Full HD eller HD ready? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 104
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av helge_a
    det er ikke vanskelig å finne en test som sier det motsatte, men det er et poeng å se på hva man finner i samme prisklasse. se feks hva hdtvtest .co.uk sier om kalibrering av en av de nyere panasonic plasmaene vs 709 og samme for sonys w3000

Panasonic TH42PZ85B Plasma HDTV Calibration & Benchmark

Sony Bravia KDL40W3000 LCD TV Calibration & Benchmark

og angående din bruk av ordet "blir", lcd har et ubrukt potensiale mht kontrast. per i dag er det vanligvis dynamisk kontrast ved at hele baklyset reguleres opp/ned som brukes for å få bra sortnivå. om ikke alt for lenge vil led teknologi hvor baklyset kan reguleres opp/ned individuelt bak svært små områder på skjermen begynne å dukke opp, og da vil plasma få "a run for the money".
    Takk for informasjonen, men dette har vært vanlig noen år nå..og også noe som jeg nevnte innledningsvis.
    (bortsett kanskje fra LED-lyset som er noenlunde nytt enda, men det er heller ikke noe "som kommer")

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsomt hvordan knutinh skifter "side" etter hva som gagner han. Hadde man uttalt at "selv om ingen hørte forskjeller mellom CD og SACD i en blindtest, så betyr det ikke at forskjellen ikke er der", hadde knutinh vært rask med å påpeke ditt og datt.

Ja vi vet at du har et hjemmebygget HTPC-oppsett som du kjører i FullHD. So what? Jeg har kjørt flere BD-filmer på 2 50" ved siden av hverandre, hvor eneste forskjellen er oppløsningen. Selv når jeg går helt inntil skjermene er det svært, svært vanskelig å se forskjell. Det forteller meg egentlig det meste, selv om dette selvsagt er subjektivt. Men når det er så soleklart at jeg ikke vil se forskjell whatsoever på HDReadyt/FullHD fra 2m+ (og 2m er med god margin), så får det heller duge. La det likevel være sagt at jeg forventer et kvasiobjektivt mot-argument fra deg ang. dette.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg trekker en strek her. Jeg ser ikke at noe nytt blir tilført diskusjonen, og det blir lite matnyttig. Så får de som vil heller avgjøre selv hvordan de tolker slike bilder:

Tar man bildet til HåkonN, en stor klype salt og legger det sammen: så skal det ikke mye godvilje til for å se at sortnivå er Plasma suveren. Uansett om man legger til en usikkerhet om at dette bildet vel er produsert av en plasma produsent, så forstår man at her kommer LCD negativt ut.

At noen ikke bryr seg om at Plasma er bedre teknologi når det kommer til film (etter min og mange andres mening), for være dems del. Det er en gang slik at vi har forskjellige måter å se på ting og bryr om forskjellige ting. Sjefen min kjøpte en billigere Samsung LCD tv, men dyre joggesko. Jeg kjøpte billigere joggesko og plasma. Prisen har ikke noe si i grunn, men han legger mer jobb i kjøp av joggesko og jeg i kjøp av tv. Vi har forskjellige "fagområder" hvor vi ønsker kvalitet - derfor vil alltid billig kjedene kunne selge billigere teknologi/kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    men dette har vært vanlig noen år nå..og også noe som jeg nevnte innledningsvis.
    nei, dette er nytt. teknikker ala "local dimming" har vært kjent i flere år men overhodet ikke vanlig i forbrukerimplementasjoner. dette er nemlig patentert opp og ned i mente og eies av dolby(/brightside), se feks CES 2008: Dolby Brands Brightside Tech - TrustedReviews
    meg bekjent er det kun et fåtall lcd som har hatt noe liknende, feks samsung m91, men den ble mer eller mindre priset ut av markedet, ganske sikkert pga
    royalitykostnader. sony gjør noe liknende med triluminos og "ace pro" som kommer i 2008, lg etc kommer også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ølvomm
    Min samsung F96 har likt eller bedre sortnivå enn pioneers tv-er.
    Jeg regner med du snakker om et par år gammel Pioneer-TV-er her, ellers er det nok store muligheter for at øynene dine har spilt deg et puss. Av tester og målinger jeg har sett, er det ikke noen TV-er som i det hele tatt er i nærheten av Pioneers sortnivå.
    Dette er riktig. Bedre en selveste Kuro'ene til Pio. På papiret og i enkelte testbenker vel å merke...

Og det er samtidig feil, hvis man ser på, eller måler et reelt bilde.

Hvordan ?? Hvorfor ??

Her er en liste over noen målinger på noen av de beste plasma og LCD skjermene ( takk til AndreWerdenskrieg, Hjemmekino, og HDTVtest.co.uk )

Samsung LE52F96BD til 0 cd/m2
    Pioneer PDP-428DX svartnivå til 0.05 cd/m2
    Panasonic TH42PX700 til 0.25 cd/m2
    Sony KDL-40D3000 til 0.5 cd/m2,
    Samsung LE40M87(86)BD til 0.6 cd/m2,
    LG 42LY95 til 0.9 cd/m2
    Phillips 42PFL7562D/10 til 1.0 cd/m2

Her har man målt svartnivåets verdier med et helt sort bilde.
    Og hvis man så måler lysstyrken et helt hvitt bilde kan man regne ut den
    reelle on/off kontrasten. På slike målinger vil F96 få det beste "svartnivået" og den beste kontrasten. Uansett hvor lyssterk eller svak skjermen er. Kontrasten vil under slike målinger betegnes som "uendelig" .

Problemet med disse målingene er at de ikke sier noe om kvaliteten på svartnivået eller kontrasten. Den forteller bare om TV'ens maximale begrensninger før eller etter kalibrering. I dette tilfellet er det nok etter kalibrering.

ANSI kontrast er det man er ute etter hvis man vil ha data som stemmer mer med det man vanligvis ser på TV'en ( ekte bilder ) . Ikke on/off kontrast som målingene vist ovenfor. Med "ANSI målinger" prater jeg om hvordan skjermen
    er i stand til å vise svart sammen med hvitt. Og omvendt.
    Fordi mørke scener i film inneholder mer enn bare et helt svart bilde.

Bildet som HåkonN har postet viser tydelig dette. Her har man lyskilder i tillegg til en svart bakgrunn. Og man kan tydelig se hvordan F96 ikke lenger imponerer, siden den lider av "halo'er" eller "lysblødning" .
    Nå er ikke svartnivået på F96 spesielt imponerende noe lenger.

I tillegg til dette må man jo også ta i betrakning TV'ens evner til å gjengi
    detaljer/nyanser/graderinger i mørke scener før man bedømmerhvilken TV som faktisk har best kvalitet på de mørkeste scenene. Og dette bestemmer i hovedsak av TV'ens bildebehandling, istedet for panelet.

Tar man alt dette til betraktning er det ingen tvil om at plasmaskjermene til Pio og Pana har bedre gjenngivelse av mørke scener enn LCD konkurentene.
    Fordi svartnivåets reelle kvalitet på en TV ikke kan avgjøres av kun en parameter.

Angående oppløsning :

Viste dere at menneskeøyet har en "oppløsning" som tilsvarer 576Mpiksler
    Men alikevell har vi vanskelig for å se forskjell på en 50" TV med enten 1366x768 eller 1920x1080 panel når avstanden er over 2.5m...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsomt hvordan knutinh skifter "side" etter hva som gagner han.
    Og ellers har du det bare bra?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Viste dere at menneskeøyet har en "oppløsning" som tilsvarer 576Mpiksler
    Det er mulig å komme opp med en rekke slike fantastiske tall.

How many frames per second can the human eye see?

I linken argumenteres det ganske godt for at vi kan nyttiggjøre oss 500 frames/sekund - i spesielle tilfeller.

Dersom du tar "opplest og vedtatt" dynamic range for menneskets syn (inklusive adapsjon) og forusetter at vi trenger trinn på 1% økning i hele området så kommer du sannsynligvis til at vi kan nyttiggjøre oss kamera/tv med 1 million:1 eller mer i kontrast og et betydelig antall bit pr pixel.

Hvis du ser på antall nerver og avfyringsraten fra øyet til hjernen så finner du kanskje at den reelle informasjonsmengden som når fram til hjernen kan måles i hundretalls kilobit.

-k

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh er en meget kunskapsrik person som liker å diskutere, til tider kan det kanskje oppfattes som kverulering, men jeg tror det heller er gleden av en heftig diskusjon som tar overhånd

Han har bidratt med utrolig mye godt dokumenterte innlegg. Og jeg ble veldig glad da jeg fant ut at jeg ikke var alene om å ikke høre forskjell på en inspillt og en ny kabel... som tilfeldig vis var litt lenger en 0.8 meter eller hva det nå er

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, var en del interessant lesing her, men ble litt mye kværulering så måtte hoppe over en del poster.

Min mening og oppfattning er at med tv'ene på markedet i dag så er det lettere å se forskjell på sortnivå enn oppløsning mellom de forskjellige tv'ene i en normal belyst filmstue. Med normalt så mener jeg ca så mye lys de fleste av mine bekjente har i tv-stuen. Men det er selvsagt forskjeller, så her er det meget store marginer!

Vel, poenget mitt er vel at dagens tv'er har større forbedringspotensiale i sortnivå enn oppløsning. Dvs forskjellen mellom 720p og 1080p på en 40-50" tv fra eksempelsivis ca 3m ikke er like viktig for ett "oppfattet" godt bilde enn typisk forskjell i sortnivå fra en gjennomsnittlig plasma(pana px70, sam q96) til en gjennomsnittlig lcd(sam m86, sharp, lg. philips+++)

For meg er ett godt sortnivå viktigere enn økt oppløsning fra 720p til 1080p når jeg skal vurdere ny tv (42-50"), men er jo mange andre faktorer også som jeg vurderer ut i fra her.

Vel... håper dere skjønner poenget mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Vel, poenget mitt er vel at dagens tv'er har større forbedringspotensiale i sortnivå enn oppløsning.
    Jeg er helt enig.

Dersom jeg bytter tv så står Pioneer høyt på lista over kandidater, og selv med 50" så er 1080p ikke spesielt viktig.

For meg, for mine forhold og ut fra min ussle erfaring.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Satt du fast nå eller?
    Ikke egentlig.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dette med at bildet brenner seg, osv nå om dagen?

Jeg velger LCD først og fremst fordi jeg er liv redd for å brenne fast Canal+ logoen i TV skjermen. Eller noe GTA3 hud...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke like utbredt i dag som på de første plasmaene, med mindre du kjøper noe av lav kvalitet selvfølgelig. Dantax er ikke akkurat veien å gå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spilt masse spill på min tre år gamle Panasonic, iallefall, og fått null innbrenning der (dog noe retention fra tid til annen, men det forsvinner jo kjapt). Tror problemet er ganske oppblåst.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Utrolig morsomt hvordan knutinh skifter "side" etter hva som gagner han.
    Og ellers har du det bare bra?
    -k
    Hvis du syntes Capitaine er frekk, usakelig eller utrivelig så er det kanskje bedre å sende han en PM i steden for å ta kjeklingen i en åpen diskusjon? Tipset så jeg i noens signatur......

Hilsen den nerdete akademikeren...... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm..

Sakset fra hdtvtest.co.uk: LED SmartLighting performed wonders here: blacks were unbelievably inky, making even the hitherto unmatched blacks on the Pioneer PDP508XD look a touch greyish under the right condition.

Fra prylportalen.se: Svärtan är verkligen bråddjup, väl i klass med vilken plasma som helst, vilket lyfter fram bilden på ett overkligt tredimensionellt sätt.

Så under visse omstendigheter er F96 på høyde eller bedre en Pio, også når en bruker det blotte øyet. Dette går jo igjen i test etter test

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også billedeksempelet i denne tråden er nærmest verdiløst...

Det er flere ting en kan lure på: hvordan er lcd-ene og plasmaene innstilt. Hvis f.eks baklyset på lcd-skjermene er skrudd opp for fullt så vil det jo utvilsomt se slik ut, men da er jo det hele meningsløst å sammenlikne.

Hvor lang lukkertid er brukt av fotografen? Hvis den er ekstremt lang vil jo forskjellene fremstå som mye mer ekstreme enn den er ved praktisk bruk av skjermene.

Hvem/ hvilke interesser står bak/har tatt bildene?? Osv....

Jeg vil til slutt legge til at så langt jeg har sett er svartnivået på plasma betydelig bedre enn på lcd, men jeg har ikke sett alt som finnes der ute. Poenget mitt er imidlertid at et slikt statisk bilde gir svært lite informasjon som kan overføres til praktisk bruk...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ølvomm
    Sakset fra hdtvtest.co.uk: LED SmartLighting performed wonders here: blacks were unbelievably inky, making even the hitherto unmatched blacks on the Pioneer PDP508XD look a touch greyish under the right condition.

Så under visse omstendigheter er F96 på høyde eller bedre en Pio, også når en bruker det blotte øyet. Dette går jo igjen i test etter test
    Under visse omstendigheter ja.... Om du leser hele testen til hdtvtest.co.uk så ser du at de flere ganger, også i deres konklusjon, poengterer akkurat det AndyMcnebb snakker om; svakhetene med denne teknologien på det stadiet den er i dag.

Men for all del - utviklingen går fremover. Plasma-teknologien har definitivt sine ulemper/svakheter den også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Det er flere ting en kan lure på: hvordan er lcd-ene og plasmaene innstilt. Hvis f.eks baklyset på lcd-skjermene er skrudd opp for fullt så vil det jo utvilsomt se slik ut, men da er jo det hele meningsløst å sammenlikne.
    Det har du rett i. Jeg har riktignok sett så mange LCD-skjermer at jeg ikke syntes dette er en helt utenkelig setting.

Hvor lang lukkertid er brukt av fotografen? Hvis den er ekstremt lang vil jo forskjellene fremstå som mye mer ekstreme enn den er ved praktisk bruk av skjermene.
    Du kan se at Pioneer sine Kuro ikke er helt sort, og der har du derfor et referansepunkt. Hadde lukkertiden vært urettmessig for lang, hadde også Pioneer skjermene vært mer berørt av dette. De som gidder kan jo se om bildene har EXIF-info fortsatt, men fortsatt så sier ikke det oss så veldig mye.

Noen eksakt vitenskap blir dette naturligvis ikke, langt i fra. Men det viser at det er en markant forskjell i sortnivå når det vises bilder slik som dette. Bildene med både sort og hvit informasjon er typiske for å skille ut TV`er med høy ANSI-kontrast, og her kommer naturligvis Pioneer ekstra godt ut.

Bildene er forøvrig tatt av Engagdet så vidt jeg vet.

Poenget mitt er imidlertid at et slikt statisk bilde gir svært lite informasjon som kan overføres til praktisk bruk...
    Det kan jeg være enig i....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trodde jeg at jeg endelig hadde bestemt meg for hvilken TV jeg skal kjøpe, men så ble jeg plutselig i tvil igjen.

Planen var å gå for en 50PZ80 som jeg skal koble til PC og se mye film og serier på den måten. Jeg skal også spille en god del PS3. Og så blir det selvfølgelig litt vanlig TV-titting. Jeg har alltid trodd at Full-HD var veien å gå grunnet mye bruk av film gjennom PC og spilling på PS3. Jeg sitter ca. 3,5 meter unna der TV'en skal stå. Betyr dette at jeg ikke kommer til å se forskjell på Full-HD og HD-ready? Selv på f.eks. GT5 som skal komme i 1080P?

For da er jo plutselig PDP-5080XA en konkurrent for 50PZ80! Hvilken av disse to ville dere gått for med bakgrunn i min TV-bruk? Og tror dere PDP-5080XA vil falle kraftig i pris når Pios 9. generasjon kommer eller ligger 8. generasjon så lavt nå at Pioneer ikke kommer til å sette de ned så mye mer? Jeg må kjøpe TV innen 2-3 uker og jeg blir gaaaal av å vente (har ventet på 50PZ80 lenge nå )

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •