100Hz, hvor viktig er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Getsome sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100Hz, hvor viktig er det?

Er på utkikk etter en 40", 42" eller 46" lcd-tv. Har tittet på Sony og Samsung modeller.

Ser at de nye Sony tv'ene kommer uten 100Hz, men Samsung har det.

Leser også i flere tråder at flere skrur av 100Hz da det gir dårligere bilde.

Jeg ser mye film og er glad i sport (spesielt fotball), og det blir sagt at da er 100Hz en nødvendighet for å få et bra bilde.

Hva er sannheten, er 100Hz en nødvendighet?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min LG må jeg skru av 100Hz, da det bare hakker og lager støy i bildet!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på frameraten på det du ser på. Skjermens oppdateringsfrekvens bør være en multippel av kilden fps. Norsk TV sendes i PAL - 25fps - og da vil 50, 75 eller 100 Hz være like bra (forutsatt at kanalen da sender i 25fps). BluRay er 23.976 fps, men spillerne kjører så vidt jeg vet 3:2 pulldown til 29.97 fps, så da vil 60 eller 120 Hz se best ut.

Så skal du se på tv eller PAL (vår sone) DVD, velg 50/100Hz, skal du se BluRay eller NTSC DVD, velg 60/120Hz.

Skal du se BluRay via PC er det verre, ingen spillere til PC kjører 3:2 pulldown, så da må man se om TV'n støtter 72Hz (24x3). Alt annet vil se noe hakkete ut.

Det blir vitterlig ikke noe bedre bilde med 100Hz enn med 50/75Hz når man skal se TV - signalene er 25 bilder i sekundet, og ved 100Hz vil TV'n bare vise det samme bildet 4 ganger før den igjen viser neste bilde 4 ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja.. kommer jo nesten an på øyet som ser.. vi satte opp 2 px80 ved siden av hverandre, en sto 100hz på og andre var stilt ned til 50hz, og sammenlignet bildet på en fotballkamp på canal+. ut i fra det vi kunne se var det mye bedre å se på den med 100hz ihvertfall.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phoen1x
    tja.. kommer jo nesten an på øyet som ser.. vi satte opp 2 px80 ved siden av hverandre, en sto 100hz på og andre var stilt ned til 50hz, og sammenlignet bildet på en fotballkamp på canal+. ut i fra det vi kunne se var det mye bedre å se på den med 100hz ihvertfall.
    100HZ på PX80 er ikke interpolering tror jeg. Den fjerner flimringen på samme måte som en 100HZ crt, men jeg skal ikke hyle at det er slik.

100HZ på lcd interpolerer for å skape jevnere bevegelse. Dette er det noen som liker og andre ikke. Jeg setter ikke pris på det siden teksturen i bildet blir forandret. Det ser ikke ut som det er skutt på film lenger, men snarere video. En effekt noen sikkert husker fra Philips crt-er med DNM og Pixel Pluss.

Bildet får en glassaktig plasttekstur som ser direkte stygg ut. Med 100HZ vil grønne blader i jungelen se ut som plastikk...

Sony sine 100HZ tv-er har 2 forskjellige grader av dette slik at funker litt bedre. Nyere Sony tv-er uten 100HZ funker veldig bra på bevegelse. KDL D3000 er en av de bedre LCD tv-ene når det kommer til bevegelse, med og uten 100HZ. Jeg vil tippe at de nye modellene er enda bedre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •