Fra plasma til LCD - Blir jeg skuffet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alternativet om du skal litt ned i pris vil ve være KDL-V4000. Det blir også en TV man må regne med i budsjettklassen nå fremover, om det er LCD man er på utkikk etter vel og merke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

Sony KDL40W4000 Bravia LCD HDTV Verdict: Highly Recommended

Hmm ... "Highly Recommended". Da er den mitt førstevalg nå.

Men er det andre alternativ i denne prisklassen?

Stig,

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg høres det rart ut når folk blir LCD-konvertitter. Selv konverterte jeg nylig fra en dyr (på kjøpstidspunktet) LCD til en billig Samsung plasma, og jeg angrer ikke det minste. Enda jeg bruker PC, PS3 og HD DVD mye. Min LCD har vel å merke ikke full oppløsning. 1366x768. Mens plasmaen har samme oppløsning som din Panasonic. Alle kilder mater fjernsynet med 720p. Jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen, som regel lurer jeg på om det overhodet eksisterer synlig forskjell. Men det er mer enn bare oppløsning som er viktig. Jeg har fått en flyt og dynamikk på film såvel som på spill som jeg ikke har opplevd med LCD.
    Uansett, det er jo stor forskjell på 720 og 1080. Og min to år gamle Toshiba er vel som et jurafunn rent teknologisk mot nevnte Sony.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen, som regel lurer jeg på om det overhodet eksisterer synlig forskjell. .
    Du ser ikke forskjell, men angrer ikke og er svært fornøyd med overgangen til plasma?

At det eksisterer forskjell, det er helt sikkert! Jeg syns det er lettere å se forskjell på tv(bilde) enn å høre forskjell på høyttalere(lyd), ett bilde kan man jo tross alt peke på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og min to år gamle Toshiba er vel som et jurafunn rent teknologisk mot nevnte Sony.
    Hehe. Noe sånt ja. En eldre Toshibamodell er nok ikke sammenlignbar med W4000.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Du ser ikke forskjell, men angrer ikke og er svært fornøyd med overgangen til plasma?

At det eksisterer forskjell, det er helt sikkert! Jeg syns det er lettere å se forskjell på tv(bilde) enn å høre forskjell på høyttalere(lyd), ett bilde kan man jo tross alt peke på.
    Beklager om innlegget er mangelfullt formulert.
    Jeg ser liten eller ingen forskjell på oppløsning, dette avhengig av kilde og sitteavstand.
    Bildet forøvrig ser jeg stor forskjell på, det er derfor jeg er så fornøyd. Sort er sortere, etterslep finnes ikke, graderinger er naturligere. Det jeg mente å si er at bildekvalitet er viktigere enn oppløsning.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hehe. Noe sånt ja. En eldre Toshibamodell er nok ikke sammenlignbar med W4000.
    Var stygt redd for det, ja.
    Den skal absolutt vurderes om jeg trenger ny stue-tv.

Newcomer Steve Vice sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes hele tiden sort er sortere, men hva med lys er mørkere? Dette er et problem på en del plasma tv'er, og man må vel rimelig bra opp i pris før en kan konkurrere med LCD på de lysefargene?

Dessuten på W4000 er sortnivået noe av det beste jeg har sett på LCD.
    Plasma er vel gjerne bedre på bilder i bevegelse, men rolige bilder igjen så har vel LCD fordelen?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte en stund Panasonic px80. Det jeg reagerte på når jeg var på butikken, var uten tvil hvitfargen. Den sto ved siden av en random lcd, og "hvitfargen" på plasmaen må være vel se irriterende som sortnivåproblematikken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse på skjermen

Det jeg lurer på nå siden jeg ganske sikkert bestiller w4000 er størrelsen. Jeg målte nettopp opp hvor langt det blir fra skjermen til sofaen, og det er 3 meter. Vil det være tilstrekkelig med en 40 tommer for film-opplevelse?

Jeg fikk med meg fra Sony butikken her i byen en plansje som du kunne brette ut for og se 46 tommer. Det blei for stort, det dekket store deler av stuevinduet og så bare overkill ut.
    Hadde håpet på 42 tommer, men det er vel ikke store forskjellen til 40? Hvor store avstander har folket her til sine tv versus størrelsen?

Stig,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanky
    Jeg vurderte en stund Panasonic px80. Det jeg reagerte på når jeg var på butikken, var uten tvil hvitfargen. Den sto ved siden av en random lcd, og "hvitfargen" på plasmaen må være vel se irriterende som sortnivåproblematikken.
    Når man er i en butikk og ser på TVer i flombelysning, Vil en LCD se bedre ut pga den er mer lyssterk, fordelen med dette er at om du bruker 2-3 2000w taklamper hjemme så får du et bra intrykk av hvordan TVen vil være hjemme. Har du derimot bare 40w pærer som oss andre vil det være mørkere i stuen din, da vil det hvite se lysere ut og forskjellen på det sorte/grå bli mer fremtreden, jeg har hatt 2 LCD-skjermer før jeg kjøpte plasma og låner nå en LCD. Forskjellen på sort er mye mer synlig enn forskjellen på hvit-tonene. I tillegg får du direktebelysning i butikk/gjennskinn (får nevne 2000w pærer igjen) som gjør at plasmaskjermen vil føles mattere/mindre glorete enn LCD.

Vil du ha mye farger eller riktige farger?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da skal det sies at jeg ikke lenger er helt med.
    Det blir dratt inn priser på 50-60000, samt at Pioneer sine skjermer blir nevnt i fleng.

Som jeg nevnte innledningsvis, vil hovedbruken være signaler levert i fra GET, og da ikke hovedsaklig i HD, men i digital SD kvalitet. Analogt vil tv'n ikke få.

Antar da kort og enkelt om at det er uenikhet om det er LCD eller Panasonic Plasma'n jeg skal gå for.

Noen som vet hvorvidt 1920 x 1080 blir levert fra PC til tv, eller om det blir nedskalering? (tenker da på PZ serien til Panasonic.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor skal du egentlig bytte ut tv'en? Den er jo bra den som du selv skriver. Det kan jo selvsagt være greit med 1920*1080 hvis du skal surfe endel med PC, men hvis du for det meste skal se på filmer, vil du ikke merke noe nevneverdig.

Du har kanskje bare lyst på en litt større tv?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zenon
    Når man er i en butikk og ser på TVer i flombelysning, Vil en LCD se bedre ut pga den er mer lyssterk, fordelen med dette er at om du bruker 2-3 2000w taklamper hjemme så får du et bra intrykk av hvordan TVen vil være hjemme. Har du derimot bare 40w pærer som oss andre vil det være mørkere i stuen din, da vil det hvite se lysere ut og forskjellen på det sorte/grå bli mer fremtreden, jeg har hatt 2 LCD-skjermer før jeg kjøpte plasma og låner nå en LCD. Forskjellen på sort er mye mer synlig enn forskjellen på hvit-tonene. I tillegg får du direktebelysning i butikk/gjennskinn (får nevne 2000w pærer igjen) som gjør at plasmaskjermen vil føles mattere/mindre glorete enn LCD.

Vil du ha mye farger eller riktige farger?
    Det er veldig mange som har tv'en sin i stua, i en stue er det ofte vanlig med store vinduer og til og med glassdører ut på en balkong slik det vil bli hos meg, sollys inn vinduet kan da regnes som flombelysning i stua, for min del egner da en LCD seg bedre siden den er mer lyssterk, persienner, lameller og gardiner går selvsagt an, men jeg har lyst til å kunne ha lys inn og fremdeles kunne se på tv'en min på dagtid. Da egner LCD seg best, selv om det er tøffe forhold for enhver tv. Men det er ikke alle som kommer unna dette med vinduer i stua si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Men hvorfor skal du egentlig bytte ut tv'en? Den er jo bra den som du selv skriver. Det kan jo selvsagt være greit med 1920*1080 hvis du skal surfe endel med PC, men hvis du for det meste skal se på filmer, vil du ikke merke noe nevneverdig.

Du har kanskje bare lyst på en litt større tv?

Det hender det er grunner for å forlate alt, og starte på nytt, og da må også alt handles inn på nytt. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atomsmurf
    Det jeg lurer på nå siden jeg ganske sikkert bestiller w4000 er størrelsen. Jeg målte nettopp opp hvor langt det blir fra skjermen til sofaen, og det er 3 meter. Vil det være tilstrekkelig med en 40 tommer for film-opplevelse?
    for å se dvd-film er 40" på 3m helt ok. blir tv'en større kan pikseleffektene fort bli plagsomme dersom signalkvaliteten ikke er helt på topp.
    ser du derimot mest hd-film kan du trygt velge en større tv. med ca. dobbel oppløsning tåler du feks 80" størrelse helt greit på 3m, og du begynner å nærme deg kinolerretet mht hvor stor del av synsfeltet som dekkes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm nå gjorde du meg usikker igjen 46 tommer er for stort det er ganske sikkert, da vil TVn dominere stua totalt. Hadde sett for meg en 42 tommer, men ser at Sony sin W4000 er bare i 46 (++) hvis man skal opp i størrelse. Så det blir vel en 40 tommer selv om 46 tommer hadde vært best filmopplevelse- (dog ikke leilighets) messig. Men 80 tommer hmm takk for tipset men det blir litt stort

hmmm, alle disse valgene bare for en ny tv hehe

denne var forøvrig ganske informativ:

www.flatpanels.dk - Din guide til fladskærme

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei W4000 finnes i 32, 40, 46 og 52

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steve Vice
    Nei W4000 finnes i 32, 40, 46 og 52
    My bad, glemte skrive det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av caman
    Og da skal det sies at jeg ikke lenger er helt med.
    Det blir dratt inn priser på 50-60000, samt at Pioneer sine skjermer blir nevnt i fleng.

Som jeg nevnte innledningsvis, vil hovedbruken være signaler levert i fra GET, og da ikke hovedsaklig i HD, men i digital SD kvalitet. Analogt vil tv'n ikke få.

Antar da kort og enkelt om at det er uenikhet om det er LCD eller Panasonic Plasma'n jeg skal gå for.

Noen som vet hvorvidt 1920 x 1080 blir levert fra PC til tv, eller om det blir nedskalering? (tenker da på PZ serien til Panasonic.
    PZ leverer ihvertfall 1080p via DVI til HDMI, så kommer ann på hvordan du kobler pcen til skjermen. Ville anbefalt Panasonicen til bruk på SD signaler, det er nok kanskje det du vil bli største forskjellen ut ifra om du velger LCD eller plasma.

Steve Vice: Mange nye LCD skjermer (blant dem A6 serien hos samsung og W4000) bruker ett glanset frontpanel, dette gir deg nesten like mye gjennskinn (av og til like mye) som en plasmaskjerm med lysfilter istedenfor frontglass.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •