Vil LCD-TVer bli større? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SkyFly
    Men for å få diskusjonen tilbake til topic istedet for plasma vs. LCD:

Hvis jeg ønsker stor skjerm i fremtiden (70-80" minst), så vil da projektor være det eneste alternativet for en rimelig penge hvis jeg forstår dere rett? Jeg trodde faktisk at LCD-TVer ville bli så store som 80" til rundt 30 000kr, da det er mange som ønsker en skikkelig stor TV.
    Det kommer nok litt an på hvor langt inn i fremtiden du mener. Jeg har lest at tV-ene vil bare bli større og større fremover. Nå er jo 42", 50" og til dels 60" relativt normalt hos entusiastene. Om noen år vil 60, 70 og kanskje tilogmed 80" bli normalt hos oss entusiaster. Større salgsvolumer gir jo muligheter for lavere priser. Ellers er vel projektor løsningen, vil jeg tro.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns vi kunne kjørt all media (lyd og bilde) digitalt rett inn i hjernen, jeg, så kan man heller bruke pengene på en god dac

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helge_a
    plasma funker rimelig bra som skjermteknologi, men er nok den teknologien som vil forsvinne først. årsaken er volum, og dermed produksjonskonstnader.
    med en gang volumet går ned må prisene opp, eller produsentene må gå med dårlig fortjeneste for å selge vs lcd. alle som følger salgstallene for lcd vs plasma hos DisplaySearch is the worldwide leader in display market research and consulting - DisplaySearch ser hvor det bærer. i fjor ble det produsert 25millioner lcd panel, 3millioner plasma, og plasma taper stadig terreng. den dagen led backlight gjør lcd "gode nok" på kontrast også for en stor andel entusiaster er det nok kroken på døren.

og glem plasma på hele veggen - en plasmaskjerm bruker fort 500w, og for å dekke en vegg trengs feks 15 slike, dvs 7.5kw. 3 timer på hver dag gir over 8000kwh strømforbruk per år. man trenger ikke panelovn da forsåvidt, men driftskostnadene begynner nok å bli vel plagsomme for et folk som sutrer så mye over strømpriser, bensin etc som feks nordmenn... og vi har billig strøm.
    Vel. Her velger jeg å stole på at en stor produsent av plasma som stadig ekspanderer, har klart å ta hensyn til de faktorer som er viktig for folket.
    Tror ikke de har tenkt å starte noe som helst prosjekt uten at de flere tusen ingeriørene har tatt hensyn til alle aspekter rundt det, og strøm forbruk og kjøpere har de nok løsningen på for lenge siden. De har tross alt startet opp den femte fabrikken nå, pga fremtidsplaner og etterspørsel, og globalt sett er det nok lite som tyder på at befolkningen er like på hugget etter lcd som normenn er.

Skulle plasma gå ut, og lcd var eneste alternativ, så hadde jeg som filmelsker heller latt vær å kjøpe ny tv, så dårlig synes jeg faktisk opplevelsen er når jeg ser på en lcd kontra plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ønsker stor skjerm i fremtiden (70-80" minst), så vil da projektor være det eneste alternativet for en rimelig penge hvis jeg forstår dere rett?
    hva mener du med fremtiden - langt frem kan mye rart dukke opp, og etter hvert som lcd blir rimeligere og rimeligere å produsere vil prisene for 70" også gå ned. men produsentene kan jo gjennombrudd for feks storskala oled produksjon
    og kontroll på levetid og innbrenningsproblematikk så ting kan endre seg. på kort sikt er det lite som kan konkurrrere med projektor over 80" på pris.
    Jeg trodde faktisk at LCD-TVer ville bli så store som 80" til rundt 30 000kr, da det er mange som ønsker en skikkelig stor TV.
    tviler litt på det - nordmenn ser ut til å ha smertegrense fysisk rundt 40" og ønonomisk rundt 10-15000 ; "hvor mye skal man bruke på noe man egentlig har fra før som fungerer?" tankegang. det blir vanskeligere neste runde, når man sitter der med 40" flatskjerm, og det eneste nye man får er mer areal.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    Vel. Her velger jeg å stole på at en stor produsent av plasma som stadig ekspanderer, har klart å ta hensyn til de faktorer som er viktig for folket.
    Tror ikke de har tenkt å starte noe som helst prosjekt uten at de flere tusen ingeriørene har tatt hensyn til alle aspekter rundt det, og strøm forbruk og kjøpere har de nok løsningen på for lenge siden. De har tross alt startet opp den femte fabrikken nå, pga fremtidsplaner og etterspørsel, og
    panasonic plasma vokser, ja, men de spiser av kaken til de andre plamaprodusentene. plasma taper store markedsandeler vs lcd totalt sett, og er på full fart til å bli et nisjeprodukt i high-end. ikke en gang panasonic kan kjempe mot de økonomiske naturlovene når det gjelder volum. de må senke prisene for å ha noe som helst å si mot lcd konkurrentene, dermed blir det mindre penger til f&u, etc. etc. i tillegg er det en ny konkurrent på banen, oled, som vil parkere både lcd og plasma mht farge, kontrast og strømforbruk. det kan være kun et spm om tid før oled tar over, 40" ryktes jo allerede i år.

globalt sett er det nok lite som tyder på at befolkningen er like på hugget etter lcd som normenn er.
    eh. hva mener du, displaysearch tall er globale: se under news på siden deres:

# 04.29.2008
    Q1 Large-Area LCD-TV Panel Shipments Grow 69% Y/Y to 25.1M Units, DisplaySearch Reports

# 04.29.2008
    Strong Q1’08 Plasma Panel Results as Shipments Rise 53% Y/Y to More than 3 Million Units, DisplaySearch Reports

og dette er ikke en gang inkludert dataskjermer, tar man det med forstår man hvorfor lcd produsenter som sony&samsung trykker penger, mens pioneer må kaste inn håndkleet.

Newcomer Nex sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel, som noen har vært inne på, om folk flest vil ha så store TV'er.
    Har akkurat kjøpt meg en 50" pioneer plasma og er storfornøyd. Det er vel heller uvanlig med mer en 5-6 meter fra TV til godstolen i stua, og med slike avstander holder nok 50" lenge for Ola Dunk.
    Kone-faktoren må også iberegnes i denne diskusjonen, "Den TV'en blir alt for dominerende" ol. utsagn er vel ikke helt fremmed for folk her på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nex
    Spørsmålet er vel, som noen har vært inne på, om folk flest vil ha så store TV'er.
    Har akkurat kjøpt meg en 50" pioneer plasma og er storfornøyd. Det er vel heller uvanlig med mer en 5-6 meter fra TV til godstolen i stua, og med slike avstander holder nok 50" lenge for Ola Dunk.
    Kone-faktoren må også iberegnes i denne diskusjonen, "Den TV'en blir alt for dominerende" ol. utsagn er vel ikke helt fremmed for folk her på forumet
    hehe ja den setningen er hørt... men skytes raskt ned med "man kan aldri få for stor tv", for filmbruk er feks en 50" på 5 meter vesentlig mindre enn hva som dekker synsfeltet på kino, tror jeg regnet meg frem til at en 100" på 3m avstand er omtrent det samme, men da snakker vi kino-widescreen og ikke 16:9.
    også dagsrevyen får en helt annen trøkk når den vises over hele veggen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... mens pioneer må kaste inn håndkleet.
    Hva mener du med dette?

i tillegg er det en ny konkurrent på banen, oled, som vil parkere både lcd og plasma mht farge, kontrast og strømforbruk. det kan være kun et spm om tid før oled tar over, 40" ryktes jo allerede i år.
    Det ser jo ikke helt ut som OLED tar over helt enda, men skulle plasma forsvinne slik du sier, virker det som OLED er løsningen. Problemet er vel å få dem store nok, etter hva jeg har forstått.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    LCD er helt greit som PC skjerm, men til film er det ikke noe for min del.
    Enig med deg. Til film er det proje som gjelder. Men jeg har en 47" LCD-TV ved siden av som funker utmerket til Dagsrevyen, Frustrerte fruer og Fotball i HD :-)

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    panasonic plasma vokser, ja, men de spiser av kaken til de andre plamaprodusentene. plasma taper store markedsandeler vs lcd totalt sett, og er på full fart til å bli et nisjeprodukt i high-end. ikke en gang panasonic kan kjempe mot de økonomiske naturlovene når det gjelder volum. de må senke prisene for å ha noe som helst å si mot lcd konkurrentene, dermed blir det mindre penger til f&u, etc. etc. i tillegg er det en ny konkurrent på banen, oled, som vil parkere både lcd og plasma mht farge, kontrast og strømforbruk. det kan være kun et spm om tid før oled tar over, 40" ryktes jo allerede i år.

eh. hva mener du, displaysearch tall er globale: se under news på siden deres:

# 04.29.2008
    Q1 Large-Area LCD-TV Panel Shipments Grow 69% Y/Y to 25.1M Units, DisplaySearch Reports

# 04.29.2008
    Strong Q1’08 Plasma Panel Results as Shipments Rise 53% Y/Y to More than 3 Million Units, DisplaySearch Reports

og dette er ikke en gang inkludert dataskjermer, tar man det med forstår man hvorfor lcd produsenter som sony&samsung trykker penger, mens pioneer må kaste inn håndkleet.
    Hvor mange lcd'er må selges for å tjene inn like mye som salget av en 50" Pioneer skaffet i kassa' ?
    Klart at i antall solgte prod. vil det se ut som lcd er ledende, men bortsett fra Loewe, er det vel få som kan selge sine lcd for så mye som Panasonic og Pioneer kan selge sine dyre modeller for. Her handler det om penger inn og ikke antall solgt. Man betaler gjerne 60 000 for en plasma for det er det verdt, men ikke for en forstørret dataskjerm- for det er det ikke verdt.
    Pioneer selger en mens det da må bli solgt 4-5 lcd for å oppnå samme salgssum.

Sitat: So far, Matsushita has the biggest plasma market share and they should, they spend the most on the technology. Their fifth facility opens up this year with the construction tally reaching $2.4 billion. We just wonder if there is room in the flat panel world for both plasma and LCD. One thing is for sure though, as long as consumers shop for the best picture, the future of plasma should stay bright.

Og dette er vel ikke helt i tråd med dine påstander :

2008 plasma shipments up 56% from a year ago
    by Darren Murph, posted May 2nd 2008 at 9:00AM

It's no surprise to see that the LCD sector is doing quite well; plasmas, on the other hand, have certainly been on the downward trend. According to new data from Displaybank, shipments of PDP modules managed to slide 15-percent during Q1 2008 compared to the always high Q4 of last year (you know, those holidays tend to do that), but the intriguing stat is the year-over-year: it's up 56-percent. For what it's worth, pricing for plasma panels is on the skids as well, and while the 40-inch segment accounted for just over half of all shipments, the 50-inchers claimed another 25-percent. In case you haven't noticed, quite a bit of shaking up has gone on in the plasma industry here recently, and while LG Electronics took back over the lead in Q1, anything is fair game from here on out.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette er vel ikke helt i tråd med dine påstander :
    2008 plasma shipments up 56% from a year ago
    jeg sa at lcd øker vs plasma markedsandelsmessig. om plasma hadde økt like mye i prosent som lcd hadde det ikke hjulpet, de ville fortsatt tapt markedsandel, slik er prosentregning.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så viktig med hvilken retning det dreier, mener du?
    Når Plasma har stigende tall, så mye som 56% siste året, så er det positive tall for plasma markedet, og ikke et tegn på at de er på vei ut, som det virker som du er overbevist om. Når Oled kommer på banen ( hvis markedet ønsker det ) ,så er jeg redd det blir LCD som vil lide for det.....
    Men, men helge_a,,, dette er nok utenfor våre hender, så jeg akter egentlig ikke dra denne diskusjonen noe lenger.

slik er prosentregning
    man bør klare å holde spydigheter utenfor avforum, selv man ikke er helt enig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •