de nye modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en 416 da som Elkjøp selger til 12000, er dette en spesial Dixon modell?
    Skal ha meg en 50" etter sommeren tenker jeg, synes disse så lovende ut, men nå er jeg usikker. Noen som vet om/når Panasonic PX80 i 50" kommer? Hvordan står Samsungene seg i forhold til LG50PG6000?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    Hva med en 416 da som Elkjøp selger til 12000, er dette en spesial Dixon modell?
    Skal ha meg en 50" etter sommeren tenker jeg, synes disse så lovende ut, men nå er jeg usikker. Noen som vet om/når Panasonic PX80 i 50" kommer? Hvordan står Samsungene seg i forhold til LG50PG6000?
    Denne lurer jeg og på om noen har ris/ros til. Pen tv.. så den i sted da jeg prøvde å få kjøpt meg støvsugeposer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa for et par poster siden indikerer tallet etter A4 at det er en TV med forskjellige spesifikasjoner fra den vanligere A456.

I dette tilfellet vil det si at den ikke er 100 Hz, men 50 Hz. Den har også en del lavere oppgitt kontrast, 20000:1 mot 1M:1 i A456. Samsung har også brukt sparekniven og fjernet en HDMI inngang, slik at den ender opp på 2 stk. Bildemessig er den sammenliknbar med den utgåtte C6-modellen.

Mot LG's PG6000 vil jeg si A456 stiller noe sterkere. Bildet oppleves skarpere, spesielt ved bevegelse. Den har tilsvarende bra lysstyrke som PG6000, men har noe bedre sortnivå. Kontrastnivået er også en del bedre, ikke bare på papiret. Når det gjelder gråtoneskala skal de nye modellene være vesentlig bedre enn de gamle C6- og Q9-modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har problemer med å finne korrekte spesifikasjoner på PS50A456. Samsung.no har ikke den listet opp, mens på de svenske og engelske sidene finnes den. På de svenske sidene står det at dynamisk kontrast er 1 000 000:1, mens på de engelske står det 30:000:1.

Samsung England

Samsung Sverige

Siba fører modellen i Norge, og der er den listet opp med 20:000:1 i dynamisk kontrast. Videre har de skrevet at oppløsningen er 1024x768, men det regner jeg med at er skrivefeil.

Skal hjelpe en kamerat med kjøp av ny TV, og det hadde vært litt fint og fått hjelp av ekspertene her på forumet. Noen som har noe input til mitt innlegg?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har gått på en slik i det siste? Jeg tittet på en 5-serie på Expert, og med unntak av ørlitegrann banding synlig ved panorering over uniforme flater var den veldig lovende. Er mulig å få ganske rimelig om dagen, så en skulle tro dette var kandidat for flere enn meg.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Er det ingen som har gått på en slik i det siste? Jeg tittet på en 5-serie på Expert, og med unntak av ørlitegrann banding synlig ved panorering over uniforme flater var den veldig lovende. Er mulig å få ganske rimelig om dagen, så en skulle tro dette var kandidat for flere enn meg.
    Jeg kjøpte en PS50A457 (tror det er 7 og ikke 6 på slutten) fra Komplett her om dagen. Kosten et par kroner over 10k med miljøavgift og det der inkludert. Jeg har ingen problemer med å anbefale det TV. Mye tv for pengene og damene blir fornøyd.

Har problemer med å finne korrekte spesifikasjoner på PS50A456. Samsung.no har ikke den listet opp, mens på de svenske og engelske sidene finnes den. På de svenske sidene står det at dynamisk kontrast er 1 000 000:1, mens på de engelske står det 30:000:1.
    På esken står det faktisk 1 000 000:1 dynamisk kontrast

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte likegodt en PS50A557, for jeg trenger TV innen rimelig tid. Nærmest for impulskjøp å regne, så det gjelder å krysse fingrene. Beregnet levering er 13., og det føles uendelig lenge til. Når den er på plass blir det gjennomgående analyse her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Hei! Spendt på hva du syns!

Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Jeg bestilte likegodt en PS50A557, for jeg trenger TV innen rimelig tid. Nærmest for impulskjøp å regne, så det gjelder å krysse fingrene. Beregnet levering er 13., og det føles uendelig lenge til. Når den er på plass blir det gjennomgående analyse her

Har nettop annskaffet meg en sånn selv, og lurer på en ting.. fordi jeg kjøpte den hos Deal og der sto det at den hadde "Real 100Hz" i beskrivelsen.. Men i bruksanvisningen står det ikke noe om at den har det. Ikke på Samsungs sine sider heller!
    Er det noe jeg har oversett kansje? HJELP!!:? Føler meg rett og slett lurt vis det er tilfelle at den ikke er 100Hz..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja..

Sitat Opprinnelig postet av DjLarma
    Har nettop annskaffet meg en sånn selv, og lurer på en ting.. fordi jeg kjøpte den hos Deal og der sto det at den hadde "Real 100Hz" i beskrivelsen.. Men i bruksanvisningen står det ikke noe om at den har det. Ikke på Samsungs sine sider heller!
    Er det noe jeg har oversett kansje? HJELP!!:? Føler meg rett og slett lurt vis det er tilfelle at den ikke er 100Hz..

Fant ut til slutt at jeg fikk rett, den har ikke 100Hz.. etter mange mail til Deal sin produktsjef fant han ut til slutt at di tok feil og måtte endre beskrivelsen på den!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du noe prisavslag fra Deal da? Du kan ha krav på det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    Fikk du noe prisavslag fra Deal da? Du kan ha krav på det

Fikk 1000,- i avslag da, men vurderer og bruke angreretten faktisk.
    Enten bytte til PS50A656 eller LE52A656, men er litt usikker enda hvem det blir, Ps`n er litt høyt priset syns jeg, og LE har faktisk gått ganske mye ned i pris.

Noen som har erfaringer med di modellene??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DjLarma
    Fikk 1000,- i avslag da, men vurderer og bruke angreretten faktisk.
    Enten bytte til PS50A656 eller LE52A656, men er litt usikker enda hvem det blir, Ps`n er litt høyt priset syns jeg, og LE har faktisk gått ganske mye ned i pris.

Noen som har erfaringer med di modellene??

Byttet inn PS50A557 til PS50A656, siden jeg fikk 3000,- i avslag på 656 modelen som kompensasjon.

I`m happy!:-D

Newcomer bihweb sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lol

Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Denne lurer jeg og på om noen har ris/ros til. Pen tv.. så den i sted da jeg prøvde å få kjøpt meg støvsugeposer...
    DEN VAR GOD

Skulle kjøpe støvsugerposer men kjøper TV i stedet

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bihweb
    DEN VAR GOD

Skulle kjøpe støvsugerposer men kjøper TV i stedet
    Hehe.. og det værste er at det er sant ;-)

Nå sitter jeg her blakk med 50 tommer på veggen,
    og hybelkaninene løper fritt

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tok sin tid å komme så langt.

Kort sagt om PS50A557:

Pen, grei fjernkontroll, gode kalibreringsmuligheter, tåler lys i rommet godt (mindre grå i panelet under direkte lys enn jeg var redd, dette var den beste positive overraskelsen), kontrasten er sånn at den er glimrende å se på med lyset helt av selv om den ikke er ekstrem, har MoviePlus eller noe sånt som kan gi gode bevegelser om man er villig til å svelge noen små feil her og der.

Men: spiller av 24hz på 50hz, det vil si at to ganger i sekundet kommer det et bittelite hakk. Bruk den derfor på 60hz og svelg heller at det mikrohakker litt. Jeg føler også at kontrasten er bedre på 60hz, men det har jeg ikke forsøkt å måle eller noe slikt. På spill der veldig kraftige kontraster beveges veldig fort kan man av og til se bittelitt grønt etterslep, men dette er nok innenfor det som er normalt på plasma, og jeg har aldri sett det mens jeg ser film.

Ellers problemfritt så langt. Skal ikke uttale meg om den analoge tuneren og bildebehandlingen, da denne ikke er i bruk. Dette er en TV for deg som vil ha 1080plasma til bluray-bruk, (og således er det jo litt dumt at 24hz ikke fungerer som det skal men det kan man altså leve med på en så liten skjerm) og ikke for deg som skal ha analogt TV-signal inn.

Det har rukket å gå noen måneder før jeg fikk konkludert og satt meg ned for å skrive dette, så nå er kanskje LG 50PG7000 et bedre kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •