NRK lisens ved kjøp av ny TV. Noen vei utenom? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 188 av 188
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Er en bil en bil dersom bensinstasjonen i bygda blir lagt ned eller er det bare en blikkboks?
    Er en bil en bil hvis den ikke har skilter?

Leverer du inn skiltene, trenger du ikke lenger betale veiavgift. Da har du ikke lov til å kjøre bilen på veiene.

Tar du ut tuneren fra en TV, trenger du ikke betale lisens. Da har du ikke lov til å bruke den til å se TV-sendinger.

Når det gjelder lisenskontoret og hvor vrange de kan være, så kommer det jo litt an på hvordan man legger frem saken. Det er ikke nødvendig å argumentere for at en analog tuner ikke bør regnes som en fjernsynsmottager. Gå heller rett på sak. Skriv "Jeg har ikke lenger en fjernsynsmottager, og er uten mulighet til å se fjernsynssendinger. Jeg vil derfor ikke betale TV-lisens, og ber dere slette meg fra deres registre", eller noe i den duren. Dette sendes selvfølgelig som brev, ikke epost.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    TVen min har ikke mpeg4-tuner. Jeg får allikevel inn omtrent 20 kanaler på den, uten bruk av ekstern dekoder.
    Det er fordi du har kabel-tv i veggen som enten du eller borettslaget ditt betaler for, og dette klarer tven din å ta inn og har dermed "utstyr for mottak av tv-signal".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig vi har snakket om hverandre, men jeg er fullt klar over at man kan plombere mottakerdelen og få en bekreftelse på dette så har man i lovens forstand ikke en mottaker.

Det jeg påpeker er at man har en tv (=mottaker) selv om den ikke kan motta signaler akkurat hos deg. Man kan ikke si at den ene dingsen inne i tven (=mottakerdelen) ikke brukes. Men den kan fjernes.

På samme måte er en bil en bil selv om den er uten skilter eller uten drivstoff. En tv er en tv (=mottaker) selv om den ikke har noen signaler å motta akkurat hos deg, men den kan teoretisk det.
    Dvs slik har det vært frem til nå.

Men som sagt er lisenskontoret i bevegelse og derfor skal ikke jeg påstå 100% hvordan reglene tolkes idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Mnjaaa. "Han" kan ikke tvinge dere til noenting. Men, hvis han ser dere har en TV, vil han rapportere det til lisensavdelingen, som sender dere en regning. Men, dere har ingen plikt til å slippe inn en kontrollør, så hvis det kommer en slik på besøk, er det bare å si "beklager, vi kjøper ikke ved dørene", og be han gå sin vei.
    Nei, men om jeg egentlig ikke har noe å skjule gjør det meg ingenting at han kommer inn og ser for og få saken utav verden. Kaster man fyren på dør kan man vel egentlig regne med at han mistenker at vi skjuler noe. Jeg ønsker jo å bevise at jeg faktisk ikke "kan" se på tv med mitt utstyr slik at både jeg og de blir ferdige med det.

Jeg lurer også på om argumentet med at tv-en kun har analog tuner fungerer i dag. Alle vet jo at man ikke kan bruke den til noe, men per definisjon skal man jo betale for tuner uansett virker det som.

Jeg har uansett svart på mailen jeg fikk, så får vi se hva de svarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et eksempel på hvordan lisenskontoret tolket reglene frem til nå, dvs den 100% digitale tvtidsalderen;
    Dersom man importerte en tv som hadde en mottakerdel som kun og kun fungerte i Ytre Mongolia så var tven lisenspliktig da den hadde en mottakerdel. Loven sa ingenting at den skulle være mulig å bruke for akkurat deg, men det var en teoretisk tvmottager = lisens!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et nytt svar fra Lisensavdelingen, så det ser ihvertfall ut som om man kan slippe hvis man ikke har innebygget mpeg4-tuner.
    Sitat Opprinnelig postet av Lisensavdelingen
    Den som disponerer mottakerutstyr er i utgangspunktet pliktig til å betale kringkastingsavgift uavhengig av hva det brukes til, jmf § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.
    Dersom mottakerutstyret ikke kan motta fjernsynssignaler og husstanden ikke er tilknyttet kabel, parabol eller annen mottakerteknologi, kan det søkes om fritak etter at du har mottatt innbetalingsgiro fra oss. Vi må i forbindelse med søknaden få opplyst lisensnummeret som står på giroen du har mottatt eller ditt fulle navn, adresse og fødselsdato.
    Alle søknader behandles individuelt.
    Forhandlere er rapporteringspliktige på alt utstyr som inneholder en tv-tuner enten tuneren er analog eller digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av awt
    Nei, men om jeg egentlig ikke har noe å skjule gjør det meg ingenting at han kommer inn og ser for og få saken utav verden. Kaster man fyren på dør kan man vel egentlig regne med at han mistenker at vi skjuler noe. Jeg ønsker jo å bevise at jeg faktisk ikke "kan" se på tv med mitt utstyr slik at både jeg og de blir ferdige med det.
    Her er jeg prinsipielt uenig. Jeg ser på min bolig som tilhørende min privatsfære. Det betyr ikke at jeg nekter å slippe inn rørlegger eller elektriker for nødvendig arbeid. Men det betyr at jeg verner såpass om eget privatliv at uvedkommende har ingenting der å gjøre. Og de inkluderer lisenskontrollører som ikke har myndighet til å ta seg inn for å finne utstyr jeg uansett ikke har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nrk lisens

Sitat Opprinnelig postet av humz
    Har tenkt til å kjøpe meg ny tv, det som er noe dritt er den lisensen NRK skal ha pr. tv aparat i huset. Er det noen her som vet om noen smart løsning på dette? Trenger ikke tv tuner engang, da jeg har digital tv fra GET. :s

man kan ha 10 tvere i huset og bare betale for 1 lisens,tipset er å få en eldre eller en annen i fam som betaler fra før til å sette sitt navn på kvitteringen der du kjøper tv.for da betaler ingen av dere noe lisens,fordi huset allerede "betaler" for lisens.

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •