Refleks fra vindu: Plasma el LCD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Refleks fra vindu: Plasma el LCD?

Er i sluttfasen med å bestemme meg for en ny 42", og det er både LCD (Sony) og Plasma (Pana PX80E) kandidater på shortlist. Mitt spørsmål går på i hvor stor grad (sol-) lys fra vindu evt. bør påvirke mitt valg. Jeg sitter i øst, TVen i vest og hele sørveggen på rommet er et stort panoramavindu i veggens lengde. Kan selvsagt benytte gardiner og andre sol/lys-dempere men noe lys vil da selvsagt slippe igjennom. Noen av de lokale AV-pushere mener at plasma-TV blir så påvirket av gjennskinn/lys at jeg bør gå for LCD. Er i tvil: ser lite på film om dagen og bor i Bergen som ikke har flere soldager enn hva vi strengt tatt trenger til å tørke opp ute, men vil jo ei heller sitte igjen og irritere meg grønn når det går en spesielt viktig fotballkamp på dagtid... Hva mener ekspertisen?

På forhånd takk for svar og råd.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Bor i Bergen selv Har valgt Plasma og gardiner.
    Har to vegger med mye vindu, og plasserte tv slik at den står unna de verste refleksjoner, og lys i rommet når man ser film er plagsomt uansett, etter min smak. Føler likevel ikke at jeg har problemer i dagslys, og synes kanskje det er litt overdrevet dette med refleksjonsproblematikken. Vi har alle klart oss med de gamle tjukkas tv'ene, og aldri var det så gale som på nettopp de.
    Lcd er uaktuelt for meg å kjøpe pga de overlegne evnene og kvalitetene i plasma. Har hatt begge deler, og det er uten tvil en bedre filmopplevelse i plasma skjermen. Forøvrig en Panasonic jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har mulighet for å kontrolere belysningen med noen gardiner ol, så går det fint å ha en plasmaskjerm i stua. Normal innebelysning takler Panasonic skjermene bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harmonix
    Er i tvil: ser lite på film om dagen og bor i Bergen som ikke har flere soldager enn hva vi strengt tatt trenger til å tørke opp ute, men vil jo ei heller sitte igjen og irritere meg grønn når det går en spesielt viktig fotballkamp på dagtid...
    Panorama mot sør i Bergen kjenner jeg godt til ja... og det er ihvertfall ikke gunstig for min nåværende tv med glassklar overflate... problemet er ikke direkte lys på skjermen, men at hele rommet lyses opp og lager gjenskinn - kommer derfor til å gå for lcd med antirefleks når jeg shopper i sommer eller høst. alle lcd jeg har sett på er som regel langt bedre på lysstyrke enn plasma, og dermed "overdøves" evt fine dager ute bedre.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men så kommer det en mørk høstkveld og du skal kose deg med en film........
    Hvor mye skal dagslyset egentlig spille inn da? For min del er det kveld når jeg snurrer film, og nyhetskanalen på dagtid eller brannkamp klokken 1700 er ikke noe problem selv om det er en soldag.
    At film er best på plasma er sikkert, og en nykommer bør få vite det.
    Men selvfølgelig handler det til slutt om smak . Jeg kan personlig ikke fordra det anstrengte bildet en LCD gir, og vi har da ikke så mye sol i Bergen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD dersom du ønsker å unngå å se mer av vinduet i tven enn selve sendingen

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Panasonic PZ70 plasma - som har et antirefleks-belegg. Samme type som på lcd-tver.

Å se på tv i en godt opplyst stue går veldig fint.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en Panasonic PV70, som jeg brukte angrefristen på. Dette pga. reflekser.
    Valgte LCD istedet, og det var som natt og dag.
    Så jeg anbefaler LCD, hvis du har vinduer som er uheldig plassert.

Vær obs på at det også finnes noen LCD tv'r med glassskjerm, disse kan ha samme "problem" som plasma. Vet bla. at Samsung har hatt mye av dette.

Hilsen
    Jon-Roar

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mye fotball selv og det lille gjenskinnet px80 gir med gardinene igjen, klarer du fint å leve med. Etterslepet og det dårlige sortnivået en lcd-skjerm gir, kan ingen gardin i verden hjelpe deg med.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal snart se United vinne ( håper jeg ) Premier League i dag klokken 16.00
    På en Px70 plasma midt på dagen.... Og det går helt fint.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har Panasonic PZ70 plasma - som har et antirefleks-belegg. Samme type som på lcd-tver.

Å se på tv i en godt opplyst stue går veldig fint.
    Jeg vet ikke om det er noe antirefleks belegg påp min LG Plasma, men jeg plages ikke nevneverdig av reflekser - og jeg har MANGE vinduer i den nye stua - mye lys. Men det fungerer bra; men en god film bør sees med minst mulig lys. Det er jo derfor mange bygger seg en hjemmekino i kjellestue eller i et rom med lite eller ingen vinduer.

For oss som må ha stuekino blir alt et kompromiss; vinduer, gardiner, belysning og plassering.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er ikke alltid bedre, var akkurat og så på en Samsung 37 etellerannet og den hadde mye mer refleksjoner enn Panaen jeg har og bildet var ikke på langt nær så smooth og naturlig.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en normalt opplyst stue går det nok fint å se på både Lcd og Plasma men mange plasmaskjermer er nok mer utsatt for refleksjoner i skjermen enn det Lcd er så hvis bruken er i et opplyst rom så ville jeg gått for Lcd.

Og bare for å si det nok en gang så har det skjedd en kraftig forbedring når det gjelder Sortnivå og Etterslep på Lcd skjermer bare se feks på X og W serien til Sony men gå for guds skyld ikke i butikk å se på de for der er de ikke korrekt innstillt.
    Mvh bigtor

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig et relativt enkelt svar på dette. Ble du plaget av refleksjoner på din forrige TV, sett at dette var en vanlig CRT/billedrørs-TV?
    Plasma er den teknologien som ligger nærmest de gamle TV-ene. Ble du plaget av refleskjoner med dem, er det store muligheter med at du blir plaget med en plasma, spesielt siden skjermflaten er mye større. På en annen side har flere av de nye plasmaskjermene langt mindre refleksjoner. Jeg plages ikke nevneverdig med min Pioneer-plasma selv om jeg har store vinduer rett bak sweetspot.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    I en normalt opplyst stue går det nok fint å se på både Lcd og Plasma men mange plasmaskjermer er nok mer utsatt for refleksjoner i skjermen enn det Lcd er så hvis bruken er i et opplyst rom så ville jeg gått for Lcd.

Og bare for å si det nok en gang så har det skjedd en kraftig forbedring når det gjelder Sortnivå og Etterslep på Lcd skjermer bare se feks på X og W serien til Sony men gå for guds skyld ikke i butikk å se på de for der er de ikke korrekt innstillt.
    Hmm....W2000, som en kompis har, syns jeg ikke en gang er i nærheten av sortnivået til px80. Jeg syns også etterslepet er for plagsomt til å gidde å se fotballkamper på det. Det er faktisk en god del "gjenskinn" på det også. Man ser ikke refleksjoner av ting i skjermen, men hele skjermen lyser opp og blir blass i dagslys.

Etter å ha sett en del lcd-skjermer rundt hos venner og bekjente, kan jeg ikke se en eneste god grunn for og ikke velge plasma. Det er hva jeg har erfart.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hmm....W2000, som en kompis har, syns jeg ikke en gang er i nærheten av sortnivået til px80. Jeg syns også etterslepet er for plagsomt til å gidde å se fotballkamper på det. Det er faktisk en god del "gjenskinn" på det også. Man ser ikke refleksjoner av ting i skjermen, men hele skjermen lyser opp og blir blass i dagslys.

Etter å ha sett en del lcd-skjermer rundt hos venner og bekjente, kan jeg ikke se en eneste god grunn for og ikke velge plasma. Det er hva jeg har erfart.
    Vel da vil jeg anbefale deg å gå å få sett på W3000 eller W4000 eller Xserien til Sony for der er etterslepet vekk:-)
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for nyttige innspill

Takker og bukker for mange nyttige innspill og tanker. Etter litt research både i butikk (lite nyttig) og hos venner falt valget på en Pana PX80. Tror vel egentlig at jeg, på mitt nivå, kunne levd greit med et par av lcd-alternativene, men det ble den subjektive vurdering av naturtro bilde på px80 som for meg avgjorde valget. For tiden er det (enden er nær...) sommer i bergen og har vært det i ukesvis, og både film/tv/fotball med et par 'normale' - dvs ikke helt mørke blendingsgardiner - fungerer helt uproblematisk.

Det jeg har erfart så langt er at tv med SD fra kabel er litt grøtet, digital parabol via dreambox og c+ digital er et must. DVD via min noenlunde kraftige PC er ganske så bra, men avspilling både via PC og min nåværende litt avlegs DVD-spiller avslører at signalkilden er det svake ledd nå. Venter med spenning på at posten skal banke på døren med min nyinnkjøpte Oppo 980H som jeg håper skal gjøre lykke :-)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harmonix
    Det jeg har erfart så langt er at tv med SD fra kabel er litt grøtet
    Et godt tv-apparat avslører gjerne svakhetene i signalkilden også dessverre. Trøsten kan være at plasma ofte er hakket mer tilgivende mht dårlig signal enn mange lcd-apparater.

Ellers er det vel på sin plass å gratulere med ny TV

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •