Fra plasma til LCD - Blir jeg skuffet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra plasma til LCD - Blir jeg skuffet?

Hei.
    Har nå bestemt meg for å bytte ut min Panasonic TH42-PV70 plasma tv.

Dette er min andre Panasonic plasma, og jeg er utrolig fornøyd med disse, til mitt normale bruk.

Men, jeg har tenkt å bruke mer og mer pc på tv'n, og da holder det ikke med 1024 oppløsning som Panasonicen kan gi, og den må da på båten.

Har da to alternativer;
    1; Ny Panasonic Plasma med 1920 x 1080 oppløsning, men har ikke fått noe godt svar på hvilken oppløsning denne leverer på pc signaler...

2; LCD 40-46".

46" er vel det som frister mest, men ikke for enhver pris.
    Har satt et buskjett oppad til ca 15000,-.
    (skal handle mye annet også, så mulig endel prutningsmonn.)

Stort sett ser jeg på vanlig tv (get digital) og dvd. Koser meg med dag-tv og sport på dagtid, og serier og film på kveldstid. (har aldri lyset helt av).
    Som nevnt blir det til å koble opp en pc for bruk på denne, hovedsaklig som mediacenter, men med mulighet for enkel surfing.
    Det skal også kobles til PS3 og X360, og muligens en Wii.

Spørsmål:

Bør jeg gå bort fra Panasonic sine plasmar, og over til LCD, og i såfall, hvilke?
    Hvem er best i "real life", og ikke på papiret?

mvh

caman

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat byttet fra 42PV70 til en Sony 46W4000, og er fornøyd med det. Ville også ha større skjerm, samt full hd og god pc-støtte.
    Vurderte også 46PZ85 fra Panasonic, men pga større strømforbruk, manglende Riks-tv dekoder og tilgjengelighet ble det LCD denne gangen. Har ikke angret ennå, og sortnivået er også like bra på denne syns jeg.

Newcomer Steve Vice sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W4000 ser ut til å være bortimot det beste av LCD på markedet nå, ihvertfall om man ser på hvilken kvalitet man får i forhold til hva man må punge ut med.

Folk vil kanskje syns jeg er rar som syns dette, men etter å ha sett på både Kuro, og W4000 på en ettermiddag, så begriper jeg overhodet ikke hvorfor Kuro skal koste 50-60.000, av det som ble vist frem av Kuro på Hifi centeret og W4000 på sony centeret (vegg i vegg så og si i bergen) så må jeg rett og slett innrømme at jeg ble mer imponert over W4000.

Sortnivået var bedre på Kuro'en, men i det lyse spekteret og klarheten så syns jeg Bravia'en var klart bedre.

Det kan også ha vert noe som var fonky for rulleteksten på Boog & Elliot som de viste på Kuro'en så ut som den sleit noe enormt med å rulle.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I butikken er det ikke så lett å se forskjellen på lcd og plasma. Som regel ser plasma litt soft ut sammen med alle lcd skjermene. Hvordan bildet virkelig er finner du ut i den egen stue etter bilde justering og en del titting.

Det finnes enda ikke en lcd som har et sortnivå som kan måle seg med de beste plasma skjermene. Kontrasten er også høyre på plasma. Dynamisk kontrast som alltid blir oppgitt på lcd er egentlig noe fjas og det finnes ikke noen felles måleenhet for det heller. Hvert selskap har sin egen måte å beregne det på. Det er ikke en måling av kontrastforholdet mellom sort hvitt, men en måling av absolutt sort og absolutt hvitt uten graderingen i mellom.

Så hvis det er film du vil se så burde du nok velge plasma... Skal du spille å koble til pc og dette utgjør hovedbruken så burde du absolutt velge lcd.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leste ikke jeg spesifikasjonene på noen av tv'ene jeg så på, så jeg vet ikke hvordan de stiller seg i forhold til hverandre på den måten, jeg baserer meg på hva jeg så, men jeg ville tro at tv'ene hos hifi centeret og sony centeret vil være bedre kalibrert enn de man finner hengende på veggen hos Elkjip og Expert, Kuro som skal være kremen av plasma, imponerte slett ikke i forhold til forventningene jeg hadde til tv'en, og ja syns plasma bildet ble soft, men det var ikke en LCD skjerm i nærheten, bortsett fra i butikken vedsiden av.

Det er litt forskjellig hva man liker, jeg liker klarheten man får på de beste LCD skjermene, og med W4000 er sortnivået også blitt mer enn bra nok, selv om det ikke er like bra som Kuro, så har til gjengjeld Bravia klarheten, noe som gjør at du med fordel kan velge den med tanke på spilling på konsoll og PC, noen vil påstå at plasma er bedre på film....jeg er uenig etter å ha sett Kuro.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg noe tvilende til utsagnet om at hifi-centeret og sony-centeret kalibrerer skjermene sine noe mer enn elkjøp, expert osv. Men uansett, så er det ikke noe godt sammenligningsgrunnlag å se på Plasma vs LCD i et flombelyst butikklokale. Plasma kommer best til sin rett i et rom med "vanlig" dempet belysning (hvis stua di ikke er like sterkt opplyst som et butikklokale da, men det tviler jeg på at du hadde klart å leve med ). En annen ting er at den Kuro-modellen du så på er fjorårets TV (2007-modell), mens W4000 er en splitter ny 2008-modell fra Sony. Ny Kuro er i anmarsj (i salg om få uker, forhåpentligvis), den vil sannsynligvis gruse W4000 på alt men det gjelder også prisstørrelsen...

Imidlertid så tror jeg LCD kanskje er riktig for deg om du liker skarpe bilder og skal bruke den mye til PC. Ulempene med LCD (innsynsvinkel, markant tap av oppløsning ved bevegelse, dårligere svartnivå etc.) er kanskje ikke avgjørende for deg?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    markant tap av oppløsning ved bevegelse
    Tap av oppløsning? Oppløsning er da konstant, du mener at den er dårligere på panorering? Selv så hadde jeg ikke trodd det, men jeg fikk bedre inntrykk av W4000 på panorering enn Kuro. Jeg tenker på dette med rulleteksten jeg så på Kuroen, som ikke rullet, men rett og slett hoppet, og rulletekst er panorering, og også en fin måte å se etter etterslep.

Jeg har ikke sett noen av tv'ene i SD... Men hørte ord om at W4000 ikke takla panorering veldig bra da.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steve Vice
    så begriper jeg overhodet ikke hvorfor Kuro skal koste 50-60.000,
    For 50-60.000 får du en 60" Full-HD fra Pioneer. Litt forskjell på det og en 42".

Nå leste ikke jeg spesifikasjonene på noen av tv'ene jeg så på, så jeg vet ikke hvordan de stiller seg i forhold til hverandre på den måten, jeg baserer meg på hva jeg så, men jeg ville tro at tv'ene hos hifi centeret og sony centeret vil være bedre kalibrert enn de man finner hengende på veggen hos Elkjip og Expert, Kuro som skal være kremen av plasma, imponerte slett ikke i forhold til forventningene jeg hadde til tv'en, og ja syns plasma bildet ble soft, men det var ikke en LCD skjerm i nærheten, bortsett fra i butikken vedsiden av.

Det er litt forskjellig hva man liker, jeg liker klarheten man får på de beste LCD skjermene, og med W4000 er sortnivået også blitt mer enn bra nok, selv om det ikke er like bra som Kuro, så har til gjengjeld Bravia klarheten, noe som gjør at du med fordel kan velge den med tanke på spilling på konsoll og PC, noen vil påstå at plasma er bedre på film....jeg er uenig etter å ha sett Kuro.
    Som dudeeven sier så er det ikke lett å spotte en god plasma i flombelysning. Bildet vil alltid väre soft i slik lys, spesielt i motsettning til LCD-enes kraftige lysstyrke. Det er först når du får plasmaen hjem i normal belysning du ser de tydelige fortrinnene.

Til trådstarter:
    Test en LCD hjemme för du tar avgjörelsen. Jeg har enda til gode å se en LCD som på noen måte kan måle seg med en god plasma på TV-signaler og film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    For 50-60.000 får du en 60" Full-HD fra Pioneer. Litt forskjell på det og en 42".
    Det er selvsagt bra forskjell på 60" og 42...men ikke fult så stor forskjell på 52" og 60"

52" W4000 er også en rimelig tv som jo ligger rundt 18-20.000

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tap av oppløsning? Oppløsning er da konstant, du mener at den er dårligere på panorering? Selv så hadde jeg ikke trodd det, men jeg fikk bedre inntrykk av W4000 på panorering enn Kuro. Jeg tenker på dette med rulleteksten jeg så på Kuroen, som ikke rullet, men rett og slett hoppet, og rulletekst er panorering, og også en fin måte å se etter etterslep.

Jeg har ikke sett noen av tv'ene i SD... Men hørte ord om at W4000 ikke takla panorering veldig bra da.
    LCD har kun maksimal oppløsning på stillbilder. Ved bevegelse synker oppløsningen som regel helt ned til 300 linjer horisontalt, noe som fører til uklare bilder på f.eks. panoreringer i fotballkamper etc. sammenlignet med plasma som har full oppløsning også ved bevegelse.

Hvis rulleteksten "hoppet" (altså ikke beveget seg jevnt) på Kuroen så var den feilinnstilt, noe som bekrefter mine mistanker om at de ikke kalibrerer/stiller inn TV-ene sine noe mer enn andre butikker. Tipper den var satt til feil Drivemode (oppdateringsfrekvens for panalet).

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsningen til et LCD panel er da vitterlig konstant, et LCD TV er laget med x antall pixler uansett hva du mater den med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Oppløsningen til et LCD panel er da vitterlig konstant, et LCD TV er laget med x antall pixler uansett hva du mater den med.
    åja.. hvorfor ser fotballkamper bedre ut på canal digital HD da? Og hvorfor ser de bedre ut på plasma?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det:

Fordeler:

Plasma: Overlegen innsynsvinkel, null etterslep(bedre bevegelser), bedre kontrast og sortnivå... Bedre til film
    LCD: lysstyrke, ingen innbrenning, skarphet(renhet)... Altså bedre til pc

Ulemper:
    Plasma: innbrenning og ditheringstøy
    LCD: etterslep, innsynsvinkel, sortnivå og kontrast

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Nei, det er sant som Kimi sier. Til min store overraskelse fant jeg ut at jeg ikke har tatt vare på linken hvor dette ble dokumentert, men den finnes altså her på forumet..
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    åja.. hvorfor ser fotballkamper bedre ut på canal digital HD da? Og hvorfor ser de bedre ut på plasma?
    Antagelig fordi LCD TV'ene du har testet har for mye etterslep. Uansett så vil ikke antall pixler endre seg. Det høres ut som noe en useriøs selger har klart å lire av seg.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nei, det er sant som Kimi sier. Til min store overraskelse fant jeg ut at jeg ikke har tatt vare på linken hvor dette ble dokumentert, men den finnes altså her på forumet..
    Hvordan forklarer du døde pixler da, de holder seg konstant på et sted uansett hva du ser på.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående motion resolution kan man lese HDguru's test av 75 tv'er

Will The 2007 HDTV You Choose Give You All Resolution You Expect? » HDGURU.Com

Static and Motion Resolution

A particular HDTV may resolve a stationary test signal at full bandwidth, but what happens when motion is introduced? The answer, the on-screen resolution drops. This can have a significant affect on your viewing experience, especially if you tastes tend toward sports and action. How much resolution loss occurs? To find out I used a new test tool called the FPD Benchmark Software for the Professional. This Blu-ray disc contains a pattern called a monoscope pattern (pictured above) which is made up of a series of four black lines drawn so they gradually come together in a wedge like pattern that appears at the top, bottom and sides. There are numbers adjacent to the lines indicating resolution. One section of the disc has the pattern stationary (static resolution), in the following section, the same “monoscope” pattern moves from left to right (motion resolution). The stationary number where all four lines could be distinguished was recorded and then the test was repeated with the motion pattern with the area where the four lines could still be discerned as separate and not blurred together was noted. These numbers were then compared.

The result, three distinct groups emerged from this test of the twenty 1080p displays. All displays in the top group were plasma HDTVs. They all had a static resolution of 1080 lines and a measured motion resolution of 830-880 lines, depending on the specific display. The next group consisted of microdisplay rear projectors, static measured 1050-1080 (depending on the display) while motion resolution ranged of 610-780 lines. The bottom group were all the LCD flat panels, with a static resolution of 400 (one panel) to 1080 lines and motion rez coming in at 360 lines (one set tested) to 600 lines. Three of the LCDs tested were 120 Hz models (one was the Sony KDL-46XBR4 reviewed here), all 120 Hz models had 600 lines of motion resolution.
    Se Hdtvtest's resultat for W4000:

Sony KDL40W4000 Bravia Engine 2 Video Processing & Calibrati

Motion resolution: 300 (linjer horisontalt)
    PX80 fikk 700

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fysiske oppløsningen er fast, det forstå alle, men at den opplevde opplønsingen fra lcd er lavere ved bevegelse enn statisk bilde kan jo være tilfellet. Jeg synes i allefall det er mye bedre bevegelser på plasma og det har nok mye pga av etterslep på lcd. En plasmacelle kan skru seg av og på flere titusener av ganger i løpet av ett sekund, mens lcd bruker litt tid på å vri seg i rett stilling.

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg enig i, men dette vil ikke være likt på alle TV'er, og det varierer mye. Dessuten har jeg sett at enkelte LCD TV er sliter når det er mye digital støy, som for høyt komprimerte TV sendinger. Lyse TV for eksempel.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er mye bedre på tv-sendinger og SD signaler. Mye av dette er fordi støy være seg analogt eller digitalt blir delvis filtrert bort i ditheringmønsteret som alle plasma benytter seg av. ditheringmønster er kort forklart at plasma pixlene blinker/pulserer i forskjellige frekvenser med forskjellige farger for å lage en gjennomsnittlig farge/lysstyrke, disse blinker så i ett ditheringmønster som blir regnet ut av tv og skaper bilder ut fra all denne blinkingen. Gå nærme en plasma og du vil se at pixlene er "urolige".

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •