NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 188
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry

For to uker siden fikk jeg en telefon på calling annlegget.
    En sinna/truendes mann som jeg nektet å slippe inn.
    Han sa det var fra NRK adresse kontrollen og spurte om han snakket med "meg"
    "Ja", sa jeg.
    Så spurte han om han kunne slippes inn og opp i døren min.... "nei det får du ikke" sa jeg. "Har ikke tid"
    Neste dag fant jeg en rosa lapp i postkassa.

2 uker senere kom det en regning i postkassen fra NRK på 400 kr
    For denne mnd og neste mnd.
    har de lov til dette? Ingen på denne husstand har TV eller video registrerrt på sitt navn. Heller har de ikke sjekket om vi faktisk har tv... :neutral:
    Vi bor ikke i første etg. så ingen har sett inn vinduet.

Tips?

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tro at de har lov til det nei. Ring NRK lisensavdelingen og hør hvor de har fått opplysningene fra etc...

Om det er moralsk riktig "å snike" seg unna lisensavgiften er vel diskutert nok i denne tråden......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razorray
    "Ja", sa jeg.
    Så spurte han om han kunne slippes inn og opp i døren min.... "nei det får du ikke" sa jeg. "Har ikke tid"

har de lov til dette? Ingen på denne husstand har TV eller video registrerrt på sitt navn. Heller har de ikke sjekket om vi faktisk har tv... :neutral:

Tips?
    Sinna/truende mann? Skulle tru at NRK vet bedre enn å oppføre seg slik, skulle "gjerne vært flue" på veggen der....

Det er vel ikke ulovlig å sende en regning i god tro, spørsmålet er jo like mye hva du har lov til. NRK spiller bare ballen over til deg, har du rent mel i posen så slipper du å betale. Har du ikke TV så sparer du deg for en del bry ved å invitere han inn i 30sec, har du "TV" så er det vel naturlig å reagere som du gjorde.

Tips - inviter han inn eller betal med god samvittighet .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVTerje
    Jeg har også tenkt litt på å fjerne/plombere analoge tunere. Jeg har Get i veggen og der er det jo fremdeles analoge signaler som jeg må gjøre det umulig for meg å se. Men, så ønsker jeg dog og beholde digital dekoderen fra Get for å se på annet, dette betyr at jeg da har en operativ mottaker og ikke slipper unna. Jeg har forsøkt å få Get til å fjerne NRK kanalene fra mitt digital abonnement, men jeg vet ikke helt om dette hjelper. Noen som har prøvd? Jeg er også en av dem som synes to hundre kroner i måneden for noe jeg så og si aldri ser på er helt rått.

For å svare deg enkelt på dette, så lenge du har en tv tuner av en eller annen form, skal du etter NRK sitt lovverk betale lisens. Om du har en VHS spiller så må du faktisk betale. Eneste muligheten er å kvitte seg med tv tunere. Men du kan alltids prøve deg på å plombere tven, sende inn kvitteringen til NRK og se hvor lenge det er til dem kommer på døren og ser at du har en tuner fra GET.
    Vi får bare håpe dette med å betale NRK lisens kan bli valgfritt snart, det er ikke små penger dem ber om heller!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razorray
    "Ja", sa jeg.

Tips?
    Lov og lov fru blom.. Dem gjør nok det bare sånn siden du ikke slap dem inn. Så lenge tven er i innenfor fire vegger der det står at du bor, skal du betale lisens.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    skal du etter NRK sitt lovverk betale lisens.
    Det er vel faktisk etter Norge sitt lovverk.

bumski

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    For å svare deg enkelt på dette, så lenge du har en tv tuner av en eller annen form, skal du etter NRK sitt lovverk betale lisens. Om du har en VHS spiller så må du faktisk betale. Eneste muligheten er å kvitte seg med tv tunere. Men du kan alltids prøve deg på å plombere tven, sende inn kvitteringen til NRK og se hvor lenge det er til dem kommer på døren og ser at du har en tuner fra GET.
    Vi får bare håpe dette med å betale NRK lisens kan bli valgfritt snart, det er ikke små penger dem ber om heller!
    Jeg har ikke noen planer om å snike meg unna eller noe, men jo flere som "presser" på, jo større sjanse er det jo for at noe skjer. Ikke at jeg helt har troen i dette landet da Skal jeg si opp lisensen så skal jeg gjøre det på en måte som samsvarer med gjeldende regelverk på tidspunktet. Forresten, så er det ingenting som heter NRK sitt lovverk. Vi har Lov om kringkasting og den er en av vårt lands lover. NRK bryter jo selv med denne loven med det som de kaller sponsorer, men som alle vi andre lett forstår er ren reklame. Men, det er som du sier, det å være i besittelse av en kringkastingsmottaker som er lisenspliktig, ikke bruken av den. Så kan man også dra dette ut siden det ikke står begrenset til å være en TV kringkastingsmottaker. I følge loven kan de jo ilegge oss NRK lisens for å ha radio på mobilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Det er vel faktisk etter Norge sitt lovverk.
    Ser jeg var litt sent ute med å påpeke dette. Hadde det vært NRK sitt lovverk hadde jeg gitt bang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende at jeg prioriterte å legge min datter på 6 mnd i stedenfor å kaste bort tiden på fjolset fra NRK som oppførte seg som en wannabe bad ass cop :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner, er at folk gidder å bruke så mye energi på å krangle om noe som faktisk er svært tydelig nedfelt i lover og regler...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det jeg ikke skjønner, er at folk gidder å bruke så mye energi på å krangle om noe som faktisk er svært tydelig nedfelt i lover og regler...
    Tja, så lenge vi har et storting og 10' av byråkrater som krangler om hvordan vi skal ha det på fulltid, er det kanskje ikke så rart at andre også bryr seg fra tid til annen :-P
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det faktum at NRK trenger å kreve inn en obligatorisk lisens for å overleve, sier nok om NRK-kanalenes leverett.

Og, hvis det er slik at de faktisk hadde klart å overleve som en frivillig kanal betalt av lisens kun hos de som vil ha kanalene, hvorfor skal alle vi andre tvinges til å betale lisens, for en kanal de færreste ser på for noe annet enn nyhetene kanskje 30 min om dagen?

Flott, fritt land vi lever i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ting er å bryte loven, en annen er å engasjere seg. Sist nevnet er jo bare positivt, for selv om vi har lover og regler angående lisensen så betyr ikke det at disse er nødvendigvis er rettferdig eller beste løsning. Den er faktisk på kanten med andre gjeldene lover.

Hvis det er noen som lurer så har NRK mange gode og populære programmer, og det er den desidert mest sette kanalen i norge. Så NRK er uten tvil en meget god kanal, spørsmålet er vel mer om den er denne gamle lisens metoden ikke lenger er rettferdig og riktig i dagens samfunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Hva med de homofile før 1972? Innen da var homofili forbudt. At det er en lov i lovboka, betyr ikke at den er objektivt moralsk riktig.
    TV-lisens er en prinsippsak som det ikke er så grusomt å kjempe mot. At de frarøver deg penger i form av en lisens er tyveri av din tid, og da er det en god investering å unngå denne.

Til de som sliter med lisensen ennå:

Siden man har det analoge bakenettet som er slukket så er det lov å ha TV så fremt du ikke har kabel eller parabol eller digitalt bakenett-mottaker integrert i TVen (eller CAM-slot).

Eksisterende TV: Si fra til NRK at du ikke har noen av delene, og at du bruker den til gaming og filmer. Det virker. Du får et skjema der du må krysse av og skrive under på at du ikke har dette.

Ny TV: Sett den på moren din.

Precautions: Ikke bo i 1. etasje i en bygård.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ad0
    At det er en lov i lovboka, betyr ikke at den er objektivt moralsk riktig.
    Det er vel en litt vel søkt sammenligning...

"NRK-lisensen" er en avgift på TV- og videoutstyr, som er øremerket til å finansiere en "allmennkringkaster". Alternativene er å finansiere NRK med skattepenger (noe som betyr at også de som ikke har TV eller videoutstyr må bidra på lik linje med andre), eller at Norge ikke skal ha noen «allmennkringkaster» (dvs bare reklamefinansierte radio- og TV-kanaler, som bare sender det som gir selskapene størst inntekter -- altså programmer som koster minst mulig og ses av flest mulig av de antatt kjøpekraftigste).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom NRK skulle vært finansiert gjennom skatteseddelen er det en viss fare for at kulturministeren rasler med sablene og inndirekte truer med mindre overføringer hver gang NRK velger være kritisk mot den til enhver sittende regjering. Synes ikke det høres ut som en god løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Dersom NRK skulle vært finansiert gjennom skatteseddelen er det en viss fare for at kulturministeren rasler med sablene og inndirekte truer med mindre overføringer hver gang NRK velger være kritisk mot den til enhver sittende regjering. Synes ikke det høres ut som en god løsning.
    Jeg tror du forveksler Norge med Italia...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en litt vel søkt sammenligning...

"NRK-lisensen" er en avgift på TV- og videoutstyr, som er øremerket til å finansiere en "allmennkringkaster". Alternativene er å finansiere NRK med skattepenger (noe som betyr at også de som ikke har TV eller videoutstyr må bidra på lik linje med andre), eller at Norge ikke skal ha noen «allmennkringkaster» (dvs bare reklamefinansierte radio- og TV-kanaler, som bare sender det som gir selskapene størst inntekter -- altså programmer som koster minst mulig og ses av flest mulig av de antatt kjøpekraftigste).

Begge er likefullt tilfeller der hvor man ikke kan bestemme over sin egen kropp og eiendom. Både kriminalisering av homofili og TV-lisens er tilfeller av forbrytelser uten offer, altså der man gjør noe fredelig (begår ikke overgrep mot andre), men blir alikevel straffet for det.

Det er altså ingen rasjonell grunn til at jeg skal betale TV-lisens eller moms for den saks skyld. Uansett hvor ridderlig nobel grunnen er til å kreve inn TV-lisens, så er det fortsatt et overgrep.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ad0
    Det er altså ingen rasjonell grunn til at jeg skal betale TV-lisens eller moms for den saks skyld.
    Det er nettopp rasjonelle grunner til det. Begge deler er inntektssystemer som skal finansiere samfunnets fellesutgifter; begge deler er avgifter som belaster forbruk og ikke inntekt.

Det finnes massevis av lettvint "filosofi" som hevder individets frihet og samfunnets ondskap, men hold slik "filosofi" opp mot virkeligheten (gjerne eksempler fra land som faktisk har forsøkt å gjennomføre deler av den), og det blir ikke mye igjen av de luftige tankene...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er nevnt før i tråden, men for å slippe å betale lisensen kan du få et serviceverksted til å plombere tuneren på tven og sende bekreftelsen på at tuneren er plombert til lisensavdelinga til NRK. Koster ca 1000kr å plombere en tv. Eneste lovlige måten å gjøre det på.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •