Merkelig sak - intet bilde ved rgb tilkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig sak - intet bilde ved rgb tilkobling

Har funnet ut en merkelig sak ifbm tv'en vår, Philips 32PW8844. Noen vi kjenner har kjøpt samme tv, og når de har tilkoblet dvd-spilleren via scart på rgb inngangen og setter dvd'en i standby, så får de kun lyd og ikke bilde på tv-kanalene som kommer via antenne. :shock: Jeg pleier aldri ha dvd'en i standby, men testet igår og det samme skjedde hos oss.
    Eksperimenterte litt mer, og fant følgende:
    - DVD i standby, tilkoblet på de scart inngangene som ikke har RGB, fullt bilde og lyd på tv-kanalene
    - DVD i standby, tilkoblet på scart med RGB støtte, sort bilde på tv-kanalene, men lyden fungerte. :evil:

Noen som har gode ideer til hvorfor/hvordan løse etc etc?

Det BØR jo kunne være mulig å ha dvd spilleren i standby og ikke kun helt avslått.

-Magne

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme probleme selv. Får lyd,men ikke bilde. Må bruke S-videokabel
    mellom DVD og fjernsyn. Har Philips TV med 2 scart. Bruker den andre til satelittmottaker. Fjernsynet er 10 år.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Finlux TV auto-switcher til DVD når den skrus på, hvilket vil si at DVD-spilleren sender noe på RGB-utgangen (Samsung M305 DVD-spiller). Tror dette er relativt vanlig. Det samme skjer med både video-spilleren og satellitt-tuneren. Mulig denne auto-switchingen kan skrus av, men jeg synes det er kjekt. Jeg vil tro at dersom dere får bilder i standby, så er det DVD-spilleren som sender ut signaler på RGB-porten i standby. Altså en "feil" ved DVD-spilleren og ikke TVen.

At lyden henger igjen er ikke så rart hvis lyden går gjennom en surroundreceiver som IKKE autoswitcher.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at en tv-reperatør en gang snakket om noe med 12V i scarten og overstyring av valgt kanal.

Det gikk ut å at f.eks en videospiller eller dvdspiller kjørte 12V i scarten og dermed skifter en god del tv-er over til den AV-kanalen hvor scarten er koblet.

Vil tro at dvdspilleren i standby likevel pumper 12V i scarten og at tv-en derfor blir værende på samme kanal.
    Signaler inn antenneinngangen er sikkert lavere enn 12V og derfor krever ikke de prioritet. Har man derimot en annen videospiller koblet til og starter denne vil nok tv-en svitche til den "nye" AV-Kanalen som mottok 12V.

(Antall volt er jeg usikker på men brukte det som et eksempeltall).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mulig denne auto-switchingen kan skrus av, men jeg synes det er kjekt. Jeg vil tro at dersom dere får bilder i standby, så er det DVD-spilleren som sender ut signaler på RGB-porten i standby. Altså en "feil" ved DVD-spilleren og ikke TVen.

At lyden henger igjen er ikke så rart hvis lyden går gjennom en surroundreceiver som IKKE autoswitcher.
    Nei nei. Nå misforstår du meg. :shock:
    Det du skriver om autoswitching av kanaler er korrekt, det gjør min tv også, og er ønskelig.
    MEN, det som er problemet her er:
    Hvis jeg setter dvd spilleren i standby, og så vil se på en TV-kanal så er skjermen sort, og kun lyden kommer (tv via antenne, og lyd direkte fra tv, ingen andre ledd). Hvis jeg flytter dvd-en til å være koblet via en av scartene som ikke har rgb og prøver det samme, så får jeg både bilde og lyd når jeg setter den i standby og velger å se på tv.

Altså, oppsummert: DVD i standby tilkoblet scart med rgb gir sort skjerm for tv-kanalene med lyden av tv-kanalen, men tilkoblet scart uten rgb gir det både bilde og lyd, slik det skal være.

-Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vil tro at dvdspilleren i standby likevel pumper 12V i scarten og at tv-en derfor blir værende på samme kanal.
    Signaler inn antenneinngangen er sikkert lavere enn 12V og derfor krever ikke de prioritet. Har man derimot en annen videospiller koblet til og starter denne vil nok tv-en svitche til den "nye" AV-Kanalen som mottok 12V.

(Antall volt er jeg usikker på men brukte det som et eksempeltall).
    Hmm, hørtes kanskje ut som en ide, men rart det da ikke skjer når den er tilkoblet de andre enn rgb-scart inngangen....

-Magne

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 spørsmål.

Hvordan setter man en DVD spiller i standby?

Hvilken scart kontakt snakker man om?

Tenkte jeg skulle prøve på en 8844.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og scart kabelen du bruker er en full-scart kabel?

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    2 spørsmål.

Hvordan setter man en DVD spiller i standby?

Hvilken scart kontakt snakker man om?

Tenkte jeg skulle prøve på en 8844.
    1 - På min og de andre sine dvd spillere går den i "standby" når man slår den OFF med fjernkontrollen, da kan den også slåes ON med den senere... I motsetning til ved å trykke på Powerknappen som kutter strømmen totalt i den.

2 - Jeg har tilkoblet AV1 tror jeg det er (er vel eneste som har RGB av de 3). På AV3 skjedde det ihvertfall ikke.

Veldig bra hvis du fikk testet.

-Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Og scart kabelen du bruker er en full-scart kabel?

Kjelli
    Jupps, men jeg tenkte jeg skulle få testet med en som IKKE var det senere, bare for å se om det har noe for seg.

Men det må vente til over helgen, idag er det tur på fjellet (Hovden) med jobben.

-Magne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel er det fullt videosignal på sync en fra scart.DVS at spilleren sender ut rgb pluss videokomplett på syncen(som sync)Dette er den billigste metoden for DVD produsenten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •