Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 203

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 203 av 212 FørsteFørste ... 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 199 200 201 202 203 204 205 206 207 ... SisteSiste
Viser resultater 4,041 til 4,060 av 4233
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tips

Noen som har noen gode innstillinger på pioneer 5090 til riks tv bruk?

Har gode innstillinger for bd film bruk,men har fått tv3 logoen innbrent.Kun litt merkbart ved lyse bilder.Men kunne tenkt meg å unngått mere eller verre innbrenning enn det er nå.Dama ser selvfølgelig mest på tv3.huff huff :-(

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Massiv bruk av skjermvask og ett håp om at det blir endel bedre etter bruk samt å passe på at orbiter aldri blir skrudd av igjen er vel første bud . Kan vel si at å slutte se TV3 burde vert påbudt de første månedene men det helper vel ikke stort ... og dette kommer fra en som hadde The Voice på litt for lenge med orbiter av

Men det har da blitt nogenlunde greitt etter litt tid selv om man ser det om man kikker etter . Hvor kritisk man er har også noe å si og da snakker jeg om å overtale seg selv til å ikke låse berlusconiblikket oppi hjørnet hvor problemet viser seg fra sin værste side .
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om et fungerende takfeste til LX5090H? Er det forsvarlig å henge den i taket i det hele og store eller risikerer man plutselig at kjeller og etasjen over plutselig blir ett..

Tenkte å omorganisere stua, og vi har en skillevegg mellom stua og kjøkkenet med en åpning som passer perfekt til at LX5090H kunne hengt ned fra taket, alternativt kan man jo kjøpe en fot og ha den stående på skilleveggen men da ber man jo om at den skal velte og gå i tusen knas, spesielt med to rabiate katter i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av skjerm i ettertid?

Hei!

Har vært en stolt eier av Pioneer's 5090 skjerm i noen år,(en av de siste panelene som rullet av båndet i følge Pioneer), og lurer på om en proff-kalibrering av denne vil forbedre bildet etter ca.2,5-3 års "vanlig" bruk?

Skjermen har blitt brukt i sparemodus 2, samt alle andre strømsparetiltak-valg som finnes i menyen, utenom de ganger blu ray har vært inngangskilde. Som dreier seg rundt 40-60 filmer.

Har lest en del om proffkalibrering av disse skjermene, både innen- og utenlands info og resultatet er alle enige om: forbedringen er enorm!

Men om tv'n er "gammel", hvor mye er det å hente ut av en slik kalibrering,(om noe?),og lønner det seg? Personlig tror jeg at det gjør det men jeg har en del venner som sier seg uenige. Ingen av disse er eier en av Pioneer skjerm så hva de mener er egentlig uvesentlig sier nå jeg.
    Men folk er folk

Takker for svar og ha en god helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør så absolutt kalibrere din TV. I og med at den har fått noen timer på baken vil kalibreringsinnstillingene holde svært lenge uten at du må rekalibrere. Dine venner har tydeligvis lite peiling på området. Alderen på TV'n har ingenting å si, spesielt når man tenker på innstillingsmulighetene til Kuroen. Med kalibrering vil du blant annet oppleve at fargene blir mer korrekte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alderen på TV'n har ingenting å si, spesielt når man tenker på innstillingsmulighetene til Kuroen.
    Det har absolutt noe å si! En skjerm som er brukt en del timer har tapt en del lysstyrke og dermed mistet "Punch" i bildet. Det gjelder selvsagt ikke bare Pioneer, men alle skjermer. Men skal eier fortsatt bruke denne skjermen en del år til, så kan det selvsagt være verdt en kalibrering.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,532
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det har absolutt noe å si! En skjerm som er brukt en del timer har tapt en del lysstyrke og dermed mistet "Punch" i bildet.
    Men ikke så fort som noen Panasonic-skjermer. Pioneer-skjermene "holder" seg bra er min erfaring.
    Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY PHA-1A | SONY MDR-Z1R |
    SONY MDR-Z7 | SENNHEISER Momentum Wireless
    AV: LG OLED65B6V | DENON AVC-A1HDA | SONY BDP-S7200 | DENON DBP-4010UD

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke så fort som noen Panasonic-skjermer. Pioneer-skjermene "holder" seg bra er min erfaring.
    Ja, da håper jeg du har hatt mange skjermer fra begge produsenter. For jeg kan ikke se at Pioneer-skjermene jeg har eid har vært noe særlig bedre eller dårligere enn andre plasma-skjermer på tap av lysstyrke.

Men dersom du tenker spesielt på Panasonic V10, så var jo den beryktet for å dårlig sortnivå etter bare 1000-1500 timer (den ble grå), men ikke nødvendigvis dårlig lysstyrke. Ansi-kontrasten derimot var ikke mye å skryte av på slutten.

Heldigvis så er den nye 50-serien på et annet nivå, selv om de i likhet med Pioneer-skjermene slett ikke er uten skavanker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett angående lysutbytte, haugen. Sier ikke at en tv vil være uberørt av tidens tann.
    Et mer korrekt resultat vil mest sanns oppnås ved kalibrering så lenge skjermen funker som den skal, noen år på baken har lite/ingenting å si.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,532
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, da håper jeg du har hatt mange skjermer fra begge produsenter. For jeg kan ikke se at Pioneer-skjermene jeg har eid har vært noe særlig bedre eller dårligere enn andre plasma-skjermer på tap av lysstyrke.

Men dersom du tenker spesielt på Panasonic V10, så var jo den beryktet for å dårlig sortnivå etter bare 1000-1500 timer (den ble grå), men ikke nødvendigvis dårlig lysstyrke. Ansi-kontrasten derimot var ikke mye å skryte av på slutten.

Heldigvis så er den nye 50-serien på et annet nivå, selv om de i likhet med Pioneer-skjermene slett ikke er uten skavanker.
    Siste Pioneer årgangen er nesten den pefekte Plasma TV. Eneste årets Panasonic modeller som begynner å nærme seg samme nivå. ;-)

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite idiot spørsmål.. Er det mulig å bruke optisk ut på LX5090H til receiver for lyd når enheter er koblet direkte til HDMI på TV-en?

Har et scenario hvor det ikke er nok fungerende HDMI innganger på receiver, og det er snakk om en Xbox 360 som da skal kobles til LX5090H HDMI Input2 da inngangen på Yamaha RX-V3900 er ødelagt og siden Xbox 360 ikke har muligheten for optisk lyd når du bruker HDMI (finnes på den nye Slim utgaven, men ikke på min gamle Elite modell) så prøver jeg å komme på en kreativ måte å få tingene til å fungere på.

Kobler jeg direkte i min LX5090H så ender jeg logisk nok opp uten lyd, men kan jeg på en eller annen måte koble LX5090H til min RX-V3900 med optisk og endre noen innstillinger på TVen at den kjører lyden via optisk til receiver selv når jeg benytter HDMI Input? Vet at om du benytter analog (Scart) og kjører innstillinger "digital" på lyd på LX5090H så går lyden til receiver via optisk men har du noe koblet med HDMI så går vell lyden igjennom HDMI, men finnes det noen måte å tvinge den via den optiske utgangen i mitt noe sære tilfellet?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Det er også min erfaring Trond B!

Har hatt min LX5090 siden den kom ut, ser ikke noen degradering i lysstyrke, og den har gått veldig mange timer nå. Har CalMan, I1pro og SpectraCal for kalibrering siden et år tilbake og ser som sagt ingen merkbar degradering, nesten kjededelig hver gang jeg setter opp proben og sjekker, for Pioneeren er stadig perfekt.

Tror i grunn ikke Haugen er rette mann og snakke om degradering av lysstyrke, siden jeg alltid hatt inntrykk av at han skifter skjermer oftere enn jeg skifter underbukser

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Siste Pioneer årgangen er nesten den pefekte Plasma TV. Eneste årets Panasonic modeller som begynner å nærme seg samme nivå. ;-)

Er rart.. 4 år etter på og enda blir VT50 slått av Pioneer Kuro KRP500-A.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er rart.. 4 år etter på og enda blir VT50 slått av Pioneer Kuro KRP500-A.
    Så kan vi jo kanskje begynne å snakke om hvilken tv som var mulig å produsere på lenger sikt?

Panasonic er fullt kapable til å produsere en "kuro-sort" tv (og kuroen ser heller ikke ut som perfekt sort, så selv der er det forbedringspotensiale) men som de selv har sagt, dette er ikke lønnsomt. Det er også hovedårsaken til at kuro forsvant.

Panasonic sitter med hele patentporteføljen til Pioneers tv-avdeling og de implementerer gradvis det de mener er økonomisk forsvarlig. VT50-en er kanskje et stykke unna sortnivå enda men jeg kan vanskelig se for meg at den er slått på så veldig mange andre områder...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror i grunn ikke Haugen er rette mann og snakke om degradering av lysstyrke, siden jeg alltid hatt inntrykk av at han skifter skjermer oftere enn jeg skifter underbukser
    Au, den satt;-) Men jeg har til en hver tid hatt minimum to skjermer nå jeg har byttet som verst (hva skal jeg ellers se på). Og to av proff-skjermene til Panasonic fulgte meg i fem år (samtidig som andre skjermer kom og gikk).

Det kan tenkes at proff-skjermene er en smule mer stabile enn de vanlige kosumer-skjermene, men de var i alle fall utrolig gode (men også dyre!).

Det er en kjent sak at også Pioneer-skjermene mister lysstyrke som alle andre, men en må jo også ha stabilt og godt måleutstyr om en skal kunne sjekke hvor mye det er snakk om.

Det viktigste er jo at en er fornøyd!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,532
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Så kan vi jo kanskje begynne å snakke om hvilken tv som var mulig å produsere på lenger sikt?

Panasonic er fullt kapable til å produsere en "kuro-sort" tv (og kuroen ser heller ikke ut som perfekt sort, så selv der er det forbedringspotensiale) men som de selv har sagt, dette er ikke lønnsomt. Det er også hovedårsaken til at kuro forsvant.

Panasonic sitter med hele patentporteføljen til Pioneers tv-avdeling og de implementerer gradvis det de mener er økonomisk forsvarlig. VT50-en er kanskje et stykke unna sortnivå enda men jeg kan vanskelig se for meg at den er slått på så veldig mange andre områder...
    Mulig de siste Panasonic er litt bedre på bevegelser, ellers tviler jeg på at de er bedre på noe som helst. Jeg har hatt flere skjermer på hjemmelån pluss at jeg tabbet meg ut og kjøpte en Samsung 63", men har ikke vært særlig mer imponert over bevegelser/panoreringer på noen av de enn på Pioneer. Virker som de fleste skjermer har et eller annet problem/minus som ødelegger hele TV/film opplevelsen mens Pioneer er jevnt over bra på alt slik at du slipper å sitte og irritere deg og stadig kikke etter feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har sikkert blitt nevnt tidligere i tråden, men...

Jeg skal ha en KRP-500m opp på veggen, og jeg vil helst ikke vente på levering av (eller betale for) et originalt feste.

Har noen et å anbefale?

Takk.

Edit:
    ...hvis det skulle være av interesse, så kjøpte jeg noe veldig enkelt og billig på Clas Ohlson, funka strålende.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er det noen som har gode erfaringer med å benytte 5090 som DAC? Dvs. forer skjermen med lyd og bilde via HDMI, og tapper lyden analogt via RCA på skjermens bakside.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rephrase: Er audio out fra denne flatskjermen kontrollert av volumkontrollen - eller full pupp ut?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc

Man sier at når man lager en TV (plasma) må man velge mellom god svart eller god gamma (Vet ikke hvordan det er med LCD, men LCD klarer ikke sort nivået til plasma uansett!)

I hvert fall med fjorårets plasma TVer hadde Samsung PND8000 det best gamma målt siden Pioneer Kuro, altså bedre enn VT30. Men VT30 hadde sort nivå på 0.013cd/m² kontra 0.04cd/m², så den knuste Samsungen på kontrast/sort nivå. Jeg tror Panasonic har tradisjonelt valgt dypere sort over mer korrekt gamma, og Samsung har gjort omvendt.

Hva gjorde Pioneer? De dreit i logikken og lagde en plasma med en sort nivå så dyp at Panasonic som spesialiserer seg på det område har brukter 5 generasjoner med TVER og ENDA ikke slått dem, SAMTIDIG som at Kuro KRP 500-A har mest korrekt gamma av alle skjermer, enda mer korrekt en Samsung som må offre sort nivå for en mer korrekt gamma måling.

+ at Kuro KRP 500-A har høyest kontrast og mest nøyaktig fargegjengivelse..den er altså best med alt som har av 2D bilde kvalitet å gjøre!

Side 203 av 212 FørsteFørste ... 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 199 200 201 202 203 204 205 206 207 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •