SAMSUNG PS42P2SBX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SAMSUNG PS42P2SBX

Hei.

Har planer om å kjøpe meg en Plasma TV.
    Kan noen gi meg tips om SAMSUNG PS42P2SBX. El-kjøp selger denne for 30 000. kroner med Tuner og høytalere. Billig og dårlig eller?
    Er den verdt det eller bør jeg vente eller gå for en annen modell?

Mvh
    AG :)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har kun en oppløsning på 480 linjer. Med PAL har man 576 linjer så det vil neppe være tilfredsstillende å se vanlig TV på denne.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SAMSUNG PS42P2SBX

Blir forvirret av alle disse modell betegnelsene.

PS42P2SBX (Elkjøp) / PS42P2S (PCutstyr.no)?
    PÅ hjemme siden til Samsung i Sverige så opperer de med disse betegnelsene: PS-42P2SB / PS-42P2S / PS-42P2ST.

Uansett, PS42P2S har vell oppløsning på 852 x 480? Jeg trodde at PS42P2SBX hadde samme oppløsning.

Mvh
    AG

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

TV vil ikke lide spesielt pga 848x480. Du trenger ikke eksakt native oppløsning for å få et fint bilde, det er det vi har skaleringsprosessorer til... Såfremt du sitter i relativt god sitteavstand og ikke ser pixelstrukturen nevneverdig, holder som regel denne oppløsningen for normal hjemmebruk. Til PC bruk bør en jo ha mer, men nå passer jo ikke disse skjermene spesielt godt til dette formål, da de er relativt utsatt for innbrenninger... Denne advarselen har produsentene begynt å printe i sine manualer, og det kan dermed stå rimelig ille til hvis en glemmer Windows på en kveld eller to. Forsiktig bruk av data er imidlertid ikke noe problem, bare husk å sette på screensaveren!

Ankepunktene på disse enhetene er heller 8 bits videoprosessering samt lav kontrast. Du bør stikke til f.eks. Elkjøp å ta en titt. Spesielt i bevegende scener, ser en at fargene "separeres", og får en data-lignende opptreden. Det er spesielt i bevegende scener 8 bits (eller 256 farger) blir i tynneste laget, da antall farger reduseres ytterligere pga begrensninger i RGB motoren.

Jeg var på Elkjøp og fikk med en titt på denne Samsungen i går, og så nettopp problemet med fargedybde først. Kontrast (for meg = sortnivå) var imidlertid helt OK, bedre enn på noen, men langt dårligere enn på f.eks. Panasonic. Ca. på høyde med Pioneer, og mange klarer jo å leve med et slikt nivå...

Ved normal TV titting vil du nok ikke tenkte spesielt på kontrastnivået. Det er ved filmtitting, og da selvsagt i mørkere scener du vil kunne merke at detaljene forsvinner litt og de mørke krokene heller får en grå-disete farging.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne Samsungen noen måneder nå, og har lenge lurt på den tekniske bakgrunnen for de problemene jeg kan se på bildene. Her fant jeg endelig en som har peiling, takk for forklaringen, lygren.
    Jeg fant tidlig ut at det største ankepunktet er for dårlig fargeoppløsning. Der det skal være jevne fargeoverganger blir det en trappetrinns-effekt. Ser ut som det blir verre med dårligere lys. Og det er som du sier, når det beveger seg så mister man på en måte detaljene i teksturen, og fargetonene separeres og beveger seg forskjellig. Dette er spesiellt synlig på hud. Heldigvis har jeg ikke noe stort behov for å se XXX filmer, disse blir jo skikkelig dårlige.
    Ellers kan det se ganske rart ut av og til når ting man vet står helt rolig tilsynelatende beveger seg i forhold til hverandre (f.eks et skilt på en vegg). Lurer på om dette har noe med skaleringen å gjøre, eller er det kanskje konvertering til progressiv, eller er det igjen lav fargeoppløsning som gjør det?
    Leste nettopp en test i svenske Elektronik varlden / ljud & bild, ser ut til å være samme modellen selv om den er oppgitt å koste 60.000kr. De hadde ikke noe spesielt negativt å si om bildekvaliteten på Samsung i forhold til de andre, så da begynner jeg å lure på om de andre er like dårlige?
    Jeg har altså ingen problem med kontrast / sortnivå, oppløsningen virker grei nok, lysstyrken er mer enn bra nok, og ofte oppleves bildet helt strålende. Men noen ganger blir altså bildet såpass dårlig at det irriterer litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt dette apparatet noen mnd og har slitt fælt med å justere bildet til akseptabelt nivå - men nå føler jeg at det har blitt brukbart. Ellers er jeg enig med Hårek ang problemer med fargeoppløsning - men, her kan mye kompenseres ved å ha mye lys i rundt apparatet. En ting jeg lurer på og som jeg ikke finner noe ut av i bruksanvisningen - hvordan får jeg utnyttet at apparatet har Progressiv Scan? Jeg har DVD spiller med Progressiv Scan men når jeg slår den på blir bildet mye dårligere....

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrast (for meg = sortnivå)
    Er ikke sortnivå det samme som brightness, sånn egentlig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sortnivå har sammenheng med brightness, men absolutt sortnivå er det laveste nivået skjermer klarer produsere. Årsaken til at en er opptatt av dette, er selvsagt fordi de fleste digitale skjermer/projektorer ikke klarer å blende helt for lysutbytte, og dermed ikke har et optimalt sortnivå.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er at du kan jo ikke se hvordan sortnivået er utfra kontrastspesifikasjonene.

eller kan du det? ble litt usikker nå..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei!

Du kan teoretisk regne ut absolutt sortnivå ved å dele candela pr. meter med kontrast. Panasonic PW5 gir dermed et absolutt sortnivå i lux på 780/3000=0,26 (780 cd/m samt 3000:1 kontrast). Pioneer 433HD tilsier et absolutt sortnivå på 1000/1000=1. Imidlertid belager denne beregningsmetoden seg på en rekke feilkilder, som f.eks. for høye oppgitte tall fra produsent etc. Imidlertid gir det en pekepinn, og det er ingen hemmelighet at Panasonic har langt bedre sortnivå enn Pioneer. Uansett kan en altså beregne absolutt sortnivå basert på lys-utbytte og kontrast.

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å *bumpe* en gammel tråd, men det er nå kommer en ny Plasma, Samsung PS42P3S den fås på komplett for ca 31k
    (Den er sikkert noe bedre, uten at jeg vet hva de har forbedret.)

Njaal

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den nye har høyere kontrast (1500:1) og bedre prosessering (Faroudja)... Fremdeles 8-bit, men... :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •