Plasma transportert liggende. Har den tatt skade av det eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma transportert liggende. Har den tatt skade av det eller ikke?

Fikk i dag levert en 50 tommer plasmaskjerm av Tollpost-Globe. Denne hadde blitt transportert liggende så jeg i varebilen når jeg fikk levert tven.
    Har ikke åpnet den enda, men det høres iallefall ikke ut som glasset er knust eller noe. Tenkte å ringe MPX og høre hva de sier i morgen før jeg åpner den.
    Jeg skrev på fraktbrevet hvordan tven hadde blitt transportert og skrev under i tilfelle det skulle være noe galt med flatskjermen pga transporten.

Det jeg lurer på er om det er noen som tror at tven har tatt skade av å bli transportert sånn som dette?
    Selv om ikke glasset er knust eller noe så kan det kanskje være skader som ikke er synlige nå, men som kan skape trøbbel for meg senere?
    Er det noe andre her som har erfaring med plasmaskjermer transportert liggende? Driter de sjåførene som leverer ut tver for Tollpost å kikke på instruksjonene som står på esken om hvordan de skal transporteres tro?

Håper jo at alt er i orden da. Kjipt å måtte returnere den når jeg akkurat har fått tven i hus.

På forhånd takk for alle svar jeg får.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tominator 6six6
    Fikk i dag levert en 50 tommer plasmaskjerm av Tollpost-Globe. Denne hadde blitt transportert liggende så jeg i varebilen når jeg fikk levert tven.
    Har ikke åpnet den enda, men det høres iallefall ikke ut som glasset er knust eller noe. Tenkte å ringe MPX og høre hva de sier i morgen før jeg åpner den.
    Jeg skrev på fraktbrevet hvordan tven hadde blitt transportert og skrev under i tilfelle det skulle være noe galt med flatskjermen pga transporten.

Det jeg lurer på er om det er noen som tror at tven har tatt skade av å bli transportert sånn som dette?
    Selv om ikke glasset er knust eller noe så kan det kanskje være skader som ikke er synlige nå, men som kan skape trøbbel for meg senere?
    Er det noe andre her som har erfaring med plasmaskjermer transportert liggende? Driter de sjåførene som leverer ut tver for Tollpost å kikke på instruksjonene som står på esken om hvordan de skal transporteres tro?

Håper jo at alt er i orden da. Kjipt å måtte returnere den når jeg akkurat har fått tven i hus.

På forhånd takk for alle svar jeg får.

Jeg ville ikke tatt den ibruk, panelet kan ha tatt skade og du får feil senere.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fraktet min Panasonic plasma liggende (litt på skrå da) i min Octavia. Ingen problem med det TV i alle fall, og det er ett år gammelt nå. Så lenge det er helt og virker tror jeg det ikke er noe problem!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, mener det står ganske tydelig på esken "this way up".

Jeg var nettopp ute og hentet en 32'' LCD - fikk den pakket ut i butikken så jeg slapp all emballasjen - og jeg fikk tydelig beskjed av ekspeditøren (en proff en) om at den måtte STÅ i baksete, ikke ligge ned

Vent med å bruke den til du har fått svar av mpx.
    Og hvis de sier ok, så ta vare på den eposten, just in case.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville heller ikke tatt den i bruk.ikke bra for tven

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at den ikke skal transporteres liggende, men HVORFOR? Er ofte masse advarsler og regler på masse ting, men jeg er den typen som liker å vite hvorfor.

Er det noen som vet, eller tror dere bare at TV'en har tatt skade av det, selv om det ikke er noen synlige defekter?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan ikke en plasma skjerm fraktes liggende? er det noen teknisk begrunnelse for dette?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en 50 tommer som ligger vil vekten på panelet være såpass mye at panelet vil bøye seg og høyst sannsynlig ta skade. Bøy => mulig lekkaje i de små cellene med gass => pixelfeil.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får dere hjem tven da? Får dere den bringt på døra? I bilen min er det ikke plass til å transportere en 50", eller 42" for den del, stående... :-?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper man såpass store ting via nettet så er det i 99% av tilfellene frakt dør-til-dør.
    Kjøper du i butikk så regner jeg nesten med at man enten får låne henger (surrer fast 50 tommeren stående) eller de bringer.

50 tommer, eller 42 tommer for den del, er som et vindu - de skal også fraktes stående pga glassets egenvekt som Tiger sier.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker at når Plasma kom reklamerte Philips med en tv hengende i taket. Dette var en teknisk umulighet i praksis og hadde noe med fosforen i panelene å gjøre uten at jeg ikke husker nøyakig hva som var greia.

Dette gjelder kun plasma så en LCD tv kan godt fraktes liggende, proff selger, eller ikke...

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har vert med å fraktet tver for min onkel som selger loewe (Kobbeltvedt Estilo AS) og der har vi altid fraktet tven stående i esken !

Men han sier det går greit å ha den liggende på rygg om den ikke skal fraktest for langt og over masse humper og slikt. Så lokal (10-30 min kjøring) skulle gå greit om den ligger med ryggen ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge esken er merket med ikke transport liggende, så er det jo ikke greit i det hele tatt. Helt utrolig at selgere sier slikt.
    Da må man i hvertfall ikke kjøpe Loewe.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes endel LCD-skjermer (spesielt større modeller) som også skal fraktes stående!

Har vært borti endel kunder som har ødelagt skjermene under frakt, grunnet at de er fraktet liggende. Men har også vært borti en god del kunder som har trosset våre anbefalinger og fraktet skjermene liggende, og det har gått helt greit!

Problemet er som tidligere nevnt i tråden, egenvekten på glasset i front, eller kanskje aller helst, egenvekten på glasset som ligger bak glasset i fronten!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    På en 50 tommer som ligger vil vekten på panelet være såpass mye at panelet vil bøye seg og høyst sannsynlig ta skade. Bøy => mulig lekkaje i de små cellene med gass => pixelfeil.
    Vil man i så fall se dette med en gang man tar i bruk tven?

Er spent på hva de sier på mpx når jeg ringer de i morgen. Jeg ber de sende meg svaret på mail hvis de sier at den ikke har tatt noen skade av transporten og at det bare er å bruke tven.
    Jeg tror iallefall at tven trolig har tatt skade av det.

Takk igjen for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk liten link som omtaler det mest relevante angående transport av plasma, samt de begrunnelsene som er tatt med tidligere i tråden:

Need My Plasma.com

Plasma __kan__ fraktes over korte avstander med ryggen ned da det ikke vil hvile noen vekt fra elektronikken på glasset. Men jo større skjermen er, jo mere risiko løper du grunnet glassets egenvekt.

Jeg ville personlig ikke ha tatt i mot skjerm som ble transportert på måten du fikk den levert. For alt du vet ble den satt inn i bilen stående og har ikke vært sikret slik at den falt under transport.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A21
    Så lenge esken er merket med ikke transport liggende, så er det jo ikke greit i det hele tatt. Helt utrolig at selgere sier slikt.
    Da må man i hvertfall ikke kjøpe Loewe.....

Du må lese teksten før du svarer. Sa det var over korte avstander, og den kan fint ligges på rygg eller front i en sofa/puff før den skal henges opp på vegg eller man skal skifte noe inni den som hdd, lydkort, tvkort eller andre ting.

Hvordan tror dere de reparerer skjermene når de får de inn. Jo de legger dem flat og fikser det som trengs.

Eneste grunne til att de skal stå under frakt er fordi frakt ofte tar lang tid og det er mye humper.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var med en kamerat å kjøpte en flett ny plasma tv hos expert, de sa det var ingen problemer med å frakte den liggende, samsung 50" plasma. den fungerer ihvertdall helt utmerket etter transporten liggende. kan være at de første plasmaene ikke tålte det da.

kanskje litt som et kjøleskap, skal ikke slå det på med en gang du får det hjem, må stå en dag før du slår det på for at det skal holde lenge (ble ihvertfall fortalt det av de som leverte kjøleskapet mitt)
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Du må lese teksten før du svarer. Sa det var over korte avstander, og den kan fint ligges på rygg eller front i en sofa/puff før den skal henges opp på vegg eller man skal skifte noe inni den som hdd, lydkort, tvkort eller andre ting.

Hvordan tror dere de reparerer skjermene når de får de inn. Jo de legger dem flat og fikser det som trengs.

Eneste grunne til att de skal stå under frakt er fordi frakt ofte tar lang tid og det er mye humper.
    Jeg har lest teksten ja. Hvis esken ikke skal fraktes liggende, så skal den jo ikke det da. Hvis ikke så hadde dette jo stått på emballasjen! Det kan vel ikke være noe å diskutere engang.
    Helt feil å si at man kan kjøre kortere avstander. Direkte feil. Dette kan medføre skade. Derfor kassen er merket. Men å legge TVn ned for evt. reparasjon og lignende, helt uten belastninger og vibrasjon kan vel ikke skade, men det må jo evt. reparatør eller montør gå god for.
    Hadde noen kommet til meg bærende på en 50toms plasma, som de da evt. har kjørt "kortere avstander"fra f.eks. firmaet du nevner, så hadde jeg bedt dem om
    nytt TV. Hadde ihvertfall ikke tatt i mot skjermen slik.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det er derfor firmaet eg never har garanti på slike ting der du slipper å betale for sånne skader. Ingen frakt eller noe !

Men er jo slik att den SKAL fraktes stående ja. Men eg sier att det går ann att den ligger uten å få skade. Selv om det er større risiko for att den tar skade når den ligger.

Men om du skal ha en DYR flatskjerm henter man den bare selv for å ungå sånne feil

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •