Fra plasma til LCD - Blir jeg skuffet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg syns nå personlig at det ikke var noe drawback å gå over fra Pv70 til W4000 ihvertfall. Selv om det på papiret er forskjeller, og disse fint lar seg måle, vil det ikke likevel være der resultatet man ser på skjermen som betyr noe?
    Både plasma og Lcd har sine fordeler, men sånn som jeg ser det nærmer de begge seg hverandre.
    Jeg har sett på mange forskjellige apparater i det siste, og har tidligere bare hatt plasma, men syns som sagt at det var Sony's Lcd som kommer best ut akkurat nå i den prisklassen det her er snakk om.
    Glemte å nevne det i forrige post, men jeg syns "phosphor trails" er ett absolutt nevneverdig negativt aspekt ved Panasonic's plasma teknologi. Dette har jeg vært plaget med både på PA60 og PV70, og det er fremdeles fremtredende på den nye PZ85 serien.
    I tillegg kommer midlertidig innbrenning. Selv om det ikke er skadelig, og forsvinner av seg selv ved videre bruk, fant jeg det irriterende for totalopplevelsen.
    Pioneer sine apparat har på sin side andre problem, som en hvitfarge jeg syns ser direkte "skitten" ut. De har likevel bedre farger enn det panasonic's skjermer og særlig rød, som fremstår mer som oransj på Panasonic, er bedre. Det er ihvertfall det jeg har bitt meg merke i.

Nå betyr ikke det at den Tv'en som jeg har kjøpt nå er verdens beste, men etter min mening fremstår den som en bedre Tv enn de plasmaskjermene som er i samme prisklasse og på markedet idag.
    Selvsagt kan, og mest sannsynlig vil, dette forandre seg innen noen måneder. Syns at utvkilingen har gått veldig fort i det siste, og mange av de problemene som er forbundet med de forskjellige teknologiene er forsvunnet eller kraftig redusert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Herminator for den forklaringen. Men sier du at det er noe som ligger i selve plasma-teknologien eller er det en prosesserings-sak? For man skulle jo egentlig tro at det var noe som var helt teknologi-uavhengig

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De nyeste LCD-TVene har gjort et kraftig byks i kvalitet, men plasma er fremdeles, uten tvil, den beste formidleren på ren film. Samtidig er også, etter mitt syn, LCD best på de fleste TV-signaler og samtidig veldig god på film. Dette gjelder da kun de aller nyeste og beste LCDene, som Sonys W4000 og Samsungs 6xx-serie.

Kort oppsummer mener jeg pros og cons gitt at du snakker Panasonics nye 1080P-plasmaer og W4000/6XX:

Pros plasma:

-Fremdeles LANGT bedre sortnivå. Det nytter ikke å vurdere bildekvalitet fra to TVen i en butikk!
    -Bedre på raske bevegelser, men kun marginalt. På gode HD-overføringer fra f.eks. Blu-ray er LCD i kvalitetsklassen W4000/6XX nesten på høyde...
    -LANGT bedre uniformitet. Dette er etter mitt syn plasmaens største fordel. LCD sliter fremdeles med å få til en jevn belysning over hele bildet, som er spesielt tydelig i mørke scener. Dette er rett og slett plagsomt, og er fremdeles et problem selv på siste generasjons LCDer.

Pros LCD:

-LANGT bedre hvitnivå... Plasmaen sliter rett og slett med å få til skikkelig hvitt. Dette fordi det kreves så mye energi for få til nettopp dette... Ikke bland dette med lysutbytte, for der er fremdeles plasmaene på høyde.
    -Visningsvinkel er er langt mindre issue enn tidligere, stelte meg helt på siden av en Samsung 52A656 og det så nesten like bra ut som på plasma!

Fargemessig har LCDene litt mer "sprut" i rødt og grønt, mens plasmaen fremstår som mer fargekorrekt slik jeg ser det. Litt for spenstig på LCD fremdeles etter mitt syn, men samtidig langt bedre enn tidligere. Noen kan til og med foretrekke denne type fargegjengivelse...

Så hva skal en velge? Vel, ser en mye film er det etter mitt syn ingen tvil fremdeles; plasma. Ser en ikke mye film kan en like greit velge en LCD slik jeg ser det...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Takk Herminator for den forklaringen. Men sier du at det er noe som ligger i selve plasma-teknologien eller er det en prosesserings-sak? For man skulle jo egentlig tro at det var noe som var helt teknologi-uavhengig
    Så vidt meg bekjent så er alle plasma på dagens marked basert på PWN(puls width modulation) i ett ditheringmønster. Det er rett og slett slik en plasma tv skaper bilder. Søk på plasma, dithering og pwn så finner du sikker mye mer informasjon og ikke minst bilder som gir en veldig god forklaring.

Newcomer Steve Vice sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Så hva skal en velge? Vel, ser en mye film er det etter mitt syn ingen tvil fremdeles; plasma. Ser en ikke mye film kan en like greit velge en LCD slik jeg ser det...
    Dersom vi også lar spilling være en faktor, så vil jeg påstå at de nyeste LCD tv'ene vil være et langt bedre valg enn plasma dersom du vil ha en allround tv. For PC bruk, og spilling kommer ikke plasma nærmt. Det er litt slik jeg tenker når jeg kjøper TV, jeg ser en god del film, men jeg spiller minst like mye på PS3, og når jeg da kan få en W4000 mellom 15-20.000 som er veldig bra på film, og regjerende når det kommer til spill, hvorfor bruke 50.000 på noe som er best på det ene men ikke noe nevneverdig på det andre.

Det er sjelden plasma blir nevnt når det er snakk om beste tv'er til konsoll.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steve Vice
    Dersom vi også lar spilling være en faktor, så vil jeg påstå at de nyeste LCD tv'ene vil være et langt bedre valg enn plasma dersom du vil ha en allround tv. For PC bruk, og spilling kommer ikke plasma nærmt. Det er litt slik jeg tenker når jeg kjøper TV, jeg ser en god del film, men jeg spiller minst like mye på PS3, og når jeg da kan få en W4000 mellom 15-20.000 som er veldig bra på film, og regjerende når det kommer til spill, hvorfor bruke 50.000 på noe som er best på det ene men ikke noe nevneverdig på det andre.

Det er sjelden plasma blir nevnt når det er snakk om beste tv'er til konsoll.
    Har du spilt på en god plasma? PC på TV har jeg null erfaring med, men PS3 og spill ser meget bra ut på min Pioneer 508.
    Og igjen; for 50.000 får du en 60" fra Pioneer, så jeg skjönner ikke helt hvorfor du nevner denne prisen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har du spilt på en god plasma? PC på TV har jeg null erfaring med, men PS3 og spill ser meget bra ut på min Pioneer 508.
    Og igjen; for 50.000 får du en 60" fra Pioneer, så jeg skjönner ikke helt hvorfor du nevner denne prisen.
    Når det gjelder spilling, så kommer dette tilbake til klarheten/renheten som LCD har til sin fordel, det samme som gjelder for hvorfor den egnes bedre til PC bruk.

En annen ting er innbrenningen, i spill er det som regel et statisk HUD i en eller annen form, en del av skjermen som ikke forandrer seg, dette kan/vil overtid føre til innbrenning, har sett dette selv hos kompiser som f.eks spilte WoW på pc'en, og når de skrudde over for å se på en film i mørkescener kunne man fremdeles se rundingen rundt der minimapet er i WoW. Dette tok en stund før det rettet seg ut, da er det ikke spesielt morsomt å spille dersom man vet at det vil bli midlertidig innbrenning en stund etter man har spilt en lengre spilløkt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder spilling, så kommer dette tilbake til klarheten/renheten som LCD har til sin fordel, det samme som gjelder for hvorfor den egnes bedre til PC bruk.

En annen ting er innbrenningen, i spill er det som regel et statisk HUD i en eller annen form, en del av skjermen som ikke forandrer seg, dette kan/vil overtid føre til innbrenning, har sett dette selv hos kompiser som f.eks spilte WoW på pc'en, og når de skrudde over for å se på en film i mørkescener kunne man fremdeles se rundingen rundt der minimapet er i WoW. Dette tok en stund før det rettet seg ut, da er det ikke spesielt morsomt å spille dersom man vet at det vil bli midlertidig innbrenning en stund etter man har spilt en lengre spilløkt.
    Det skal jeg väre enig i. Selv om jeg aldri har opplevd det selv så vet jeg jo at retention/midlertidig innbrenning kan forekomme. LCD er i bunn og grunn en PC-skjerm og har klare fordeler når det kommer til PC og spilling, men det er därmed ikke sagt at plasma er noe spesielt dårligere til dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8. gen hos pioneer har jo ikke retention, så der er ikke retention noe ankepunkt mot spill, dette vil være en mye bedre TV til det meste enn det meste av LCD på markedet i dag, men kommer jo så klart ann på hvordan du bruker TVen, om det blir kun spilling og PC eller om du faktisk tar i betraktning at det skal brukes SD signaler. Her er ihvertfall min erfaring at Plasma gir ett overlegent bilde!

Edit: Jeg ble også selv skuffet når min TV nå er på service og jeg sitter med en lånetv i LCD. Å se på DVD og å se på tvsendinger er ikke det samme. PS3 er ca det samme, ikke merket veldig stor forskjell der, sannsynligvis pga en sitteavstand på 4m.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma fungerer bra på spill det også, men man kan ikke sitte like nærme. Fordelen med plasma er at det ikke er etterslep, noe som er svært irriterendes i spill. Det kan også være forsinkelser på digitale tv'er uavhengig av type pga av prosessering.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Plasma fungerer bra på spill det også, men man kan ikke sitte like nærme. Fordelen med plasma er at det ikke er etterslep, noe som er svært irriterendes i spill. Det kan også være forsinkelser på digitale tv'er uavhengig av type pga av prosessering.
    Selv på min Viewpia 37" har jeg aldri opplevd etterslep i spill, og det er en real drittv, blandt dagens lcd tv'er tror jeg du må kjøpe noe skikkelig ghetto greier for at etterslep skal være et stort problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo litt ann på hva slags spill det er snakk om og hvor kresen man er. Spiller du spill fra en spillemaskin som ikke sender høyoppløslig signaler vil jo dette være bedre på en plasmaskjerm som feks pioneer sine. der er også sjansen for etterslep større. Samme gjelder for analoge signaler som kabel-tv.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zenon
    Kommer jo litt ann på hva slags spill det er snakk om og hvor kresen man er. Spiller du spill fra en spillemaskin som ikke sender høyoppløslig signaler vil jo dette være bedre på en plasmaskjerm som feks pioneer sine. der er også sjansen for etterslep større. Samme gjelder for analoge signaler som kabel-tv.
    Tenker da spesifikk på PS3 og 360, Viewpia'en er juggel på SD signaler.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv på min Viewpia 37" har jeg aldri opplevd etterslep i spill, og det er en real drittv, blandt dagens lcd tv'er tror jeg du må kjøpe noe skikkelig ghetto greier for at etterslep skal være et stort problem.
    Er vel heller du som ikke er like kresen... jeg har enda til god å se en lcd helt fri for etterslep. Selv de raskeste pc skjermene lider av etterslep. Selv om du ikke klarer å se det, så må ikke det være tilfellet med meg. Jeg er veldig følsom på etterslep. Men er riktig at man ikke ser skikkelig ghosting på lcd lengre, men tregheten i lcd cellene gjør allikevel at bildet oppleves litt uklart i bevegelser. Kan tenktes at dette har noe med oppløsningen under panoreringer som er nevnt tidliger, uten at jeg vet noen om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en LCD hjemme til utlån nå, men det med uskarpe bevegelser plager meg ganske mye, så jeg vet ihvertfall at jeg ville hatt problemer med å bytte ut plasmaen min i LCD. Selv på Canal Digital HD-Tuner sliter denne med etterslep, PS2 er krise og PS3 ser jeg det knapt på. LCD'en er da LE46M86

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en LCD hjemme til utlån nå, men det med uskarpe bevegelser plager meg ganske mye, så jeg vet ihvertfall at jeg ville hatt problemer med å bytte ut plasmaen min i LCD. Selv på Canal Digital HD-Tuner sliter denne med etterslep, PS2 er krise og PS3 ser jeg det knapt på. LCD'en er da LE46M86
    Jeg syns ikke den TV'en er noe bra heller.

Utifra kriteriene til trådstarter ville jeg tatt en titt på Sony Bravia W4000.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W4000 er helt klart en mye bedre TV enn hva M86 er, men nå var det til sammenligning med Viewpia det var snakk om på etterslep, hvor vidt denne er bedre på bevegelser enn M86 har jeg ikke noen erfaringer med, men den er nok bedre på andre ting. Så for trådstarter sin del vil W4000 eller A6 serien hos Samsung være gode alternativer.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W4000 er helt klart en mye bedre TV enn hva M86 er, men nå var det til sammenligning med Viewpia det var snakk om på etterslep, hvor vidt denne er bedre på bevegelser enn M86 har jeg ikke noen erfaringer med, men den er nok bedre på andre ting. Så for trådstarter sin del vil W4000 eller A6 serien hos Samsung være gode alternativer.
    Jo asså, Viewpia'en har ikke noe etterslep som plager meg, ikke noen jeg kjenner som har kommentert dette heller, det som plager meg med den er at den har kanskje tidenes dårligste sortnivå på en tv, og det blir bare enda mer fremheva med den sorte rammen rundt tv'en, bildet er rett og slett knallgrått på sitt mørkeste, og bilde kvaliteten ellers er ikke noe til å rope hipp hurra over heller, jeg liker heller ikke jokkmokk oppløsningen 1366 x 768.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony

Henger med meg denne tråden, mye bra info her: er i omtrent samme prisklasse som trådstarter.

AMENTIO / SONY 40IN LCD-TV BRAVIA FULL HD KDL40W4000K 3XHDMI DARK BLUE er det da jeg bør satse på? Hva med denne: AMENTIO / SONY 40IN KDL40W2000AEP HD READY BRAVIA EX S-PVA FULL HD IN

Vil jeg se forskjell på FullHD vs HDready på en 40 tommer da spesielt i forhold til et Bluray signal?

Har droppet tanken om Tatung (Lyd og Bilde toppkarakter) da det har vært mange negative kommentarer fra skuffede kjøpere her.

Stig,

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer ikke W2000 engang, det eneste andre alternativet for meg er X3500, men det er igjen, veldig dyr. W4000 ser jeg på som mest og best for pengene i dag.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •