NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 188
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Da er det isåfall pga at TV er registrert på en av dem som bor hjemme, er jo bare å sende en mail til NRK om at TV er solgt til den andre i husstanden som allerede betaler lisens.

har prøvd det gitt.....hjelper ikke

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kewell79
    finn gjerne frem i en lovbok hvor noe annet står skrevet, da det her kommer rett fra nrk lisens folka sine ord
    Jeg linket til forskriften i et innlegg lenger oppe...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Jeg linket til forskriften i et innlegg lenger oppe...

det er jo som jeg skriver, er du over 18 år gjelder IKKE den regelen lenger

du er da myndig og foreldrene dine forsørger ikke over deg lenger (i NRK lisens sine øyne)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd det gitt.....hjelper ikke
    Da prøver du i tillegg å ringe dem, og står på ditt. Send et brev til lisenskontoret der du legger ved viktig dokumentasjon som en kopi av salgs/-kjøpskontrakt mellom partene og en bekreftelse på at du pr i dag ikke har noen TV, tuner eller tilsvarende som gjør det pliktig til å betale lisens. Skriv opp tlf nummeret og mail-adressen din også, så de kan kontakte deg hvis de har noen andre spm angående saken.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjelper lite å nekte......kjenner noen som sitter akkurat i denne knipen, når du blir over 18 år er du myndig og må betale lisens selv om foreldrene betaler i samme hus

finn gjerne frem i en lovbok hvor noe annet står skrevet, da det her kommer rett fra nrk lisens folka sine ord
    Lovboka står sitert lengre oppe - klipp det ut og send en mail til lisenskontoret. Hvis de ikke skjønner det: selg apparatet til mor eller far (lisensbetaler) for 1 krone - problem løst!

Jeg hadde aldri i livet funnet meg i dette da jeg har loven på min side. Det står ingenting om alder i paragrafen, bare om vedkommende er forsørget eller ikke.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver du i tillegg å ringe dem, og står på ditt. Send et brev til lisenskontoret der du legger ved viktig dokumentasjon som en kopi av salgs/-kjøpskontrakt mellom partene og en bekreftelse på at du pr i dag ikke har noen TV, tuner eller tilsvarende som gjør det pliktig til å betale lisens. Skriv opp tlf nummeret og mail-adressen din også, så de kan kontakte deg hvis de har noen andre spm angående saken.

har selfølgelig prøvd å ringe først, flere ganger også

men å få nrk lisensen til å skjønne at tven er overdradd til til en av forelderene er nok en mulig løsning ja

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Lovboka står sitert lengre oppe - klipp det ut og send en mail til lisenskontoret. Hvis de ikke skjønner det: selg apparatet til mor eller far (lisensbetaler) for 1 krone - problem løst!

Jeg hadde aldri i livet funnet meg i dette da jeg har loven på min side. Det står ingenting om alder i paragrafen, bare om vedkommende er forsørget eller ikke.

det er sant det, har bare blitt fortalt 18 års regelen på telefonen , men i loven boken der står det ingenting om spesifik alder

her må det gjøres en telefon / mail til :-D

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trøsten får være: hvis du havner på syke- og aldershjem, sykehus eller råker utfor å havne i fengsel... DA slipper du lisensavgiften

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Du trenger ikke betale en lisens pr. tv så lenge du selv, ektefelle eller de du forsørger bruker tvene, det holder med en tv-lisens. Du kan også ha tven på hytte/landsted uten å måtte betale ekstra lisensavgift. Driver du et firma f.eks som har flere tver må du imidlertid betale en tv-lisens pr. tv"

greier ikke helt å se hvor det her står i lovboka?

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Du trenger ikke betale en lisens pr. tv så lenge du selv, ektefelle eller de du forsørger bruker tvene, det holder med en tv-lisens. Du kan også ha tven på hytte/landsted uten å måtte betale ekstra lisensavgift. Driver du et firma f.eks som har flere tver må du imidlertid betale en tv-lisens pr. tv"

greier ikke helt å se hvor det her står i lovboka?

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere.
    § 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:...

Hvis du driver et firma er du ikke under "unntaket" og således må du betale en lisensavgift pr. tv. Vi har tre tver i en butikk og betaler tre lisens-avgifter. Det er som sagt noen unntak som du kan lese i forskriften(hotell, fengsel, institusjoner etc).

...Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre...

Dette er klipt ut av §4 i nevnte forskrift. Alder betyr som nevnt av andre ingenting, det er det om du forsørges av andre som er viktig. Har du studielån, bil og betaler husleie til foreldrene dine, forsørges du neppe av dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en presumpsjon at er du over 18 år så er du ikke lenger forsørget av foreldrene dine. Slik tolker lisensmenneksene det og det står sikkert i deres rundskriv eller retninglinjer e.l. Bevisbyrden vil nok da bli liggende på deg, hvorvidt du er forsørget eller ikke.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Jeg betaler lisens riktignok, mener sterk motstander av å betale den. Her er det vel stortinget/NRK som er utøyet, hvorfor betale for noe en ikke vil se på? Dessuten er det reklame på NRK også, selv om dem prøver å skjule det ved å si at de har blitt sponset. GRRR.
    Lisensen er ikke en avgift for å se NRK. Det er en avgift for å ha tv-mottaker. Pengene går ikke rett til NRK, men NRK krever inn avgiften på vegne av staten. Så får NRK bevilgninger fra staten igjen. Tungvindt og unødig komplisert.

Reklame på NRK har vel egentlig lite å gjøre med saken, men det bør ikke forekomme hos en statsfinansiert allmenkringkaster etter min mening. Men ha i bakhodet at de fleste andre tv-kanaler - som man betaler tusenvis i året for å se - som regel bugner over av reklame.

Så lenge det er konsensus om at NRK skal bestå i den formen det gjør i dag kan man like godt legge finansieringen over skatteseddelen. Det ville fjernet en del problemstillinger, og muligens fjernet en del daukjøtt (les:kostnader). Lisensavdelingen kunne ha vært fjernet hvis innkrevingen foregikk over et allerede eksisterende system, altså Skatteetaten. Resultatet kunne kanskje blitt lavere avgift eller mer kringkasting.

Bare spekulerer.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis det bor 5 mennesker over 18 i ett hus/leilighet hvor det er en som eier en tv som står i en stue, skal det da betales 5 lisenser ???

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain
    Så hvis det bor 5 mennesker over 18 i ett hus/leilighet hvor det er en som eier en tv som står i en stue, skal det da betales 5 lisenser ???
    Er vel gjerne en som står som eier av tven.. Holder med en lisens.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain
    Les posten nøye en gang til!

http://avforum.no/forum/917878-post30.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva har man foreldre til?

Det enkleste er jo bare som tidligere sagt å sette TVen i dine foreldres navn når du kjøper den. Jeg selv har kjøpt tre Tver, alle står i pappa sitt navn. Mine brødre like så (begge har eget hus, men har aldri betalt lisens:twisted: ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Er vel gjerne en som står som eier av tven.. Holder med en lisens.
    I utgangspunktet er det vel slik at hvis alle disse kan bruke tven skal de faktisk betale lisens for det. Men, kan da umulig følge dette sååååå strengt??

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    I utgangspunktet er det vel slik at hvis alle disse kan bruke tven skal de faktisk betale lisens for det. Men, kan da umulig følge dette sååååå strengt??
    Hehe, tror ikke vi drar den lenger nå.. Jeg er ikke jurist, og har ingen intensjoner om å begynne med finjus her Da jeg bodde i bofellesskap da jeg studerte holdt det med en tv-lisens, selv om flere brukte samme tven..

Du får sende en mail til lisensavdelingen i NRK og presentere "problemet".. Og del for all del svaret med oss!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Charly
    Ett apparat kan ikke ha flere lisensbetalere - det er teknisk ikke mulig. Ett abonnement pr apparat.

I bokollektiv kjenner jeg ikke til hvordan regelen praktiseres. Det er vel ofte ett soverom pr hode (og da gjerne ett apparat pr soverom), men så er det felles stue (gjerne med TV også).

Interessant problemstilling, men jeg vil umiddelbart tro at hver enkelt som har TV apparat skal ha egen lisens og så må man spleise på den i stua.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis lisensmannen har vært der og sett at du har en TV skjerm. Men det er absolutt en fordel at de ikke kommer på besøk igjen og feks ser inn vinduet ditt at du fremdeles har TV.
    Gjør de det idag? dvs sniker i vinduene til folk og krenker privatlivet?? :shock:

Hvis jeg ser noen som sniker og spionerer i vinduene utfor mitt hus får de smake på balltreet uansett om de har NRK eller POLITI logo på jakken! Makan til hva man skal finne seg i i dette facistlandet!! :?

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •