Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 61 av 212 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 4233
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei. Jeg kjøpte ny Pioneer 50" for snart tre år siden. Synes å huske at den heter 507 XA. Jeg var også opptatt av det med innbrenning men betjeningen på Elkjøp sa da at de nye plasmaskjermene til Pioneer ikke hadde det problemet. Man kunne ha tv på i flere dager uten at det ville bli et problem.
    Jeg skulle bruke min tv til både dataen og film.
    Tiden gikk og alt så til å fungere fint men etterhvert så jeg antydninger til "striper" på skjermen som ikke skulle være der. Da jeg studerte de nærmere kunne jeg se "start"logoen nede til venstre. Så også antydninger til resten av det lille feltet nederst på dataen som alltid er der når man er på internett.

Jeg tok dette opp med Elkjøp. De nektet da å ta ansvar. Jeg tok da kontakt med Pioneer og saken endte med at jeg betalte et lite mellomlegg og fikk Kuromodellen som var nyeste mod.

Min erfaring er altså at du må være forsiktig hvis du vil bruke skjermen som dataskjerm.
    Jeg har nå fått meg en LCD-skjerm som er koblet sånn at jeg kan velge hvilken skjerm jeg vil bruke. Greit hvis jeg har bilder, filmer liggende på dataen.
    Dette blir for dumt. Nå har jeg hatt alle Pioneer-skjermene siden 434 (+ en haug av andre merker), og du kan ikke på noen måte sammenlikne 507 med 5090! (eller for den saks skyld 508 ). Her har det vært en positiv utvikling nesten hele veien, med et unntak i 506 som var forferdelig dårlig akkurat på dette området (og som delsvis også fulgte 507). Men fra 508 og nå 5090 så skal du jaggu være uforsiktig med skjermen for å få innbrenning eller retention. Dette skyldes at skjermene bruker en orbiter-funksjon som flytter/forskyver bildet (nesten) umerkbart, og som gjør at belastningen ikke blir permanent på de samme områdene på skjermen.

Nå skal det sies at Orbiter-funksjonen gjør bildet litt uklarere, men her snakker vi om nyanser. For de som bare skal se på vanlig TV, og en film i ny og ne kan lige godt skru den av. Men den som spiller mye, bør nok la denne funksjonen stå på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dette blir for dumt. Nå har jeg hatt alle Pioneer-skjermene siden 434 (+ en haug av andre merker), og du kan ikke på noen måte sammenlikne 507 med 5090! (eller for den saks skyld 508 ). Her har det vært en positiv utvikling nesten hele veien, med et unntak i 506 som var forferdelig dårlig akkurat på dette området (og som delsvis også fulgte 507). Men fra 508 og nå 5090 så skal du jaggu være uforsiktig med skjermen for å få innbrenning eller retention. Dette skyldes at skjermene bruker en orbiter-funksjon som flytter/forskyver bildet (nesten) umerkbart, og som gjør at belastningen ikke blir permanent på de samme områdene på skjermen.

Nå skal det sies at Orbiter-funksjonen gjør bildet litt uklarere, men her snakker vi om nyanser. For de som bare skal se på vanlig TV, og en film i ny og ne kan lige godt skru den av. Men den som spiller mye, bør nok la denne funksjonen stå på.

Sikkert dumt spm, men spør likevel. Orbiter flytter vel ikke bildet mange piksler og ensfargede logoer vil jo 95% av området ha samme farge uansett om orbiter er slått på eller ikke?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

Dette er nok også et dumt spørsmål, men hvor uforsiktig er "skal du jaggu være uforsiktig". Dersom man har f.eks desktop på 2 timer for dag? Er det uforsiktig? Hva med 6 timer eller hva med 12 timer? Eksempler tatt ut av luften.

Jeg forstår at det skal mye til, jeg bare lurer på hva er mye? Jeg vil være sikker på at jeg ikke utsetter skjermen for noe den ikke bør.

Utover det, takk for forstålig og nyttig informasjon

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer fint et par timer.. Har hatt stillbilder på min gamle plasma flere timer mange ganger, og vet at pioneer tåler mer enn den når det gjelder innbrenning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok også et dumt spørsmål, men hvor uforsiktig er "skal du jaggu være uforsiktig". Dersom man har f.eks desktop på 2 timer for dag? Er det uforsiktig? Hva med 6 timer eller hva med 12 timer? Eksempler tatt ut av luften.
    Nei, spørsmålene er på ingen måte dumme, men høyst relevante. Det er bare det at du kan ikke trekke en klar slutning om egenskapene til 508 og 5090 basert på den eldre 507.

Men to timer bør gå bra. Får du en helt ny skjerm i hus, bør du kanskje bruke den noen timer (og la fosforet få roe seg) før du har lengre spill- og datasekvenser, men ellers er det bare å kjøre på.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,502
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser på dette med plasma og innbrenning er det vel en del faktorer man som bruker bør være klar over, men det er vel også forskjell på å barbere seg eller skjære av seg hodet....

Det at skjermen har en orbit fungsjon, er vel nettop et bevis på at skjermen er følsom for innbrenning av statiske bilder.... 9 generasjonen av Pioneer, er nok noe bedre enn tidligere versjoner, men problemet vil vel alltid være der med Plasma. For pixlene sin del, blir det vel heller ikke noe bedre av at det ofte brukes lysreduserende filtere for å bedre sortnivå osv.

Ellers er vel også denne innbrennings problemstillingen litt mer nyansert, da faktorer som kontrast instilling (hvor høy maks lysstyrke man kjører cellene med) og hvordan de statiske bildene er samensatt med lyssterke områder og hvordan de faktisk kjører pixlene osv. også kommer inn.

Lysstyrken til plasma cellene vil gradvis avta over tid, det ligger innbakt i teknologien og hvordan lyset blir produsert av enkelt pixler plassert på sine faste plasser på skjermen. De nyere Plasma generasjonene har vel her en mindre bratt tid/lysstyrke reduksjons kurve enn tidligere, og det er vel dette som er hele "hemeligheten" med reduskjonen innbrennings følsomheten.

Ellers vil lysreduksjonen være litt raskere i begynnelsen, typisk i første ca 500timene når skjermen er ny.

Brukes et bestemt område eller en av primærfargene betydelig anderledes en resten av skjemflaten (ved f.eks en tv logo fra favoritt kanalen eller startlinja i windows), er det den totale tids differansen kombinert med hvor kraftig pixlene kjører i dette område som gjerne er medvirkene til at man etter hvert kan se innbrennings avtrykk.

Vil derfor anbefale å ikke legge opp til å kjøre med høye kontrast verdier den første tiden og/eller statiske bilder som bruker RGB pixlene meget forskjellig , men ikke heller være spesiellt forsiktig ut over det, og heller pårøve å gi skjermen mange forskjellige arbeidsoppgaver, og nyte den maksimalt. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Slik jeg ser på dette med plasma og innbrenning er det vel en del faktorer man som bruker bør være klar over, men det er vel også forskjell på å barbere seg eller skjære av seg hodet....

Det at skjermen har en orbit fungsjon, er vel nettop et bevis på at skjermen er følsom for innbrenning av statiske bilder.... 9 generasjonen av Pioneer, er nok noe bedre enn tidligere versjoner, men problemet vil vel alltid være der med Plasma. For pixlene sin del, blir det vel heller ikke noe bedre av at det ofte brukes lysreduserende filtere for å bedre sortnivå osv.

Ellers er vel også denne innbrennings problemstillingen litt mer nyansert, da faktorer som kontrast instilling (hvor høy maks lysstyrke man kjører cellene med) og hvordan de statiske bildene er samensatt med lyssterke områder og hvordan de faktisk kjører pixlene osv. også kommer inn.

Lysstyrken til plasma cellene vil gradvis avta over tid, det ligger innbakt i teknologien og hvordan lyset blir produsert av enkelt pixler plassert på sine faste plasser på skjermen. De nyere Plasma generasjonene har vel her en mindre bratt tid/lysstyrke reduksjons kurve enn tidligere, og det er vel dette som er hele "hemeligheten" med reduskjonen innbrennings følsomheten.

Ellers vil lysreduksjonen være litt raskere i begynnelsen, typisk i første ca 500timene når skjermen er ny.

Brukes et bestemt område eller en av primærfargene betydelig anderledes en resten av skjemflaten (ved f.eks en tv logo fra favoritt kanalen eller startlinja i windows), er det den totale tids differansen kombinert med hvor kraftig pixlene kjører i dette område som gjerne er medvirkene til at man etter hvert kan se innbrennings avtrykk.

Vil derfor anbefale å ikke legge opp til å kjøre med høye kontrast verdier den første tiden og/eller statiske bilder som bruker RGB pixlene meget forskjellig , men ikke heller være spesiellt forsiktig ut over det, og heller pårøve å gi skjermen mange forskjellige arbeidsoppgaver, og nyte den maksimalt. :-D
    Takk for gode forklaring.
    Så vist jeg forstår det riktig så er tven mest utsatt når den er helt ny?
    At dersom jeg er forsiktig i begynnelsen så er terskelen for at tven skal få innbrenning mindre etter 500 timers bruk.

Når det kommer til oppgave linjer så kan jo dette "sjules når det ikke er i bruk, det jeg var mest bekymra for var PS3 og f.eks Media Center om man bruker dette til f.eks spille av musikk osv. Der store deler av skjermen et statisk.

Takk for gode svar, det er kjekt å få det så godt forklart når man ikke har peiling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face skjermvask

Hei!

Dersom man ikkje har problemer med innbrenning på 5090en,bør man alikevel kjøre "skjermvask" sånn innimellom?????????? Og eventuelt hvor lenge? Skjermvask kan vel ikkje skade skjermen,for å spørre litt dumt?

Eg har til nå kjørt den eit par ganger for uken,sånn standard 1 time....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,085
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Hei!

Dersom man ikkje har problemer med innbrenning på 5090en,bør man alikevel kjøre "skjermvask" sånn innimellom?????????? Og eventuelt hvor lenge? Skjermvask kan vel ikkje skade skjermen,for å spørre litt dumt?

Ikke annet en at du sliter ekstra på TV'n. Totalt unødvendig spør du meg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,544
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Hei!

Vil anbefale å kjøre den innebygde skjermvaskeren en gang i blant, ihvertfall det første halve året.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: LG OLED65B6V | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800 | DENON DBP-4010UD

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å kjøre den innebygde skjermvaskeren en gang i blant, ihvertfall det første halve året.
    Eiere av Pioneer må selvsagt gjøre hva de vil, men det er ikke nødvendig fra et teknisk ståsted. Eneste unntaket må være om noen likevel skulle klare å få retention eller liknende på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger hjelp!

Har problem med min nye pdp-lx5090!!
    Når tv har stått på en stund kommer det hvite og grønne striper over hele skjermen. Problemet kommer uansett om signal sendes via receiver eller direkte til skjerm fra kilde. Også uansett om det er via hdmi eller analogt signal, fra dvd eller canal digital hd tuner.

Er det feil med tv'n eller er det jeg som er på bærtur???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da ut til å være en (stor) feil med tven..? Bare å ringe pioneer og utnytte seg av PDP+ garantien vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om tilgjengeligheten til Krp-600m ?,
    og hvilke forhandlere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,085
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av al-saeth
    og hvilke forhandlere.
    De fleste forhandlere har den vel i rullene nå, men tror dette er bestillingsvare.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvilke forhandlere.
    Jeg trodde alle KRP modellene var bestillingsvare.. Det jeg er blitt fortalt..

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvilke forhandlere.
    Den var tilgjengelig allerede i september, som den første tilgjengelige i KRP-serien. Dog kan det likevel være litt ventetid på den nå, da de lages i svært få eksemplarer. KRP M-modellene er nok bestillingsvare overalt ja, men KRP A-modellene (som egentlig er de som i hovedsak er beregnet på vanlige forbrukere) kan vi nok muligens få se at de største butikkene til de største kjedene har på lager/til utstilling.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens

Kan noen med 5090 svare meg raskt på hvordan TVn koblet opp med PC blir, den har vel 1.1 pixelmappng?. Saken er at jeg nå har prøvd 2 stykk Samsung LCD skjermer og begger har såpass mye clouding at jeg ikke kan leve med det, så derfor vurderer jeg nå 5090. Da TVn blir mye brukt med PC må den være godt egnet også til dette formålet, og der er Samsung LE46A656 meget god.

Takk på forhånd

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videosignal = ja
    PC-signal = nei, ingen pixelmapping (jfr. manualen).

Newcomer multiflex sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vallhall
    Hei folkens

Kan noen med 5090 svare meg raskt på hvordan TVn koblet opp med PC blir, den har vel 1.1 pixelmappng?. Saken er at jeg nå har prøvd 2 stykk Samsung LCD skjermer og begger har såpass mye clouding at jeg ikke kan leve med det, så derfor vurderer jeg nå 5090. Da TVn blir mye brukt med PC må den være godt egnet også til dette formålet, og der er Samsung LE46A656 meget god.

Takk på forhånd
    Fungerer meget bra her, har PC-en tilkoblet vha. en DVI-HDMI-kabel, og har stilt inngangen til å være dot-by-dot (PC) på TV-en. 0 % overscan og 1920x1080 i ATI sitt kontrollpanel, alt ser helt korrekt ut, enten det er snakk om skrivebordprogramvare eller film. Meget godt fornøyd.

8)

Side 61 av 212 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •