NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 188
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er ikke snakk om å være villig eller ikke villig. Det er en avgift for å eie en TV. Kjøper du en bil får du årsavgift, engangavgift, CO2-avgift osv osv. Kjøper du en vare i butikken får Merverdiavgift. Kjøper du en TV, får du lisensavgift.

Vil du gjøre noe med avgiftssystemet må du bruke stemmeseddelen som alle andre.
    Slik lovverket er nå er det helt klart slik som du sier, men dette må jo kunne kalles foreldet nå vel? Grunnen til at man måtte betale om man hadde en tuner var jo det at før alt ble digitalt så var det bare å skru opp en antenne og ta inn de kanalene uten noen form for kontroll. Nå som det er mulig å sile ut kanaler så ser jeg ikke problemet med å velge bort NRK, få dokumentert dette i fra din leverandør for så å si opp NRK-lisensen med hjemmel i dokumentet fra leverandøren.

Den har jeg brukt lenge uten noe resultat. Er nok mange som går i saue-flokk å stemmer av gammel vane (ikke at vi hadde sett noen endring uansett hvem som satt med roret..) Har ikke tenkt å pensle dette over i en politisk debatt så vi stopper vel med det?

Men kort oppsummert så må det vel en lovendring til for at dette skal bli slik som det bør være, men den tror jeg nok ikke vi ser med det første i og med at det vil føre til at NRK på sikt forsvinner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Så du mener Norge bør slutte å delta i MGP?
    Gjerne for min del, men poenget er vel strengt tatt at det er idioti at NRK skal sitte igjen med regningen, slik at de blir tvunget til å forkaste fotball-vm.

Ting som fotball-vm er jo gjerne premieeksempelet på sendinger hvor en statlig kringkasting har en funksjon og et ansvar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Så du mener Norge bør slutte å delta i MGP?
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Gjerne for min del, men poenget er vel strengt tatt at det er idioti at NRK skal sitte igjen med regningen, slik at de blir tvunget til å forkaste fotball-vm.
    Vel, siden 1958 så har det vært slik at det landet som vinner tar seg av arrangementet neste år. Hvis vi ikke har råd til å arrangere, så bør vi ikke delta.

EBU har for så vidt en ordning der de kan bidra med støtte til vertsnasjonen, men dette er strengt tatt forbeholdt fattige land. Vi kunne sikkert bedt om penger derfra, men det blir litt som når Stein Erik Hagen får statsstøtte for å kjøpe varmepumper til svømmebassenget sitt.

Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Ting som fotball-vm er jo gjerne premieeksempelet på sendinger hvor en statlig kringkasting har en funksjon og et ansvar.
    Tja, jeg tror ikke NRK vil ha råd til å kjøpe rettigheter til noen fremtidige fotball-VM (eller -EM), så de kommer nok aldri til å måtte gi fra seg rettighetene på grunn av MGP igjen.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme problem og det begynner å gå meg på nervene, det er 3 apparat i huset, men på mitt navn og ikke faderns, har fått samme krav. Dersom jeg endrer brukernavnet til fadern, slipper jeg det da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    har samme problem og det begynner å gå meg på nervene, det er 3 apparat i huset, men på mitt navn og ikke faderns, har fått samme krav. Dersom jeg endrer brukernavnet til fadern, slipper jeg det da?
    Siden du bor hjemme, så skal du slippe uansett.

Men er bare å ringe og få satt tv'n over på ham, så slipper du uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det er det ingen automatikk i, nei.

Forskrift om fjernsynsmottakere §4:
    Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:
    • Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Men, jeg må vel innrømme at jeg stusser litt på ordlyden i "avgiftsbetaleren selv og ektefellen". Det virker ikke som om den er helt tilpasset dagens virkelighet med samboere. Regner med det blir bråk hvis NRK prøver å kreve dobbel lisens fra noen som er samboere

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Men er bare å ringe og få satt tv'n over på ham, så slipper du uansett.
    jeg bor hjemme ja, men de i kundeservice mente at dersom jeg er over 18 så har det ingenting å si:S jeg mottar ikke tv kanaler, brukes bare til film og spill

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg flytta nyleg på hybel, og kjøpte meg difor ein ny TV. I dag kom det rekning på 608 kr for perioden 01.10.10 - 31.12.10. Rimeleg drøyt for ein som praktisk talt ikkje ser på kanalen, vil eg påstå. Kan faktisk ikkje hugse sist eg såg eit program på den kanalen. Truleg eit eller anna skirenn ein gong i vinter.
    Uansett så vil eg gjerne sleppe å betale avgifta. (Ser ikkje noko poeng i å starte ein moralsk diskusjon no. Det er sannsynlegvis gjort til døden i denne tråden allereie).
    Oversikt over abonnement, utstyr og div.:
    - TV utan CAM modul. (Kjøpt med mitt bankkort. Er vel pga. TVen at eg må betale avgifta?)
    - Alle Rom abonnement (med tuner) frå Canal Digital bestilt i faderen sitt namn. Der var allereie installert antennemottakar på taket på hybelen.

1) Er det slik at eg bare kan sende eit brev til lisensavdelinga i NRK der eg seier at eg ikkje har tuner, eller anna mottakar utstyr, så slepp eg å betale avgifta?
    2) Vil faderen måtte betale to lisensavgifter pga Aller Rom Abonnementet?
    3) Kva er det verste som kan skje dersom dei finn ut at eg kan motta NRK? Kor vanskeleg er det for dei reint teknisk? Eg har forresten ikkje gjort noko adresseendring eller liknande. Håpar på svar.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shnabb
    Eg flytta nyleg på hybel, og kjøpte meg difor ein ny TV. I dag kom det rekning på 608 kr for perioden 01.10.10 - 31.12.10. Rimeleg drøyt for ein som praktisk talt ikkje ser på kanalen, vil eg påstå. Kan faktisk ikkje hugse sist eg såg eit program på den kanalen. Truleg eit eller anna skirenn ein gong i vinter.
    Uansett så vil eg gjerne sleppe å betale avgifta. (Ser ikkje noko poeng i å starte ein moralsk diskusjon no. Det er sannsynlegvis gjort til døden i denne tråden allereie).
    Oversikt over abonnement, utstyr og div.:
    - TV utan CAM modul. (Kjøpt med mitt bankkort. Er vel pga. TVen at eg må betale avgifta?)
    - Alle Rom abonnement (med tuner) frå Canal Digital bestilt i faderen sitt namn. Der var allereie installert antennemottakar på taket på hybelen.

1) Er det slik at eg bare kan sende eit brev til lisensavdelinga i NRK der eg seier at eg ikkje har tuner, eller anna mottakar utstyr, så slepp eg å betale avgifta?
    2) Vil faderen måtte betale to lisensavgifter pga Aller Rom Abonnementet?
    3) Kva er det verste som kan skje dersom dei finn ut at eg kan motta NRK? Kor vanskeleg er det for dei reint teknisk? Eg har forresten ikkje gjort noko adresseendring eller liknande. Håpar på svar.
    Forskrift om fjernsynsmottakere...
    FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

eller...
    Ofte stilte spørsmål - Lisens - NRK

:-)

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lisens

jeg har hatt projektor i 5 år og ikke betalt lisens pga at den ikke har tuner.
    hadde tv før som jeg solgte og da skrev jeg inn til nrk at jeg hadde solgt tv mitt og kjøpt meg projektor i stedenfor, siden jeg bare ser film og spiller playstation. noe som faktisk er helt sant.
    er vel kanskje noen her som reagerer på at jeg ikke har koblet på ekstern tv dekoder på projektoren min. men for å være ærlig igjen så har ikke sett på tv hjemme hos meg selv på 5 år. å savner det heller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lenkja frå Lovdata, Tandberg. Eg ser generelt lite på TV eg òg, corey, men sidan det kun kostar 89 kr per månad å utvide abonnementet så er det verd det. Får til dømes nokon kampar i Champions League som eg elles måtte streama over mobilt breiband.

"Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:
    Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre."

Den kan tolkast på fleire måtar, alt etter kven som les. Nokon som veit kor mykje tid og ressursar NRK legg ned i å kontrollere at alt går riktig føre seg? På papiret skulle ein vel alltids klart å få det til å sjå skikkeleg ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har vi Altibox som vår tv-leverandør. Vi har nettopp kjøpt oss hus et sted hvor dette ikke tilbys, og siden vi ser veldig lite på tv har vi kommet frem til at vi ikke bryr oss om å ha noe form for parabol, antenne etc. Vi klarer oss fint med film og serier som er kjøpt.

Jeg sendte derfor en mail til lisensavdelingen med spørsmål om hvordan dette ville bli i praksis hvis vi velger å kjøpe ny tv. Her er svaret jeg fikk:

Sitat Opprinnelig postet av Lisensavdelingen
    I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende.

Alt salg av mottakerutstyr som inneholder tuner blir rapportert til NRKs lisensavdeling. Hvis fjernsynsapparatet kun skal benyttes som skjerm for pc eller til spill/film er det kun apparater uten tuner som er fritatt for kringkastingsavgift.
    Slik jeg tolker dette er det ikke mulig å eie et "normalt" tv-apparat uten å betale kringskastingsavgift.

Så det jeg lurer på. TV-ene vi har i dag er ikke registrert hos NRK. Hvis en kontrollør skulle komme til oss for kontroll, vil han kunne påtvinge oss avgift selv om vi tydelig ikke har noen form for antenner, digitale mottakere etc?

Ifølge svaret jeg fikk virker det jo sånn..

Jeg kan forsåvidt gjerne kjøpe meg en ren monitor, men det virker litt med styr å kjøpe en slik kontra å bare kjøpe et normalt tv hos f.eks. Elkjøp. Og det hele er jo bare en vits ettersom man like gjerne kan koble til en mottaker på en monitor...

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om tven din ikke har mpeg4-dekoder (altså er eldre enn ca 2 år), så har den ikke utstyr for å motta tv-signal. Du kan derfor krangle en 3-4 mail med lisensavdelinga hvorpå de så vil gi seg. Men vær forberedt på en del god dag mann, økseskaft-svar.

Om tven din har mpeg4-dekoder så vil den være godkjent som utstyr for å motta tv-signal (trenger ikke rikstvgodkjenning for dette), og da har du en tv-tuner, uansett om du brukern eller ei...

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    I dag har vi Altibox som vår tv-leverandør. Vi har nettopp kjøpt oss hus et sted hvor dette ikke tilbys, og siden vi ser veldig lite på tv har vi kommet frem til at vi ikke bryr oss om å ha noe form for parabol, antenne etc. Vi klarer oss fint med film og serier som er kjøpt.

Jeg sendte derfor en mail til lisensavdelingen med spørsmål om hvordan dette ville bli i praksis hvis vi velger å kjøpe ny tv. Her er svaret jeg fikk:

Slik jeg tolker dette er det ikke mulig å eie et "normalt" tv-apparat uten å betale kringskastingsavgift.

Så det jeg lurer på. TV-ene vi har i dag er ikke registrert hos NRK. Hvis en kontrollør skulle komme til oss for kontroll, vil han kunne påtvinge oss avgift selv om vi tydelig ikke har noen form for antenner, digitale mottakere etc?

Jeg kan forsåvidt gjerne kjøpe meg en ren monitor, men det virker litt med styr å kjøpe en slik kontra å bare kjøpe et normalt tv hos f.eks. Elkjøp. Og det hele er jo bare en vits ettersom man like gjerne kan koble til en mottaker på en monitor...

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

Les §9.

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mottakeren" her betyr ikke "en del inne i tven". Det betyr tven.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen klarer ikke å motta signaler mer enn en pc-skjerm om den ikke har mpeg4-tuner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    "Mottakeren" her betyr ikke "en del inne i tven". Det betyr tven.
    Nei. Mottakeren betyr "tuneren".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    TVen klarer ikke å motta signaler mer enn en pc-skjerm om den ikke har mpeg4-tuner.
    TVen min har ikke mpeg4-tuner. Jeg får allikevel inn omtrent 20 kanaler på den, uten bruk av ekstern dekoder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en bil en bil dersom bensinstasjonen i bygda blir lagt ned eller er det bare en blikkboks?

La meg si det slik, jeg vet svært godt hvordan de som våre politikere har satt til å håndheve lover og regler rundt tvlisensen tolker og uthøver disse. Og der er "mottager" = hele tven. 100%
    Men jeg er også klar over at lisenskontoret siste året har vist en viss, men dog svært liten, oppmyking av regelverket etter at det analoget nettet er skrudd av, og at man kan gå gjennom prosessen Alastor beskrev tidligere med å ikke gi seg i epostskrivingen til lisenskontroet. Men det krever tolmodighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnjaaa. "Han" kan ikke tvinge dere til noenting. Men, hvis han ser dere har en TV, vil han rapportere det til lisensavdelingen, som sender dere en regning. Men, dere har ingen plikt til å slippe inn en kontrollør, så hvis det kommer en slik på besøk, er det bare å si "beklager, vi kjøper ikke ved dørene", og be han gå sin vei.

Lisensavdelingen er ikke akkurat veldig interessert i å fortelle folk hva de skal gjøre for å slippe lisens, så det ser ut som om de bare sender ut standardsvar uansett hva folk egentlig spør om.

Hovedprinsippet er veldig enkelt: Har du utstyr som gjør det mulig å se fjernsynssendinger, så skal du betale lisens. Om du bruker utstyret, eller ikke, er egentlig ikke relevant. Egentlig skal du betale lisens hvis du har en TV-tuner, uansett type, men etter mye bråk og sure avisoppslag, ble det bestemt i fjor (eller når det var) at man skulle slippe dersom det ikke finnes kompatible signaler til tuneren der du bor (dvs. hvis du ikke har mpeg4-tuner, og du ikke har analoge signaler via kabel-TV).

Kjøper du en ny TV, så har den selvfølgelig innebygget mpeg4-tuner, og den eneste måten du kan slippe å betale lisens på, er å sende den til et verksted, som plukker ut (eller på ennen måte disabler) tuneren. Dette koster mindre enn ett års lisens, så det betaler seg selv med en gang. Når du har gjort dette, sender du en egenerklæring på at du ikke eier noen fjernsynsmottakere, gjerne med kopi av faktura, til lisenskontoret. Da skal regningene slutte å komme.

Som du sier, så er det trivielt å koble en ekstern mottaker til skjermen, selv om man har plukket ut tuneren. Men, enhver slik ekstern mottaker er også lisenspliktig, så dette er ikke noe smutthull på noen måte.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •