Ny tv. Hva velger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv. Hva velger jeg?

Hei folkens. Jeg har lest og lest men blir aldri klok på dette her, så da tyr jeg til dere godtfolk

Jeg sitter her og vurderer om min 32" samsung er på tur ut av "kinoen", da jeg ikke får den helt store god-følelsen med denne "mindre" skjermen i hus.

Under her har jeg satt opp litt informasjon slik at det blir lettere for dere å hjelpe meg:
    - Avstanden fra sitteposisjon til tven vil være ca 2,5 meter.
    - Rommet kan skjermes helt fra all sollys.
    - Bruksområdet: Film 50% TV 30% Spill 20%
    - Har en "bunch" dvdfilmer, så mye av filmtittingen vil foregå i dette formatet en stund til. Men jeg ser ikke bort i fra at innkjøp av blurayspiller og filmer er mer enn et par mnd borte, så dette formatet skal selvfølgelig overta.
    - Har satt en ramme på 40-47".
    - Jeg har ikke allverdens budsjett, men syns 10k er fornuftig å bruke. Kan helt sikkert strekke meg opp til 15k hvis det ligger meget gode argumenter for dette.

Det jeg ikke greier å bestemme meg for er om jeg skal ha LCD-tv eller Plasma, og ikke minst - i hvilken størrelse og oppløsning? Er fullHD viktig, og kommer det til å irritere meg om jeg ikke har dette?

Her er noen av tvene jeg har sett på selv:
    Panasonic TH-42PZ70 (full-hd Plasma)
    Samsung LE46M86 (full-hd LCD)
    Sony Bravia KDL-46D3500 (full-hd LCD)

Hva tror dere? Dette er et meget vanskelig valg for meg, så takker for all hjelp!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung ville jeg nok droppet, synes disse ofte sliter med gradering og støyproblemer i forhold til de to andre merkene. Panasonic har jo laget noen veldig gode plasma skjermer oppi gjennom, på lik linje med at Sony nå lager representable LCDer. Jeg ville valgt skjerm utifra om du har planer om kjøp av PJ. Jeg ville valgt plasma hvis du skal bruke skjermen som hovedfremviser for film. LCD hvis du skal ha PJ og vil bruke skjermen til spilling og PC.

Håper dette hjalp litt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt både plasma og LCD og er ikke i tvil om at jeg er mest fornøyd med LCD.

Hadde Samsung plasma og har også hatt LG, men jeg synes begge disse plagde meg med midlertidig innbrenning i lang tid etter at jeg hadde sett bare kort tid på tv2 feks hang logoen igjen.

Den eneste måten å bli kvitt dette på var å kjøre lange perioder med "snø" på skjermen, noe som var utrolig frustrerende...

I butikken der jeg kjøpte tvne sa de at det ikke var noe kjent problem med slik midlertidig innbrenning, men jeg opplevde det altså med to ulike tvr.

Nå har jeg Philips tv med ambilight og er kjempefornøyd, jeg kjøpte en mindre tv enn jeg egentlig ville ha, 37 tommer fordi jeg likte denne tvn kjempegodt, den presterer fantastisk synes jeg, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den til 15k

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Samsung ville jeg nok droppet, synes disse ofte sliter med gradering og støyproblemer i forhold til de to andre merkene. Panasonic har jo laget noen veldig gode plasma skjermer oppi gjennom, på lik linje med at Sony nå lager representable LCDer. Jeg ville valgt skjerm utifra om du har planer om kjøp av PJ. Jeg ville valgt plasma hvis du skal bruke skjermen som hovedfremviser for film. LCD hvis du skal ha PJ og vil bruke skjermen til spilling og PC.

Håper dette hjalp litt
    Stötter dette forslaget. Siden du kan mörklegge rommet bör du absolutt ha (en god) plasma til film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjalp meg mye Takker.

Har lagt vekk planene for PJ her jeg bor nå, så det blir TV som fremviser.

Ble litt skeptisk av det whiskas sier. Er det noen som har et konkret forslag til en god plasma til budsjettet mitt?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye serien Panasonic. PX80/PV80.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp støtter px80 til ca 10"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Full-hd?? Er det noe vits på denne størrelsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ingen ekspert, men plasma passet ikke for meg.....jeg synes bildene på LCD tvn min er mye bedre enn på de plasmaene jeg hadde og det var ingen billig-modeller jeg forsøkte meg på heller, men smaken er som baken,

kanskje dumt å foreslå å kjøpe på el-kjøp??? da har du 30 dager på å prøve tvn og kan levere den tilbake om du ikke liker den, i teorien kan du hente en ny tv helt til du er fornøyd hehehehehehe

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Det er en evig krangel. Jeg mener det ikke er det, ihvertfall ikke på de TV-ene jeg har sett. Andre mener det er nödvendig.:-?
    Vil tro Panasonic kommer med Full HD til under 15.000.

Jeg har helt motsatt erfaring enn whiskas, så det går litt på smak og ikke minst bra innstillinger.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen tv-ekspert, langt i fra. Men:

Min erfaring er at en plasma utkonkkurerer LCD når det kommer til kompromisset skarphet/sortnivå punkter når man nermer seg 20k kr klassen.

En plasma vil ha "sugen" oppløsning mot PC. Ta dette til vurdering (mediacenter i framtiden)?

Dessuten.. hvis du vil ligge på økonomisiden: Tatung fikk nettopp kjempeskryt (best i test) i lyd og bilde for sin nye 42" lcd til under 10k. Jeg ville absolutt vurdert den. Har selv en Tatung 32" som jeg er meget fornøyd med... bortsett fra at jeg angerer på at jeg ikke kjøpte en som var 10" større :P

http://www.lydogbilde.no/getfile.php..._42tommers.pdf
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er en evig krangel. Jeg mener det ikke er det, ihvertfall ikke på de TV-ene jeg har sett. Andre mener det er nödvendig.:-?
    Vil tro Panasonic kommer med Full HD til under 15.000.

Jeg har helt motsatt erfaring enn whiskas, så det går litt på smak og ikke minst bra innstillinger.
    Panasonic TH-42PZ70 som jeg nevnte er full-hd til en overkommelig pris. Får vel nesten bare sjekke rundt og se om jeg får et noenlunde inntrykk. Syns det er så vanskelig å se på tv i butikken. Det lyver så sinnsykt. :neutral:

Skal notere forslagene! Takk for hjelpen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Nå er ikke jeg noen tv-ekspert, langt i fra. Men:

Min erfaring er at en plasma utkonkkurerer LCD når det kommer til kompromisset skarphet/sortnivå punkter når man nermer seg 20k kr klassen.

En plasma vil ha "sugen" oppløsning mot PC. Ta dette til vurdering (mediacenter i framtiden)?

Dessuten.. hvis du vil ligge på økonomisiden: Tatung fikk nettopp kjempeskryt (best i test) i lyd og bilde for sin nye 42" lcd til under 10k. Jeg ville absolutt vurdert den. Har selv en Tatung 32" som jeg er meget fornøyd med... bortsett fra at jeg angerer på at jeg ikke kjøpte en som var 10" større :P

http://www.lydogbilde.no/getfile.php..._42tommers.pdf
    Jeg er litt skeptisk til disse mer ukjente merkene. Sikkert dumt, men skal prøve å få med meg tatung når jeg går på kikkerunden i morgen. Takk for forslag.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH-42PZ70 som jeg nevnte er full-hd til en overkommelig pris. Får vel nesten bare sjekke rundt og se om jeg får et noenlunde inntrykk. Syns det er så vanskelig å se på tv i butikken. Det lyver så sinnsykt. :neutral:

Skal notere forslagene! Takk for hjelpen
    Helt enig, det er umulig å skikkelig vurdere en TV i butikken.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whiskas
    jeg er ingen ekspert, men plasma passet ikke for meg.....jeg synes bildene på LCD tvn min er mye bedre enn på de plasmaene jeg hadde og det var ingen billig-modeller jeg forsøkte meg på heller, men smaken er som baken,

kanskje dumt å foreslå å kjøpe på el-kjøp??? da har du 30 dager på å prøve tvn og kan levere den tilbake om du ikke liker den, i teorien kan du hente en ny tv helt til du er fornøyd hehehehehehe
    Jeg er helt enig med deg at det er lurt å kjøpe TV på elkjøp, både pga av priser og mulighet for å bytte/levere tilbake varen innen 30 dager. Dette har jeg benyttet meg av selv, da jeg prøvde LCD først som jeg ikke var fornøyd med i det hele tatt. Byttet faktisk 2 ganger før jeg ble fornøyd, endte på den tiden opp med en plasma.

Når der gjelder hva som er best av plasma og LCD på å vise bilder, synes ikke jeg det hersker noen tvil. Plasma er bedre jevnt over alle kriteriene, men som du sier kan noen plasmaskjermer slite med litt midlertidig "innbrenning".

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lærde strides, som det sies. Noen hevder det ikke er noe poeng med full HD før man kommer opp i minst 50", men her tror jeg avstanden man sitter fra skjermen spiller en mer vesentlig rolle. Men jeg ville tatt som utgangspunkt at du bør velge den skjermen innen for ditt budsjett med best mulig bilde, og helst en med Full HD (lett sant?)
    Det er jo i tillegg greit med en skjerm som er fremtidsrettet med tanke på Blu-Ray og oppskalert DVD som jeg er rimelig sikker på at du kommer borti eller allerede er borti.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg at det er lurt å kjøpe TV på elkjøp, både pga av priser og mulighet for å bytte/levere tilbake varen innen 30 dager. Dette har jeg benyttet meg av selv, da jeg prøvde LCD først som jeg ikke var fornøyd med i det hele tatt. Byttet faktisk 2 ganger før jeg ble fornøyd, endte på den tiden opp med en plasma.

Når der gjelder hva som er best av plasma og LCD på å vise bilder, synes ikke jeg det hersker noen tvil. Plasma er bedre jevnt over alle kriteriene, men som du sier kan noen plasmaskjermer slite med litt midlertidig "innbrenning".
    Jeg har iallfall aldri vært mer fornøyd med kontrast og farge på noen tv jeg har hatt enn det jeg er med min philips ambilight....det er superklare bilder med god dybde og crispy følelse, og jeg brukte lang tid på reasearch før jeg bestemte meg for å gå for den, den var vel egentlig mye dyrere enn det jeg hadde tenkt, men jeg angrer ikke på det nå. Synes egentlig det var trist at jeg aldri fant en god plasmatv, men jeg går aldri tilbake til plasma igjen,

jeg kjøpte på elkjøp og tenkte vel egentlig bare å prøve den en stund, men jeg ble så glad i den at jeg ikke leverte den når de 30 dagene var over..

jeg hadde også problemer med høyfrekvent lyd fra min samsung plasma-tv uen at jeg vet hvorfor, det var en enorm skuffelse å komme hjem med den og høre den pipinga hele tiden....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whiskas
    Jeg har iallfall aldri vært mer fornøyd med kontrast og farge på noen tv jeg har hatt enn det jeg er med min philips ambilight....det er superklare bilder med god dybde og crispy følelse, og jeg brukte lang tid på reasearch før jeg bestemte meg for å gå for den, den var vel egentlig mye dyrere enn det jeg hadde tenkt, men jeg angrer ikke på det nå. Synes egentlig det var trist at jeg aldri fant en god plasmatv, men jeg går aldri tilbake til plasma igjen,

jeg kjøpte på elkjøp og tenkte vel egentlig bare å prøve den en stund, men jeg ble så glad i den at jeg ikke leverte den når de 30 dagene var over..

jeg hadde også problemer med høyfrekvent lyd fra min samsung plasma-tv uen at jeg vet hvorfor, det var en enorm skuffelse å komme hjem med den og høre den pipinga hele tiden....

Prøvde du fra Panasonic? Slik jeg har forstått det, så er det Panasonic som er kongen av plasma. Hvis jeg skal begynne et sted med plasma, så må det jo være Panasonic. Har LCD-tv nå som jeg er meget godt fornøyd med (Samsung). Problemet er størrelsen og litt dårlig sortnivå. Det blir nok en tur ned på elkjøp og prøve, det er ikke så mye mer man får gjort.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lærde strides, som det sies. Noen hevder det ikke er noe poeng med full HD før man kommer opp i minst 50", men her tror jeg avstanden man sitter fra skjermen spiller en mer vesentlig rolle. Men jeg ville tatt som utgangspunkt at du bør velge den skjermen innen for ditt budsjett med best mulig bilde, og helst en med Full HD (lett sant?)
    Det er jo i tillegg greit med en skjerm som er fremtidsrettet med tanke på Blu-Ray og oppskalert DVD som jeg er rimelig sikker på at du kommer borti eller allerede er borti.
    Det ligger litt sånn "stormannsgalskap" i dette her og. Er du med noen kompiser, så er det enormt stas å si at du har full-hd.

Blir vel til å kjøpe og teste denne i hvert fall:
    TH42PX80E

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok turen nedpå Elkjøp i dag og kikket på de diverse modellene de hadde. Fant blant annet TH42PX80E som imponerte meg med sine fantastiske bilder med godt sort nivå og bra fargegjengivelse. Det som ikke imponerte meg var bevegligheten. Det var hakkete og ubehagelig, og du kunne se snev av oppdateringene i selve bildet. Mye mulig det er noen innstillinger for dette, men det vet jeg ikke. Tenkte jeg skulle lese litt om det.

Rett ved siden av denne tven, så sto det en svær LG 42". Det sto i hvert fall LG42LBR på plakaten ved siden av, mne jeg finner ikke igjen modellen på lg sine sider. Denne tven var uansett overlegen beveglighet. Den hadde en funskjon som heter TruMotion som gjorde at bildet så silkemykt ut. Den hadde også fantastiske bilder som Panasonicen, men var dog litt dyrere i tillegg til at det var en utstillingsmodell. Det negative er at denne tven var svær. Tjukk og klumpete til å være flatskjerm.

Noen som har kommentarer? Setter pris på det!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •