NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 188
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av EllingAarseth
    Korleis blir det vist en kjøper TV fra pixmania da, dei sender jo fra utlandet og inn... blir det meldt videre? eller er det meininga at "en skal melde frå selv"?
    Du må gi beskjed selv.
    De nettbutikkene som sender fra utlandet, eller er NUF, kommer ikke til å gi informasjon til NRK, ergo får man ikke regning på Lisens.

Min erfaring er at de norske nettbutikkene/butikkene er behjelpelige med å sette tv i foreldres navn dersom det skal være tilfelle.
    Man skal grovt sett bare betale 1 lisens for hver husstand(finnes sikkert unntak.)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    For noe tullprat....i all den stund at vi må bruke dekoder for å motta signaler og betale til canal digital eller andre så synes jeg at det er helt på trynet at vi må betale lisens fremdeles til nrk....den tiden da nrk måtte vedlikeholde det analoge signalet er forlengst forbi for mange av oss...min mening er at vi skal betale til de som leverer tv signaler til oss og så får det bli opp til de å spre penger ut til de forskjellige selskapene..

Dette er nå min mening:-D
    Tullprat er det ikke,men fakta. Uansett så er jeg i prinsippet enig med deg i at lisensen bør bort,men nå er det en gang slik at den finnes og da synes jeg det blir barnslig å skulle spare et par lapper når man likevel svir av mange tusen. De fleste kunne sløyfet en lørdagskveld på byen og dermed spart inn til lisensen,men det er liksom ei an lommebok så det tenker man ikke på.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Tullprat er det ikke,men fakta. Uansett så er jeg i prinsippet enig med deg i at lisensen bør bort,men nå er det en gang slik at den finnes og da synes jeg det blir barnslig å skulle spare et par lapper når man likevel svir av mange tusen. De fleste kunne sløyfet en lørdagskveld på byen og dermed spart inn til lisensen,men det er liksom ei an lommebok så det tenker man ikke på.....

Beklager utsagnet mitt, det var ikke meningen å si at du prater tull men jeg synes bare at den burde vært fjærnet, jeg har betalt lisensavgift siden jeg kjøpte mitt første tv i 1984 til punkt å prikke, den gangen var det jo greit siden vi mottok signaler via en antenne og vi bare hadde nrk men idag som vi mottar signaler via parabol og betaler til canal digital en månedtlig avgift, da synes jeg at det blir for drøyt at en enkelt kanal skal kunne kreve oss for penger men de andre kanalene må klare seg på reklameinntekter.

Beklager igjen, det var ikke meningen å hugge på deg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager utsagnet mitt, det var ikke meningen å si at du prater tull men jeg synes bare at den burde vært fjærnet, jeg har betalt lisensavgift siden jeg kjøpte mitt første tv i 1984 til punkt å prikke, den gangen var det jo greit siden vi mottok signaler via en antenne og vi bare hadde nrk men idag som vi mottar signaler via parabol og betaler til canal digital en månedtlig avgift, da synes jeg at det blir for drøyt at en enkelt kanal skal kunne kreve oss for penger men de andre kanalene må klare seg på reklameinntekter.
    For min del er det to hovedargumenter for fortsatt NRK-lisens. Det er uavhengig medieproduksjon og kulturelt mangfold.

Når det gjelder uavhengig medieproduksjon så kan ingen politikere true nyhetsredaksjonen med kutt dersom de ikke støtter en eller annen politisk mening. I motsetning til produksjoner finansiert gjennom reklame eller abonnementsordninger, hvis inntektskilde overhode ikke er uavhengig. Uavhengig medieproduksjon har som egenskap å sikre demokratiet, altså en kostnad du må ta for å leve i et demokrati.

Med innføring av internett og sosiale medier har man kanskje fått enda et uavhengig medium, noe selv verdens mektigste diktaturregimer har fått erfare. Statlige maktovergrep er vanskelig å skjule via kanaler som Twitter og Facebook. Men kanalene er fortsatt unge og man kan ikke alltid stole på den informasjonen som legges ut.

En annen grunn til NRK-lisensen er å sikre mangfoldet i befolkningen. Ja, veldig mange personer er glad i realityshow, billige såpeproduksjoner og underholdningskonsepter. Andre igjen klarer seg fint uten. Lisensen er ikke bare for å sikre høykulturen, men også noe så konkret som naturprogrammer, forbrukerprogrammer og vitenskapsprogrammer. Der ingen skulle tru at nokon kunne bu heter det. Men noen bor der faktisk.

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tipset...
    tenkte jeg skulle kjøpe tv en av di neste dagene.
    så nå drar jeg bare med meg min far i butikken

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frykter jeg har satt meg selv i en knipe nå, for rundt 4uker siden kjøpte jeg en ny tv ifra expert. Da de spurte om navnet mitt ringte ingen andre bjeller enn at det sikkert var rutine osv. med tanke på garanti.
    Er det slik at jeg når som helst nå kan mota en heftig regning i postkassa for lisens?
    Bor hjemme, har akkurat begynt i lære og tjener noen kroner hver månde, var 17år når jeg kjøpte tv'en og fylte 18år like etter.
    Saken er nå slik at jeg for alt i verden vil ha tv'en reggistrert på min far som i dag betaler lisens for denne husstanden.
    Hvem, hva og hvordan skal jeg gå fram, lest noe om at jeg bør komme med en historie på at tv'en var en gave til min far eller at jeg solgte den til han.
    Har virkelig ikke råd til lisens på 3-4K nå som jeg er lærling og synes igrunn det er mer enn nok å betale per husstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel informerte muttern om saken nå i stad, blid ble a vel ikke direkte så i morgen skal hun høre med Expert butikken jeg kjøpte tv i og spørre om de har sendt i vei noen papirer til lisenskontoret. Står ingen ting om lisens på kvittering og ble ikke nevnt et ord om det under kjøpsprosessen.
    Har jeg super flaks så er det ikke gjort noe registrering av meg på lisens side jeg var 17år når tv'en ble kjøpt.
    Skulle det ha blitt registrert så vil muttern ringe Lisenskontoret og fortelle at det ble gjort en feil ved kjøp av tv'en, at jeg var med og kjøpte tv'en for min mor og at vi i kampens hete helt glemte at vi allerede har en lisens på denne husstanden og ikke ønsker å opprette noen ny.
    En annen ting er at mor mener jeg blir forsørget fortsatt, det er jeg helt enig i pga følgende: Bor hjemme på samme adresse gratis, får mat, betaler ingen avgifter eller husleie for å bo her, får vaska klære etc.
    I klartekst i Lisens reglemanget så står det vel at samboer/ektefelle/barn som blir fult forsørget slipper å betale ekstra lisens utover det som gjøres for et tv apparat i huset. At man kan ha flere tv'er på en lisens.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem - i Norge betaler men 1 lisens pr husstand, så de ser nok at det allerde er lisens på husstanden der du bor. Hvis ikke er det bare å ta en telefon.

Kos deg med TV'n du !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gega

:-D

Beklager igjen, det var ikke meningen å hugge på deg:-D
    No problem. Tok det ikke som hugging he he. Jeg tåler det meste. Uansett så er vi enige i at lisensen ikke burde vært der,men siden den faktisk er der så synes jeg det er rett at alle betaler og ikke bare noen få. Nå skal jeg ut å se på ny TV....sjallabais ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    No problem. Tok det ikke som hugging he he. Jeg tåler det meste. Uansett så er vi enige i at lisensen ikke burde vært der,men siden den faktisk er der så synes jeg det er rett at alle betaler og ikke bare noen få. Nå skal jeg ut å se på ny TV....sjallabais ;-)

Heheheh...enig med deg i at det skal være likt for alle...Om du finner ny tv så deler du sikkert dine gleder med oss...lykke til:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke noe problem - i Norge betaler men 1 lisens pr husstand, så de ser nok at det allerde er lisens på husstanden der du bor. Hvis ikke er det bare å ta en telefon.

Kos deg med TV'n du !
    Du hadde rett, det vil si nesten. De har nemlig tenkt til å sende en lisens i navnet mitt, selv om min far allerede betaler lisens for tv i denne husstanden. Jeg fikk muttern til å ringe og forklare situasjonen ang. det med at jeg er "forsørget" av dem og betaler ikke noe for å bo hjemme, så når regninga dukker opp i posten skal den sendes tilbake igjen med en notis om at vi allrede har en lisens her i huset. Hadde sett for meg flere problemer og en lang historie med løgner, fra nå av skal fattern være med når det skal handles ny og han skal stå som eier tv8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare på min 3. TV, men har til dags dato ikke betalt lisens. Og de må bare prøve seg. Jeg er IKKE interessert i å betale for et produkt jeg ikke har bestilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen nettbutikker som ikke sender inn info om tv-kjøp til nrk?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg sånn at jeg kjøpte min første tv i sommer.
    ikke lenge etter fikk jeg tv-lisensen i posten, men som de fleste andre regninger betaler jeg for sent.
    Det merkelige var at jeg fikk ikke noen purring, men en mann fra nrk ringte meg og spurte om jeg fortsatt bodde hos forreldrene mine. jeg sa ja(bodde i hybel, men har fast adresse hos forreldrene mine). alt han sa var, "ok,da"
    ingen ting mer liksom....

tiden gikk, og jeg har trodd at alt var fint og greit.
    MEN....nå har jeg selvfølgelig fått enda et brev. 2100kr for ikke betalt lisens fra siste halvdel 09,tilleggsavgift for sen betaling+ den nye for året på 1217 kr??

men det jeg trenger hjelp til er å finne ut om det er noen måte jeg kan slippe dette.
    jeg bor i studenthybel, der det allerede er tv. kan jeg da bare bruke tven min til pc,xbox osv. er faktisk det eneste jeg bruker den til nå uansett....
    eller har jeg låv å sette den hjemme, og ikke betale noe fordi far min har betalt lisensen sin?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smirnoff
    Nå har det seg sånn at jeg kjøpte min første tv i sommer.
    ikke lenge etter fikk jeg tv-lisensen i posten, men som de fleste andre regninger betaler jeg for sent.
    Det merkelige var at jeg fikk ikke noen purring, men en mann fra nrk ringte meg og spurte om jeg fortsatt bodde hos forreldrene mine. jeg sa ja(bodde i hybel, men har fast adresse hos forreldrene mine). alt han sa var, "ok,da"
    ingen ting mer liksom....

tiden gikk, og jeg har trodd at alt var fint og greit.
    MEN....nå har jeg selvfølgelig fått enda et brev. 2100kr for ikke betalt lisens fra siste halvdel 09,tilleggsavgift for sen betaling+ den nye for året på 1217 kr??

men det jeg trenger hjelp til er å finne ut om det er noen måte jeg kan slippe dette.
    jeg bor i studenthybel, der det allerede er tv. kan jeg da bare bruke tven min til pc,xbox osv. er faktisk det eneste jeg bruker den til nå uansett....
    eller har jeg låv å sette den hjemme, og ikke betale noe fordi far min har betalt lisensen sin?
    Kjedelig sak. Dessverre må du betale det du skylder, ang. betaling for 2010 må du betale dette også, ettersom fristen for å melde fra dersom du ikke lenger har TV har gått ut, og NRKs praksis er at man har meldplikt hvis man anskaffer eller avskaffer TV, eller tuner/mottaker for den del. Jeg mener hvertfall å huske at dette er i hendhold til gjeldende lovverk.

Når du spør om du på noen måte kan komme unna dette er svaret ja, mange, hvorav ingen legale (hvertfall ingen jeg vet om). Hvis du setter TV'en hjem til foreldrene dine tror jeg du fortsatt må betale, men dersom du gir/selger (eller hva du vil kalle det) TV'en til foreldrene dine kan de ta den på deres lisens. Dette må i såfall meldes til NRK.

For hybel husker jeg ikke, men er nesten sikker på at du må betale lisens selv om det finnes en der fra før. Hva du bruker den til spiller ingen rolle så lenge TV'en har innebygget mottaker, noe en må kunne gå ut i fra at den har ettersom du har fått dette lisenskravet.

Adelphia
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av art1985
    er det noen nettbutikker som ikke sender inn info om tv-kjøp til nrk?
    Jeg fikk lisens spam etter kjøp hos Komplett selvom leveringsadresse var hjemme hos mine foreldre.

Slapp unna til slutt.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adelphia
    Jeg fikk lisens spam etter kjøp hos Komplett selvom leveringsadresse var hjemme hos mine foreldre.

Slapp unna til slutt.
    Adressen betyr lite, det er navnet på den som eier tv'n..
    Om det er 4 tv'r i en hus stand og alle er kjøpt av forskjellige personer, så sender NRK ut 4 lisens regninger til adressen, en til hver av kjøperene, pass på og bestill tv'n i navnet til noen som allerede HAR tv stående i sitt navn, for en person kan ha x-antall tv'er, men trenger bare betale 1 lisens...

Men, kjøpte selv en tv av mpx.no i 2007 ...og så en tv fra netonnet i sommer som 2009, og har ennå ikke mottat noen lisens regning, ikke på den første eller andre tv'n..så kan jo være at mpx og netonnet ikke sender inn noen informasjon!?

Newcomer arildoaim sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Adelphia

Slapp unna til slutt.
    Fortell meg gjerne hvordan du slapp unna!

Har vært dum, ekstremt dum! Er student, med svært stramt budsjett, kjøpte meg allikevel en billigtv, da penger fra salg av russebil tillot det. Kjøpte den fra komplett for ca halvannen måned siden, men glemte å sette den i mine foreldres navn. Ja og i dag dukket lisensen opp. Tven ble sendt og står hjemme hos mine foreldre i Fredrikstad (bor selv i Oslo). Hvordan skal jeg gå fram for å slippe? Har svært lite lyst til å betale en lisens som nesten er like dyr som tven over 2-3 perioder! Logikken om at dette er noe man kan ta seg råd til når man har tatt seg råd til for å kjøpe tv faller jeg ikke god for med tanke på hvor billig tven faktisk var. Vurderte å bare sende tilbake brevet, da jeg er folkeregistrert på en annen adresse, men mine foreldre har allerede åpnet brevet så det er derfor ingen mulighet.

Har lyst til å prøve forslaget om å selge tven til mine foreldre for symbolsk sum, men hvordan skal jeg få dokumentert salget for NRK?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er bare på min 3. TV, men har til dags dato ikke betalt lisens. Og de må bare prøve seg. Jeg er IKKE interessert i å betale for et produkt jeg ikke har bestilt.
    Ikke jeg heller, så jeg burde vel slippe å betale skatt. da jeg ikke har stemte på nåværende regjering. Ikke vil jeg betale veiavgift heller siden det er så mye bompenger.

Life sucks!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Ikke jeg heller, så jeg burde vel slippe å betale skatt. da jeg ikke har stemte på nåværende regjering. Ikke vil jeg betale veiavgift heller siden det er så mye bompenger.

Life sucks!
    Tja, du er vel inne på noe som er essensielt her, men selv mener jeg lisensen ikke bidrar samfunnet i den grad som skatt eller hva veiavgift/bompenger gjør. Idag er NRK som hvilken som helst annet tilsvarende produkt og vi klarer oss uten, og jeg mener da at vi burde ha kommet lenger i 2010 enn at vi tvinger folk til å kjøpe et produkt, i værste fall så burde alle skattebetalere være med å betale og ikke bare enkelte av oss. Hadde NRK vært eneste altenativ så skulle jeg vært enig med deg.

Når det er sakt så vil jeg gjerne ha NRK og jeg er villig til å betale for det.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •