Full HD eller HD ready? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 104
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [OT] Av? [/OT]
    [OT] Hu er nedi med hånda, og det hadde vel ikke vært nødvendig hvis den skulle helt av, selv med høye hæler.

Den er nokk på vei på [OT]
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Her synses det i hytt og pine.
    Plasma er og blir bedre enn LCD
    det er ikke vanskelig å finne en test som sier det motsatte, men det er et poeng å se på hva man finner i samme prisklasse. se feks hva hdtvtest .co.uk sier om kalibrering av en av de nyere panasonic plasmaene vs 709 og samme for sonys w3000

Panasonic TH42PZ85B Plasma HDTV Calibration & Benchmark

Sony Bravia KDL40W3000 LCD TV Calibration & Benchmark

og angående din bruk av ordet "blir", lcd har et ubrukt potensiale mht kontrast. per i dag er det vanligvis dynamisk kontrast ved at hele baklyset reguleres opp/ned som brukes for å få bra sortnivå. om ikke alt for lenge vil led teknologi hvor baklyset kan reguleres opp/ned individuelt bak svært små områder på skjermen begynne å dukke opp, og da vil plasma få "a run for the money".

apropos money, så er det et massivt problem for plasmaprodusentene. siden teknologien kun brukes for store skjermer er det et nisjeprodukt, og dermed mindre penger til f&u. lcd, oled etc brukes på alt fra mobiler opp til 70", og har dermed et uslåelig forsprang mht synergier og volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen melllom grått og sort på en TV er/bør være åpenbar for de fleste.
    "Forskjellen mellom 1 megapixel og 2 megapixel på en Tv er/bør være åpenbar for de fleste"

Hvor mange candella er grått, og hvor mange candella er svart?

Vil alle reduksjoner i candella være "åpenbar for de fleste" uansett hvor langt nede på skalaen vi befinner oss?

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Forskjellen mellom 1 megapixel og 2 megapixel på en Tv er/bør være åpenbar for de fleste"
    Du mener 1 og 2 megapixler kan sammenlignes med sort vs. grått? Jeg syntes ikke det er noen god sammenligning da øynene er mye mer følsom for endringer i kontrast (i et mørkt rom) og farger enn slike oppløsninger (720P vs 1080P - normal sitteavstand).

Skal vi være pirkete så kan "grått" kan være et lite dekkende beskrivelse da vi ikke sier om noe om hvor mørk/lys den er (noe som i seg selv egentlig henviser til nøytralt grått - ikke mørkegrått) men på en annen side - hadde det vært en så mørk gråtone at det ikke hadde vært mulig å se forskjell mellom det og sort (eller tilnærmet sort), så hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen?

Jeg skjønner ikke hvorfor vi må bruke lang tid på å pirke på dette?

The candela (IPA: /kanˈdɛlə/, /-ˈdiːlə/, symbol: cd) is the SI base unit of luminous intensity (that is, power emitted by a light source in a particular direction, weighted by the luminosity function, a standardized model of the sensitivity of the human eye to different wavelengths).

Grey or gray (see spelling differences) describes any shade between black and white. Collectively, white, black, and the range of greys between them are known as achromatic colors or neutral colors. Greys are seen commonly in nature and fashion. Grey paints can be created by mixing complementary colors (that is colors directly opposite on the color wheel, e.g. yellow and violet). In the RGB color model used by computer displays, it is created by mixing equal amounts of red, green, and blue light. Images which consist wholly of neutral colors are called monochrome, black-and-white or greyscale.

kilde: Wikipedia

Vil alle reduksjoner i candella være "åpenbar for de fleste" uansett hvor langt nede på skalaen vi befinner oss?-k
    Naturligvis ikke, og det har jeg heller aldri antydet.

Bildene jeg la frem sist gir et godt inntrykk av hvordan det oppfattes i virkeligheten på mange modeller. Hvor "åpenbart det er for de fleste" får leseren selv avgjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hvorfor vi må bruke lang tid på å pirke på dette?
    Vi bruker vel akkurat så lang tid at en av oss er lei av å poste?

Jeg hevder utelukkende at det ikke er prinsippielt voldsomt forskjellig at noen hevder at "2 megapixler er veldig mye bedre enn 1 megapixel", kontra at noen hevder at "sortnivå på 0.5 candella er veldig mye bedre enn 2 candella".

Begge inneholder antagelser om hva mennesket er i stand til å nyttiggjøre seg, og forholdene hvor dette er gjeldende.

For at høy oppløsning skal ha subjektiv betydning så må materialet inneholde mye høyfrekvent informasjon, skjermen må være "stor" og/eller avstanden "liten", og øyet til seeren må kunne nyttiggjøre seg den ekstra informasjonen. I tillegg må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".

For at godt sortnivå skal ha subjektiv betydning så må materialet inneholde mørke partier, rommet må være mørkt nok til at det sorte forblir sort, seeren må ikke bli blendet av andre sterke lyskilder (på skjerm eller i rommet). I tillegg må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The candela (IPA: /kanˈdɛlə/, /-ˈdiːlə/, symbol: cd) is the SI base unit of luminous intensity (that is, power emitted by a light source in a particular direction, weighted by the luminosity function, a standardized model of the sensitivity of the human eye to different wavelengths).

Grey or gray (see spelling differences) describes any shade between black and white. Collectively, white, black, and the range of greys between them are known as achromatic colors or neutral colors. Greys are seen commonly in nature and fashion. Grey paints can be created by mixing complementary colors (that is colors directly opposite on the color wheel, e.g. yellow and violet). In the RGB color model used by computer displays, it is created by mixing equal amounts of red, green, and blue light. Images which consist wholly of neutral colors are called monochrome, black-and-white or greyscale.

kilde: Wikipedia
    Jeg kjenner til både candella, sort og grått. Spørsmålet mitt var hvor mange candela grått og svart er, og jeg kan ikke se at du har svart på det.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hevder utelukkende at det ikke er prinsippielt voldsomt forskjellig at noen hevder at "2 megapixler er veldig mye bedre enn 1 megapixel", kontra at noen hevder at "sortnivå på 0.5 candella er veldig mye bedre enn 2 candella".
    Har du noen undersøkelser som viser at 0,5 candela ikke er merkbart bedre enn 2 candela?

Det som er helt sikkert er at teknologien forandrer seg raskt. Jeg tror i likhet med andre her at både LCD, Plasma og nye konkurrerende format kommer til å utvikle seg mye den neste tiden. Om plasma har en fremtid? Jeg tviler...

For at høy oppløsning skal ha subjektiv betydning så må materialet inneholde mye høyfrekvent informasjon, skjermen må være "stor" og/eller avstanden "liten", og øyet til seeren må kunne nyttiggjøre seg den ekstra informasjonen.
    Enig.

For at godt sortnivå skal ha subjektiv betydning så må materialet inneholde mørke partier, rommet må være mørkt nok til at det sorte forblir sort, seeren må ikke bli blendet av andre sterke lyskilder (på skjerm eller i rommet). I tillegg må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".
    Det er en forutsetning at det er mørke omgivelser, noe jeg har påpekt en rekke ganger under mine innlegg.

I tillegg må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".
    Ikke enig. En trenger ikke noe interesse for å se en evn. forskjell. En trenger en interesse for å avgjøre om dette er noe en har lyst til å betale for eller prioritere. Det er vel egentlig ikke det vi diskuterer her.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig. En trenger ikke noe interesse for å se en evn. forskjell. En trenger en interesse for å avgjøre om dette er noe en har lyst til å betale for eller prioritere. Det er vel egentlig ikke det vi diskuterer her.
    For at godt sortnivå skal ha subjektiv betydning så må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".

Dette avhenger av om "subjektiv betydning" betyr 1)"er mulig å detektere", eller 2)"er subjektivt viktig". Jeg foreslår at vi ikke diskuterer akkurat det videre.

Har du noen undersøkelser som viser at 0,5 candela ikke er merkbart bedre enn 2 candela?
    Niks. Jeg har heller ikke undersøkelser som viser at 1080p ikke er merkbart bedre enn 720p.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til både candella, sort og grått.
    "Candella" skrives candela.

Spørsmålet mitt var hvor mange candela grått og svart er, og jeg kan ikke se at du har svart på det.
    Jeg er nok litt ute å sykler når det gjelder lys og fargespekter, men jeg ser ikke hvordan kan jeg svare på det? Candela er vel en målefaktor for lysstyrke, mens farger blir målt ut i fra deres bølgelengde (nm) eller evn mix av bølgelengde? Når en skjerm utifra dens signal har som oppgave å vise absolutt sort (0 IRE?), og den pga en nødvendig bakgrunnsbelysning ikke viser det fysisk på skjermflaten, så kan vi måle den avgitte lysstyrken i candela (cd). Sort blir da en grå-tone, men det blir feil å måle fargen i candela.

Var det svaret du var ute etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen melllom grått og sort på en TV er/bør være åpenbar for de fleste.
    ...når det gjelder lys og fargespekter, men jeg ser ikke hvordan kan jeg svare på det?
    Det var også noe av poenget mitt.

Candela er vel en målefaktor for lysstyrke, mens farger blir målt ut i fra deres bølgelengde (nm) eller evn mix av bølgelengde?
    Jeg ser ikke at farger bør involveres i diskusjonen.

Poenget mitt var at "sort" og "grått" er subjektive størrelser, som ikke så enkelt lar seg tallfeste. En testperson kan f.eks hevde at en flate som er 200 candela/m^2 er "svart" dersom den står ute i sollyset, mens samme person kan tenkes å hevde at en flate som er 1 candela/m^2 er "grå" dersom den står i et 100% mørklagt rom.

Når du antyder at alle og enhver burde se forskjell på svart og grått, så tar du i samme slengen endel antagelser om forholdene, som du også selv er inne på når du nevner at "alle katter er grå på elkjøp" - dvs at det er vanskelig å oppfatte noen perseptuell gevinst med plasmaskjermer i belysningen på elektrobutikken, og at det tvert imot kan være slik at lyssterke lcd-tver da ser "bedre" ut.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at godt sortnivå skal ha subjektiv betydning så må antagelig seeren ha en interesse som gjør at alt dette er "viktig".

Dette avhenger av om "subjektiv betydning" betyr 1)"er mulig å detektere", eller 2)"er subjektivt viktig". Jeg foreslår at vi ikke diskuterer akkurat det videre.
    Om 900 av 1000 mennesker lett detekterer forskjellen og de resterende 100 ikke detekterer forskjellen pga dårlig syn så er det vel feil å si at det er subjektivt.

Det er derimot subjektivt om kun 600 av 1000 mennesker er villig til å prioritere/betale for denne forskjellen.

"Subjectivity refers to a subject's perspective, particularly feelings, beliefs, and desires. It is often used casually to refer to unjustified personal opinions, in contrast to knowledge and justified belief."

Niks. Jeg har heller ikke undersøkelser som viser at 1080p ikke er merkbart bedre enn 720p.
    Hva med denne du linket til fra BBC en stund?

Er det ikke dumt å trekke paraleller til andre sammenligninger når du egentlig ikke har kilder på noe som helst av det du snakker om?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 900 av 1000 mennesker lett detekterer forskjellen og de resterende 100 ikke detekterer forskjellen pga dårlig syn så er det vel feil å si at det er subjektivt.

Det er derimot subjektivt om kun 600 av 1000 mennesker er villig til å prioritere/betale for denne forskjellen.

"Subjectivity refers to a subject's perspective, particularly feelings, beliefs, and desires. It is often used casually to refer to unjustified personal opinions, in contrast to knowledge and justified belief."
    Jeg avstår fra å kommentere denne greinen av diskusjonen av samme grunn som jeg oppga lengre opp.

Vi er enige om at det finnes fenomener som "overhodet lar seg detektere", og fenomener som "betyr noe for noen av oss". For min del kan vi kalle dem hhv "legokloss" og "badegakk" dersom det betyr at diskusjonen kommer videre.
    Hva med denne du linket til fra BBC en stund?

Er det ikke dumt å trekke paraleller til andre sammenligninger når du egentlig ikke har kilder på noe som helst av det du snakker om?
    Testen fra BBC sviktet i å påvise oppfattet forskjell for enkelte oppløsninger/avstander/skjermstørrelser.

Den beviste ikke at slike forskjeller ikke eksisterte.

Dette er generelt en begrensning ved alle slike tester.

-k

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil alle reduksjoner i candella være "åpenbar for de fleste" uansett hvor langt nede på skalaen vi befinner oss?

-k
    Svartnivå over 1 candela pr kvadratmeter (cd/m2) betraktes som nesten grått. I et sterkt opplyst rom kan det väre vanskelig å se forskjell på svartnivå under 0.5 cd/m2.
    Til sammenligning så målte Hemmabio Pioneer PDP-428DX svartnivå til 0.05 cd/m2,
    Panasonic TH42PX700 til 0.25,
    Sony KDL-40D3000 til 0.5 cd/m2,
    Samsung LE40M87(86)BD til 0.6 cd/m2,
    LG 42LY95 til 0.9 cd/m2
    og Phillips 42PFL7562D/10 til 1.0 cd/m2
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at "sort" og "grått" er subjektive størrelser, som ikke så enkelt lar seg tallfeste. En testperson kan f.eks hevde at en flate som er 200 candela/m^2 er "svart" dersom den står ute i sollyset, mens samme person kan tenkes å hevde at en flate som er 1 candela/m^2 er "grå" dersom den står i et 100% mørklagt rom.
    Det er det jeg har vært inne på tidligere, med at det er viktig med mørke omgivelser for å detektere forskjellene. I steden for å snakke candela, er det litt mer "allment" å henvise til "grått" når skjermbildet faktisk oppfattes som grått av våre øyne (under de rette omgivelsene). At det ikke er helt vitenskapelig korrekt har du nok rett i, men det tviler jeg har noe betydning for 99,9% av befolkningen som kun vil ha best mulig bilde for pengene.

På en annen side, er det egentlig noe som heter lyse-sort?

Når du antyder at alle og enhver burde se forskjell på svart og grått, så tar du i samme slengen endel antagelser om forholdene, som du også selv er inne på når du nevner at "alle katter er grå på elkjøp" - dvs at det er vanskelig å oppfatte noen perseptuell gevinst med plasmaskjermer i belysningen på elektrobutikken, og at det tvert imot kan være slik at lyssterke lcd-tver da ser "bedre" ut.
    Neste gang skal jeg derfor si at alle vil se forskjell på 0,006fL og 0,02fL i en mørk stue slik at jeg slipper 3 sider med diskusjon. Jeg regner ikke med at budskapet mitt når frem til de 98,5% resterende leserne som ikke aner hva dette innebærer i praksis, men det får så være...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen fra BBC sviktet i å påvise oppfattet forskjell for enkelte oppløsninger/avstander/skjermstørrelser.

Den beviste ikke at slike forskjeller ikke eksisterte.
    Da har du en test som gir oss en ganske sterk indikasjon på at forskjeller mellom oppløsningene 720P vs 1080P under "normalt bruk" sansynligvis ikke er nevneverdig vesentlig for de aller fleste av oss.

Har du en test som indikerer det samme om menneskets oppfattelse av 0,5 vs 2 candela i mørke/lyse omgivelser?

Jeg bare spør siden du åpenbart syntes det er greit å sammenligne disse to.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg har vært inne på tidligere, med at det er viktig med mørke omgivelser for å detektere forskjellene. I steden for å snakke candela, er det litt mer "allment" å henvise til "grått" når skjermbildet faktisk oppfattes som grått av våre øyne (under de rette omgivelsene). At det ikke er helt vitenskapelig korrekt har du nok rett i, men det tviler jeg har noe betydning for 99,9% av befolkningen som kun vil ha best mulig bilde for pengene.

På en annen side, er det egentlig noe som heter lyse-sort?

Neste gang skal jeg derfor si at alle vil se forskjell på 0,006fL og 0,02fL i en mørk stue slik at jeg slipper 3 sider med diskusjon. Jeg regner ikke med at budskapet mitt når frem til de 98,5% resterende leserne som ikke aner hva dette innebærer i praksis, men det får så være...
    Å si at en halvering av sortnivåets antall candela nødvendigvis gir subjektiv forbedring, er i mine øyne ekvivalent med å hevde at en dobling av antall pixler nødvendigvis gir subjektiv forbedring.

Det kan gjerne være noenlunde presist innenfor deler av området, og kan gjerne være beskrivende for status quo for mange av dagens tv-er i mange praktiske situasjoner, men jeg ville fram til at det er upresist og potensielt misledende, og dersom noen er "skyldig" i å skape en stor diskusjon ut av det, så må det være meg og deg som har postet fram og tilbake så lenge.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at en halvering av sortnivåets antall candela nødvendigvis gir subjektiv forbedring, er i mine øyne ekvivalent med å hevde at en dobling av antall pixler nødvendigvis gir subjektiv forbedring.
    Med andre ord har du dannet deg en subjektiv mening uten å ha noen form for kilder eller referanser. Synsing er helt greit for meg, jeg er bare ikke enig i at det er greit å trekke klare paralleller mot en annen sammenligning der det faktisk finnes gode kilder som gir oss en indikasjon på et (negativt) resultat. Da begynner man å blande subjektivitet med objektivitet, og det er som du sier nedenfor; "upresist og potensielt misledende".

Det kan gjerne være noenlunde presist innenfor deler av området, og kan gjerne være beskrivende for status quo for mange av dagens tv-er i mange praktiske situasjoner, men jeg ville fram til at det er upresist og potensielt misledende......
    Potensielt misledende for de som har noe akademisk interesse av temaet....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord har du dannet deg en subjektiv mening uten å ha noen form for kilder eller referanser. Synsing er helt greit for meg, jeg er bare ikke enig i at det er greit å trekke klare paralleller mot en annen sammenligning der det faktisk finnes gode kilder som gir oss en indikasjon på et (negativt) resultat. Da begynner man å blande subjektivitet med objektivitet, og det er som du sier nedenfor; "upresist og potensielt misledende".
    At jeg ikke kan oppgi kilder på stående fot er ikke ensbetydende med at jeg har dannet meg en subjektiv mening uten å ha sett på andres arbeid eller egen empiri.

Vennligst ikke ilegg meg handlinger du ikke har forutsetninger for å vite noe om.
    Subjektiv opplevelse av sortnivå og subjektiv opplevelse av skarphet/detaljer har det felles at det er subjektive opplevelser. Uten å henvise til noe som helst så burde det være opplagt at subjektive opplevelser er nettopp subjektive, og at man må studere subjektet/subjekter for å kunne si noe om dem.

Jeg skulle tro at ingen er uenige i at både sortnivå og oppløsning potensielt (og ofte) har subjektiv betydning. Hvor knekkpunktene for "bra nok" og "overhodet ingen forskjell" er gjenstand for diskusjon og kan best besvares (men vanligvis ikke endelig) med subjektive tester.

Det er rimelig å anta at "uendelig oppløsning" ikke skiller seg subjektivt fra "nesten uendelig oppløsning" dersom vi velger en uendelig som er veldig stor. Subjektive tester greier ikke å motbevise den hypotesen. Derfor framstår det i forhold til utsagnet mitt som "trolig feilaktig" å hevde at enhver dobling av oppløsning nødvendigvis gir signifikant subjektiv "forbedring" ut over alle grenser.

Det er rimelig å anta at "uendelig svart" ikke skiller seg subjektivt fra "nesten uendelig svart" dersom vi velger en uendelig som er fryktelig svart. Jeg har ikke sett subjektive tester på akkurat det, men det finnes troverdige kilder som omtaler menneskets evne til å nyttiggjøre seg kontrast. Derfor framstår det i forhold til utsagnet mitt som "trolig feilaktig" å hevde at enhver halvering av sortnivå nødvendigvis gir signifikant subjektiv "forbedring" ut over alle grenser.

http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf
    "At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent."

Dynamic range - Wikipedia, the free encyclopedia
    " a person can see objects in starlight (although colour differentiation is reduced at low light levels) or in bright sunlight, even though on a moonless night objects receive 1/1,000,000,000 of the illumination they would on a bright sunny day: that is a dynamic range of 90 dB. A person cannot perform these feats of perception at both extremes of the scale at the same time. The eyes take time to adjust to different light levels and the dynamic range of the human eye without any adjustment of the pupil is only approximately 30 dB.
    ...
    For example a good quality LCD display has a dynamic range of around 1000, or 30 dB (commercially the dynamic range is often called the "contrast ratio" meaning the full on/full off contrast ratio), and some of the latest CMOS image sensors now have dynamic ranges of 110dB, compressing the range into a range, near 30dB, that the human eye may understand. When showing a movie or a game such a display is able to show both shadowy nighttime scenes and bright outdoor sunlit scenes, but in fact the level of light coming from the display is much the same for both types of scene (perhaps different by a factor of 10). Knowing that the display does not have a huge dynamic range, the program makers do not attempt to make the nighttime scenes millions of times less bright than the daytime scenes, but instead use other cues to suggest night or day: a nighttime scene will contain duller colours and will often be lit with blue lighting, which reflects the way that the human eye sees colours at low light levels.
    "

Potensielt misledende for de som har noe akademisk interesse av temaet....
    Muligens, men siden du åpenbart har nøyaktig like stor interesse av å diskutere temaet som meg så ser jeg ikke at det har noen hensikt å prøve å finne ut hvem som er den nerdete akademikeren.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trekker en strek her. Jeg ser ikke at noe nytt blir tilført diskusjonen, og det blir lite matnyttig. Så får de som vil heller avgjøre selv hvordan de tolker slike bilder:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg ikke kan oppgi kilder på stående fot er ikke ensbetydende med at jeg har dannet meg en subjektiv mening uten å ha sett på andres arbeid eller egen empiri.

Vennligst ikke ilegg meg handlinger du ikke har forutsetninger for å vite noe om.

-k
    Satt du fast nå eller?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •