NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 188
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis noen her inne påstår at de ALDRI ser på NRK, så tror jeg dessverre ikke på de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Get!

Ingen har sett at han abonnerer fra Get. Da får han lisens uansett.

Jeg er for lisens da ikke alle ønsker å se all driten på tv3,TvNnorge osv,osv.
    Hvor ofte ser jeg på Slankekrigen? Aldri.
    Koste jeg meg med ZappaPlaysZappa på Nrk? Jepp.
    Godt det finnes ett alternativ til det ultrakommersielle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har i dag mulighet til å velge hvilke kanaler man vil ha, hvorfor ikke gjøre dette med NRK også?
    I og med at alle i dag må ha en digital boks, så burde det vært veldig enkelt å kunne velge bort NRK og dermed slippe lisensen.
    Men så er det mange som sikkert tenker at man vil se OL eller andre arrangementer, men da kunne man laget en f.eks. en "OL-pakke" eller "MGP-pakke" som gjør at man får tilgang til NRK i denne perioden mot en viss sum.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av happymeal
    Hvis noen her inne påstår at de ALDRI ser på NRK, så tror jeg dessverre ikke på de.
    Tja, jeg har ikke hatt tvn min koblet til antenneuttaket på veggen siden våren 2008.....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HodeReady
    Ingen har sett at han abonnerer fra Get. Da får han lisens uansett.

Jeg er for lisens da ikke alle ønsker å se all driten på tv3,TvNnorge osv,osv.
    Hvor ofte ser jeg på Slankekrigen? Aldri.
    Koste jeg meg med ZappaPlaysZappa på Nrk? Jepp.
    Godt det finnes ett alternativ til det ultrakommersielle.
    Nå er vel snart NRK like kommerse som de andre. Bare se på MGP som de kjører over 4-5 kvelder i stedet for 1 og der det koster kr 5 å stemme - pengemaskin deluxe. Videre er det ikke en sportsending lengre uten reklame før og etter og mellom alle øvelser. Dette er irriterende da de liksom skal være et ikke kommerst alternativ. De andre kanalen får ikke betalt over skatteseddelen.

Men det blir vel med NRK som mye annet. Er man ung og frisk så kan man vel også klage på at men ikke vil betale så mye skatt da men ikke blir syk og ikke trenger sykehus, eldreomsorg - men man går på skole.... osv osv
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet som mange sier her ligger jo i det at man ikke kan velge NRK bort. Men jeg vil påstå at det ikke er en svart/hvitt-sak.

Selv så ser jeg svært lite på NRK, og ville aldri betalt over 200 kr i mnd for denne kanalen. Jeg skal ikke påstå at jeg ALDRI har på denne kanalen, men fakta er at jeg ser mindre og mindre av det som går der (jeg finnes ikke interessert i sport, MGP, Skavland osv. Av og til setter jeg på Nytt på Nytt, og det er vel det eneste jeg har sett på NRK de siste ukene). Om NRK hadde falt bort tror jeg ikke jeg ville savnet den i hele tatt. Men jeg kan jo ikke snakke for alle.

Så hva er egentlig NRKs funksjon? For det første så skal NRK sørge for at vi har et bredt spekter av TV-sendinger. Alle kommersielle kanaler vil lage/kjøpe program som er laget for å likes av "folk flest". Dette betyr at nisje-program ikke har noe på slike kanaler å gjøre. NRK har derimot "sikret inntekten" uansett hva de lager. Dermed har de også mulighet til å lage programmer som kanskje ikke fenger fullt så mange, men til gjengjeld så er de unike, og kan være et godt tilbud til enkelte. (Hvor godt dette gjøres i praksis kan sikkert diskuteres i det uendelige, men det er da tanken bak jeg snakker om her). Tenk for eksempel tilbake et par uker da NRK sendte en togtur på en halv dag på TV. Definitivt ikke noe som alle hadde interesse av, men jeg er sikker på at det finnes en del der ute som syns at dette var helt fantastisk, og gjerne ser at det kommer lignende prosjekt i fremtiden. Jeg vil tippe vi aldri får se noe lignende fra TV2/TV3 osv, iallefall ikke før det er så stor interesse at det ligger inntekter der!

Personlig har jeg alltid vært imot lisensen, av den enkle grunn at den er alt for dyr, spesielt fordi den bare betales av noen og ikke alle. Jeg mener det ville vært mye bedre å ta det over skatteseddelen. (Imotsetning til mange andre så syns jeg det er helt greit å betale skatt, vi får mye igjen for det. Men det var en digresjon). Jeg har riktignok betalt lisens i et par år nå, men skal jeg være helt ærlig klandrer jeg ikke de som "sniker seg unna" i det hele tatt. En flat sum som skal betales av alle de som (blir tatt) har TV er idiotisk. Og for de som skal si "dersom alle som hadde TV betalte så hadde lisensen blitt billigere": nei, det hadde den ikke. Tenk dere om i 2 min og spør dere selv om dere virkelig tror at man hadde skrudd ned prisen på lisensen bare fordi man fikk flere innbetalere. Det er ikke en sjanse i h.... at det hadde skjedd.

Litt mer on topic:
    For å bli kvitt en lisens du allerede betaler kan du enkelt og greit bare sende mail til lisenskontoret om at du ikke lenger har TVen. Du kan skrive at du har levert den til el-retur, solgt den etc, spiller ingen rolle. Dette må gjøres FØR neste lisens-periode, da systemet er slik at dersom du har hatt et TV i 1 dag i lisensperioden, så skal du betale for hele perioden!

For ordens skyld så aner jeg ikke om dette fungerer dersom du abonnerer på kabel-TV i ditt navn, siden du da har tuner i hus uten TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har skjønt er man betalingspliktig når man er i besittelse av mottaker..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nå er vel snart NRK like kommerse som de andre. Bare se på MGP som de kjører over 4-5 kvelder i stedet for 1 og der det koster kr 5 å stemme - pengemaskin deluxe. Videre er det ikke en sportsending lengre uten reklame før og etter og mellom alle øvelser. Dette er irriterende da de liksom skal være et ikke kommerst alternativ. De andre kanalen får ikke betalt over skatteseddelen.
    At NRK får inn kroner noe andre plasser ser iallfall jeg som bare for positivt, alternativert hadde jo vært høyere lisenes eller dårligere programmer. MGP har jo ikke aldri vært så populær som nå, og så er det valgt fritt om man vil stemme, 5 kr er helt ok for meg så lenge det ikke er høye lønninger og et stort overskudd i NRK. Den reklamen du snakker om varer jo bare 10sekunder, du rekker jo ikke svitsje mellom to kanaler før reklamen er over så jeg ser ikke problemet.

EDIT: ESH, Ja det stemmer hvis andre i hustanden ikke har betalt....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Tja, jeg har ikke hatt tvn min koblet til antenneuttaket på veggen siden våren 2008.....
    Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg snakker om de som faktisk har TV'n koblet til en mottaker eller antenneuttak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det går

Det går ant å bli kvitt NRK lisensen, jeg har klart det!
    Det du må gjøre er å få en autorisert tv reperatør til ta ut tv tuneren, og send inn papirene så er det gjort Jeg har gjort det, om ønskelig kan jeg scanne inn papirene (stryke over personlig informasjon) og legge det ut.
    Det kostet meg værtfall litt over 1000kr! Verdt det.
    Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av happymeal
    Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg snakker om de som faktisk har TV'n koblet til en mottaker eller antenneuttak.
    Ser ikke helt problemet med at de som faktisk har TV'en tilkoblet antenneuttak skal betale lisens. Problemet er at veldig mange av oss liker å bruke TV'en som for eksempel dataskjerm i stedet for TV, en 30" TV koster 3-4000 kroner mens en 30" dataskjerm koster 10-15000. Og vi er helt unødvendig nødt til å stikke innom en autorisert TV-hore for å få tatt ut tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Det går ant å bli kvitt NRK lisensen, jeg har klart det!
    Det du må gjøre er å få en autorisert tv reperatør til ta ut tv tuneren, og send inn papirene så er det gjort Jeg har gjort det, om ønskelig kan jeg scanne inn papirene (stryke over personlig informasjon) og legge det ut.
    Det kostet meg værtfall litt over 1000kr! Verdt det.
    Lykke til :-)
    Jeg har også tenkt litt på å fjerne/plombere analoge tunere. Jeg har Get i veggen og der er det jo fremdeles analoge signaler som jeg må gjøre det umulig for meg å se. Men, så ønsker jeg dog og beholde digital dekoderen fra Get for å se på annet, dette betyr at jeg da har en operativ mottaker og ikke slipper unna. Jeg har forsøkt å få Get til å fjerne NRK kanalene fra mitt digital abonnement, men jeg vet ikke helt om dette hjelper. Noen som har prøvd? Jeg er også en av dem som synes to hundre kroner i måneden for noe jeg så og si aldri ser på er helt rått.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helge_a
    stortinget har vedtatt at det skal være slik, så dette får du pent finne deg i,
    eller slutte deg til rekken av parasitter, snyltere og lovbrytere. den smarte løsningen er å ikke kjøpe tv.

wow...og wooooah... parasitter og lovbrytere? wtf? nrk som er snyltern og piraten her, hvorfor skal man betale lisens til en kanal man ikke bruker? så er det norsk lov? no way in hell.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skummel
    wow...og wooooah... parasitter og lovbrytere? wtf? nrk som er snyltern og piraten her, hvorfor skal man betale lisens til en kanal man ikke bruker? så er det norsk lov? no way in hell.
    Lisensen er en avgift på TV/video-utstyr, som brukes til å drive en reklamefri allmennkringkaster.

Alternativet er å finansiere NRK med skattepenger. Da må også folk uten TV være med å betale (eventuelt gjøre NRK til et kommersielt selskap som er avhengig av reklameinntekter, og derfor bare kan sende det sponsorene liker).

Lisensavgiften er omtrent samme ordning som årsavgift på biler, som man må betale selv om man triller bilen til danskebåten og bare kjører i utlandet.

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter:

Det holder å si at du har solgt tv´n. Det må gjøres skriftlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skummel
    Dette er hva uinformerte snyltere/parasitter/lovbrytere pleier å komme med.
    NRK lisensen er en avgift for å ha fjernsynsmottaker og den er øremerket NRK.
    (Om du ser på NRK eller ikke er fullstendig irrelevant)

Den er vedtatt av Stortinget og det er Stortinget som bestemmer hvor stor den er. (NRK pleier å komme med ønsker om økning, men det er Stortinget som til slutt bestemmer)

Deck, som skulle ønske at enkelte tok seg tid til å sjekke fakta før de slenger ut av seg masse svada, men dette er jo AV Forum så.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Lisensen er en avgift på TV/video-utstyr, som brukes til å drive en reklamefri allmennkringkaster.

Alternativet er å finansiere NRK med skattepenger. Da må også folk uten TV være med å betale (eventuelt gjøre NRK til et kommersielt selskap som er avhengig av reklameinntekter, og derfor bare kan sende det sponsorene liker).

Lisensavgiften er omtrent samme ordning som årsavgift på biler, som man må betale selv om man triller bilen til danskebåten og bare kjører i utlandet.

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå?
    Jeg synes det er "vanskelig å forstå", men missforstå meg rett, jeg forsvarer ikke snyltere og jeg er for en reklamefri NRK. Jeg er bare i mot hvordan den finasieres igjennom lisens, på lik linje med årsavgift på biler hvor bare 1/3 av pengene brukes til vei. I disse tilfellene kan man ikke kalle spade for en spade, og for mange blir dette veldig urimelig.

Jeg betaler skatt til en lang rekke "tjenester" som staten tilbyr som jeg ikke benytter meg av, greit nok, men hvorfor kan ikke alle på lik linje være med å spleise på NRK og vei?? Dette er jo noe "alle" benytter seg av....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    hvorfor kan ikke alle på lik linje være med å spleise på NRK og vei?? Dette er jo noe "alle" benytter seg av....
    Alle bidrar jo til veiavgiften, fordi transportfirmaenes avgifter betales av de som kjøper transporttjenestene og varene som fraktes. At bare 1/3 av avgiften går til vei, er lite relevant, så lenge avgiftene på bilbruk ikke dekker på langt nær alle kostnadene ved veitransport (deriblant en svært stor andel av helsebudsjettet, pga ca 10.000 personskader i trafikkulykker hvert år)...

Selv mener jeg at NRK burde finansieres av skattepenger, men her er jo det politiske flertallet i Norge av en annen mening. Det partiet som er imot lisensfinansiering er ikke i prinsippet for skattefinansiering; de er imot ikke-kommersiell kringkasting. Noe som i et lite land som vårt garantert vil bety slutten på uavhengige nyheter, seriøse reportasjer o.s.v., siden reklamefinansiering av mer enn et par kanaler bare ville holdt til musikk og gamle såpeoperaer...

Poenget er at ting koster og at kvalitet koster mer enn søppel, og vil man ha alt gratis er det man til slutt får, ikke annet enn møkk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle bidrar jo til veiavgiften, fordi transportfirmaenes avgifter betales av de som kjøper transporttjenestene og varene som fraktes. At bare 1/3 av avgiften går til vei, er lite relevant, så lenge avgiftene på bilbruk ikke dekker på langt nær alle kostnadene ved veitransport (deriblant en svært stor andel av helsebudsjettet, pga ca 10.000 personskader i trafikkulykker hvert år)...
    Litt OT dette, men en siste kommentar...

Tja, er ikke så uenig, men siden vei standardene og en del av ulykkene også skyldes dårlig standard så ser jeg ikke helt logikken når det bevilges alt for lite penger til vei. Når det snakkes om at veiavgiften er langt unna å dekke alle kostnadene så er det helt riktig, men da må man også ta med alle andre skatter og avgifter en bil drar inn iløpet av sin leve tid. Vi snakker da om et veldig mye høyrere beløp. I tillegg skal alle disse gående/syklende/motorsyklister/ og på-sittere skal ha alfalt frem til huset og gangfelt "gratis", totalt sett er disse også er avhengi og benytter seg av at vei-struktur som fungerer. Noen betaler flere veiavgifter, men bruker kun et kjøretøy av gangen. Som nevnt betaler jeg gladelig skatter og avgifter, man da bør spade være en spade...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal regne med de indirekte utgiftene man får fra veier må man regne med de indirekte inntektene også (skatt fra alle som trenger dem), og da blir de garantert mye høyere enn utgiftene.

Poenget er at ting koster og at kvalitet koster mer enn søppel, og vil man ha alt gratis er det man til slutt får, ikke annet enn møkk.
    Ingenting er gratis, enten det er lisens- eller reklamefinansiert. Saken er at det ikke er verd over 200 kr måneden for Nytt på Nytt, som jeg har inntrykk av at er det eneste programmet jeg og mange andre gidder å se på NRK. Jeg kunne fått mye mer kvalitets-TV for pengene om jeg selv kunne velge hva jeg vil bruke dem på. I stedet for å f.eks. kaste seg på svindyre budkamper om sportssendinger burde de halvert lisensavgiften, så kunne folk heller abonnere på kanaler som har de kommersielle tilbudene de vil ha. Da hadde det både blitt mye mindre prispress på budkampene, og folk hadde fått større valgfrihet.

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •