Samsung Plasma og lyd/bilde synk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung Plasma og lyd/bilde synk.

Heisann!

Jeg har kjøpt en Samsung Plasma TV PS42P3S. Har problemer med at bildet er forsinket i forhold til lyd når jeg bruker ekstern forsterker. Dette gjelder alle kilder: Satelitt-tuner, DVD og VHS. Hentes lyden ut via skjermens innebygde 10W forsterker er ikke problemet tilstede.
    Det hevdes at alle koreanske produsenter har dette problemet. Min forhandler har kontaktet importøren, men der er det ingen fornuftige svar å få. Noen som har lignende erfaringer? Har andre merker dette problemet?

lark

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delay på forsterkeren da?
    Har hørt om flere som har dette problemet ja.
    Men aldri fått med meg løsningen
    Men test med å sette opp delay (forsinkning) på forsterkeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mulig med delay på forsterkeren. (Thule IA250B). Forsinkelsen varierer. Noen ganger er det helt i synk, for så gradvis bli mer ute av synk. Det ser ut som det er verst på satellitt-tuner (Samsung 9500Z).

lark

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann igjen!

Noen som vet om problemet med synk. av lyd og bilde kan unngås ved å bruke DVI-inngangen på skjermen og en DVI kompatibel DVD-spiller?

Har andre produsenter enn Samsung dette problemet?

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til klubben 8)

Dette er et problem med de fleste plasma skjermer.
    Jeg har det også på min Panasonic PW6 skjerm.
    Men hadde heldigvis lest om dette på forhånd, slik at jeg fikk oppgradert anlegget med en Denon AVR-3803 som har audio delay funksjon.
    Tror jeg har satt den til rundt 100ms forsinkelse.

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Min fohandler testet også et Samsung 20" LCD TV i butikken, og det hadde samme problemet. Det ser ut som om de fleste produsenter ikke vil ha snakk om dette. I allefall greit å vite om!! Fortsatt god påske!

-lark

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Har andre produsenter enn Samsung dette problemet?
    Jeg har ikke merket noe til dette på Pioneer PDP-434HDE (den korte tiden jeg har hatt den).
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et problem fordi input signalet må konverteres fra interlacet til progressivt før det kan vises på skjermen. Noen slike metoder vil medføre en forsinkelse av bildet, andre ikke. Hvis man kan mate skjermen direkte med et progressivt signal så burde dette gå utenom den elektronikken og dermed ikke ha problemet.

Selv merket jeg det på min Panasonic plasma (pw6), men akkuratt som rogers, så hadde jeg lest en del før jeg kjøpte (ok da, kjempemye) om plasmaer og var forberedt på problemet. De fleste som trenger å justere på syncen forsinker lyden med 80-100ms, og man kan få kjøpt (dyre) bokser som gjør dette.

Grunnen til at de færreste produsenter snakker om dette er at det ikke er noe som "vanlige folk" legger merke til. Men bruker man 30+kkr på en skjerm, så er man vel neppe vanlig...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips hevder at alle deres skjermer har en forsinkelse på 80 ms grunnet deinterlaceren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at det finnes en forklaring på fenomenet. Problemet med Samsung'en er at forsinkelsen på bildet varierer. På det beste er det knapt merkbart, noe som kan stemme med ca 80-100 ms. På det verste er det svært tydelig. Pa tale iallefall en hel leppebevegelse på etterskudd.
    Dermed er det liten vits i delay på forsterkeren.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen forsterkere har vel opptil 160 ms forsinkelse.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Sony 5000ES så kan jeg legge inn opptil 200 ms forsinkelse på lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan se ut som om graden av bilde-delay er avhengig av bildekvaliteten, og om det er ekte 16:9 sending. På ekte widescreen-sendinger med god bildekvalitet er forsinkelsen knapt merkbar (80ms?).
    På dårlige VHS opptak (4:3) er det av og til voldsom forsinkelse på bildet.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en løsning:
    "Immersive aTuneDX7:
    7 inputs, 4 co-ax and 3 optical
    2 outputs, 1 co-ax and 1 optical

Full RS232 control or can be configured to work from your own IR commands. IE You teach it your amp "dvd select" code to make it switch to the DVD players digital input.

Delay configureable from 1mS to 350mS in 1mS steps.

These units go in to production for delivery in 6-8 weeks. In order to bring them to UK we need a significant pre-order. To facilitate this pre-orders can be placed with your dealer of choice at a special rate of £325. Once we have enough orders I will post here to let everyone know. Payment in advance will be required."

Se mer her: http://www.avtalk.co.uk/forum/index....;SQ=1083614083

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset!
    Dette ser jo umiddelbart interessant ut. Men disse apparatene har vel konstant delay? Bildeforsinkelsen på min Samsung varierer hele tiden. Også i samme program. F.eks TV2-nyhetene. Bilde og lyd kan være helt i synk. for så gradvis å komme ut av sync.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd for at alle med en prosjektor eller plasma har samme problemet som deg. Det er videoprosesseringen som gjør dette og ettersom det varierer hvor mye informasjon det er i et bilde vil forsinkelsen variere. Det eneste du kan gjøre er å sette forsinkelsen et sted midt i mellom.

Jeg har forsinkelsen på rundt 30ms og det er nok til at jeg sjelden legger merke til problemet. Men min søster er mer følsom for dette og legger merke til det med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke mye delay til før også "mann/dama i gata ser at bilde er skjevt". Har kjøpt ny 42" LG og lyden sklir som bare det. Min 40ms og opptil 170-200ms tenker jeg. Jobber innen lydproduksjon/dubbing og blir nesten kvalm av å se lyden ute hele tiden. Da vi sitter å redigerer filmer er vi nede i 1/2 frame (20ms) som vi justerer lyden frem/tilbake og kan tydelig se forskjeller. Skjønner at lyden kan variere med ulik kompresjon etc, men da burde det da være en smal sak å forsinke lyden tilsvarende. Regner med at lyden gjøres digital internt i tvn for tonekontroll etc, og en delay koster sikkert max 1 krone i masseproduksjon. Vil helst unngå å kjøpe dyr surround forsterker da jeg hadde tenkt å kjøre tvn rett inn på mitt vanlige anlegg.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Beklager at jeg ikke har fulgt med her de siste dagene... ops: Vi selger ganske mye plasma og har merket at noen har hatt problemer med lipsynch. (som med alle andre PDP merker) Løsningen har mange allerede nevnt i denne tråden, både ved å justere synchen i surroundsystemet (for den som har det) eller en separat box. På de nye modellene (x4 serien) er det lagt inn lipsynch funksjon i plasmaen for de som ønsker å benytte den. Kjører man lyden inn i skjermen og ut igjen via monitor out, (og setter int. mute "ON")vil lyden ut fra apparatet være i synch.. Man mister jo da DD/DTS etc., men det er jo høyst frivillig om man benytter muligheten eller ikke (og gratis )

LipSynch for plasmaer (sist jeg sjekket oss og konkurrenter/kollegaer høsten 04) ligger mellom ~80->130ms (varierer litt fra merke til merke) når man kjører lyden direkte i surroundanlegg, og fra 10-120 internt (når man kjører lyd gjennom plasmaens interne høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av DNR om den ikke allerede er av. Ødelegger bildet og øker forsinkelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man kjører lyden fra parabol/DVD via skjermen og ut igjen via monitor out, reduseres lydkvaliteten merkbart. Selv med dyre kabler. Kan ikke anbefales!!

-lark

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •