NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 188
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Gjør de det idag? dvs sniker i vinduene til folk og krenker privatlivet?? :shock:

Hvis jeg ser noen som sniker og spionerer i vinduene utfor mitt hus får de smake på balltreet uansett om de har NRK eller POLITI logo på jakken! Makan til hva man skal finne seg i i dette facistlandet!! :?
    Tror jeg ikke på, i hvert fall er det en grunn til å klage på vedkommende som gjør det. En lisenskontrollør har ingen politimyndighet så vidt jeg vet og kan ikke kreve å komme inn i huset. Linenskontrolløren må vel også forholde seg til gjeldende lover og regler og kan ikke snike i vinduene til folk

Når det gjelder politiet har vel de en helt annen myndighet og ved mistanke om kriminalitet kan de vel titte inn et vindu. Men jeg syns det blir litt søkt..

Balltreet ditt syns jeg du skal bruke til det det var tenkt til..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du driver et firma er du ikke under "unntaket" og således må du betale en lisensavgift pr. tv. Vi har tre tver i en butikk og betaler tre lisens-avgifter. Det er som sagt noen unntak som du kan lese i forskriften(hotell, fengsel, institusjoner etc).
    Hjelpe meg.
    Tørr ikke tenke på hva elkjøp eller expert betaler i lisens

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hjelpe meg.
    Tørr ikke tenke på hva elkjøp eller expert betaler i lisens
    § 7. Overdragelse

...For ervervsmessig salg eller utleie av mottakere vises det til egne forskrifter...

Ergo gjelder ikke "forskrifter om fjernsynsmottakere" for Elkjøp og Expert...

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan en lisenskontrollør se om du har tv med innebygget tuner gjennom vinduet ? Det må jo være folk med usedvanling god elektronikk kjennskap og syn som en hauk.
    Er jo masse tv'er i dag som ikke har tuner, og man står vel fritt til å bruke en 42" som pc-skjerm eller til å spille på uten å betale lisens ?
    Uansett er jeg helt enig med Vincent-Vega her, ser jeg en som lusker rundt i hagen og titter inn vinduene mine bør han være i god form å ha husket å ta på seg gode løpesko...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ett apparat kan ikke ha flere lisensbetalere - det er teknisk ikke mulig. Ett abonnement pr apparat.

I bokollektiv kjenner jeg ikke til hvordan regelen praktiseres. Det er vel ofte ett soverom pr hode (og da gjerne ett apparat pr soverom), men så er det felles stue (gjerne med TV også).

Interessant problemstilling, men jeg vil umiddelbart tro at hver enkelt som har TV apparat skal ha egen lisens og så må man spleise på den i stua.
    Det er mulig jo, og som tidligere nevnt, hvis du bor hos dine foresatte og blir forsørget av disse skal du i utgangspunktet betale lisens hvis du har tilgang til tv...har ikke noe å si om det bare er et apparat i hele huset. Tingen er vel at dette sjelden praktiseres, dvs. at jeg tror ikke mange barn som bor hjemme etter fylte atten må betale lisens selvom de har tilgang til tv som står i foresattes navn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Du trenger ikke betale en lisens pr. tv så lenge du selv, ektefelle eller de du forsørger bruker tvene, det holder med en tv-lisens. Du kan også ha tven på hytte/landsted uten å måtte betale ekstra lisensavgift. Driver du et firma f.eks som har flere tver må du imidlertid betale en tv-lisens pr. tv. Det finnes unntak, se: FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Holder neppe - da må du evt ha solgt tven. Har du VHS-spiller, HDD-opptaker etc som inneholder tuner må du også betale tv-lisens, uavhengig av om du har tv eller ei. Låner eller leier du tv må du også betale tv-lisens.

Hva du velger å gjøre er vel opp til deg og din moral, men slik er hvertfall reglene Personlig syns jeg å sende ut giroer for å kreve inn lisens er meningsløst, burde heller vært hentet av inntektsskatten. Da hadde man sluppet kostnader med utsending/innkreving og kontrollvirksomhet..
    Holder plenty Kjøpte tv i fra komplett.no og fikk rekning i fra nrk lisens en måned etterpå, sjekket reglene og så at så lenge tven ikke er i bruk og frakbolet så må en ikke betale lisens. Sendte inn epost på at jeg har pakket ned tven og de er hjartelig velkommen til å kom heim til meg og plombere antennet utaket i veggen så jeg ikke eier. Ringte inn 2 dager etterpå og sjekket status. Frittat tv lisens, står i loven hvis du ikke trur meg, er berer til å les om fritak.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    Det er mulig jo, og som tidligere nevnt, hvis du bor hos dine foresatte og blir forsørget av disse skal du i utgangspunktet betale lisens hvis du har tilgang til tv...har ikke noe å si om det bare er et apparat i hele huset. Tingen er vel at dette sjelden praktiseres, dvs. at jeg tror ikke mange barn som bor hjemme etter fylte atten må betale lisens selvom de har tilgang til tv som står i foresattes navn.
    Loven er "krystallklar": er du forsørget av foresatte, uansett alder, skal det IKKE betales lisens om du kjøper deg et ekstra TV apparat (forutsatt at det i husholdningen allerede finnes apparat og lisensbetaler). Som forsørget menes at du ikke mottar trygd eller studielån.

Man kan altså bo hjemme hos sine foreldre, studere eller drive dank - så lenge man vil - anskaffe seg eget TV og ikke måtte betale lisens. NRK/staten har ingenting med hvordan/hvorfor du blir forsørget selv om du er over 18 - det er en privat sak som de ikke har noe med å blande seg inn i.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger. Fjernsynsmottakere som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor husstanden går inn under samme registrerte lisens - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor hjemme og blir forsørget (og er under 18 år) vil du kunne ordne det sånn som nevnt over, men da får du lisenspapirene dagen du fyller 18, eller så får du de dagen du flytter evt. om de ikke er nok på vakt :-D

Alternativet er vel som nevnt tidligere å sette TVen i navnet til en i familien/ din husstand som betaler lisens. er jo heller ikke ulovlig å kjøpe gaver i dette landet så langt meg bekjent...

Men nå når du må ha digitaltv etter hvert vil du uansett når du flytter ut registrere inn ett ab. her, og det betyr lisens om du ikkefår regning sendt til mor og far og de videresender...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    I utgangspunktet er det vel slik at hvis alle disse kan bruke tven skal de faktisk betale lisens for det. Men, kan da umulig følge dette sååååå strengt??
    Det gikk en liten f... i meg.. Tok kontakt med lisensavdelingen. På en tv i et fellesrom hvor flere kan bruke tven trengs det bare en tv-lisens. Om du/dere er en, ti eller hundre som bor sammen, spiller ingen rolle - fremdeles bare en lisens. Har hver enkelt en tv på rommet sitt derimot, må alle betale hver sin lisens... Ref: S. Olsen, NRK-lisensavdelingen.

Når det gjelder firma derimot, gjelder som sagt egne forskrifter - og disse får jeg snart tilsendt.. Da setter jeg punktum .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Loven er "krystallklar": er du forsørget av foresatte, uansett alder, skal det IKKE betales lisens om du kjøper deg et ekstra TV apparat (forutsatt at det i husholdningen allerede finnes apparat og lisensbetaler). Som forsørget menes at du ikke mottar trygd eller studielån.

Man kan altså bo hjemme hos sine foreldre, studere eller drive dank - så lenge man vil - anskaffe seg eget TV og ikke måtte betale lisens. NRK/staten har ingenting med hvordan/hvorfor du blir forsørget selv om du er over 18 - det er en privat sak som de ikke har noe med å blande seg inn i.
    Mente jo selvfølgelig motsatt, at man ikke lenger er forsørget. Men er nok uansett presumert at er man over 18 år så er man selvforsørget.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Køp tv i Sverige

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Køp tv i Sverige
    hehe, "I want that one..............." (ref bilde ditt - fantastisk humor)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfaring med at en e-post til nrk sin lisensavdeling løser problemer.

Men for å unngå hele problemet kan du kjøpe TV med et oppdikta navn og adresse. Om betjeningen ikke kjenner deg så har de ingen grunn til å tvile. For sikkerhets skyld ville jeg kanskje betalt cash også.

Om du først skal kjøre løpet ut kan du heller ikke ha abonnement i ditt navn.. Regner jeg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen i butikkbetjeningen som bryr seg om hva navn du skriver det på. med mindre du betaler med avbetaling.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    har prøvd det gitt.....hjelper ikke
    jeg gjorde det for mange år siden da jeg bodde hjemme, de aksepterte det, min far skrev da brev og bekreftet at han hadde kjøpt min tv, da slapp jeg å betale. Nå derimot betaler jeg motvillig lisens!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    det er feil!

eks. mor og far betaler 1 lisens, sønn / datter blir 18 og kjøper tv i samme hus og må også betale lisens
    Det er feil, da betaler dem en lisens for mye. Skal kun betales 1 lisens på husstand.
    Er kun dersom dem eksempelvis leier ut deler av husstanden, da blir saken annerledes.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett TVèn i faren din sitt navn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av logen
    Det enkleste er jo bare som tidligere sagt å sette TVen i dine foreldres navn når du kjøper den. Jeg selv har kjøpt tre Tver, alle står i pappa sitt navn. Mine brødre like så (begge har eget hus, men har aldri betalt lisens:twisted: ).
    jeg har gjort det samme, får ikke lisens jeg. merkelig at pappa har 6tv'er :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett tvn i noen andres navn.