Scart eller komponent

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scart eller komponent

Hei

Er ikke veldig dreven i dette faget, men følgende er problemstillingen. Fatter har kjøpt seg flat-TV. Der er det innganger for det meste, blant annet hdmi, scart og komponent. Saken er den at han har en DVD-spiller der det er scart og komponent ut. Så hva er å foretrekke? Hva gir best bilde?

Mvh
    Sander Bergh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sabergh
    Hei

Er ikke veldig dreven i dette faget, men følgende er problemstillingen. Fatter har kjøpt seg flat-TV. Der er det innganger for det meste, blant annet hdmi, scart og komponent. Saken er den at han har en DVD-spiller der det er scart og komponent ut. Så hva er å foretrekke? Hva gir best bilde?

Mvh
    Sander Bergh
    Composit er dårligst, Scart med RGB bedre, component enda bedre og HDMI best.
    Scart uten RGB er dårligere enn med. S-video er vel sånn circa Scart med RGB.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    komponent er best av det analoge, ja, der du også kan få muligheten til å f.eks sende progressive signal fra dvd spilleren, dersom den tilbyr det vel å merke.
    Det spesielle med bildesignal kabler, er at de skal transportere signaler helt oppe i mhz området ( lyd ligger stort sett nede i 20hz-20khz). Her bør da kablene være av god type, med så gode egenskaper som mulig, for å hindre støy o.l, samtidig som så rent signal som mulig kommer helt frem til skjermen.
    Er skjermen stor, er det oftere lettere å røpe et dårlig inn signal.
    S-video er en kabel der fargeinformasjonen er skilt fra intensiteten i bildet, og båndbreddekrav blir da litt mindre.
    En solid og god fullkoblet scart kan på mange måter være bedre enn en s-video kabel ( personlig mening ), og fordelen er at den fører lyd også, i samme kabel. Fargene rød- blå- grønn- sendes atskilt, og er kvaliteten god på denne er det et godt alternativ for de som vil gjøre det enkelt. Kabelen kan levere signaler som bilde i kompositt, s-video eller RGB.
    Via Komponent deles bildet i tre, men på en litt annen måte enn det som gjelder rgb og s-video. Den består av tre "koaksial" kabler, er dyr men absolutt det beste analoge alternativet ( lyd kabel kreves utenom). Denne støtter veldig høye oppløsninger og kan levere et så og si støyfritt bilde, overlegent, kontra de to ovennevnte.
    Har selv komponent koblet til HD mottaker, og en hdmi , og når jeg sammenligner, så mener jeg det er et klart bedre bilde via komponent kabelen. Nå skal det sies at denne kabelen har kostet flere tusen ( ære til Zafir ), mens hdmi kabelen kom med HD boksen, og ikke er verd frakten engang.
    Dere burde gå for komponent, og sende signalet progressivt, dersom bildebehandling er god i dvd spiller og tv'en er progressiv ( det er nesten all nyere skjermer )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har noe av det samme problemet, har ikke råd til en bra hdmi kabel enda, så valget står mellom komponent, scart eller vanlig video-in(RCA).. Jeg har en denon 3930 og sony w4000 så det ville vel tilsi at jeg burde få ett ganske så bra bilde!? men når jeg prøver de forskjellige tilkoblingene, synes jeg bilde er veldig kornete og uskarpt. Antar ut ifra det som blir sagt at en dårlig kabel fort vil blir avslørt, har nemlig en sånn vanlig standard "lakrissnøre" med gul,hvit,røde ender Ja, vet det er noe av det dårligste som går ann å få tak i Og hvis jeg skulle få kjøpt meg en bra HDMI kabel, er det noen som har forslag til hva jeg kunne kjøpt? Er en bra HDMI kabel bedre enn en bra komponent kabel?

En annen ting, har sett i instruksjons boka til tven at komponent ingangen støtter 1080p signaler men får kun 576i signaler.... selv om jeg velger 1080p på DVDspilleren er det noen grunn til jeg ikke får de angitte signalene på tv??

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    Har selv komponent koblet til HD mottaker, og en hdmi , og når jeg sammenligner, så mener jeg det er et klart bedre bilde via komponent kabelen. Nå skal det sies at denne kabelen har kostet flere tusen ( ære til Zafir ), mens hdmi kabelen kom med HD boksen, og ikke er verd frakten engang.
    Dere burde gå for komponent, og sende signalet progressivt, dersom bildebehandling er god i dvd spiller og tv'en er progressiv ( det er nesten all nyere skjermer )
    Her er det ikke hdmi kabelen det står på, da er det heller dekoderen. Om det er CD så er ikke dekoderen noe å skryte av mest pga av elendig deinterlacer.

Så lenge en får bilde med hdmi uten svært tydelige feil så har man ikke noe å hente på dyrere kabel.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var svaret mitt siktet til trådstarter som ikke hadde mulighet til å bruke HDMI. Man skal ikke nødvendigvis sitte uten en hdmi kabel, og tro at den vil gjøre susen og sikre det optmale bildet, nettopp av den grunn som du påpeker " at det står på dekoderen ". Nå er det riktig som du sier, Herminator, at det digitale signalet som går via hdmi ikke blir særlig bedre med en dyrere hdmi kabel, men en komponent kabel synes jeg har andre kvaliteter enn hdmi, og bildet kan ofte virke bedre. Men dette er en smakssak.

SirHifi: Det er vanskelig å si hva som vil gi deg det beste bildet, annet enn at disse komposittkablene er verste sort. Når vi snakker om lakrislisser, så evner ikke de å holde unna støy på samme måte som en mer påkostet kabel kan, samtidig som det dreier seg om hvordan bildet blir transportert, uten tap av signalinformasjon.

Hvorfor du ikke får 1080p via komponent, er nok at det kun støttes oppskalering via hdmi, og du opplever et av hdmi kabelens fortrinn.
    Skal dette emnet fortsette, så er vi feilpostet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SirHifi
    Hei!
    Har noe av det samme problemet, har ikke råd til en bra hdmi kabel enda, så valget står mellom komponent, scart eller vanlig video-in(RCA).. Jeg har en denon 3930 og sony w4000 så det ville vel tilsi at jeg burde få ett ganske så bra bilde!? men når jeg prøver de forskjellige tilkoblingene, synes jeg bilde er veldig kornete og uskarpt. Antar ut ifra det som blir sagt at en dårlig kabel fort vil blir avslørt, har nemlig en sånn vanlig standard "lakrissnøre" med gul,hvit,røde ender Ja, vet det er noe av det dårligste som går ann å få tak i Og hvis jeg skulle få kjøpt meg en bra HDMI kabel, er det noen som har forslag til hva jeg kunne kjøpt? Er en bra HDMI kabel bedre enn en bra komponent kabel?

En annen ting, har sett i instruksjons boka til tven at komponent ingangen støtter 1080p signaler men får kun 576i signaler.... selv om jeg velger 1080p på DVDspilleren er det noen grunn til jeg ikke får de angitte signalene på tv??
    Det er mulig jeg misforstår – i såfall kan du stryke hele svaret mitt – men ut fra det du skriver så mistenker jeg at du ikke har komponentkabler, bare kompositt. (Gul, hvit og rød). I såfall vil du hverken få bra bilde eller oppskalering.

Mvh
    Sven

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, en kan få god oppskalering gjennom compositt også, det kommer ann på tv'en.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, Herminator, dog alle tv'er ikke liker et dårlig signal, eller man kan la en reciever ta jobben og skalere opp fra kompositt til eks komponent. Men å skalere opp til kompositt, blir vel vanskelig og heller en nedskalering, og et oppskalert signal kan vel ikke sendes gjennom en kompositt kabel. Men å koble til tv med disse gule lissene som kommer med gratis når du kjøper f.eks en dvd, er ikke akkurat fremtiden, ei heller en særlig god løsning, og man vil nok se en bedring i bilde ved å skaffe seg en bedre kabel.

SirHifi

Har noe av det samme problemet, har ikke råd til en bra hdmi kabel enda,
    Som Herminator sa lenger opp, så trenger det ikke være en dyr hdmi kabel du kjøper deg, kjøp deg en billig for rundt hundrelappen, og kos deg med det. Digitalt er digitalt og kommer signalet frem, er alt fryd og gammen. Ganske mange som påstår at det ikke blir et bedre bilde på tv'n med dyrere hdmi kabel kontra den billige fra clas ohlson elle europris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •