100 hertz? Er det virkelig vits? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Hvorfor kaller man ikke 100hz på lcd for interpolering?

100hz på plasma reduserer flimringen som man tideligere så på plasma!
    På crt hadde ikke 100hz noe med hz å gjøre i det hele tatt! Det var 50hz tv-er som viste samme bildet to ganger(meget forenklet). Det var ikke 100hz inn inn i tv!

Panasonic har kommet med IFC som kalkulerer høyere fps og øker skarpheten. I tillegg har tv-en 100hz for flimmer reduksjon...
    Du svarer ikke ikke på spørsmålet mitt, ei heller viser du til teknisk forståelse for hvordan 100hz på plasma skulle kunne hjelpe mot flimmer. Ikke for å kritisere deg, men jeg har enda til gode å få en god forklaring på hvordan 100hz på plasma skal hjelpe mot flimmer.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    De to figurene er figurer som undertegnede har bidratt med på wikipedia, og du får ta dem med den klypen salt du finner nødvendig. Beskrivelsen av plasma i siste figur er misvisende fordi den ikke antar PWM-rate som overstiger frameraten.

-k
    Jeg stoppet nemlig opp og klødde meg i hodet på denne, men forklaringen kom. Ellers veldig fint at noen tar seg tid til å forklare, lage og publisere reell informasjon.

Men som justering på plasma med low-gain så kunne en kanskje laget en halvert stolpe?

Rettelse: Ved low gain (10) som er sort i video, så burde plasma vært meget lav, noe som tilsvarer precharge, eller grunnladning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette forstår tydeligvis du lite om.... 50Hz vekselstrøm på en glødelampe tilsier på ingen måte at lampen blinker 50 ganger i sekundet. En glødelampe lyser konstant pga av varme fra strømmen som går konstant igjennom og skaper varme pga av friksjon/elektrisk motstand.
    Jeg er stort sett enig, men konsekvensen av det du sier er vel at en glødelampe har "treghet", og derfor har mindre forskjell mellom topper og bunner? (og ikke virkelig null forskjell, dvs konstant belysning)
    Litt mer bakgrunn:
    Utility frequency - Wikipedia, the free encyclopedia
    "If an incandescent lamp is operated off a low-frequency current, the filament cools on each half-cycle of the alternating current, leading to perceptible change in brightness and flicker of the lamps; the effect is more pronounced with arc lamps, and the later mercury-vapor and fluorescent lamps."

Fluorescent lamp - Wikipedia, the free encyclopedia
    "Fluorescent lamps operated on AC will flicker at twice the mains frequency, since the power being delivered to the lamp drops to zero twice per cycle (120 Hz or 100 Hz). If the lamp has a magnetic ballast, this may also emit a humming sound"

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt rett knut, jeg som var for rask og feilaktig i mitt svar.

Edit: pga av tåkete hukommelse...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forstår tydeligvis du lite om.... 50Hz vekselstrøm på en glødelampe tilsier på ingen måte at lampen blinker 50 ganger i sekundet. En glødelampe lyser konstant pga av varme fra strømmen som går konstant igjennom og skaper varme pga av friksjon/elektrisk motstand.
    Eller i alle fall NESTEN konstant. :-)
    Varmekapasiteten i glødetråden gjør at temperaturen holder seg brukbart mellom effekt-toppene. Dette er nesten tilsvarende det som foregår i en CRT-tv, hvor belegget på innsiden av glasset beholder lysstyrken en stund. Se figuren fra Knutinh over. En glødelampe har en lik kurve (e^-xt, hvis jeg ikke husker feil), bare at lysstyrken synker så sakte at den ikke blir borte til neste topp kommer. (Og dessuten tilføres effekten som en sinuskurve, i stedet for en ren transient som i CRT). Slå opp "naturlig logaritme" og bli vis.

Edit: og hvis jeg ikke hadde vært så treig til å skrive, så ville ikke Knutinh ha rukket å poste før meg så jeg ble stående igjen som en akterutseilt tulling...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bols, uansett ett godt bidrag...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som justering på plasma med low-gain så kunne en kanskje laget en halvert stolpe?

Rettelse: Ved low gain (10) som er sort i video, så burde plasma vært meget lav, noe som tilsvarer precharge, eller grunnladning.
    Figuren er mangelfull, og dersom du har kompetanse til å lage en bedre figur (gjerne med faktiske målinger) så ville det ha vært topp.

Poenget var først og fremst å vise at forskjellige displayteknologier har veldig forskjellig oppførsel i tid for å vise den "samme" hvite framen, og modulerer forskjellige parametre for å gjøre den mørkegrå.

Alt dette har neppe betydning så lenge framerate/oppdateringsrate overstiger en eller annen ukjent terskel hvor persepsjonen vår slutter å differensiere, men vi er kanskje ikke helt der enda.

-k

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ikke kompetansen til å utfylle figuren din, da jeg ikke vet om precharge berøres av PWM eller kun er en konstant ladning. Jeg vil tippe det er en konstant ladning, men det er kun synsing fra min side. Ellers er det jo PWM raten som bestemmer lysstyrken og fargene på plasma, noe du vet, men kanskje kan være grei opplysning til andre. Prøver en seg rem med forskjellige lukkertider ved å ta bilde av plasma så får man også mange forskjellige bilder, men heldigvis er det ikke slik øynene fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja.. dette tok jo av :P lille meg lurte jo bare på om jeg skulle ha TV med 100Hz eller ikke.. hehe

ikke at jeg skjønte så mye av det professor språket dere la inn i trådene over her.. Var faktisk innom Sony i Karl Johan idag. Der så jeg forskjell på Motion plus og vanlig tv signaler.. DET var ganske stor forskjell. Men nå er jo dette markedsføring så vet ikke om de har "justert" signalet eller noe slikt for at det skal virke bedre?? Uansett virker KDL46W4000 som en bra TV for meg

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De snuttene som er laget for å vise frem supermotion 100hz osv er nok laget for å provosere frem judder der funksjonene er slått av samt optimalisert for å gi inntrykk av at motionflow er bra...

Selv har jeg aldri lagt vekt på slike funksjoner og vil helst ha alt så orginalt som mulig fra kilde.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •