Svartnivå på LCD og innstillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svartnivå på LCD og innstillinger

Jeg har en ganske billig Sharp LC37. Den har egentlig helt ålreit bilde og jeg er fornøyd med den.

Men det hender at svartnivået irriterer meg litt. Jeg har naturligvis prøvd meg frem med ulike bildeinnstillinger, men det blir jo å drive litt i blinde når man ikke har peiling. Allikevel syns jeg at det hjalp en del slik at det ble litt bedre.

Det jeg lurer på er om noen har noen retningslinjer som er ålreite å følge når man skal stille inn bilde. Backlight, contrast, brightness og alt det der. Hvor skal man skal begynne liksom? Og hva er brukbart å stille etter?

Regner med det er noen her som har utforska dette mer enn meg :-D

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg har en ganske billig Sharp LC37. Den har egentlig helt ålreit bilde og jeg er fornøyd med den.

Men det hender at svartnivået irriterer meg litt. Jeg har naturligvis prøvd meg frem med ulike bildeinnstillinger, men det blir jo å drive litt i blinde når man ikke har peiling. Allikevel syns jeg at det hjalp en del slik at det ble litt bedre.

Det jeg lurer på er om noen har noen retningslinjer som er ålreite å følge når man skal stille inn bilde. Backlight, contrast, brightness og alt det der. Hvor skal man skal begynne liksom? Og hva er brukbart å stille etter?

Regner med det er noen her som har utforska dette mer enn meg :-D
    Et godt tips kjøp deg en kalibreringsdvd og kjør denne så får du et flott bilde,masse tips om nyttige innstillinger.Tv,ne er som regel stilt inn helt horribelt dårlig fra fabrikk. Good Luck

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få et optimalt kalibrert bilde, trenger man riktig verktøy.
    Det er veldig vanskelig å finne frem til de mest optimale innstillingene uten noen form for hjelp. Ihvertall når man ikke vet hva man skal se etter, og hvilken innstillinger som gjør hva.

DVE er en billig, lærerik, og svært bra kalibrerings DVD. Denne DVD'n vil vise deg hva som er de mest optimale innstillingene på nettopp din TV under dine lysforhold/omgivelser.

Her er en guide som du kan lese for å se om dette kan være noe for deg :

http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

De fleste LCD skjermer sliter litt med svartnivået. Så hvis du ikke klarer å oppnå et tilfredstillende resultat etter kalibrering, er det nok TV's skyld.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk folkens. Skal sjekke ut DVE :-D

(hadde ikke sett tråden om tweaking gitt, og visste ikke hva DVE var heller)

takktakk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i orden. Ikke så lett å finne ut av alt på egenhånd.

Et lite problem med slike kalibreringsmetoder er at det bare fungerer optimalt til kalibrering av TV'n sammen med den kilden ( DVD spilleren ) som man bruker for å spille av kalibreringsDVD'n. Og på de fleste TV'er kun den inngangen man har koblet denne DVD spilleren til. F.eks. "scart1" eller "HDMI2".
    Alt etter hvordan du har valgt å tilkoble denne kilden.

Dvs. at kalibrering av TV bildet fra en CanalDigital dekoder ( som selvsagt ikke er i stand til å spille av en DVD plate. Pluss at den er tilkoblet en annen inngang på TV'n ) blir ikke utført. Det samme gjelder VHS spillere, analog kabeltv osv.

Det man kan gjøre med dette problemet er følgende :

Hvis din CanalDigital dekoder er tilkoblet med HDMI og DVD spilleren din også er det : Kopier de kalibrerte inntillingene.

Hvis din CanalDigital dekoder er tilkoblet med scart RGB og DVD spilleren din er tilkoblet med HDMI : Trekk ut scartkabelen fra dekoderen og sett den i DVD spilleren. Sørg for at du sender DVD bildet fra spilleren over scart RGB, og start kalibreringsDVD'n. Kalibrer oppsettet, og koble tilbake til orginalt tilkoblings oppsett.

Dette vil ikke nødvendigvis gi 100% optimalt resultat. Men med litt evt. etterjustering kan det bli ganske så bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •