Panasonic 42PZ85E vs Pioneer Kuro 428XD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Panasonic 42PZ85E vs Pioneer Kuro 428XD

Hei.
    Som så mange andre her i forumet er jeg veldig i tvil om hva jeg skal velge når det gjelder tv. Jeg har funnet ut at mine to kandidater er Panasonic 42PZ85E og Kuro 428XD.

Har sett bildet på begge to og opplevde at kuro har et vanvittig godt sortnivå, men at bildet ble for kontrastfylt. jeg så disse i butikken og de er sikkert ikke korrekt instilt osv for vanlig bruk.. Alikevel synes jeg at Panasonicen har et mer naturlig bilde (vanskelig å forklare hva jeg legger i dette, men hudtoner og farger generelt er ikke så mettet).

Problemet mitt er at jeg har tilbud om pana. til 15000 og kuro til 18(inkludert stativ)

Har nok lett for å henge meg opp i fullhd spesifikasjonen på pana og vet at den er nyere. Pioneer går jo også nå bort fra 42" i deres nye serie..

Noen gode tips?
    primær bruk:Canald digital (digital inn) med hd sendinger(fotballem!), dvd og så etterhvert blueray.. Ikke så viktig med gaming og slikt, men skal jo kanskje koble til pc av og til..

Håper noen kan hjelpe meg, blir gal av tester.. Har en 28" crt fra pana fra før så tror jeg blir godt fornøyd uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PDP-428XD modellen til Pioneer støtter jo ISF-kalibrering. Så går du til det skrittet (må strengt tatt gjøres av sertifisert fagmann) er det overhode ingen tvil om hvilket av de to TV'ene som er best. Og årsaken til det er Pioneer panelets overlegne statiske ON/OFF kontrast på rundt 16 000:1. Panasonics dynamiske ON/OFF kontrast er ingen match mot denne.

Når det gjelder skjermoppløsning, så er det naturligvis fristende, og kanskje til og med logisk, å velge full-HD (samme oppløsning som bl.a. Blu-ray).

Men i praksis skal man sitte svært nær en 42" for å kunne se forskjell på 768p og 1080p - nærmere enn 2 m vil jeg tro, noe avhengig av teknologi (pikselfyllingsgrad etc.)..?

Skjermstørrelse, skjermoppløsning og sitteavstand henger nøye sammen. Og det er naturligvis dumt å betale for noe man ikke får noe igjen for. I dette tilfellet er dog Pioneer'en (768p) dyrere enn Panasonic'en (1080p), men dette skyldes andre forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tipset

Hei.
    Takk for svaret!.
    Jeg Fant ut at jeg faktisk skulle forholde meg til min egen opplevelse av tvn og kjøpt Panasonicen.. Får den i dag og gleder meg.
    Synes faktisk at Panasonicen har et finere bilde, selv om svart nivået til pio er veldig bra.. faktisk synes jeg det lyse nok ble litt for dust , mens panasonicen hadde hele spekteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret!. Jeg fant ut at jeg faktisk skulle forholde meg til min egen opplevelse av tvn og kjøpt Panasonicen.. Får den i dag og gleder meg.
    Synes faktisk at Panasonicen har et finere bilde, selv om svart nivået til pio er veldig bra.. faktisk synes jeg det lyse nok ble litt for dust , mens panasonicen hadde hele spekteret.
    Meget lurt. Her er det egen opplevelse av et produkt som teller. Og du har også rett når det gjelder Pioneers evne til å gjengi lyse partier. Spesielt evnen til å tegne "blenda-hvitt" og en ikke helt optimale (2.2) gamma-kurve er 428/508XDs svakheter sammen med oversaturering av grønt.

Toppmodellen LX508 har ikke problemet med gamma-kurvene og grønnskjæret. Dens utfordring er at den har litt oversaturering av rødt (som er mye lettere å leve med), samt litt høy elektronisk "buzz" fra strømforsyningen. Men den koster da også deretter.

Jeg kan for øvrig nevne at jeg akkurat har kalibrert en Pioneer PDP-436 som er en eldre Pioneer-skjerm (2006/6-generasjon). Den har et mye høyere lys-utbytte enn 8-generasjon, og har vært en fryd å kalibrere for optimal gråskala. Men sortnivået er for dårlig - ihvertfall målt mot dagens skjermer.

Så Panasonic-skjermen tror jeg er et godt valg, selv om de første testene også kan melde om oversaturering av grønt/blått.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg riktig i at disse panel svakhetene også gjelder etter ISF-kalibrering???

Det synes jeg i så fall er merkelig siden en hver forsvarlig ISF-kalibrering vil måtte inkludere justering av gammakurve og primærfarger. Gir ikke KURO'ene deg mulighet til dette via servicemenyen?

Å velge mellom ulike TV'er basert på hvordan disse fremstår i butikk er en tvilsom strategi, men om du aldri har tenkt å kalibrere TV'en din så er det jo for så vidt logisk nok.

Panasonic lager ikke akkurat dårlige TV'er, så et bra kjøp er det nok okke som. Gratulerer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvor du kjøpte PZ85 til den prisen? Sitter selv med samme valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp av Z85

Hei.
    Jeg kjøpte forøvrig min tv hos avhifi.no 15000kr inkludert levering på dagen i Oslo!

Venter... den skal være her om ca 30 minutter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Forstår jeg deg riktig i at disse panel svakhetene også gjelder etter ISF-kalibrering???

Det synes jeg i så fall er merkelig siden en hver forsvarlig ISF-kalibrering vil måtte inkludere justering av gammakurve og primærfarger. Gir ikke KURO'ene deg mulighet til dette via servicemenyen?

Å velge mellom ulike TV'er basert på hvordan disse fremstår i butikk er en tvilsom strategi, men om du aldri har tenkt å kalibrere TV'en din så er det jo for så vidt logisk nok.

Panasonic lager ikke akkurat dårlige TV'er, så et bra kjøp er det nok okke som. Gratulerer
    Man må basere det på øyne , men har jo også pugget google så tror jeg har lest alle tester osv av produktet før jeg kjøpte det.. Husk på at jeg kommer fra en hverdag med 28"crt skjerm..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Pioneer og Panasonic er noe av det aller beste du får av TV-er, så du hadde kommet ut med æren i behold uansett hvilken du hadde valgt av disse to.
    Gratulerer så mye og nyt helgen!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye og god helg til deg og dere alle som har svart og deltatt
    Dette forumet er jo ekstremt vennligsinnet!
    PS:Jeg kommer til å henge her litt framover.

Nå må jeg titte litt på blueray der ute i verden

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lroenning
    Takk så mye og god helg til deg og dere alle som har svart og deltatt
    Dette forumet er jo ekstremt vennligsinnet!
    PS:Jeg kommer til å henge her litt framover.

Nå må jeg titte litt på blueray der ute i verden
    Velkommen skal du være.
    Jepp, det vil være en skam å ikke fore dette apparatet med Blu-ray.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg må passe på nå når jeg setter opp tven.. Har jo hørt at man skal være litt forsiktig de første timene mtp kontrast osv.. samt innbrenning(selv om jeg tror at det er noe overdrevet)..

Håper du som ekspert kan svare (eller andre)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg må passe på nå når jeg setter opp tven.. Har jo hørt at man skal være litt forsiktig de første timene mtp kontrast osv.. samt innbrenning(selv om jeg tror at det er noe overdrevet)..

Håper du som ekspert kan svare (eller andre)
    Ikke heng deg opp i tittlene her på forumet. At jeg har skrevet et visst antall innlegg her på forumet gjør meg ikke til noen ekspert.
    Jeg tror TV-en står på Dynamic/dynamisk uten at jeg kan gi noen garantier. Jeg ville satt den til f.eks cinema og varm, og passet på at kontrasten ikke er på fullt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må basere det på øyne , men har jo også pugget google så tror jeg har lest alle tester osv av produktet før jeg kjøpte det.. Husk på at jeg kommer fra en hverdag med 28"crt skjerm..
    At valget må gjøres basert på vurdering av bilde "in real life" er jeg helt enig i. Det jeg mente var at man kan ikke stole på at fabrikkinnstillingene, eventuelt de foretatt i butikk, er optimale. M.a.o. har man ingen garanti for at sammenligningen er "fair". En "øyetest" kan bare gjøres under kontrollerte forhold etter at de aktuelle TV'ene er kalibrert for samme signalkilde og av kyndige personer.

Siden dette er vanskelig å få til i praksis, må man skanne nettet for informasjon og omtaler - noe du også har gjort. Spesielt innenlandske og utenlandske forum kan inneholde grundige og detaljerte beskrivelser og sammenligninger - skrevet av entusiaster som ønsker å få det meste ut av sin investering

Men nok om det - bare len deg tilbake og nyt ditt nye HD-vidunder. Skål!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •