Tips til innkjøp av lcd eller plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til innkjøp av lcd eller plasma

Hei!

Ja, her kommer enda en tråd med ønske om tips Jeg har lest mye på nett, men har enda ikke greid å gjøre meg opp en mening om hvilken tv som er den beste for meg. I utgangspunktet var jeg innstilt på å gå for lcd, men har blitt mer usikker jo mer jeg har lest. Jeg vant nylig 9000 kr, og jeg tenkte benytte muligheten til å bytte ut min gammeldagse 28". Er student og er derfor under et ganske stramt budsjett. Derfor vil jeg sette makspris til 10000,-. (Kan muligens være muligheter for å strekke seg litt lenger om det er noe helt spesielt å anbefale. Når det gjelder størrelse ser jeg for meg 40"-42".

Som sagt har jeg enda ikke bestemt meg for om jeg skal gå for plasma eller lcd. Tv'n min vil brukes ganske allsidig. Den vil bli brukt til vanlig tv-titting, fotballkamper, dvd, flimer/serier avspilt fra pc'n. Jeg kommer til å bruke digital dekoder fra canal digital. Hva er de viktigste styrkene/svakhetene til plasma vs lcd? Lysforhold har jeg fått med meg, men det tror jeg ikke skal by på store problemer her på rommet mitt. Av det jeg har lest, virker det som den generelle oppfatningen er at plasma har bedre bilde? Det jeg stiller meg mest skeptisk til sålangt ved lcd er hvordan det blir med fotballkamper. Bildet som henger igjen ved raske bevegelser (feks ballen) er ikke noe særlig. Er dette generelt et problem for de fleste lcd-tv'er?

Til slutt håper jeg på om noen gidder komme med noen konkrete tips. Hva er den beste tv'n til mitt bruksområde for rundt 10000 kr?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanky
    Hei!

Ja, her kommer enda en tråd med ønske om tips Jeg har lest mye på nett, men har enda ikke greid å gjøre meg opp en mening om hvilken tv som er den beste for meg. I utgangspunktet var jeg innstilt på å gå for lcd, men har blitt mer usikker jo mer jeg har lest. Jeg vant nylig 9000 kr, og jeg tenkte benytte muligheten til å bytte ut min gammeldagse 28". Er student og er derfor under et ganske stramt budsjett. Derfor vil jeg sette makspris til 10000,-. (Kan muligens være muligheter for å strekke seg litt lenger om det er noe helt spesielt å anbefale. Når det gjelder størrelse ser jeg for meg 40"-42".

Som sagt har jeg enda ikke bestemt meg for om jeg skal gå for plasma eller lcd. Tv'n min vil brukes ganske allsidig. Den vil bli brukt til vanlig tv-titting, fotballkamper, dvd, flimer/serier avspilt fra pc'n. Jeg kommer til å bruke digital dekoder fra canal digital. Hva er de viktigste styrkene/svakhetene til plasma vs lcd? Lysforhold har jeg fått med meg, men det tror jeg ikke skal by på store problemer her på rommet mitt. Av det jeg har lest, virker det som den generelle oppfatningen er at plasma har bedre bilde? Det jeg stiller meg mest skeptisk til sålangt ved lcd er hvordan det blir med fotballkamper. Bildet som henger igjen ved raske bevegelser (feks ballen) er ikke noe særlig. Er dette generelt et problem for de fleste lcd-tv'er?

Til slutt håper jeg på om noen gidder komme med noen konkrete tips. Hva er den beste tv'n til mitt bruksområde for rundt 10000 kr?

Tror nok du må gå for Plasma, kansje panasonic PX80 er et alternativ,når det gjelder etterslep på fotballsendinger, så er det ikke noe problem lenger på di beste LCD-tver , men med ditt budsjett så strekker det nok ikke til et godt nok LCD-tv.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den største ulempen med Plasma kontra LCD? Har et inntrykk av at det er lcd som er "in" for tiden. Er det sollysfaktoren som er det eneste ankepunktet? Innbrenning har jeg også fått med meg. Men dette er kanskje ikke så veldig aktuelt lengre?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den største ulempen med Plasma kontra LCD? Har et inntrykk av at det er lcd som er "in" for tiden. Er det sollysfaktoren som er det eneste ankepunktet? Innbrenning har jeg også fått med meg. Men dette er kanskje ikke så veldig aktuelt lengre?
    Den største ulempen til plasma kontra LCD er i mine øyne uten tvil lysstyrken. LCDen egner seg bedre i sterkt belyste omgivelser. Nå skal det sies at jeg ble veldig imponert over en nyere LG plasma akkurat når det gjaldt lysstyrke her forleden.. Noen plages av reflekser i plasmaskjermer, noe som ikke jeg syns er så plagsomt, i og med at jeg er vant til CRT... Det har vært noen vifter bak på de plasma-skjermene jeg har vært borti, men kun på en skjerm(LG) syns jeg susingen av disse har vært irriterende. På de andre har jeg kun merket susing om jeg har skrudd av all lyd og lagt hodet bak tven..

Når det gjelder permanent innbrenning har jeg aldri opplevd dette. Midlertidig innbrenning opplever jeg titt og ofte hos en kompis av meg som har en 2 år gammel LG plasma. Dette arter seg som at kanallogoer henger igjen og at teksten vises som en skygge i mørke scener. Har aldri sett dette på Panasonic PX70, som en annen kompis av meg har Dette er forgjengeren til PX80 som nevnes. En meget god tv, bare den ikke blir plassert i sterkt belyste omgivelser, da syns jeg den virket grå og blass. Med mindre lys i rommet vokser den mange hakk!.

Når det gjelder et evt LCD-alternativ, er Sony W3000 en tv du bør vurdere. Har gjort det bra i tester og nå når W4000 har kommet, får du den kanskje til ditt budsjett?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for respons

Fortsatt ikke så enkelt å bestemme seg, men det blir nok. Er det noen tilbud fra Elkjøp for tiden da? 30 dagers returrett er ganske kjekkt

Har et par spørsmål til mens jeg først er i gang. Hvordan er det med holdbarhet ved plasma kontra lcd? Å hvordan er den panasonicen der med tanke på tilkobling til pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Den største ulempen til plasma kontra LCD er i mine øyne uten tvil lysstyrken. LCDen egner seg bedre i sterkt belyste omgivelser. Nå skal det sies at jeg ble veldig imponert over en nyere LG plasma akkurat når det gjaldt lysstyrke her forleden.. Noen plages av reflekser i plasmaskjermer, noe som ikke jeg syns er så plagsomt, i og med at jeg er vant til CRT... Det har vært noen vifter bak på de plasma-skjermene jeg har vært borti, men kun på en skjerm(LG) syns jeg susingen av disse har vært irriterende. På de andre har jeg kun merket susing om jeg har skrudd av all lyd og lagt hodet bak tven..

Når det gjelder permanent innbrenning har jeg aldri opplevd dette. Midlertidig innbrenning opplever jeg titt og ofte hos en kompis av meg som har en 2 år gammel LG plasma. Dette arter seg som at kanallogoer henger igjen og at teksten vises som en skygge i mørke scener. Har aldri sett dette på Panasonic PX70, som en annen kompis av meg har Dette er forgjengeren til PX80 som nevnes. En meget god tv, bare den ikke blir plassert i sterkt belyste omgivelser, da syns jeg den virket grå og blass. Med mindre lys i rommet vokser den mange hakk!.

Når det gjelder et evt LCD-alternativ, er Sony W3000 en tv du bør vurdere. Har gjort det bra i tester og nå når W4000 har kommet, får du den kanskje til ditt budsjett?
    Har selv sett innbrenning og retention på PX70, så problemet er der enda, men i mindre grad enn tidligere. (har ikke sett noen som har dette på PX80 enda riktignok). Kommer jo veldig ann på om det blir brukt noe særlig spill eller PC på TVen.

En av styrkene til Plasma vs. LCD som ikke enda er nevnt er signalbehandlingen av SD-signaler som er merkbart bedre enn på LCD, i tillegg til ett bedre sortnivå.

Når det gjelder W3000 vs W4000 er prisforskjellen her under 1000,- så der er det helt klart greit å velge w4000!

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc vil vel i hovedsak bli brukt til avspilling av nedlastede filmer/serier og lignende. Hvordan er det med garanti i forhold til eventuell innbrenningsskade? Husker det var en sak på tv2 hjelper deg for en god stund tilbake. Å hvor "lett" får man en permanent innbrenning? Om man feks ser på tv2 5-6 timer i strekk, vil dette kunne være nok? Skjønner at dette er veldig individiuelt fra tv til tv og lingende, men sikkert noen som har litt større forutsetninger for å vite noe om dette enn meg

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest veldig mye rundt på ulike forum, og panasonic px80 seilier i aller høyeste grad opp som en kandidat. Angrer litt på at jeg ikke slo til på deal.no sitt dagstilbud i går, der man fikk tv'n for 7995,-. Hvor er nå det billigste stedet å få den? Gjennom kelkoo er det billigste jeg finner rundt tusenlappen mer.

Selv om jeg nå heller mot plasma, er jeg fortsatt en smule skeptisk. Det virker som om man må ta en del forhåndsregler med tanke på retention. For å gjenta forrige spørsmål, så lurer jeg på om det blir problemer av å se feks tv2 (eller andre kanaler med logo) flere timer i strekk?

Å når det gjelder alternativer blant LCD. Finnes det noen gode tv'er til rundt 10000,-? La oss si at jeg tåler litt manglende kontrast og sortfarge. Etterslep ved raske bevegelser er mindre tolerant mot.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ditt budsjett og TV bruk, ville jeg valgt en plasma. Du slipper etterslep, dårlig kontrast og blasse farger. Når det gjelder innbrenning skal det mye til. Jeg har en 2 år gammel plasma fra Samsung, der merker jeg til tider retention, men ikke noe i nærheten av det man kan kalle innbrenning. Jeg bruker den mye til spilling fra konsoll, aldri vært et problem.

Når det gjelder levetid, sies det at LCD varer en del lengre. Men for å sette det litt i perspektiv, en plasma som brukes 8 timer hver dag i 15 år vil da ha tapt 50% av lysstyrken, kontra LCD som da trenger 20 år. Det var ihvertfall de tallene jeg fikk da jeg kjøpte TV. De fleste har nok kjøpt nytt lenge før den tid...

I tillegg er det en del som oppfatter LCD som litt "dataskjerm-aktig", og at de fleste oppfatter en plasma som mer troverdig i bildekvaliteten. Ser du mye film/fotball/tv så er plasma best. LCD er bra hvis man skal bruke den mye til PC og gaming.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for informativt svar Jeg stakk bortom elkjøp nå nylig, sånn at jeg fikk tatt en titt på Panasonicen. Den sto blant annet ved siden av en billigutgave lcd fra Toshiba. Forskjellen var veldig merkbar. Ansikt ble veldig rød på den billige lcd'n. Er det et velkjent problem for billig lcd? Det eneste jeg i sammenlignen merket meg negativt med plasmatv'n, var at hvitfargen ble mye gråere i forhold til lcd'ene ved siden av. Er dette en justeringssak, eller er det bare sånn for plasma?

Uansett heller det nå mot Panasonic PX80. Av tilkobling til pc er det som sagt uansett stort sett bare aktuelt når jeg skal spille av nedlastede filmer og serier. Å Dette bør vel fungere helt fint på panasonicen?

Det eneste jeg er usikker på nå er hvor jeg skal kjøpe pc'n, og når. Ser på det som en fordel ved eventuell reklamasjon å kjøpe i forretning, men det er jo noen hundrelapper å spare ved å bestille på nett. I butikken kostet den 9995,- Et alternativ kan jo å være å bestille den fra elkjøps nettsider en tusenlapp billigere. Hva er prisen på frakt hos de mon tro? Har man fortsatt 30 dagers returrett ved bestilling på nett?

En annen ting jeg egentlig også burde vurdere er å vente til over sommeren med å handle. Jeg drar uansett fra tv'n om en mnd's tid, og er først tilbake i august. Da kan det kanskje være at ting har forandret seg såpass at jeg kan gjøre en enda bedre deal?

Mye spørsmål her nå merker jeg, men er veldig takknemlig for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lønner seg alltids å vente litt, og spesielt i denne bransjen.. Det går fort i svingene her, og prisene faller hele tiden. Har sett pioneer 4280 til 15k, så det kan være du kan få den til under 10k etter sommeren. Det er jo også nye Pio-modeller på vei inn.

Når det gjelder pc-tilkobling må du huske på at maks oppløsning vil da bli 1024*768, siden dette er standard på plasmaer i den størrelsen. Så oppløsnings-messig vil det være bedre å velge LCD. Men hvis du skal bruke den mest til film og ikke til generell surfing er det bedre å gå for en plasma.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det smarte er sikkert å vente, men det klør veldig etter å handle nå også. Om jeg skal vente, tror jeg nesten at jeg må sette over pengene til min fars konto, ellers er faren stor for at kredittkortet går varmt ute på byen :P

Er det noen LCD tv'er som kan bortimot måle seg mot de gode plasmatv'ene? Tenker da opp til priser rundt 15000, som kanskje kan synke ned til feks 12000 over sommeren? Skal jo jobbe 7 uker i sommer, så kan jo være jeg kan strekke meg noen tusen ekstra da uansett. Synes forøvrig ikke 42" var så alt for stort. 46, 47" kan kanskje også bli et alternativ om jeg venter. Men da blir det jo fort å veie størrelse opp mot kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg bestilte denne i dag etter laang vurdering, blir nok strålende fornøyd! Bestilte på nettet på elkjøp, frakten var på 600 og man har fortsatt 30 dager, bare å dra til nærmeste butikk! Prisen er visstnok satt opp ytteligere i butikkene, og nærmer seg veiledende pris fra Pana. Lykke til med kjøpet:-D!

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg går inn for kjøp, blir det vel enten elkjøp nettbutikk eller i butikken, avhengig av om jeg får prutet ned tv'n 500 kr. Hadde de den på lager hos nettbutikken?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de hadde den på lager, de kunne levere den fredag(til Bærum, rett utenfor Oslo). Men jeg tror det kun var elkjøp Lørenskog som hadde den på lager i oslo-området utenom nettbutikken.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig holder jeg til i Trondheim og jeg fikk inntrykk av at den var på lager her. Betjeningen ønsket meg i alle fall velkommen tilbake i morgen / overmorgen når pokergevinsten var inne på konto.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er det nok lurt å gå i butikken, for der kan du som sagt prute, lett å legge litt press på selgeren!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Det lønner seg alltids å vente litt, og spesielt i denne bransjen.. Det går fort i svingene her, og prisene faller hele tiden. Har sett pioneer 4280 til 15k, så det kan være du kan få den til under 10k etter sommeren. Det er jo også nye Pio-modeller på vei inn.

Når det gjelder pc-tilkobling må du huske på at maks oppløsning vil da bli 1024*768, siden dette er standard på plasmaer i den størrelsen. Så oppløsnings-messig vil det være bedre å velge LCD. Men hvis du skal bruke den mest til film og ikke til generell surfing er det bedre å gå for en plasma.
    Noe nytt kommer det hele tiden, men en gang må man slå til.. Men man kan jo ha i bakhodet at en del butikker og leverandører nok kommer til å kjøre diverse kampanjer mot EM/OL..

Er det noen LCD tv'er som kan bortimot måle seg mot de gode plasmatv'ene? Tenker da opp til priser rundt 15000, som kanskje kan synke ned til feks 12000 over sommeren? Skal jo jobbe 7 uker i sommer, så kan jo være jeg kan strekke meg noen tusen ekstra da uansett. Synes forøvrig ikke 42" var så alt for stort. 46, 47" kan kanskje også bli et alternativ om jeg venter. Men da blir det jo fort å veie størrelse opp mot kvalitet.
    Jeg er veldig glad i Philips, syns de er flinke med bildebehandling. Har også en konservativ og litt stram design som passer meg bra Ambilight, som Philips er alene om, gjør at det sorte virker sortere enn det det er. Ambilight endrer lyskarakteristikk etter hva slags farger som er på skjermen og sender lys mot veggen bak tven. Vil sterkt anbefale veggmontering av tver med ambilight... Vi satt hos en bekjent og så på film med ambilight på når tven sto på bordstativ - da ble det alt for mye lysrefleksjon fra tv-bordet. Når tven kom på veggen ble det straks mye bedre. Veggen bør være ensfarget og ikke alt for mørk. Tven virker også større når ambilight er på. Er riktignok ikke alle som liker ambilight - så du får gjøre deg opp din egen mening.

Hvis ikke W3000 har sunket nevneverdig i pris siden W4000 kom, bør du ta en titt på W4000! Har lest at W3000 er litt kresen på signalet, vet ikke hvordan det er med W4000. Opplevde også at det var en del støy rundt ting i bevegelse på W4000 - mulig det er noe som går an å forbedre med noen innstillinger. Dette var noe jeg la merke til i en butikk - og der er signalene gjerne dårlige.

Edit: Hva med den nye serien til JVC? De skryter jo at de skal ha lite etterslep.. Ser også meget bra ut. Noen som har erfaringer med de?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at man en gang må slå til, og det hadde jeg også gjort uten å tenke meg om, hadde det ikke vært for at jeg blir borte fra leiligheten mesteparten av sommeren. Som student er jeg i hjemtraktene størsteparten av juni og juli. Synes Panasonicen virker herlig, og jeg vurderer sterkt å kjøpe den nå. Men samtidig har jeg jo i bakhodet at jeg kanskje kan få en enda bedre tv og muligens legge på noen lapper etter sommeren. Finnes det noen gode plasmaskjermer opp mot / rundt 50" kanskje? Har sofaen såpass langt unna veggen at jeg godt kan koste på meg enda større tv.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at man en gang må slå til, og det hadde jeg også gjort uten å tenke meg om, hadde det ikke vært for at jeg blir borte fra leiligheten mesteparten av sommeren. Som student er jeg i hjemtraktene størsteparten av juni og juli. Synes Panasonicen virker herlig, og jeg vurderer sterkt å kjøpe den nå. Men samtidig har jeg jo i bakhodet at jeg kanskje kan få en enda bedre tv og muligens legge på noen lapper etter sommeren. Finnes det noen gode plasmaskjermer opp mot / rundt 50" kanskje? Har sofaen såpass langt unna veggen at jeg godt kan koste på meg enda større tv.
    PZ85 fra Panasonic har jo ramlet en del i pris og går for å være en knall-tv. Kommer til å ramle mer. Full-HD, annen bildebehandling og bedre kontrast i forhold til PX80. Om den er i 50" vet jeg ikke, men den er hvertfall i 46".

Har selv sittet på gjerdet lenge og vært fornøyd med siste generasjon Philips CRT. Først nå føler jeg at kvaliteten og prisen på flat-skjermene begynner å bli akseptabel. Det begynner også å komme et større utvalg i HD-kanaler og mere og billigere bluray-filmer, og det gjør det interessant med full-HD. Nå tilhører ikke jeg de spillgale, så for meg har det ikke noe å si med spill i full-HD, men for de som spiller er det jo et poeng.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •