Automatisk inngangsjustering på TV med HDMI kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Automatisk inngangsjustering på TV med HDMI kabel

Hei Folkens
    Jeg har desverre ikke søkt etter temaet pga at jeg var noe usikker på hva jeg skulle søke på. Hadde samtidlig problemer med å finne en passende tittel på dette innlegget.

Jeg har en SONY 40" LCD TV med HDMI inngang som er koblet opp mot en GRUNDIG DTR 8740 for digitalt bakkenett.

Problemet er at når jeg slår på TV'n så får jeg ikke bilde før jeg har manuelt har valgt inngang med fjernkontrollen, dvs TV'n slår seg på på en analog inngang først. Jeg kunne tenkt meg at TV'n følte selv hvor signalet kommer fra og valger da automatisk riktige inngangsport. Bruker HDMI kabel, dersom jeg velger skartkabel så fungerer det rett iht mine ønsker.

Har prøvd digitale mottakeren med samme kabel på en annen TV og da fungerer det på samme viset som på den første TV'n.

Skal det være slik eller er det noe galt med kabel eller digital mottaker? Har ikke prøvd en annen kabel.

På forhånd takk for hjelpen.
    John Kr

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg gjelder alle? TV'er. Hvorfor har jeg ikke skjønt?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de fleste tvne finnes det en skjult meny med hotell settings, der du kan f.eks velga at Hdmi nr1 skal være default kanal når du slår på tvn. Hvordan du kommer inn på denne menyen varierer, så hvordan det gjøres på din vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker forsvarene.

Da forstår jeg det slik at TV'n skal oppføre seg slik som jeg beskriver, det er ingen feil. Jeg trudde at HDMI fungerte på samme måte som scart at når du får spenning på pinne nr 8 så byttet inngang. Synd at det skal være slik, det irriterer meg en del at jeg må gå inn på menysystemet hver gang jeg slår på TV'n for å velge inngang. Jeg bruker kun HDMI inngang på TV'n.

Ja ja, kanskje det blir bedre ved neste generasjon TV, men takk uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dobbelttrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du beskriver her fungerer perfekt til meg på min zepto zview lcd. den bytter inngang automatisk når jeg skrur på noe som bruker en av hdmi-inngangene. Er det slik at du alltid har digitalboksen på? eller skrur du den på etter du har startet tven?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony 40D3000 og samme Grundig boks til RiksTV som deg, via HDMI kabel. Når TV står med HDMI inngangen fra Grundig som aktiv når TV slås av, så kommer TV automatisk opp med denne inngangen når den slås på igjen med av/på knappen. Vi skrur aldri av Grundig boksen, den står alltid på. Det tar litt tid før bildet kommer (3 - 5 sekunder), virker som TV og Grundig forhandler om oppløsning osv i "start prosessen".

Problemet hos oss er at når fruen skrur på TV ved å trykke f.eks. "1" på fjernkontrollen til TV (vant til fra gammel CRT TV), så slås TV på med analog kanal 1 og hun klarer ikke skifte til riktig HDMI inngang etterpå (brukerfeil ;-)) noe som resulterer i frustrasjoner der i gården...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tusen takk for tipset.

Jeg bruker alltid å slå Grundig boksen av og den blir alltid slått på først (før TV'n). Skal prøve ditt forslag/løsning når jeg er tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinarnstad
    det du beskriver her fungerer perfekt til meg på min zepto zview lcd. den bytter inngang automatisk når jeg skrur på noe som bruker en av hdmi-inngangene. Er det slik at du alltid har digitalboksen på? eller skrur du den på etter du har startet tven?
    Hei
    Jeg slår alltid TV'n og boksen av, men det jeg husker så slår jeg alltid boksen på først,dette pga at den tar noe tid å starte opp.

Skal forsøke med å ikke slå boksen av og se om det er noe forskjell på om TV'n kontra boksen først og sist.

Jeg prøver når jeg er tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv også å skru på boksen etter du har startet opp tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd deres forslag, men ingen av disse fungerer. Må inn å velge HDMI manuelt hver gang jeg slår på TV'n.

:-?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om min kommentar kan brukes til noe, men jeg har Get Dekoder for mitt kabel tv, denne er koblet til tv med antenneledning og scart. Dekoderen har ikke hdmi.
    Uansett om dekoderen er på eller av kommer alltid AV1 rgb opp når man slår tv´en på (og selvfølgelig slår dekoderen på hvis den er av).
    Tender jeg for dvd spilleren skiftes ikke inngang automatisk.
    Da jeg ikke hadde dekoder, og bare antennekabel i tv´en skiftet tv´en automatisk til Component (dvd) når denne blev slått på.
    Jeg har ikke annet forslag til deg enn å prøve en scart i tillegg imellom dekoder og tv.
    har du hdmi styring i menyen på tv´en kan du prøve den, men som Doc.C siger, du må sikkert inn i hotellmenyen og justere der. Du kan søke litt og se hvordan det virker....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tusen takk for svarene.

Jeg kan jo gå over til scart, da virker det som det skal. Ser forøvrig ikke store forskjeller om jeg benytter HDMI eller scart (forskjellene er nok der men jeg ser de ikke med mine øyne).

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen (dyr ?) måte er å kjøpe en universell Remote (feks. Logitech Harmony 1000) og programmere denne til å sette HDMI inngang N ved oppstart.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Distinctive
    En annen (dyr ?) måte er å kjøpe en universell Remote (feks. Logitech Harmony 1000) og programmere denne til å sette HDMI inngang N ved oppstart.
    Få TVer har direktevalg av inngang, men "sykler" gjennom alternativene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •