720p like godt som 1080p?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720p like godt som 1080p?

Er det flere her som mener at man ikke ser forskjell på en hd-ready 720p tv og en full-hd tv 1080p? Da tenker jeg på størrelse som 40tommer, og en avstand på 2-3 meter...

(Dette er sikkert en debatt som har vært kjørt utallige ganger tidligere, men jeg fant ikke så mye da jeg søkte)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på 3 meter er det ikke stor forskjell. På 2 kan du nok skjeldne litt forskjell.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt forskjell på 3 meter med 42"

PS3 avspiller og Panasonic PX70E 720p plasma.
    Prøvde ut forskjellene på Pirates of the carribean på Blu Ray.

Etter prøving endte jeg opp med og kjøre 1080P fra PS3.

Så det er noe som må prøves ut hva som funker best for deg har jeg funnet ut.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman/kardon: tror trådstarter mente mellom fullhd tv og hd-ready, siden du har hd-ready tv så er det bildebehandligen fra ps3 og på px70 som pårvirker forskjellen mellom 1080p og 720p, ikke panelet i seg selv da dette uansett viser 1024x768.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det ikke er noe nevneverdig forskjell på 720p og 1080p.

Men så har jeg 720p da...
    De med 1080p mener sikkert noe annet.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det dette med hva du mister av andre kvaliteter ved å kjøpe en HD-tv som absolut MÅTTE være 1080p da.

Om du vurderer en 720p-tv til 16000,- men velger å gå for en 1080p-tv til 18000,- skal jeg love deg at du får en tv med dårligere bilde "overall" enn hva den tven til 16000,- hadde gitt deg.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppløsning er ikke alt!

Har vert 2 tester i lydogbilde de siste mnd, der de har testet 46"-50" i den ène testen (lydogbilde nr 4). Og 52" i den andre (lydogbile nr 6-7)
    I nr 4, var det 5 kandidater, der 4 av dem var 1080p og èn var 720p.
    I nr 6-7, var det 3 kandidater der 2 av dem var 1080p og èn var 720p.
    tv'ene som hadde 720p i begge testene, vant testene.
    Dette viser at oppløsning ikke er alt.
    Oppløsning har mer å si på projektor, eller hvis du sitter unormalt nerme tv'en.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I annen tråd på forumet blir det sagt at Pioneer Plasma LX508 (Full HD) er overlegen 508XD (HD-ready).http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post954396
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, teoretisk skulle man tro det. Men det er faktisk ikke tilfelle. Etter at jeg fikk testet LX508 mot 508XD i mitt eget hjemmestudio her på Sørlandet, viste det seg at LX508 var bedre en 508XD på nær sagt alt. Oppskaleringen til skjermens nesten 2 000 000 pixler var fremragende på LX508, selv vanlige 576i signaler ble faktisk veldig bra og gav et overraskende skarpt bilde.

Til det nesten kjedsommelige her på forumet har jeg understreket at LX508 er MYE bedre og mer presis på gråskalaen, fargetemperatur, kontrast, sortnivå og gamma, ja nær sagt ALT i forhold til 508XD. Først i den senere tid har jeg forstått hvorfor Eisa Award gikk til LX508 og ikke 508XD, som tross alt var en del billigere. Hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg aldri giddet å kjøpe 508XD først. At mange hifi-magasiner sidestiller LX508 og 508XD som "nesten" like gode, er på kanten av hva som bør tillates. Forskjellene mellom disse skjermene er ikke like tydelige i et lyst rom, men plasser dem i et rom uten noe som helst lys, og prøv å få et like behagelig bilde med 508XD som LX508 uten noe som helst inngripen i gamma-kurvene....

HDTV-review har fått fram mange av de samme forskjellene som er understreket ovenfor og de kan leses om her.

Pioneer PDP-LX508D Review: 50" Kuro True HD 1080p Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Har vert 2 tester i lydogbilde de siste mnd, der de har testet 46"-50" i den ène testen (lydogbilde nr 4). Og 52" i den andre (lydogbile nr 6-7)
    I nr 4, var det 5 kandidater, der 4 av dem var 1080p og èn var 720p.
    I nr 6-7, var det 3 kandidater der 2 av dem var 1080p og èn var 720p.
    tv'ene som hadde 720p i begge testene, vant testene.
    Dette viser at oppløsning ikke er alt.
    Oppløsning har mer å si på projektor, eller hvis du sitter unormalt nerme tv'en.
    Hva L&B kommer frem til i en sånn test betyr ingen ting. Det er evt bare synsing. Det er da ingen tvil om at et 1080P bilde er bedre enn et 720P bilde på TV'er av samme kvalitet.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, feilpost...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, har du råd og film er viktig... gå for Full HD 1080p :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo viktig å skille mellom 720p/1080p panel og 720p/1080p materiale.

På min Samsung 46A656 ser jeg ikke forskjell på 720p oppskalert med FFDShow og 1080p. Har også testet med et foto croppet til 1920x1080, og så resizet til 720p og opp igjen til 1080p i photoshop. Jeg klarer ikke å skille dem

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Det er da ingen tvil om at et 1080P bilde er bedre enn et 720P bilde på TV'er av samme kvalitet.
    Dersom du sier at "Det er da ingen tvil om at et 1080P bilde er bedre eller like bra spm et 720P bilde på TV'er av ellers samme kvalitet."

så er vi enige. Subtil, men viktig forskjell.

Temaet er forøvrig nesten like hett omdiskutert her inne som hifikabler...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I annen tråd på forumet blir det sagt at Pioneer Plasma LX508 (Full HD) er overlegen 508XD (HD-ready).Pioneer Kuro 9. generasjon.
    Ja, men dette gjelder spesifikt forholdet mellom Pioneer LX508 og 508XD og ikke nødvendigvis generelt. Mitt poeng i omtalen av Pioneer, er bare å få fram at LX508 er mye bedre enn 508 på en rekke paramtere, til tross for at mange "tror" at forskjellene mellom disse to stort sett dreier seg om HD-ready vs. Full HD.

Hos Panasonics to skjermer; Panasonic TH-42PX70 (HD-ready) og TH-42PZ70 (full HD) er det mange som mener at forholdet er motsatt: HD-ready skjermen er best. Etter å ha eid begge disse skjermene en stund, er jeg helt enig. HD-ready-skjermen er bedre på TV-sendinger og DVD, selv oppskalert til 720p (her er 37`varianten enda bedre!). Denne forskjellen trenger ikke bare ha med oppløsningen å gjøre, men også bruk av litt ulike tekniske løsninger i skjermen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, men dette gjelder spesifikt forholdet mellom Pioneer LX508 og 508XD og ikke nødvendigvis generelt. Mitt poeng i omtalen av Pioneer, er bare å få fram at LX508 er mye bedre enn 508 på en rekke paramtere, til tross for at mange "tror" at forskjellene mellom disse to stort sett dreier seg om HD-ready vs. Full HD.

Hos Panasonics to skjermer; Panasonic TH-42PX70 (HD-ready) og TH-42PZ70 (full HD) er det mange som mener at forholdet er motsatt: HD-ready skjermen er best. Etter å ha eid begge disse skjermene en stund, er jeg helt enig. HD-ready-skjermen er bedre på TV-sendinger og DVD, selv oppskalert til 720p (her er 37`varianten enda bedre!). Denne forskjellen trenger ikke bare ha med oppløsningen å gjøre, men også bruk av litt ulike tekniske løsninger i skjermen.
    Så da blir konklusjonen at det ikke går an å konkludere entydig på dette..Skjermenes øvrige egenskaper er også viktige parametere i tillegg til selve oppløsningen.
    Men det er veldig mange som tror at HD-ready alltid er bedre på SD. Og det synes jeg ditt innlegg om LX508 var et godt argument mot at så nødvendigvis ikke er tilfelle. Denne diskusjonen blir vel mer og mer meningsløs da det uansett er Full-HD som er fremtiden. Det blir litt som da vi diskuterte 480-linjers plasmaskjermer mot HD-ready.. :-)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns J.Haugen og OleM oppsummerte godt og kom med en god konklusjon. Så når en skal handle tv skal en ikke henge seg for mye opp i fullhd eller ikke, men se på hva skjermen i seg selv presterer, da det er forskjellene mellom de forskjellige modellene og ikke oppløsningen som er mest avgjørende for bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må tven eller bluray spilleren nedskalere bildet når man ser på hd-ready tver? Er det forskjell på hvor "gode" nedskalerere som finnes?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eunaas
    Må tven eller bluray spilleren nedskalere bildet når man ser på hd-ready tver?
    Det finnes flere "lovlige" oppløsninger på bluray. For den vanligste, 1080i/p, så må bildet skaleres for alle skjermoppløsninger forskjellig fra 1080. "HD-ready" er et stempel som settes på skjermer som normalt ikke har 1080 oppløsning.

Så ja.
    Er det forskjell på hvor "gode" nedskalerere som finnes?
    Ja.

Psych 221/ EE362 Project: Image Scaling

Figure 5: Scaled down image using Bartlett filter

Figure 6: Scaled down image without smoothing

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •