Dilemma ved førstegangskjøp av Flat-TV - Plasma/LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dilemma ved førstegangskjøp av Flat-TV - Plasma/LCD

Hei folkens! Skal for første gang kjøpe meg ny TV i en alder av 23 (på høy tid!), og vil i den forbindelse introdusere meg som ny bruker på dette forumet. Har drevet og lest litt rundt på forumet før jeg nå poster, blant annet trådene dedikert til de to TV'ene jeg har blinket meg ut, med tilhørende tester postet av dere.

Har i dag en 28" Panasonic 4:3 fra 19-pil-og-bue stående i stua, på ca. 3.2 meters avstand. Tenkte å holde på tradisjonen, og gå for Panasonic på den nye TV'en også..

Har tenkt på både TH-42PX80 og TH-42PZ80 (Gode LCD-forslag er velkomne!), og skal prøve og fremstille min situasjon best mulig, slik at evt råd fra dere blir bedre.

Først av alt: Jeg er som dere sikkert skjønner ingen feinsmecker, verken på lyd eller bilde. Prisrammen min er ca. 10-12.000 (som den studenten jeg er). Har forsåvidt skjønt det at Full-HD ikke nødvendigvis gir et bedre bilde, men at grunnene til oppfattet bildekvalitet er sammensatt. Jeg liker imidlertid å ha følelsen av å ha gjort et godt kjøp når det gjelder teknologi, og vil forhøre meg med dere før jeg evt begir meg ut på dette.

1. I stuen vår består omtrent hele veggen på venstre side av sitteposisjonen av store panoramavinduer (som vender mot nord-vest). Dette vil si at jeg på dager med mye sol opplever å få solskinn rett på skjermen utover ettermiddagen/tidlig kveld.(men hvem sitter inne når det er fint vær og sol? ). Etter det jeg har forstått er ikke plasma det beste valget i situasjoner der man har veldig opplyste rom, og hvordan vil de overnevnte Panasonic-tv'ene være i en slik situasjon? Har de ikke noe virkemiddel mot refleksjoner, og i såfall, hvor effektive er disse? Er det en mulighet å kjøpe noen persienner og dekke for vinduene i slike situasjoner, vil dette være en god løsning? Eller er dette en så håpløs situasjon at LCD er eneste utvei?
    Er 42" stor nok på litt i overkant av 3m sitteavstand(det må det nesten, lommeboka sier nok stopp der:P Men interessant å få synspunkter på dette likevel).

2. Jeg registrerer at PX80 har fått meget gode kritikker, til å være en "billig-skjerm". Man får den i skrivende stund til under 8.000 i diverse nettbutikker, inkl. Elkjøp. Tidspunktet for innkjøp av tv anslår jeg til medio August/primo September. I den forbindelse er jeg usikker på, om det er verdt de 4-5.000 ekstra det koster for PZ80 (p.d.d), om det vil være verdt å vente 1-3 mnd til på den f.eks, og om det i det hele tatt er vits å legge ekstra penger i det for meg.

3. Bruksområdene mine er: Først og fremst TV, digital kabel-tv fra canal digital (grunnpakke+canal+total, via HD PVR-dekoder) og Film via denne Pioneer hjemmekinoløsningen med HDMI og oppskalering av DVD-er. (som jeg forøvrig skjønner ikke akkurat er noe high-end greier). P.d.d står det som stereo på hver sin side av tv'n (selv det er vilt mye bedre lyd enn den skrale 28" klarer ved dvd-titting!) Skal sette det opp i 5.1 posisjon etter hvert, har bare ikke hatt tid og ork ennå .

4. I tillegg til dette planlegger jeg å gå til innkjøp av Apple TV i løpet av høsten, og leie filmer via denne. (omvei via amerikanske gavekort på itunes inntil vi får det i Norge) Vil begge Panasonicene kunne drive denne boksen greit, og vil f.eks PZ-80 gjøre det merkbart bedre? Eller vil en LCD-tv gjøre jobben enda bedre?

Fra tid til annen vil jeg kanskje også ville koble til MacBooken min, vil dette gå bedre på TH-PZ'en siden den har Full-HD oppløsning, eller er det knekkende likegyldig?

Jeg skal også kjøpe Nintendo Wee, vil denne kjøre greit på de to TV'ene, eller vil TH-PZ'en gjøre det bedre?

Playstation 3 med Blu-Ray er heller ikke langt unna innkjøp. Denne støtter vel filmer i 1080p, vil dette bli merkbart bedre på en TH-PZ? Merk sitteavstanden, ca 3.2m.

Beklager rotete layout på posten, det ble etterhvert mye lengre enn tenkt på forhånd..

I bunn og grunn leter jeg etter argumenter fra dere erfarne, både for og i mot disse to tv'ene i forhold til mine behov. Jeg er som sagt ingen hard core lyd-og-bilde-mann. Derfor sier fornuften at jeg heller går for TH-PX'en (og spare x-antall tusen og heller bruke de på ATV/Wee/PS3), mens den teknofile i meg sier at jeg bør vente til TH-PZ'en blir litt billigere slik at jeg har en enda mer fremtidsretted løsning. Men ny TV vil jeg ha så fort som bare lønnen fra sommerjobben kommer, helst i dag

Hjelp! Bidrag mottas med stooor takk Mvh nickyG

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager bump, men

Noen? Hadde blitt svært takknemlig for hjelpsomme svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er ingen "proff", men jeg vil nok anbefale 42 tommer og desuten lcd med mindre du kjøper persienner! Jeg vil nok selv anbefale deg å kjøpe lg eller samsung. En m87 fra shg.no for eksempel! full hd har ikke nødvendigvis så mye å si, men det gfjør mange ganger bildet bedre! Mitt beste tips er å gå i butikken å se på nrk på tvene der og se på nrk merke og se om det står stille og svartnivå osv. det skal også sies at plasma vil være best på dette! lykke til!!!:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er tingen med flere av disse billige Full HD LCD tv'ene er at 1080P oppløsningen nesten blir ubrukelig pga. såkalt "judder". altså at det er meget synlig hakking på bildet. Dette er et meget utbredd problem, spesielt ved 24p.

Skulle jeg ha gått for en LCD skjerm i den prisklassen du sier så ville jeg nok gått for Sony W4000 eller Samsung A6**. Hvis valget hadde vært mellom 80PX og 80PZ, og som du sier er du student, så ville jeg nok valgt PX80. Den er jo trossalt ca 5000kr rimeligere og har et MEGET bra bilde. Denne TV'en slår MANGE fullhd lcd skjermer!

Det du må spørre deg er: "Kommer jeg til å irritere meg over at jeg ikke har FULLHD?". Er svaret ja, så går du for PZ80, hvis nei går du for PX80.

En annen ting er jo at hvis du skal skryte til kompisene dine om at du har kjøpt deg en ny TV, så vil du nok få mange: "Hvorfor kjøpte du ikke FULLHD??" fra dem.. men heldigvis vet vi bedre?? =P

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for PX 80, en kjempetv til prisen... Bare tull med fullHD på så liten skjerm (min mening, og mange andre :-D ) Let litt på nettet, det er stadig gode tilbud på denne. Har forgjengeren og er meget godt fornøyd.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for FullHD pga at du får mere støy i bildet på HD-sendinger på en lavoppløselig plasma, men det er ditt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaha? hvor har du dette fra?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser forskjell på Full HD og Hd ready 42" på 3m avstand har du VEEEEEEELDIG godt syn. Så lenge du holder deg til 42" er det liten vits i å kjøpe full HD med tanke på bildet. Om du irriterer deg fordi du ikke har full HD, så bør du heller kjøpe det. Men forskjellen blir mest på det psykologiske planet. Tviler på at du ser forskjell når du sitter så langt unna.
    Hvis du setter deg 1,5 meter unna og har Full HD og HD ready side om side, ser du forskjell, men ikke ellers.

PLasma eller LCD? Plasma gir bedre bilde. Dessuten er en god plasma tv billigere enn en god lcd. Kjøp deg en god plasma og noen pene lystette gardiner eller persienner Med tanke på hvor skjelden vi ser sola i dette landet er det nok ikke så ofte du får bruk for de gardinene uansett

Hvis du kan leve med hakkete panoreringer og dårlig sortnivå på lcd, så er som tidligere nevnt sony og samsung gode alternativer. Hvis du liker å se film og har litt krav til sortnivå, så kjøp plasma og noen gode gardiner Det hadde hvertfall jeg gjort
    (det har jeg forresten allerede gjort)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg investert i en TH42PX80, og er kjempefornøyd! Vanvittig bra å se film på hvertfall gikk likesågreit på elkjøp 100m unna her jeg bor. Måtte ut med 8.995. Billigste nettbutikk hadde den til 7.390, men da måtte jeg vente 2 uker for at de skulle få den inn på lager, pluss betale 1.200 i frakt. Og det var det ikke verdt synes jeg. Slipper stress med å sende den inn osv også!

Et spm har jeg til dere.. Er ikke superimponert over bildekvaliteten jeg får på vanlige tv-sendinger. Spesielt på fotballkamper ser gressmatten "grøtete" ut.
    Har kabeltv med dekoder, som er koblet til via scart. Om en mnds tid vil leverandøren min gå over til digitale signaler, så da bil jeg få en HD-Dekoder med HDMI ut, vil dette hjelpe på vanlige kanaler også, som ikke har HD? Kabeltv og internett leveres gjennom et 2-3 år gammelt coax-nett. Er dette bedre eller dårligere enn fiber, som jo er så mye ståhei rundt?

Ang sollyset så er det bare et par timer om dagen jeg får det direkte på tv-en, og da henger jeg bare et pledd foran, så går det fint!

Takk for svar!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bildet til cinema, er ikke kjent med menyen til px80 men du finner det sikkert lett under picture eller noe.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Ville nok gått for FullHD pga at du får mere støy i bildet på HD-sendinger på en lavoppløselig plasma, men det er ditt valg.
    Jeg vil önsker også å höre hvor du har dette fra.

Ellers gratulerer med kjempebra TV, nitron!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nitron

Et spm har jeg til dere.. Er ikke superimponert over bildekvaliteten jeg får på vanlige tv-sendinger. Spesielt på fotballkamper ser gressmatten "grøtete" ut.
    Har kabeltv med dekoder, som er koblet til via scart.

Takk for svar!
    Jeg blir heller ikke fornøyd med fotball på min Panasonic pv70. Har hd dekoder (simple) med hdmi.

Eneste SD kanalene jeg føler er bra er nrk/tv2 og canal pluss sine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å søke litt rundt på innstillinger til tv'en, og fant denne:

Panasonic TH42PX80 Best Settings After Calibration

Da ble faktisk fotball også veldig bra! I starten synes jeg disse innstillingene var veldig blasse og "kjedelige", men nå har jeg såvidt begynt å venne meg til de, og skjønner ikke helt hvordan jeg kunne sitte å se på skikkelig høy "saturation", kontrast, lysstyrke osv.

Disse innstillingene fungerer riktignok best før og etter sola har gått ned, i et mørkt rom.

Newcomer GodGutten sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Unnskyld meg her, men hvor mye av totalen din er HD-sendinger? Tror få ser mer enn 5 %

Og jeg forstår fra flere her inne at hd-ready gir bedre sd-bilder enn full, noe også en liten fyr på expert sa seg enig i!

Noen som vet om px80 er på vei ut av produksjon forresten? Så flere nettsteder her på hardware.no har innstilt salget... Men pana lanserer vel ikke nytt før i mars hm... forstå det den som kan

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nitron
    Prøvde å søke litt rundt på innstillinger til tv'en, og fant denne:

Panasonic TH42PX80 Best Settings After Calibration

Da ble faktisk fotball også veldig bra! I starten synes jeg disse innstillingene var veldig blasse og "kjedelige", men nå har jeg såvidt begynt å venne meg til de, og skjønner ikke helt hvordan jeg kunne sitte å se på skikkelig høy "saturation", kontrast, lysstyrke osv.

Disse innstillingene fungerer riktignok best før og etter sola har gått ned, i et mørkt rom.
    Disse innstillingene bruker jeg også, og de fungerer svært bra!

Når det gjelder dekoder, så har du også i dag digitale signaler! Men boretslaget ditt (som mitt) går over til Hd-pakka fra Canal Digital, noe som medfører at du får enkelte hd-kanaler, samt en hd-pvr som etter all sannsynelighet vil være litt bedre enn den du har i dag, også på lavoppløste sendinger.

Om du ikke er helt fornøyd med fotball på din nye PX80, så kan jeg trøste deg med at den er minst 1800000 ganger bedre på dette enn den Panasonic lcd-tven du vurderte PX80 mot.

Fotball ser virkelig bra ut i hd, så om du har canal+ så kan du glede deg til HD-mottakeren er i hus!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på noe av det samme, men på en annen måte. Hva er best når man skal spille ps3: Plasma eller lcd? ? (unskyld for at jeg brukte din tråd OP xD)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •