Hjelp til og henge tv på vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til og henge tv på vegg

Hei

Jeg har lyst til og henge min 40 kg tunge 42" tv på veggen, men har noen spørsmål:
    1. Veggen er en yttervegg som burde gjøre den sterkere enn en vanlig skille vegg mellom to rom, men jeg kan vel allikevel ikke bare henge den der? Hvordan finner jeg ut om det er stolper inni veggen jeg kan feste veggfestet til?
    2. Hvor lang må skruene som skal inn i veggen være? Og hvor mange trenger jeg?
    3. Er det noe mer jeg må tenke på?
    4. Under ser dere et bilde av baksiden av min tv, tror dere dette veggfestet vil passe eventuelt vet dere om noe billigere?
    Komplett.no - Millimounts Veggfeste MT6020 m/tilt passer alle 37" til 60" (max 75kg)
    5. Er det noen som vet om ein guide til hvordan man hnger en tv på en vegg?
    Takker for svar

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Yttervegger er ikke kraftigere innvendig enn en vanlig vegg. "Stolpene" finner du ved å banke deg frem Er 60 cm mellomrom mellom dem.

2.Kjøper du et B-Tech feste følger det med passende skruer. Så slipper du å lure.

4. Ikke kjøp det billigste veggfestet.

5. Bruksanvisning følger med veggfestet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabler

anbefaler også å bruke en hullsag (73 mm slik som elektrikerene bruker til veggbokser) for å få kablene skjult. et hull bak tven og et nede ved vanlig stikk-kontakt høyde. så bruker du et metermål eller lignende mellom de to hulla og teiper kablene på for å få den gjennom. men husk å sjekke at det er fri bane i veggen slik at det lar seg gjøre før du borer. for å dekke igjen hulla kan du bruke 2 slike Eltro.no + dekklokk

synes det ser mongo ut når kablene er synlige eller i kanal.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler veggfestet til biltema. Skruene som følger med er av grei størrelse, men du kan godt kjøpe noen av bedre kvalitet. Stendere i veggen kan du greit finne med å banke, hvis ikke finnes det stenderfinner på markedet. Når du først har funnet en stender er det som regel 60cm til den neste.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte veggfestet på Clas Clas Ohlson Internettbutikk. Selve braketten er perforert med en masse hull så jeg skrudde i 10-15 skruer av passe lengde i panelveggen. Problemet var at stenderne ikke passet noe særlig til der jeg skulle ha TV-en. Den har hengt en stund nå og jeg tror ikke den faller ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal til å henge min 46" på veggen nå - 32kg.

Kan de veggfeste fra Clas Ohlson anbefales?

Den skal henge på en murvegg - hvilke skruer kan anbefales, og hvor lange skal de være?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde sjekke avstanden mellom festepunktene bak på skjermen først. På min 37" går festet akkurat innenfor kanten på den "skinnen" du skrur fast i veggen, så hvis festehullene i TV-en hadde vært 1 cm lenger fra hverandre så hadde det ikke passet. Men for alt jeg vet så er det kanskje noen standarder ute å gå her, det var liksom merkelig at jeg skulle ha sånn flaks at det akkurat skulle gå pleier å være motsatt...

Skruer: jeg tør ikke garantere for noe, men personlig ville jeg antagelig brukt 6 stk slike skruer ca 50 mm lange og som passer til 10 mm plugger, og skiver mellom skruehodet og festebraketten. Jeg tror ikke det vil blåse ned med det første.

For øvrig har jeg ingen problemer med å anbefale Claes-festet. Når det først henger der så så er det stødig og stabilt. Det kan tiltes nedover hvis du ønsker det, men TV-en kan også henge tilnærmet loddrett. Praktisk å være 2 personer ved montering. Og bruk litt tid på å måle ut og få det i vater før du borer siden det ikke er noe særlig muligheter for justering etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du burde sjekke avstanden mellom festepunktene bak på skjermen først. På min 37" går festet akkurat innenfor kanten på den "skinnen" du skrur fast i veggen, så hvis festehullene i TV-en hadde vært 1 cm lenger fra hverandre så hadde det ikke passet. Men for alt jeg vet så er det kanskje noen standarder ute å gå her, det var liksom merkelig at jeg skulle ha sånn flaks at det akkurat skulle gå pleier å være motsatt...

Skruer: jeg tør ikke garantere for noe, men personlig ville jeg antagelig brukt 6 stk slike skruer ca 50 mm lange og som passer til 10 mm plugger, og skiver mellom skruehodet og festebraketten. Jeg tror ikke det vil blåse ned med det første.

For øvrig har jeg ingen problemer med å anbefale Claes-festet. Når det først henger der så så er det stødig og stabilt. Det kan tiltes nedover hvis du ønsker det, men TV-en kan også henge tilnærmet loddrett. Praktisk å være 2 personer ved montering. Og bruk litt tid på å måle ut og få det i vater før du borer siden det ikke er noe særlig muligheter for justering etterpå.
    takk for tipset på skruene.

ønsker i utgangspunktet at skjermen ikke skal kunne tiltes.. ønsker heller at den henger "nærmest" mulig veggen. kanskje andre vegg-fester som kan anbefales da?!

Det finnes vel noen standarder.. VESA eller hva den heter. Tror TV'n er på VESA200 standarden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for MF6020 i så fall, ser litt mer solid ut. Du har antagelig rett i at tven kommer tettere inntil veggen med dette. Veggfestet jeg har bygger 6,5 cm, dvs. at baksiden av tven kommer 6,5 cm fra veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med Vogel`s veggfester Vogel's » Consumer » Details

Disse har en solid stålplate som festes på veggen. Mange hull for skruer som vil passe mot stendere med 60 cm avstand.
    To lange 5x50mm treskruer i stendre, holder din tv. Ved gipsvegg har neo-select en plugg som heter "Neo-solver" som er MEGET bra. (fant ingen bilder/link)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Har gode erfaringer med Vogel`s veggfester Vogel's » Consumer » Details
    ser veldig bra ut. kommer TVen langt uti fra veggen her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    ser veldig bra ut. kommer TVen langt uti fra veggen her?

Litt usikker på nøyaktige mål, men vil anta ca 3-4cm ( dybde på brankett som festes på tv)

Finnes også i en versjon som kan tiltes nedover.(WFW140) Hengte denne opp hos en kompis. Fjellstøtt feste, ved montasje hang vi to voksne i festet,uten antydning til å gi etter.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om panasonic og pioneer har samme skrue hull på bakpanelet? skal bytte fra pana til pioneer helst med samme veggfeste.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har hull på bakpanelet til m8.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    1. Yttervegger er ikke kraftigere innvendig enn en vanlig vegg. "Stolpene" finner du ved å banke deg frem Er 60 cm mellomrom mellom dem.
    Den der var jo mere en drøy selvfølgelig er ytter veggen kraftigere.
    Normal yttervegg siste 15 åra er 15cm 6" + plater og lekter i mange tilfeller er vanlig innervegg 75mm 3".Nye hus i dag har 20cm isolasjon.Du har forøvrig rett i cc60 mellom stendere.Fins billige stendersøkere.
    I mange tilfeller er det brukt stålstender.Spesilet om det er gips.Da kan du bruke en magnet til å finne stenderen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •