Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 26 av 212 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 4238
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av A|ex
    På full-HD-utgavene av 8.gen virket det på meg som 768p-modellene kunne oppvise et bedre bilde fra lavoppløste kilder enn sine mer høyoppløste brødre.
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, teoretisk skulle man tro det. Men det er faktisk ikke tilfelle.
    Om en egnet skaleringsbrikke benyttes, så vil alltid oppskalering av SD-DVD (720x576) til 1920x1080 gi et bedre bilde enn oppskalering til 1365x768 eller 1280x720.

Teorien er enkel: Jo flere bildepunkter man kan representere et bilde med desto bedre bilde. For lavoppløste kilder som DVD, så vil naturligvis det praktiske resultatet avhenge av kvaliteten til skaleringsbrikken.

Noen vil nok påstå at man ikke kan lage mere informasjon enn det bildet består av i utgangspunktet, men skalering til høyere oppløsning gir glattere overganger mellom bildedetaljer og derved et mindre "digitalt" (elementbasert) bilde. Skalering til 1080p gir m.a.o. glattere overganger og derved et inntrykk av høyere original oppløsning enn skalering til 768p/720p.

Sitat Opprinnelig postet av A|ex
    Sitter man 2,5 meter unna eller mer er oppløsningen uansett ikke tema ved 50".
    Det har du fullstendig rett i. Det er ganske mange forbrukere der ute som blir lurt til å velge full-HD på skjermer i 40" eller mindre. Dette på tross av at kundens sitteavstand er på 3-4 meter! For å sette det litt på spissen, så må man omtrent sitte med nesen bort i skjermen for å dra nytte av full-HD på en 40 tommer.

Sitteavstanden er naturligvis også årsaken til at TV'er kan ha lavere oppløsning enn dataskjermer. Således er en 32" TV i full-HD en tvilsom affære rent teknisk - med mindre du ønsker å ha TV'en i fanget mens du ser film

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om butikklokalet hadde flombelysning akkurat rundt disse tvene (!) gikk det fint ann å se se stor forskjell på begge. 508 var kort sagt grå i forhold!
    Hvitt var mye mer grått, svart var mye mer grått, fargene var mye gråere. Reagerte spesielt på hudfargene. på 508 så personene syke ut i forhold til på 5090... Hadde ikke vært i tvil med å legge 10k mer på bordet for å få 5090.
    Selvfølgelig var også bildet mye skarpere på 5090. Men med tanke på oppløsningen er det jo litt urettferdig å sammenlikne dette. Alikevel var det som slo meg mest fargene. Mye bedre og bredere fargegjengivelse på 5090
    Den var dog ikke like imponerende som 6090. Men det går jo bare på størrelsen... "Size matters!!!"
    Spennende observasjon!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike konklusjoner kan man strengt tatt ikke trekke med mindre begge TV'ene er ISF-kalibrert til samme kilde og en HDMI-splitter er i bruk ved sammenligningen!

En ISF-kalibrert LX508D er på langt nær så "dårlig" som en LX508D rett fra fabrikk.

Det sagt, så er i alle fall observasjonene gjort hos Lefdal i den retning man ville forvente at forskjellene eksisterte.

Edit: Virker som om det er snakk om en 508XD og ikke LX508D. Dette endrer dog ikke relevansen i min kommentar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hatt denne skjermen i ca. en uke og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd, det er deilig å ikke kunne se hvor den sorte rammen på tv`en slutter og selve panelet begynner. Jeg har i allefall aldri sett et tv med denne graden av sort. Nå gikk jeg fra en 427xd og har lite erfaring med 8.gen, så for meg var forskjellen enorm mellom de to, selv med fabrikkinnstillingene på lx5090. Sort er bedre, fargene er fantastiske og hvitt ser også veldig bra ut.

Har vært mye borte så har ikke fått kalibrert den skikkelig enda, så hvis det er noen som har funnet kongeinnstillingene her så post de gjerne :-D

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fourztar
    Har vært mye borte så har ikke fått kalibrert den skikkelig enda, så hvis det er noen som har funnet kongeinnstillingene her så post de gjerne :-D
    Innstillinger fra en ISF godkjent bruker på AVForums:
    Pioneer Plasma's Settings and Information - AVForums

Movie Mode

Contrast 32
    Brightness +1
    Colour 0
    Tint 0
    Sharpness -15

PRO ADJUST

PURE CINEMA
    Fim Mode OFF (SKY) or Advanced (BLUE RAY HD) OFF (SD DVD)
    TXT Opt OFF

Intellegent Mode OFF

PICTURE DETAIL

DRE OFF (more accurate) or Low if you want more fake contrast
    BLACL LEVEL OFF
    ACL OFF
    Enhancer Mode 2
    Gamma 2

COLOUR DETAIL

Colour Temp Manual (PUSH FOR ENTER FOR 3 SECONDS)

Red High -2
    Green High 0
    Blue High -2
    Red Low -1
    Green Low 0
    Blue Low -1

CTI OFF

Colour Management

Red 0
    Yellow 0
    Green 0
    Cyan -1
    Blue 0
    Magenta -2

Colour Space 2

Noise Reduction All Off
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: LG OLED65B6V | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800 | DENON DBP-4010UD

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Det har du fullstendig rett i. Det er ganske mange forbrukere der ute som blir lurt til å velge full-HD på skjermer i 40" eller mindre. Dette på tross av at kundens sitteavstand er på 3-4 meter! For å sette det litt på spissen, så må man omtrent sitte med nesen bort i skjermen for å dra nytte av full-HD på en 40 tommer.

Sitteavstanden er naturligvis også årsaken til at TV'er kan ha lavere oppløsning enn dataskjermer. Således er en 32" TV i full-HD en tvilsom affære rent teknisk - med mindre du ønsker å ha TV'en i fanget mens du ser film
    Har hørt at div. HD-tunere fungerer dårlig med lavere oppløsning enn 1080i (hakking ++) siden de fleste HD-kanalene sender i denne oppløsningen. Tror derfor en full HD skjerm er veien å gå. Jeg kommer aldri til å kjøpe noen som ikke er min. full HD!
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike konklusjoner kan man strengt tatt ikke trekke med mindre begge TV'ene er ISF-kalibrert til samme kilde og en HDMI-splitter er i bruk ved sammenligningen! En ISF-kalibrert LX508D er på langt nær så "dårlig" som en LX508D rett fra fabrikk.
    Det tror jeg nok alle er enige i. Dessuten er det svært vanskelig å skille skjermer i lyse lokaler. Først under kontrollerbare forhold (helst mørkt) og (korrekt); ISF-kalibrert til samme kilde. En kan gjerne bruke en HDMI-splitter (enklest), men det er også viktig å teste de andre inngangene, dvs komponent og RGB. De måler sjelden likt og brukerinnstillingene til HDMI kan derfor sjelden overføres til RGB og kompoent (selv om de strengt tatt burde det).

For tiden har jeg fem (!) Panasonic TH-37/42PA50 flatskjermer hjemme i kjelleren. De er regnet som Panasonics kanskje beste SD-skjermer så langt (ved siden av PW6/7), men de måler likevel ulikt på flere parametre. Fire har noenlunde samme fargetemperatur med avvik på ca. 100 kelvin, den femte avviker med over 300 kelvin. Gamma-kurvene er generelt gode, de de ligger mellom 2.10 og 2.30, men også her er det forskjeller. Jeg nevner dette for å vise at også fabrikkavvik mellom skjermene spiller inn, i tillegg til omgivelsene og kildene som brukes (to dvd-spillere måler ikke nødvendigvis likt).

Men observasjonen var spennende likevel. Min erfaring er nemlig at betjeningen gjerne kan favorisere den eldre modellen, slik at de blir kvitt den før de nye modellene kommer! Når så den nye 5090 fremstår som så "overlegen" som nevnt ovenfor, virker det veldig lovende.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Grattis!

Etter en periode med fravær fra AV-forum pga huskjøp (og nye hjemmekinomuligheter) var dette den første tråden jeg leste meg opp på. Går og spekulerer på om jeg ikke skal bytte ut 508XD'en med en slik en. Hvordan er erfaringene så langt mtp på sortnivå kontra 8. gen?

Ser du har identisk soundstyle-rack som meg Stenvik, passer foten akkurat inn på topp-plata?
    Du ser det vel lettere her:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Har hørt at div. HD-tunere fungerer dårlig med lavere oppløsning enn 1080i (hakking ++) siden de fleste HD-kanalene sender i denne oppløsningen. Tror derfor en full HD skjerm er veien å gå. Jeg kommer aldri til å kjøpe noen som ikke er min. full HD!
    Har hatt HDTV via satellitt fra Canal Digital omtrent siden lansering. EM 2008 i fotball ble jo sendt i 1080i.

Dette var helt uproblematisk på en Action! model one DLP-projektor (720p), og likeså på et par "HD-ready" TV'er jeg har stående i huset.

Men forstår deg godt. Rent psykologisk er det vanskelig å kjøpe noe annet enn full-HD med Blu-ray i 1080p

Newcomer danjel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan Pioneer er anngående døde pixler?

Funnet 3 stykker på min, en ca midt i og to andre ganske nærme. Lyser rødt/lilla på hvit skjerm. Irriterende

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt at døde pixler har vært noe tema med pioneer før. Trodde dette mest var et LCD-fenomen. Har ihvertfall ikke hatt det på min 507XA eller 508XD.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Har hatt HDTV via satellitt fra Canal Digital omtrent siden lansering. EM 2008 i fotball ble jo sendt i 1080i.
    TV2 Sport HD 1 & 2 sendte i 720p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danjel
    Noen som vet hvordan Pioneer er anngående døde pixler?

Funnet 3 stykker på min, en ca midt i og to andre ganske nærme. Lyser rødt/lilla på hvit skjerm. Irriterende
    Jeg fikk byttet min LX5090 nylig pga. en død pixel. Jeg fikk vite at Pioneer egentlig ikke hadde noen 0-pixelfeilgaranti, men butikken (Stereofil) pushet på slik at jeg fikk ny skjerm. Det var altså butikken, mer enn Pioneer, som gjorde jobben sin her.

Når du har tre døde på skjermen din, er det grunnlag for å bytte den uansett. Jeg tror det er over grensen for hva som sees på som "normalt"..

De jeg snakket med hadde aldri før vært borti døde pixler på Pio-skjermer, men nå kan det se ut som om det går litt for kjapt i fabrikken deres.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    TV2 Sport HD 1 & 2 sendte i 720p.
    Pussig. Mener da bestemt at det stod 1080i under signalinfo både på projektor og TV???

Vel, vel. Det kan jo da være forklaringen på hvorfor jeg ikke opplevde noe hakking. Selvfølgelig fornuftig å sende sport i 720p og ikke 1080i.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under EM-sendingene til eurosport HD stod det faktis "full HD 1080p" på skjermen....:roll:

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Ellers savner jeg egentlig litt fler bilder fra de heldige på forumet som har skaffet seg en 9G, spesielt bilder i mørke rom som viser svartnivået. Og aller helst en 8G og 9G side om side i et mørkt rom
    Tålmodighet "Kimi" henter min LX5090 imorgen :-D

Da blir det pixel sjekk, buzzing sjekk og blotching sjekk.
    Skal prøve og legge ut noen bilder snarest, har bare en IXUS400, men jeg har stativ, så det blir null "shaking"

Ellers, så er der noen bilder her:
    AVForums - View Single Post - Pioneer 9G Owners Thread

Viser ikke all verden på en LCD PC skjerm, men jeg så bildene på en gammel CRT skjerm ute på riggen, helt nydelig va det da :-D

PS. Under bildene er linker til andre bilder fyren har tatt, ser meget bra ut syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Tålmodighet "Kimi" henter min LX5090 imorgen :-D

Da blir det pixel sjekk, buzzing sjekk og blotching sjekk.
    Hva er blotching?

Newcomer Lille Trille sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å gjenta spørsmål som kanskje har vært diskutert på tråden tidligere så har jeg noen spørsmål om LX5090/LX6090 og Kuro tv'ene generellt. Jeg har vært innom mange forretninger for å se på bildene på Kuro tv'ene både 8 generasjon tv'ene og den siste 9 generasjon. Det jeg stusser ved er følgenede; uten unntak har Kuro tv'ene hakket i panoreringene når det blir vist film. TV'ene har vært stilt opp sammen med plasma tv'r fra Samsung, LG og Panasonic med samme film og den eneste av disse som har hakket har vært Pioneer sin tv. Bortsett fra det så er bildet på Pioneer sine TV'r veldig flotte. Jeg vet at tv'n bør kalibreres og finjusteres for å få den til å yte best mulig, og at dette ikke alltid er tilfelle i butikken. Er det noen som kan forklare dette "fenomenet" med tv'ene fra Pioneer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å gjenta spørsmål som kanskje har vært diskutert på tråden tidligere så har jeg noen spørsmål om LX5090/LX6090 og Kuro tv'ene generellt. Jeg har vært innom mange forretninger for å se på bildene på Kuro tv'ene både 8 generasjon tv'ene og den siste 9 generasjon. Det jeg stusser ved er følgenede; uten unntak har Kuro tv'ene hakket i panoreringene når det blir vist film. TV'ene har vært stilt opp sammen med plasma tv'r fra Samsung, LG og Panasonic med samme film og den eneste av disse som har hakket har vært Pioneer sin tv. Bortsett fra det så er bildet på Pioneer sine TV'r veldig flotte. Jeg vet at tv'n bør kalibreres og finjusteres for å få den til å yte best mulig, og at dette ikke alltid er tilfelle i butikken. Er det noen som kan forklare dette "fenomenet" med tv'ene fra Pioneer?
    Det trenger du ikke å bekymre deg over:

1) Fabrikk-innstillingene på skjermene kan gi en litt "hakkete" bildefremvsining. Men nå disse innstillingene slås av, forsvinner stort sett problemet. Totalt sett har jeg til gode å se en skjerm som takler både horisontal og vertikal bilde-panorering/bevegelse bedre enn Kuro.

2) MEN: Pioneer-skjermene er også kjent for å gi bildet "slik det er". Det betyr at den "hakking" som opprinnelig finnes innkodet på filmene (slik som på kino) vil være der. Men det er vel bedre å se filmene med "Hollywood-slør" slik som hos Pioneer og de eldre Panasonic-plasmaene, enn den forhatte "Big-broder"- effekten som enkelte apparater gir (f.eks. Philips); alle programmer ser ut som om de er tatt opp i egen hage med eget videokamera.

Side 26 av 212 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •