Glossy skjerm og pianolakk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Glossy skjerm og pianolakk?

Har planer om å kjøpe ny LCD-TV, og har sett meg ut et par kandidater. Synes det er vanskelig å finne info om farger, materialer, finish o.l. for de aktuelle modellene. Elkjøp og Expert har de ikke utstilt ennå. Jeg vil for all del ikke ha en TV med glossy skjerm, da jeg jeg synes det er plagsomt med refleksjonene. Vil heller ikke ha sort pianolakk design, synes ikke det er spesielt pent (joda, pent på pianoer ), og det gir også uønskede refleksjoner.

Noen på forumet som har mer info, eller har sett disse to modellene i virkeligheten, og kan si noe om skjerm og/eller omramming er glossy?

Hardware.no - Prisguide - Samsung LE40F86BD

Hardware.no - Prisguide - Philips 42PFL5603

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung LE40F86BD er meget glossy.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Mener du skjerm, omramming eller begge deler? På de bildene jeg har sett så ser "rammen" på Philips 42PFL5603 litt pianolakkaktig ut, mens Samsung LE40F86BD virker mer som sort matt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Ja det har du rett i, fant en test som sier "The reflective screen is framed by a glossy piano-black bezel...."

Etter å sjekka litt mer så trur jeg Sony W4000 ligger bedre an:

The LCD screen itself isn't fully matte; instead it takes on a slight sheen of gloss although this is nowhere as reflective as most plasma televisions or Samsung's earlier "Super Clear Panels".

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kødder du eller?

De tvene du nevner er jo de mest glossy som finnes.
    Vi snakker Pianolakk og glass her!!

Philipsen er jo stort sett lagd av glassliknende materiale...

Jeg skjønner ikke problemstillingen, glossy passer perfekt til bilder osv... Svart reflekterer virkelig ikke så mye....
    Glass kan sef reflektere sol lys, samtidig så gjør det jo bildet mye klarere.

Nesten absolutt alle Samsungene er glossy... iallefall de som er verd å nevne.

Skal du ha noe som ikke er fult så glossy så kan du kanskje sjekke ut JVC, Sony, Grundig og Panasonic... disse går nemlig får å være litt mindre glossy i utførelsen..

Ellers er trenden glossy på de fleste tver for tiden...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    kødder du eller?

De tvene du nevner er jo de mest glossy som finnes.
    Vi snakker Pianolakk og glass her!!

Philipsen er jo stort sett lagd av glassliknende materiale...

Jeg skjønner ikke problemstillingen, glossy passer perfekt til bilder osv... Svart reflekterer virkelig ikke så mye....
    Glass kan sef reflektere sol lys, samtidig så gjør det jo bildet mye klarere.

Nesten absolutt alle Samsungene er glossy... iallefall de som er verd å nevne.

Skal du ha noe som ikke er fult så glossy så kan du kanskje sjekke ut JVC, Sony, Grundig og Panasonic... disse går nemlig får å være litt mindre glossy i utførelsen..

Ellers er trenden glossy på de fleste tver for tiden...
    Takk for svar. Nei, hvorfor skulle jeg bruke tid på kødde med sånt? Har vel litt andre preferanser hva gjelder humor Problemstillingen er, som jeg skrev i første innlegget, at jeg ikke ønsker mye refleksjoner, Har mye vinduer og kveldssol i stua, og synes heller ikke at pianolakk er så pent på en TV. Synes heller ikke glossy ramme er perfekt til bilder osv., det er jo min personlige smak. TV-produsentene er ikke spesielt flinke til å oppgi farge, finish o.l. i spesifikasjonene, og bildene kan fort gi feil inntrykk. Ta f.eks. den nevnte Samsung'en, den ser slett ikke glossy ut på Samsung sine egne bilder, mens bildene og beskrivelsen i testen viser en annen virkelighet. Philipsen har jeg ikke sett andre bilder/tester av, så det er ikke så lett å vite hvordan den er i virkeligheten. Du skriver at Philipsen er stort sett lagd av glassliknende materiale. Noe info jeg fant sier at "The 5000 Series features cabinetry of glossy, black casing with rounded, acrylic edges ..." På tross av sort pianolakk så liker jeg faksitsk designet på Philipsen ganske godt, men den gjorde det ikke så bra i en test på Cnet. Nei, jeg tar nok heller og bestiller en Sony W4000 til uka. Men ellers takk for tips om andre merker, skal se litt nærmere på flere.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var litt fleip da. Skjønte at du ikke tulla.

Men bildet avslører det ganske godt på Samsungene, du må imidlertid forstørre bildet ved å dobbelklikke.... da hadde du garantert sett pianolakken..

Alle har sin smak, og du har jo også solskinn i stua, noe som i og for seg er trivelig.

Skjønner at du ikke vil ha masse glass da... men svart pianolakk reflekterer virkelig ikke så mye lys eller skinn. Svart absorberer jo som kjent lys og reflekterer derfor lite. Du ser skinn i den men ikke reflektert lys akkurat. Da må isåfall hele solen skinne direkte på rammen og det gjør den jo sjelden... altså lys i seg selv blir ikke reflektert, bare direkte lyskilder som lampe eller lommelykt direkte rettet mot ramme.
    Men så er det jo dette med hvordan man vil at tv skal se ut også og der har de fleste sin egen smak..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •