100 hertz? Er det virkelig vits?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100 hertz? Er det virkelig vits?

Hei

Jeg var innom Hifi klubben i går og lurte på litt om tv. Skal kjøpe meg en ny tv, liker sony (billedkvalitet, design) veldig godt, og samsung (design og pris). Men så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe 100hertz eller ikke...? Er det virkelig vits å bruke penger på det. Jeg ser på tv gjennom Canal digital boks og PS3 til spill/ filmer.

En TV jeg kunne godt tenke meg er KDL46W4000! Men den har jo ikke 100hertz

Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hula
    Hei

Jeg var innom Hifi klubben i går og lurte på litt om tv. Skal kjøpe meg en ny tv, liker sony (billedkvalitet, design) veldig godt, og samsung (design og pris). Men så er jeg usikker på om jeg skal kjøpe 100hertz eller ikke...? Er det virkelig vits å bruke penger på det. Jeg ser på tv gjennom Canal digital boks og PS3 til spill/ filmer.

En TV jeg kunne godt tenke meg er KDL46W4000! Men den har jo ikke 100hertz
    Jeg har en Samsung med 100hz og den funksjonen er slått av hele tiden!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, da tror jeg ikke jeg gidder å investere i det nå..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man fotballinteressert er det jo dødschill å ha 100Hz da, ballen er på et sted til rett tid, og ikke 1 meter bak i skyggen. Oversiktsbildene over banen(som det er mest av), flyter bedre også. Raske TV-bilder = Rask TV

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer 50" plasma og kan med hånden på hjertet si at jeg merker litt forskjell.
    Sees oftest på f.eks rulletekst, fotball og andre ting som "glir" over skjermen. Dette kan til tider hakke bittelitt, men med 100Hz aktivisert så er dette fenomenet ikke-eksisterende.
    Noen stor sak er det nok ikke, men det er absolutt ingen ulempe for å si det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja, bare synd det koster litt mer. Noen som vet om en bra TV med 100hertz? Som ikke er sinnsykt dyr

Newcomer zobeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic px 80 har 100 Hz, og den står alltid på hos meg!
    Er fornøyd med det bildet.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gråsonen
    Panasonic px 80 har 100 Hz, og den står alltid på hos meg!
    Er fornøyd med det bildet.
    Det er stor forskjell på 100hz plasma og lcd.

På plasma fungerer det på samme måte som en crt.
    Det fjerner flimmer og ikke noe annet...

På lcd er 100hz interpolering. Den øker fps raten slik at bevegelsene blir mykere.

Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tv'en jeg har, bare at den er 40"!

Jeg synes ikke "motion plus" har så mye for seg! Jeg har den av når jeg ser på Blu Ray/HD DVD og på "low" når jeg ser tv sendinger.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Det er stor forskjell på 100hz plasma og lcd.

På plasma fungerer det på samme måte som en crt.
    Det fjerner flimmer og ikke noe annet...

På lcd er 100hz interpolering. Den øker fps raten slik at bevegelsene blir mykere.
    Hvordan skal 100hz hjelpe mot flimmer på en plasma som kanskje opererer med 60000hz pulsbreddemodulasjon? Dvs pulserer opp til 60000 ganger i sekundet!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100Hz på LCD har mest for seg når man ser på film, siden det materialet er 25p. Hakkingen er derfor mye tydeligere enn på fotball, som er spilt inn i 50i-modus.
    Enkel test for å se om du bør ha 100Hz:
    1.) Gå til nærmeste butikk som har 100Hz-tv'er
    2.) Få noen til å sette på en film (DVD/Bluray) på en 100Hz og vanlig tv ved siden av hverandre. Sørg for at 100Hz-tv'n har funksjonen skrudd PÅ.
    3.) Observer når kameraet gjør panoreringer eller når store objekter beveger seg i bildet

Reaksjonen din vil falle inn i en av tre kategorier:

A) "Hæ? Ser ikke forskjell!"
    Dette er helt greit. Du har spart masse penger, siden du kan kjøpe noe uten 100Hz.

B) "Hæ? Det flyter SÅ mye bedre! Hvordan kan man overleve uten denne funksjonen?"
    Dette er helt greit. Du kaster bort masse penger, men nye horisonter åpner seg på TV-fronten.

C) "Hæ? Filmen ser jo plutselig ut som en TV-serie? Dette gir meg ikke kinofølelsen!"
    Dette er litt mer komplisert. Du er en person som får den "ekte kinofølelsen" på grunn av en ren teknisk begrensning i kinofilmer (24 bilder pr.sekund). Dette er omtrent som de som ikke aksepterer at musikk kan avspilles uten knitring fra LP-plater. Eller de mengder av kinopurister som på 20-tallet fastslo at den "ekte kinofølelsen" ville gå tapt når filmene fikk lyd.
    Samtidig har du åpenbart et ønske om best mulig kvalitet, og bryr deg om opplevelsen. Det beste du kan gjøre er derfor å kjøpe en TV som støtter 100Hz, for å kunne ta en forsiktig tilvenning til å se flytende bilder istedet for sekvenser av stillbilder. Så får du heller skru av funksjonen innimellom når kaldsvetten og skjelven blir for sterk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også spillere er interessert i framerate, "100Hz"/"120Hz", responstid etc.

Spillskjerm fra Eizo - Forum - Hardware.no

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og med på 100Hz LCD-kjøpet får man gjerne en del 100Hz artefakter.

Det er noe som er verdt å nevne. Er vel stort sett bare Sony's "Motionflow" som ikke introduserer uønskede artefakter fra tid til annen.

Om dette er noe som man synes blir veldig plagsomt, så må det tas med i vurderingen.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hvordan skal 100hz hjelpe mot flimmer på en plasma som kanskje opererer med 60000hz pulsbreddemodulasjon? Dvs pulserer opp til 60000 ganger i sekundet!
    Hvorfor kaller man ikke 100hz på lcd for interpolering?

100hz på plasma reduserer flimringen som man tideligere så på plasma!
    På crt hadde ikke 100hz noe med hz å gjøre i det hele tatt! Det var 50hz tv-er som viste samme bildet to ganger(meget forenklet). Det var ikke 100hz inn inn i tv!

Panasonic har kommet med IFC som kalkulerer høyere fps og øker skarpheten. I tillegg har tv-en 100hz for flimmer reduksjon...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DTS Audio
    Er man fotballinteressert er det jo dødschill å ha 100Hz da, ballen er på et sted til rett tid, og ikke 1 meter bak i skyggen. Oversiktsbildene over banen(som det er mest av), flyter bedre også. Raske TV-bilder = Rask TV
    Dette kan du tydeligvis ingenting om...

100hz gir deg ikke raskere tv, det reduserer i utgangspunktet flimring.
    TV bildet sendes med 25 bilder i sekundet, som hver er delt i to delbilder (interlaced), med 100hz vises hvert delbilde to ganger istedefor ett, dermed blir evt. flimring usynelig for det menneskelige øye.

Personlig klarer jeg ikke å se flimring ved 50hz, forøvrig den samme frekvensen som alle glødelampene i husene våre har...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Hvorfor kaller man ikke 100hz på lcd for interpolering?
    Temporær (bevegelses-kompensert) interpolering ville ha vært en bedre beskrivelse, ja.
    100hz på plasma reduserer flimringen som man tideligere så på plasma!
    Jeg har ikke sett slike. Men du svarer egentlig ikke mot-argumentet, med at plasma uansett opererer på en vesentlig høyere rate vha PWM.
    På crt hadde ikke 100hz noe med hz å gjøre i det hele tatt! Det var 50hz tv-er som viste samme bildet to ganger(meget forenklet). Det var ikke 100hz inn inn i tv!
    100Hz = 2*50Hz. "100Hz" CRT-tver opererte med en field-rate på 100Hz, og hvis ikke det "har noe med hz å gjøre", så vet ikke jeg.

Ingen har vel påstått at tidligere tiders "100Hz CRT" eller moderne "100Hz LCD" har input som takler den høye raten. I begge tilfeller er det snakk om tilpasning mellom skjermteknologi og tv-signaler som søker å forbedre opplevelsen. Men fenomenet man søker å bekjempe er veldig forskjellig mellom de to displaytypene.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Dette kan du tydeligvis ingenting om...
    Et farlig utsagn... ;-)
    100hz gir deg ikke raskere tv, det reduserer i utgangspunktet flimring.
    LCD-tver har ikke flimring.
    TV bildet sendes med 25 bilder i sekundet, som hver er delt i to delbilder (interlaced), med 100hz vises hvert delbilde to ganger istedefor ett, dermed blir evt. flimring usynelig for det menneskelige øye.
    Selv gamle crt-tver med 100Hz hadde smartere teknikker enn ren frame/field-repitisjon. Søk f.eks på Philips DNM.
    Personlig klarer jeg ikke å se flimring ved 50hz, forøvrig den samme frekvensen som alle glødelampene i husene våre har...
    Ingen klarer å se fllimring for LCD, likevel ønsker man/mange glattere bevegelser.

Glødelamper, CRT-tver og LCD-tver har det felles at de "oppdateres" 50-60ggr pr sekund, men tidsforløpet kan være svært forskjellig, og det kan være avgjørende for om vi perseptuelt oppfatter dem som "kontinuerlig".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motion interpolation - Wikipedia, the free encyclopedia

Refresh rate - Wikipedia, the free encyclopedia

Comparison of display technology - Wikipedia, the free encyclopedia

De to figurene er figurer som undertegnede har bidratt med på wikipedia, og du får ta dem med den klypen salt du finner nødvendig. Beskrivelsen av plasma i siste figur er misvisende fordi den ikke antar PWM-rate som overstiger frameraten.

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Dette forstår tydeligvis du lite om.... 50Hz vekselstrøm på en glødelampe tilsier på ingen måte at lampen blinker 50 ganger i sekundet. En glødelampe lyser konstant pga av varme fra strømmen som går konstant igjennom og skaper varme pga av friksjon/elektrisk motstand.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •