Kontrastforhold...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer MrTerry sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrastforhold...

Nå skjønner jeg ingenting... Er ganske newbie når det gjelder LCD/Plasma, men titter innom forumet her for å finne ut hva jeg skal kjøpe.

Ser at mange produsenter kommer med kontrastforhold på 15000:1, 33000:1 etc, men en modell (Philips forøvrig) mange skryter av her inne har et kontrastforhold på 8000:1! Jeg antok at dess høyere kontrastforhold man har, dess bedre er TVen?

Har hørt at dynamisk kontrast ikke er like bra som alternativet (fast kontrast???), så det er kanskje her forskjellen ligger?

Kan noen opplyse meg??? ops:

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av MrTerry
    Nå skjønner jeg ingenting... Er ganske newbie når det gjelder LCD/Plasma, men titter innom forumet her for å finne ut hva jeg skal kjøpe.

Ser at mange produsenter kommer med kontrastforhold på 15000:1, 33000:1 etc, men en modell (Philips forøvrig) mange skryter av her inne har et kontrastforhold på 8000:1! Jeg antok at dess høyere kontrastforhold man har, dess bedre er TVen?

Har hørt at dynamisk kontrast ikke er like bra som alternativet (fast kontrast???), så det er kanskje her forskjellen ligger?

Kan noen opplyse meg??? ops:
    prøv denne linken meget godt skrevet,lang men bruk tid og enjoy
    FlatTV (LCD Plasma): Kjøp- og tips guide - Forum - Diskusjon.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de tallene de fleste merker opererer med er dynamisk kontrast, altså hva teknologien i tv`en klarer å få frem, men det er ulike måter å måle det på og skal tas med en meget god klype salt. dynamisk kontrast på den andre side er hvor mye kontrast selve panelet har før diverse teknologier og nyvinninger øker dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her har jeg skrevet en inngående guide:

http://avforum.no/forum/guider-video...insippene.html

Generelt er "dynamisk" kontrast et nærmest totalt tullete begrep du ikke bør legge noen som helst vekt på, der kontrasten måles i to ulike frames uten angitt tidsforskjell fra første til andre bilde. Dette sier ingen verdens ting om hvor god TVen er til å angi sort når det faktisk ER informasjon i bildet...

On/off måles også i to ulike frames, men normalt sett oppgis denne verdien noe mer moderat og angir i større grad et godt bilde av TVen eller projektorens evne til å avlevere dynamikk.

Dernest har du den såkalte ANSI-målingen, der kontrasten målen i et sjakkbtrett-mønser i SAMME frame/bilde. Denne målingen er derfor den mest korrekte av de nevnte til å angi bildeformidlerens evne til å avlevere dynamikk, men ofte er det greit også å få med seg on/off da noen produkter faktisk klarer å produsere et godt detaljnivå i mørke scener til tross for lav ANSI-kontrast (der CRT-projektoren er et godt eksempel...).

Hvis du blir forvirret av det hele er det kun en ting som hjelper; les deg gjennom trådene her på AVforum rundt kontrast (bruk SØK, der finner du MASSE), samt prøv å få sett på noen av produktene det snakkes om slik at forstår bedre hva det snakkes om i praksis. Ta f.eks. en titt på en Pioneer 8. generasjons plasma i et mørkt rom og gjør det samme med en nyere LCD-TV, så ser du hva absolutt sortnivå har å si...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke helt taket på det der med kontrast... Er kontrast forholdet mellom det svarteste svarte og det hviteste hvite en skjerm kan vise? I så fall kan jo en skjerm med begrenset svartnivå ha en god kontrast om hvitnivået er ekstremt... eller er jeg på jordet her?

Edit: Den guiden var ganske bra Så ikke den linken med det samme..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kontrast forholdet mellom det svarteste svarte og det hviteste hvite en skjerm kan vise?
    Enkelt forklart er det den maksimale forskjellen mellom sort og hvitt. On/Off vil fortelle noe om hvor sort og hvitt skjermen kan vise, mens ANSI kontrasten vil si noe om maksimalt sortnivå og hvitnivå i ett og samme bilde med et 8x8 sjakkbrettmønster.

I så fall kan jo en skjerm med begrenset svartnivå ha en god kontrast om hvitnivået er ekstremt... eller er jeg på jordet her?
    Det stemmer !

Når det gjelder kontrastnivå og alle de forskjellige "standardene", har produsentene dessverre vridd såpass mye om på de at det ikke lenger er mulig å fastslå noen ting ut fra spesifikasjonene til en TV/projektor.

Seeing is believing !

Forøvrig er kontrastnivå avhengoig av mange flere ting enn folk kanskje tror. Her kan nevnes lysstyrke, optikk, gamma etc. Sistnevnte er faktisk svært viktig, og kan skille et dynamisk bilde fra et platt bilde, hvor begge har samme forutsetningene (med unntak av gammasettingene).

For de som er interessert i å lære mer om dette, er det flere laaaange tråder på AVSforum som i veldig dybden..

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og bladd i den siste tv-testen i Hjemmekino. Ser at svartnivået på LG-plasmaen er dårligere enn mange av LCD-skjermen.. Hva betyr dette? Begynner LCD-teknologien å sige opp mot plasmaen når det gjelder svartnivå? Hva betyr disse tallene som er oppgitt? Er 0 helt svart og uendelig helt hvitt? Og hvor følsomt er øyet for en forandring på 0.001 i svartnivå? Det har vel betydning hvor mye lys det er i rommet vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør også sjekke hvordan kalibreringen er gjort. Mange ganger kan man sette den "korrekte" kalibreringen etter andre parametre enn best mulig sortnivå.

Grunnen til at korrekte er i anførselstegn er at det er egentig bare du som kan si hva som er korrekt kalibrering for deg. Folk har forskjellig smak. Forøvrig bør du se tråden om PG6000 når det gjelder den LG'en

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •