Sollys skadelig for plasma-TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sollys skadelig for plasma-TV?

Mine foreldre har blitt fortalt at sollys diirekte på en plasmaskjerm kan være skadelig, og ble anbefalt å dekke til skjermen når den ikke er i bruk. For meg høres dette veldig rart ut. Fleip eller fakta? Kan ikke huske å ha lest noe slikt noen gang.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Mine foreldre har blitt fortalt at sollys diirekte på en plasmaskjerm kan være skadelig, og ble anbefalt å dekke til skjermen når den ikke er i bruk. For meg høres dette veldig rart ut. Fleip eller fakta? Kan ikke huske å ha lest noe slikt noen gang.
    Ikke for å väre frekk, men da hadde nok noen andre enn dine foreldre hört om dette. Hadde dette värt viktig hadde det stått i instruskjoner, blader og på div. fora.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fakta. men det er ikke bare fordi solstrålene i seg selv ødelegger, det er mest fordi høy temperatur er skadelig, og plasma i seg selv er meget varme greier,
    en 40-50 tommer gir jo gjerne en halv kilowatt varme, "panelovn".
    men samme advarsel står også i de fleste lcd manualer, selv om de vanligvis ikke er like plaget med varmeutvikling.
    plasma kan også skades av sollys, men da er det vel snakk om lange perioder, se feks s9 punkt 24 i denne pioneer manualen
    http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/4319E6625581A2F1C125734E003404D5/$File/MAN-PDP-8G0XA-SDN.pdf

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sollys er skadelig (e.g. forårsaker misfarging) for alt annet så det er sikkert skadelig for en flatskjerm også.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man snakker vel om sollys utendørs, UVA ståler og denslags.
    Ingen av disse strålene trenger igjennom vindusglass (man kan ikke bli brun av å sole seg av sol igjennom et vindu) - og plasma/LCD kan da ikke ta skade av lys gjennom et vindu. I så fall skulle alle TV'er ta skade av all slags lys.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis teorien din stemmer er det bare tull at materialer kan bli solbleket (skadet), så lenge de står bak et glass? Det glasset tror jeg møbelindustrien ville gitt deg gode penger for. ;-)
    Energien fra solen består av langt mer enn UV-stråler gitt, og stort sett all plast vil bli skadet av sollys (selv bak vinduet) over tid. Jo mørkere farge på plasten, jo mer energi absorberes.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Så hvis teorien din stemmer er det bare tull at materialer kan bli solbleket (skadet), så lenge de står bak et glass? Det glasset tror jeg møbelindustrien ville gitt deg gode penger for. ;-)
    Energien fra solen består av langt mer enn UV-stråler gitt, og stort sett all plast vil bli skadet av sollys (selv bak vinduet) over tid. Jo mørkere farge på plasten, jo mer energi absorberes.
    bleking har med lys generelt å gjøre - sterkt lys.

Gardiner og møbler vil bli like skadet (bleket) om man bruker en arbeidslampe over lengre tid.

Plasma og LCD vil altså ta skade av for mye lys, over tid.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    bleking har med lys generelt å gjøre - sterkt lys.

Gardiner og møbler vil bli like skadet (bleket) om man bruker en arbeidslampe over lengre tid.

Plasma og LCD vil altså ta skade av for mye lys, over tid.
    Bleking har IKKE nødvendigvis med lys gjøre. F.eks. så kan enkelte materialer faktisk bli mørkere av lys. Og en arbeidslampe (typisk 60W) vs. sollys kan ikke sees på som likeverdige lyskilder mtp. skadeeffekt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bleking har IKKE nødvendigvis med lys gjøre. F.eks. så kan enkelte materialer faktisk bli mørkere av lys. Og en arbeidslampe (typisk 60W) vs. sollys kan ikke sees på som likeverdige lyskilder mtp. skadeeffekt.
    Hallo - sett deg i vinduet (uten å åpne det), smør deg med sololje og sitt der noen uker. Du blir ikke brun!!!

Farger i stoffmaterialer blir bleket i lyset og da særlig ved vinduer. Det er kjent sak.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo - sett deg i vinduet (uten å åpne det), smør deg med sololje og sitt der noen uker. Du blir ikke brun!!!
    Nå blokker ikke glass alt av uvb stråler og svært lite av uva, så man kan bli brun gjennom glass. I våres ble jeg først brun på venstre arm, og det tror jeg er pga av nesten 1 time kjøring fra og til jobb med sol inn fra venstre siden.

I instruksjonen til min LG plasma står det at tv'en ikke skal stå i sol, da det er skadelig for tv'en.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ asvaberg: Hallo selv. Vi har ikke en debatt om hud. Det mørkingen jeg snakket om var tre og oljebasert lakk (gulning). Du snakker om ulike ting i generelle ordelag, så jeg vet ikke helt hvor du vil i resonnementene. Du blander inn arbeidslamper, pigmentering av huden, solkrem, bleking, o.l. Det er en avsporing, og passer muligens bedre i en debatt med hudlege Ole Fyrand.

Farger i stoffmaterialer blir bleket i lyset og da særlig ved vinduer. Det er kjent sak.
    Riktig, så hvorfor sier du også "...Man snakker vel om sollys utendørs, UVA ståler og denslags. Ingen av disse strålene trenger igjennom vindusglass..."

Svar på trådstarters spørsmål om sollys er skadelig for en plasma, er ja, og fremgår også i eksempelvis Pioneers brukerveiledning referert til i denne tråden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker her om å ha en TV i en normal stue, med noen vinduer. Syns det høres rart ut at man må dekke til TV'en når den ikke brukes.

Det står jo over lengre tid, alt er jo relativt...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ asvaberg: Hallo selv. Vi har ikke en debatt om hud. Det mørkingen jeg snakket om var tre og oljebasert lakk (gulning). Du snakker om ulike ting i generelle ordelag, så jeg vet ikke helt hvor du vil i resonnementene. Du blander inn arbeidslamper, pigmentering av huden, solkrem, bleking, o.l. Det er en avsporing, og passer muligens bedre i en debatt med hudlege Ole Fyrand.

Riktig, så hvorfor sier du også "...Man snakker vel om sollys utendørs, UVA ståler og denslags. Ingen av disse strålene trenger igjennom vindusglass..."

Svar på trådstarters spørsmål om sollys er skadelig for en plasma, er ja, og fremgår også i eksempelvis Pioneers brukerveiledning referert til i denne tråden.
    Furupanel mørkner som følge av lys, ikke sollys men lys generelt.
    UVA stråler trenger ikke gjennom glass.

Plasma TV, LCD, ullstoffer, trepanel - alt påvirkes av lys. Men å gå så langt som å dekke til en TV fordi man har hørt at den kan ta skade av lys, det er å trekke det veldig langt.

La den stå, innen den er "ødelagt" av lys utenfra eller av lamper i hjemmet så er den utrangert og/eller virker ikke av helt andre årsaker.

Skal man følge regelen om å dekke til så må man ihvertfall dekke til når noen tar bilder med blitz i stua di

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal man følge regelen om å dekke til så må man ihvertfall dekke til når noen tar bilder med blitz i stua di
    Det står vel over lengre tid uansett...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står vel over lengre tid uansett...
    Dette står i min manual til LG 42PC1RR:
    Vedlegg 35243

Ikke ett ord om at lys er skadelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du skriver. Ikke for å krangle, men at UVA stråler ikke trenger gjennom glass er feil.

UVA-strålene går stort sett gjennom atmosfæren og gjennom glass, i motsetning til UVB som i større grad blir absorbert.

Kilde: Kreftforeningen

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UVA går lett igjennom glass, mens av UVB blir en stor del absorbert.

Syns du begynner å bli litt usakelig her asvaberg, man kan ikke sammenligne blitz og sollys.

Nå er ikke jeg noen ekspert på sollys, men har ingen problemer med å tro at det kan være skadelig for en tv, men vel og merke vil jeg tippe dette er over lang tid. Må også si jeg ble litt bekymret når jeg leste i manualen til min lg plasma at den ikke skulle stå i sollys og at dette kunne være skadelig, og er vel ikke uten grunn de har nevnt det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du skriver. Ikke for å krangle, men at UVA stråler ikke trenger gjennom glass er feil.

UVA-strålene går stort sett gjennom atmosfæren og gjennom glass, i motsetning til UVB som i større grad blir absorbert.

Kilde: Kreftforeningen
    hmmmm - javel......... nå har bl.a. H-vinduet UV filter i sine glass og jeg regnet med at de fleste vindusleverandører har det samme.
    Siden glass generelt absorberer UVB så regner jeg med at filteret i vindusglass er beregent på UVA.

Men i solbrillesammenheng vet jeg at Kreftforeningen har vært ivrige på å advare om UVA'ens evner til å trenge igjennom glass.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Syns du begynner å bli litt usakelig her asvaberg, man kan ikke sammenligne blitz og sollys.
    .....og smilefjeset jeg hadde det har du oversett

Forresten så kan du spør vokterne av "Jesu siste måltid" maleriet i Milano om de tror blitzlys kan være skadelig......

Apropos sol og stråling:
    det er i perioden kl ca 10-14 at strålingen er verst. Morgensol og ettermiddagssol er ikke så kraftig.
    Hvor mange herinne har direkte sollys inn i vinduene i perioden 10-14 i sommerhalvåret? Jo, de med takluke vil jeg tro.
    Solen står høyt på himmelen og det er ikke sollys som strømmer inn studevinduet, det er lys. Noe reflekteres og kommer inn i stua, men i store mengder er det ikke.

Se illustrasjon på neste innlegg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 35244

Nå kan jeg godt legge inn årene og si at sollys, ja det er skadelig for TV'er.
    Poenget mitt er ikke å ha rett, men å kommentere at alt er så farlig og skadelig. Man bør se dette i et tidsperspektiv.
    En TV har i dag en levetid på noen år. Innen den har tatt skade av sollys eller andre spennende greier, så er apparatet gått av moten og det er kommet nye teknologiske skjermvidundere man ønsker å ha i sin stue.
    Den gamle LCD/plasma'en blir enten solgt eller satt på et soverom eller i en loftstue/kjellestue. Der hadde man tidligere en rør-TV og man er strålende fornøyd med bytte gammelt mot ikke fullt så gammelt.
    I stua står det nye teknovidunderet og så dukker det opp en ny tråd et sted om at "ditt&datt" er skadelig - og så er ballen i gang igjen.

Mitt råd: sett frem TV'en, bruk den mens du har tid og synet i orden - nyt det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •