Sollys skadelig for plasma-TV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns du begynner å bli litt usakelig her asvaberg, man kan ikke sammenligne blitz og sollys.
    Så lenge det ikke reklameres for Oppo dvd-spiller her, så er jeg fornøyd

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Så lenge det ikke reklameres for Oppo dvd-spiller her, så er jeg fornøyd

haha - er du
    a) lei av "maset" mitt om dette merke
    b) misfornøyd med Oppo produktene?
    c) misunnelig

As I went down in the river to pray
    studying the Oppo manual to play

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vedlegg 35244

Nå kan jeg godt legge inn årene og si at sollys, ja det er skadelig for TV'er.
    Poenget mitt er ikke å ha rett, men å kommentere at alt er så farlig og skadelig. Man bør se dette i et tidsperspektiv.
    En TV har i dag en levetid på noen år. Innen den har tatt skade av sollys eller andre spennende greier, så er apparatet gått av moten og det er kommet nye teknologiske skjermvidundere man ønsker å ha i sin stue.
    Den gamle LCD/plasma'en blir enten solgt eller satt på et soverom eller i en loftstue/kjellestue. Der hadde man tidligere en rør-TV og man er strålende fornøyd med bytte gammelt mot ikke fullt så gammelt.
    I stua står det nye teknovidunderet og så dukker det opp en ny tråd et sted om at "ditt&datt" er skadelig - og så er ballen i gang igjen.
    Når det gjelder fotografering av historiske kunstverk, eller plasmaskjerm osv og blits, er det litt slik at det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode. Synes du er inne på mange viktige poenger her asvaberg, men det kan jo være den oppvarmede delen av sollyset som kan være en viktig faktor for en plasma skjerm som står på, og måten produsenten har gjennomført innpakningen. Lidende elektronikk i sollys symboler er vel ikke en helt ukjennt del av mange AV brukermanualer.

Varmemessig har vel en sollys om sommeren en effekt på 1 kW/m2, og en plasma skjerm som selv varmer 0,5 kW/m2 og får tilført det dobbelte i et typisk også litt for oppvarmet rom, kan vel skape problemer for elektronikken i tilegg til en eventuell oppheting av panelet og falmende/mattende effekter på pianolakken osv.

Når det gjelder en normal levetid for TV skjermer, kan det helt klart variere fra hvilke brukere man har å gjøre. Tviler vel litt på at den jevne forbruker skifter skjermer like ofte som en gjennomsnittelig AVforummer, og det er vel i alle tilfeller greit å la utviklingen styre bytte av skjerm, og ikke at skjermen har tatt skade, og det er grunnen til at man kjøper seg nye skjerm.

Mitt råd: sett frem TV'en, bruk den mens du har tid og synet i orden - nyt det!
    Er forsåvidt enig med deg i det, men ser ikke helt problemet med gjøre visse forsøk på å få til et oppsett der man kan oppnå en problemfri drift av uttstyret heller. Livet er for kort til å sitte å vente på at deffekt utstyr skal komme tilbake fra reperasjoner også...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Livet er for kort til å sitte å vente på at deffekt utstyr skal komme tilbake fra reperasjoner også...
    Herlige kommentarer, ask4me2.

"Livet er for kort til å bekymre seg for mye om utstyret. Da kan det gro fast.
    Bruk det!"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan ikke bli brun av å sole seg av sol igjennom et vindu
    selfølgelig kan man det! har selv blitt kraftig solbrent i nakken etter å ha sittet i baksetet på ferietur langs vestkysten av usa. glass tar noe av strålingen men langt fra alt. det er en grunn til at parkettlakk har uv filter, og det hjelper bare litt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helge_a
    selfølgelig kan man det! har selv blitt kraftig solbrent i nakken etter å ha sittet i baksetet på ferietur langs vestkysten av usa. glass tar noe av strålingen men langt fra alt. det er en grunn til at parkettlakk har uv filter, og det hjelper bare litt.
    Jeg tenkte på husvinduer med UV-filter, ikke biler.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •