NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 188
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er nettopp rasjonelle grunner til det. Begge deler er inntektssystemer som skal finansiere samfunnets fellesutgifter; begge deler er avgifter som belaster forbruk og ikke inntekt.

Det finnes massevis av lettvint "filosofi" som hevder individets frihet og samfunnets ondskap, men hold slik "filosofi" opp mot virkeligheten (gjerne eksempler fra land som faktisk har forsøkt å gjennomføre deler av den), og det blir ikke mye igjen av de luftige tankene...
    "Fellesskapets interesser" er ikke et rasjonelt argument. Det bygger på hva flertallet føler. Et rasjonelt argument baserer seg på den objektive virkeligheten og fakta. Det var sikkert "rasjonelle" argumenter for at man ikke tillot homofili også.

Jeg synes ikke ideen om at å være i fred istedenfor en slave av fellesskapet der hvor maktkåte politikere finner opp ting som TV-lisens er "lettvint", men egentlig det eneste moralsk riktige.

Å vifte bort dette med å si "lettvint" er bare maktarroganse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ad0
    "Fellesskapets interesser" er ikke et rasjonelt argument. Det bygger på hva flertallet føler.
    Her pirker du borti helt sentrale spørsmål i filosofien, og ikke minst, i motsetninger mellom pragmatisk tenkning og rent tankespinn.

Som sagt er det lurt av og til å sette filosofien i sammenheng med den virkeligheten vi faktisk lever i.

Hva som er "moralsk riktig" vil alltid avhenge, nettopp av hva et fellesskap mener. Om du tror det finnes en rasjonelt betinget moral, har du ikke lest nok historie eller sett nok av verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er denne tråden her tillatt på forumet, men ikke hacking av satelitt og det som verre er?

Hva er prinsipielt forskjellig??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her pirker du borti helt sentrale spørsmål i filosofien, og ikke minst, i motsetninger mellom pragmatisk tenkning og rent tankespinn.

Som sagt er det lurt av og til å sette filosofien i sammenheng med den virkeligheten vi faktisk lever i.

Hva som er "moralsk riktig" vil alltid avhenge, nettopp av hva et fellesskap mener. Om du tror det finnes en rasjonelt betinget moral, har du ikke lest nok historie eller sett nok av verden.
    Det er bra du innrømmer moralen din: Så lenge flertallet føler det slik, så er det riktig. Altså var det riktig med forbud mot homofili før 1972 siden flertallet mente det. Det finnes en rekke forferdelige overgrep gjennom historien (som du sier så kan man bare lese historie) som var gjennomført av flertallet mot minoriteter. Men for deg så er det gyldig fordi flertallet har jo rett!

Moral er objektiv:

Det å være objektiv betyr å være virkelighetsorientert. Man kan ikke ønske bort en lastebil som fyker mot deg, man må innse realitetene og flytte seg fra den hvis man ikke vil dø.

Alle mennesker har en moral, hvilket betyr at evnen er medfødt og genetisk programmert. Det betyr at moralfølelsen må ha utviklet seg via naturlig seleksjon fordi den fremmer vår overlevelse, dvs. at moralorganet motiverer oss til å handle i vår egeninteresse. Utifra dette kan man finne ut hva som er rett og galt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Hvorfor er denne tråden her tillatt på forumet, men ikke hacking av satelitt og det som verre er?

Det er "lov" å stjele fra fellesskapet, men ikke fra private?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant

Fordi det er ikke noe galt i å unngå statlig ran, mens det derimot er galt å hacke satelitter siden det er kontraktsbrudd og svindel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad0: Anser du også skattetrekket over lønnseddelen din som et statlig ran? Hva med moms? Jeg er sikker på at en svært stor andel av disse pengene går med til å dekke områder helt utenfor din egen interesse. Hvor går egentlig grensen mellom et statlig ran og innbetaling til fellesskapets interesse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en litt vel søkt sammenligning...

"NRK-lisensen" er en avgift på TV- og videoutstyr, som er øremerket til å finansiere en "allmennkringkaster". Alternativene er å finansiere NRK med skattepenger (noe som betyr at også de som ikke har TV eller videoutstyr må bidra på lik linje med andre), eller at Norge ikke skal ha noen «allmennkringkaster» (dvs bare reklamefinansierte radio- og TV-kanaler, som bare sender det som gir selskapene størst inntekter -- altså programmer som koster minst mulig og ses av flest mulig av de antatt kjøpekraftigste).
    Stort sett alt vi betaler inn via skatter og avgifter er nødvendig for samfunnet og fellesskapet, da blir det naturlig å stille spørsmålet om NRK er nødvendig for fellesskapet?

Svaret vil nødvendigvis være subjektivet, men la oss si at svaret JA. Da er det naturlig at ALLE er med å betaler. Er svaret NEI så er det naturlig å stille oppfølgings spørsmålet - "Kan jeg tvinges til å kjøpe et produkt som jeg ikke vil ha eller vil se på?" NRK vil aldri kunne overleve på frivillig abonnement, dog så mener jeg at dem er konkurransedyktig på programmer, det er ingen som kan matche dem på antall seere. Jeg vil gjerne ha NRK, men ikke for en hver pris. Jeg mener personlige at lisensen er feil måte å gjøre det på med bakgrunn av at den er høy og at en stor andel som ikke betaler.

Det er slik i dag at en veldig stor andel av oss ikke benytter NRK sine sendere og ønsker heller ikke å benytte seg av deres programmer, hvilken annen grunn må jeg ha for å slippe å betale for NRK? Lisensen stammer fra en tid hvor dem som hadde et TV benyttet seg av kun av Nrk sine sendere og programmer, da var det naturlig med lisens, men det er ikke så naturlig lenger med et stort antall konkurrerende Tv-selvskaper med egne systemer.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send mail og si at den er kjøpt til foreldrene dine..

Gikk på ei blemme og tenkte ikke på lisens når jeg var å kjøpte tven..
    Sendte en mail og sa at den var kjøpt til min far som bor på samme adresse, fikk mail tilbake om at lisensoppføringen var slettet :-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det er slik i dag at en veldig stor andel av oss ikke benytter NRK sine sendere og ønsker heller ikke å benytte seg av deres programmer, hvilken annen grunn må jeg ha for å slippe å betale for NRK? Lisensen stammer fra en tid hvor dem som hadde et TV benyttet seg av kun av Nrk sine sendere og programmer, da var det naturlig med lisens, men det er ikke så naturlig lenger med et stort antall konkurrerende Tv-selvskaper med egne systemer.[/QUOTE]

Ja, jeg kjenner også mange som ALDRI ser på NRK??? Ja, jeg tror også på julenissen...:-)
    Den tid er vel over nå med BARE NRK sine sendere, med RIKSTV som eies av flere osv osv.
    Og da snakker vi om bakkenettet...NRK distribueres også via div kabel og div satelitt som IKKE eies av NRK.
    Og du betaler for å bruke TV apparatet ditt, kabel eller satelittboksen din, og pengene går til driften av NRK....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ja, jeg kjenner også mange som ALDRI ser på NRK??? Ja, jeg tror også på julenissen...:-)
    Jepp, jeg tror det er mange som ser på NRK som benekter det, jeg tror kansje alle fra tid til annen ser litt på NRK, men det er ingen god grunn for at man skal tvinges til å kjøpe produktet.

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Og du betaler for å bruke TV apparatet ditt, kabel eller satelittboksen din, og pengene går til driften av NRK....
    Det er veldig urimelig at jeg skal betale lisenes for å se på et TV jeg har kjøpt meg, det er rimelig at jeg må betale for å se på TV-kanalene jeg har lyst til å se på. Du har kansje rett i dette du skriver her, men det betyr ikke at det nødvendigvis er moralsk riktig. Det hadde vært veldig kjedelig om myndighetene skulle sende meg en lisens for hver eneste ting jeg har kjøpt meg, da skulle jeg bli fattig .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jepp, jeg tror det er mange som ser på NRK som benekter det, jeg tror kansje alle fra tid til annen ser litt på NRK, men det er ingen god grunn for at man skal tvinges til å kjøpe produktet.
    Nå som alt går digitalt ser jeg ikke noe problem med at man kan kjøpe programpakker helt UTEN NRK kanalene og da slipper man gratis passasjerer. Jeg hadde ikke følt noe savn til NRK kanalene i det hele tatt så den pakken hadde jeg kjøpt uten å blunke. Hadde faktisk ikke savnet noen kanaler, men pga. samboern så må jeg nesten ha en boks fra canal digital stående (hadde kun PJ uten tuner før og det fungerer utmerket til mitt bruk) :S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel vel vel. Føler d e på sin plass å hevde at nrk langt på vei er den eneste tv-kanalen som er verdt å betale for.

Tenker på at kvalitetsnivået på produktene de lager faktisk er i verdensklasse. Til sammenligning er som regel tv2 produkter tabloid svada. Til og med sporten deres prater med store bokstaver, og det er slitsomt.

De som skal ha tv for realityshow og komiserier, burde vel se etter en hobby eller begynne å trene. Gå seg en tur på fjellet kanskje. Men så er jo mange nrk program både intellektuelt utfordende, meningsfylte og opplysende. Det er slitsomt for noen igjen da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett VM-studio i pausen på TV2 og SVT er det ihvertfall et argument som presser seg fram for en reklamefri allmennkringkaster. 7+7 minutt reklame + 1minutt svada VS 15 minutt analyse og oppsummering. Betaler gladelig for å slippe alle reklameavbrudd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært et godt argument, om ikke NRK hadde satset sparepengene sine (våre) på grand prix isteden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Kunne vært et godt argument, om ikke NRK hadde satset sparepengene sine (våre) på grand prix isteden.
    Så du mener Norge bør slutte å delta i MGP?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Etter å ha sett VM-studio i pausen på TV2 og SVT er det ihvertfall et argument som presser seg fram for en reklamefri allmennkringkaster. 7+7 minutt reklame + 1minutt svada VS 15 minutt analyse og oppsummering. Betaler gladelig for å slippe alle reklameavbrudd
    Pauseprogrammet på TV2 er en provokasjon. Det hadde strengt tatt vært bedre om de hadde driti i hele programmet og heller sendt 15 minutter uavbrutt reklame. I sin eksisterende form er pauseprogrammet til TV2 tilnærmet verdiløst.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Pauseprogrammet på TV2 er en provokasjon. Det hadde strengt tatt vært bedre om de hadde driti i hele programmet og heller sendt 15 minutter uavbrutt reklame. I sin eksisterende form er pauseprogrammet til TV2 tilnærmet verdiløst.
    Det er fritt for reklame på NRK, der tilbringer jeg heller tiden enn å se på fotball! Hadde NRK betalt så måtte jeg sett reklame.

Jeg er nok tilhenger av denne avgiften, men jeg synes nok at NRK er "bloated". Med en gang en eller annen dyrt utgiftspost skal vurderes så tvinger politikerne gjennom at NRK skal ha et stort orkester osv.

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er fritt for reklame på NRK, der tilbringer jeg heller tiden enn å se på fotball! Hadde NRK betalt så måtte jeg sett reklame.

Jeg er nok tilhenger av denne avgiften, men jeg synes nok at NRK er "bloated". Med en gang en eller annen dyrt utgiftspost skal vurderes så tvinger politikerne gjennom at NRK skal ha et stort orkester osv.

/S
    Men hva med meg som ikke har lysst til å betale for at du skal slippe reklame da? Hvorfor kan ikke de som vil betale for å ha NRK og så kan man velge den ut om man ikke ønsker den. Den tekniske biten er ikke lenger et problem nå som alt er digitalt, men jeg forstår jo hvorfor de ikke ønsker å gjøre det siden de kommer til å miste 70-80% av dagens lisens betalere om dette blir valgfritt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om å være villig eller ikke villig. Det er en avgift for å eie en TV. Kjøper du en bil får du årsavgift, engangavgift, CO2-avgift osv osv. Kjøper du en vare i butikken får Merverdiavgift. Kjøper du en TV, får du lisensavgift.

Vil du gjøre noe med avgiftssystemet må du bruke stemmeseddelen som alle andre.

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •