NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 188
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom?

Har tenkt til å kjøpe meg ny tv, det som er noe dritt er den lisensen NRK skal ha pr. tv aparat i huset. Er det noen her som vet om noen smart løsning på dette? Trenger ikke tv tuner engang, da jeg har digital tv fra GET. :s

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp send mail til nrk lisens og si du ikke bruker TV-en og har pakket den ned. Slipper du å betale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at de fleste nettbutikker ikke leverer info om kjøp av tv til NRK.
    Kjøpte selv fra Amentio for noen år siden og har ikke hørt noe fra NRK siden.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp tv fra nettbutikk.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humz
    Har tenkt til å kjøpe meg ny tv, det som er noe dritt er den lisensen NRK skal ha pr. tv aparat i huset. Er det noen her som vet om noen smart løsning på dette? Trenger ikke tv tuner engang, da jeg har digital tv fra GET. :s
    Pr TV? Du betaler da bare 1 lisens pr husstand da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stortinget har vedtatt at det skal være slik, så dette får du pent finne deg i,
    eller slutte deg til rekken av parasitter, snyltere og lovbrytere. den smarte løsningen er å ikke kjøpe tv.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulighet for å kjøpe seg en tv uten tuner og kjøpe en ekstern tuner?
    Hadde jo vært morsomt hvis det gikk:-D
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en TV-lisens per husstand er korrekt. Har du en TV fra før og betaler lisens for den, så trenger du ikke betale en lisens til.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke betale en lisens pr. tv så lenge du selv, ektefelle eller de du forsørger bruker tvene, det holder med en tv-lisens. Du kan også ha tven på hytte/landsted uten å måtte betale ekstra lisensavgift. Driver du et firma f.eks som har flere tver må du imidlertid betale en tv-lisens pr. tv. Det finnes unntak, se: FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Sitat Opprinnelig postet av Innokentij
    Jepp send mail til nrk lisens og si du ikke bruker TV-en og har pakket den ned. Slipper du å betale.
    Holder neppe - da må du evt ha solgt tven. Har du VHS-spiller, HDD-opptaker etc som inneholder tuner må du også betale tv-lisens, uavhengig av om du har tv eller ei. Låner eller leier du tv må du også betale tv-lisens.

Hva du velger å gjøre er vel opp til deg og din moral, men slik er hvertfall reglene Personlig syns jeg å sende ut giroer for å kreve inn lisens er meningsløst, burde heller vært hentet av inntektsskatten. Da hadde man sluppet kostnader med utsending/innkreving og kontrollvirksomhet..

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helge_a
    stortinget har vedtatt at det skal være slik, så dette får du pent finne deg i,
    eller slutte deg til rekken av parasitter, snyltere og lovbrytere. den smarte løsningen er å ikke kjøpe tv.
    Jeg betaler lisens riktignok, mener sterk motstander av å betale den. Her er det vel stortinget/NRK som er utøyet, hvorfor betale for noe en ikke vil se på? Dessuten er det reklame på NRK også, selv om dem prøver å skjule det ved å si at de har blitt sponset. GRRR.

Newcomer kjelle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tips

kjøp tven for så og si en mnd etterpå at du har solgt den til faren eller moren din som du VET allerede betaler lisens. det gjorde en kompis av meg og slapp unna

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare en TV-lisens per husstand er korrekt. Har du en TV fra før og betaler lisens for den, så trenger du ikke betale en lisens til.

det er feil!

eks. mor og far betaler 1 lisens, sønn / datter blir 18 og kjøper tv i samme hus og må også betale lisens

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er å kjøpe TV og ved registrering hos butikken, oppgi en annen sitt navn (som allerede betaler lisens og er fornøyd med det) feks foreldre eller andre beskjente. Men spør først vedkommende om det er i orden, ellers kan det fort bli bråk :twisted:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelle
    kjøp tven for så og si en mnd etterpå at du har solgt den til faren eller moren din som du VET allerede betaler lisens. det gjorde en kompis av meg og slapp unna
    Funker det også, spesielt hvis lisensmannen har vært der og sett at du har en TV skjerm. Men det er absolutt en fordel at de ikke kommer på besøk igjen og feks ser inn vinduet ditt at du fremdeles har TV.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    det er feil!

eks. mor og far betaler 1 lisens, sønn / datter blir 18 og kjøper tv i samme hus og må også betale lisens
    Oppklaring:
    innenfor samme husstand (husk de små klisterlappene vi fikk for noen år siden som skulle settes på innsiden av dørkarmene) er det kun én lisens, uansett antall apparater. Denne gjelder da også i huststandens fritidsbolig(er).

Sønn/datter som bor i hybelleilighet i huset og er å betrakte som en annen husstand (leieboer), må ha egen lisens hvis den delen av boligen er registrert som utleieenhet (eget kjøkken & bad).

4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Det er IKKE lisens på radio eller på sort/hvitt fjernsynsapparater.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Oppklaring:
    innenfor samme husstand (husk de små klisterlappene vi fikk for noen år siden som skulle settes på innsiden av dørkarmene) er det kun én lisens, uansett antall apparater. Denne gjelder da også i huststandens fritidsbolig(er).

Sønn/datter som bor i hybelleilighet i huset og er å betrakte som en annen husstand (leieboer), må ha egen lisens hvis den delen av boligen er registrert som utleieenhet (eget kjøkken & bad).

Det er IKKE lisens på radio eller på sort/hvitt fjernsynsapparater.

det stemmer ikke....

Er sønn/datter over 18 år og kjøper tv i sitt eget navn kommet det lisens i posten, selv om foreldrene betaler fra før

og ja, vi snakker om å bo i samme hus og ikke noe hybeleilighet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer ikke....

Er sønn/datter over 18 år og kjøper tv i sitt eget navn kommet det lisens i posten, selv om foreldrene betaler fra før

Da kan du nekte å betale hvis vedkommende er å betrakte som forsørget av sine foresatte - og henvise til ovennevnte lov.
    Har vedkommende studielån er det i grenseland - men det er kontrolløren (NRK) som må bevise at apparatet ikke benyttes av lisensinnehaver/ektefelle/forsørget barn. Den kontrollen/samtalen skal jeg like å overhøre.

Dessuten kan man i dag kjøpe PC'er med TV kort (tuner) og se allverdens via antennekabelen (ikke streaming eller nett-TV, men vanlige TV signaler) - disse apparatene meldes ikke noen steder.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer ikke....

Da er det isåfall pga at TV er registrert på en av dem som bor hjemme, er jo bare å sende en mail til NRK om at TV er solgt til den andre i husstanden som allerede betaler lisens.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg betaler lisens riktignok, mener sterk motstander av å betale den. Her er det vel stortinget/NRK som er utøyet, hvorfor betale for noe en ikke vil se på?
    Skal vi hive oss på politikken?

Litt Off topic:

I mine studiedager bodde jeg sammen med en fra Østfold som hadde som prinsipp å ikke betale tv-lisens. Studentboligen vi bodde i var ivrig besøkt av lisenskontrollører, og overnevnte østfolding hadde ingen intensjoner om å betale selvfølgelig. Lisenskontrolløren var totalt tre ganger hos oss:

1. gang: Min kompis, østfoldingen åpnet døra og der sto lisenskontrolløren. Lisenskontrolløren: "God dag, jeg kommer fra NRK lisensavdelingen. Er det du som bor her?" Østfoldingen: "Jeg nei, jeg er bare på besøk..." Lisenskontrolløren: "Kan jeg snakke med noen av de som bor her da?" Østfoldingen: "Ok da, jeg bor her likevel.." Det mest kostelige var hvordan han sperret inngangsdøra med ene armen og nektet lisenskontrolløren å komme inn. Lisenskontrolløren måtte gi seg, men kom tilbake etter bare noen dager...

2. gang: Østfoldingen hadde fått ferten av at det var lisenskontrolløren var i området og hadde gjemt tven og videoen under teppet i senga.. Så kom lisenskontrolløren. Denne gangen sto døra åpen og han banket på i gangen. Det første han fikk se rundt hjørnet var et tv-bord, 100-vis av DVDer, antenneledning og Playstation... "TV?" "Nei det har vi ikke", sa østfoldingen. Lisenskontrolløren: "Må dere ikke ha tv for å se på alle DVDene?". Østfoldingen: "Vi bare lagrer de for noen". Ikke vet jeg hvor troverdig forklaringen var, men lisenskontrolløren måtte bite i det sure eplet og tusle ut uten noen ny lisensbetaler på blokka.

3. gang: Da var faktisk ingen av oss hjemme og østfoldingen hadde dratt for alle gardiner slik at ingen kunne se inn.. Lisenskontrolløren ringte imidlertid på til naboen over hvor vår kompis fra Rogaland bodde. Uten noen nærmere presentasjon var første spørsmål på callingen: "Har dere tv?". "Ja, selvfølgelig" sa rogalendingen. Lisenskontrolløren: "Dette er fra NRK lisensavdelingen"...

Om østfoldinger er smartere enn rogalendinger vet jeg ikke, men syns uansett det er en litt morsom historie.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Da kan du nekte å betale hvis vedkommende er å betrakte som forsørget av sine foresatte - og henvise til ovennevnte lov.
    Har vedkommende studielån er det i grenseland - men det er kontrolløren (NRK) som må bevise at apparatet ikke benyttes av lisensinnehaver/ektefelle/forsørget barn. Den kontrollen/samtalen skal jeg like å overhøre.
    hjelper lite å nekte......kjenner noen som sitter akkurat i denne knipen, når du blir over 18 år er du myndig og må betale lisens selv om foreldrene betaler i samme hus

finn gjerne frem i en lovbok hvor noe annet står skrevet, da det her kommer rett fra nrk lisens folka sine ord

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •