Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 192

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 192 av 212 FørsteFørste ... 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 188 189 190 191 192 193 194 195 196 202 ... SisteSiste
Viser resultater 3,821 til 3,840 av 4233
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har snøring på reparasjoner?

Hadde nylig min 5090 inne til rep. hvorpå de byttet panelet.
    Men jeg kan ikke helt si at bildekvaliteten er den samme?

Kan det være at Pioneer er tomme for original paneler, og de da har byttet det gamle med et fra en annen produsent??

Eller trenger den å "gå" seg til og ev. kalibreres?
    Det kan godt være at du har vært uheldig. Opp igjennom årene her på avforum så er det flere eksempler på at et panel er blitt byttet ut og erstattet med et nytt der bildekvaliteten er dårligere. Det gjelder såvel Pioneer, Panasonic, LG og Samsung. Men om det betyr at de som har byttet panelene mangler kompetanse eller om kvaliteten varierer litt innenfor nomalavikene fra panel til panel, er ikke godt å si. For det finnes eksempler på de som har byttet panel her på avforum som også har fått en bedre skjerm...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det kan godt være at du har vært uheldig. Opp igjennom årene her på avforum så er det flere eksempler på at et panel er blitt byttet ut og erstattet med et nytt der bildekvaliteten er dårligere. Det gjelder såvel Pioneer, Panasonic, LG og Samsung. Men om det betyr at de som har byttet panelene mangler kompetanse eller om kvaliteten varierer litt innenfor nomalavikene fra panel til panel, er ikke godt å si. For det finnes eksempler på de som har byttet panel her på avforum som også har fått en bedre skjerm...
    Jepp - min KRP ble bedre etter skifte av panel. De har kanskje ikke tatt seg til til å justere den inn skikkelig eller mangler kompetanse. Mitt panel ble skiftet hos Pioneer Norge.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,532
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd at bildet blir bedre etter en del timers bruk. Noen sier min. 150 timer før det er noe vits i å kalibrere.
    Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY PHA-1A | SONY MDR-Z1R |
    SONY MDR-Z7 | SENNHEISER Momentum Wireless
    AV: LG OLED65B6V | DENON AVC-A1HDA | SONY BDP-S7200 | DENON DBP-4010UD

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da venter jeg noen timer til før jeg kjører en kalibrering, og så får jeg se hvordan den blir.
    Men for al del, det er jo fortsatt en god skjerm...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lånt meg en Spyder 3 Elite.. Men hvordan får jeg kalibret LX5090 med denne??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lånt meg en Spyder 3 Elite.. Men hvordan får jeg kalibret LX5090 med denne??
    Ikke for å være negativ, men det kan du bare glemme. En Spyder 3 Elite er ikke nøyaktig nok til noe som helst. Ta heller en DVE-plate og still inn brightness (sortnivå) og kontrast, og sett skjermen i film-mode og fargetemperatur varm eller mid-varm. Så kan du eventuelt bruke RGB-filteret på primærfargene. Men det siste krever litt trening.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være negativ, men det kan du bare glemme. En Spyder 3 Elite er ikke nøyaktig nok til noe som helst. Ta heller en DVE-plate og still inn brightness (sortnivå) og kontrast, og sett skjermen i film-mode og fargetemperatur varm eller mid-varm. Så kan du eventuelt bruke RGB-filteret på primærfargene. Men det siste krever litt trening.
    Jaaaa vel ja. Hvor får jeg tak i denne DVE platen da? Regner med denne skal inn i bBD spillerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan kjøpe BD-utgaven her:

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/3...rlrefer=search

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjedet meg her om dagen, og investerte i en lisens til controlcal for å aktivere ISF-modusene. Mitt mål var å beholde min lett justerte pure-mode på min KRP-500A, men med litt ekstra smell og/eller lysutbytte.
    Og her må jeg komme med et spark til alle dere guruene der ute, for i løpet av disse 192 sidene har dere *IKKE* klart nevne at ISF-modusene er _betydelig_ skarpere enn Pure. Jeg begynner å lure på om dere egentlig bruker øynene...eller bare later som?
    Skarphet på -15 i ISF-modusene er som å ha skarphet på 0 i Pure istedet for -15, men uten artifaktene. Hadde jeg visst dette for 2år siden, hadde jeg selfølgelig gjort dette da, og ikke lidd meg gjennom Pure, og samtidig mentalt overbevist meg om at dette litt diffuse bildet er mer "kinoaktig", "filmaktig", og "slik filmen egentlig er".

Jeg trodde at plasma hadde en liten begrensning i hvor skarp den var, og at Pana med VT20/VT20 hadde klart å gjøre det enda litt skarpere. Men med den ekstra skarpheten, og det ekstra smellet i bildet som ISF muliggjør, gjør at denne skjermen nå er j********vlig drøyt bra

En annen ting som ikke har kommet godt nok frem er at Pure Cinema SKAL stå på advance for at skjermen skal vise 24hz riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her må jeg komme med et spark til alle dere guruene der ute, for i løpet av disse 192 sidene har dere *IKKE* klart nevne at ISF-modusene er _betydelig_ skarpere enn Pure. Jeg begynner å lure på om dere egentlig bruker øynene...eller bare later som?
    Skarphet på -15 i ISF-modusene er som å ha skarphet på 0 i Pure istedet for -15, men uten artifaktene. Hadde jeg visst dette for 2år siden, hadde jeg selfølgelig gjort dette da, og ikke lidd meg gjennom Pure, og samtidig mentalt overbevist meg om at dette litt diffuse bildet er mer "kinoaktig", "filmaktig", og "slik filmen egentlig er".
    Dette er selvsagt ikke ukjent. Det er bare det at svært få vanlige brukere aktiverer ISF-modusene og hvorfor skal det nevnes da? Og hvem har sagt at du utelukkende skal bruke -15 i pure-modus?

Mine tidligere KRP`ere stod alltid i 0 og det skyldes at jeg fremdeles bruker en del kilder som ikke er HD. Pana VT20 som du nevner, er også meget bra, om man bare vet hvordan den skal stilles inn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste leser sikkert ikke denne tråden heller, dog har fleste heller ikke kjøpt en Pio eller KRP for "morro" skyld. Men de som leser denne tråden er sannsynligvis interessert i å vite slikt.
    Det er nok som du sier, at de fleste eiere av KRP ikke har ISDF aktivert, men som likevel vil ha et mest mulig nøytralt bilde og derfor bruker Pure (+-), eller dem med de vanlige modellene som stiller rundt på movie-mode, og tenker at dette er sikkert "godt nok". Akkurat disse hadde kanskje ombestemt seg, og investert litt tid og penger på å få max ut av skjermen, om de var vitende om den store forskjellen i skarphet og klarhet.

Jeg forstår nå de utsagnene fra de som har kalibrert TVen med ISF aktivert om at bildet ble såååå mye skarpere og bedre. Man har til nå fått inntrykk av at denne skarpheten kommer p.g.a at fargene var bedre kalibrert (og det er det sikkert til en viss grad, om man sammenligner med f.eks standard modus rett ut fra esken), men at det er ISF-modusen i seg selv som ser såpass mye klarere og skarpere har ikke kommet fram. Såvidt jeg vet er det kun 9 punkts gamma og 3DYC /IP Mode (hva er disse i det hele tatt?) som man har tilgang til med controlcal i forhold til å stille med bare fjernkontrollen.

Man bruker -15 fordi dette er nærliggende å bruke når man bruker 1:1 pixel mapping. En piksel er en pixel, hverken mer eller mindre, uten å måtte gjøre ting kunstig skarpt, da dette *egentlig* medfører mindre detaljer og/eller artifakter. Selvsagt er den enkelte fri til å bruke et sted mellom -15 til tja -8/7 men å sette dette på 0 blir helt galt uansett hvordan man vender og vrir det, selv om kilden skulle være VHS. (I motsetning til deg, syns jeg at SD-kilder blir enda verre med kunstig skarphet) Uten å være hverken spydig eller belærende: Hvis dine KRPer alltid sto i 0, så tror jeg at jeg skal ta det du skriver med en stor klype salt heretter.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum
    Jeg kjedet meg her om dagen, og investerte i en lisens til controlcal for å aktivere ISF-modusene. Mitt mål var å beholde min lett justerte pure-mode på min KRP-500A, men med litt ekstra smell og/eller lysutbytte.

Jeg trodde at plasma hadde en liten begrensning i hvor skarp den var, og at Pana med VT20/VT20 hadde klart å gjøre det enda litt skarpere. Men med den ekstra skarpheten, og det ekstra smellet i bildet som ISF muliggjør, gjør at denne skjermen nå er j********vlig drøyt bra

En annen ting som ikke har kommet godt nok frem er at Pure Cinema SKAL stå på advance for at skjermen skal vise 24hz riktig.
    +1 :-)

Min KRP-600A ble kalibrert av Bjørn Hegelstad fra HTTEC, Det er som natt og dag i forhold til Pure-mode.

Pr. dags dato har jeg ikke funnet en eneste skjerm med bedre bilde!

Denne skjermen fortjener virkelig ISF kalibrering!!! Nesten så en kan kalle den "generasjon 10" fra pioneer etterpå 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker -15 fordi dette er nærliggende å bruke når man bruker 1:1 pixel mapping. En piksel er en pixel, hverken mer eller mindre, uten å måtte gjøre ting kunstig skarpt, da dette *egentlig* medfører mindre detaljer og/eller artifakter. Selvsagt er den enkelte fri til å bruke et sted mellom -15 til tja -8/7 men å sette dette på 0 blir helt galt uansett hvordan man vender og vrir det, selv om kilden skulle være VHS. (I motsetning til deg, syns jeg at SD-kilder blir enda verre med kunstig skarphet) Uten å være hverken spydig eller belærende: Hvis dine KRPer alltid sto i 0, så tror jeg at jeg skal ta det du skriver med en stor klype salt heretter.
    Du forteller meg ingeting nytt i dette innlegget. Også de måleinstrumenter som jeg har eid forteller meg at -15/-14/-13 var riktig innstilling ved bruk av HDMI-inngangen. Men nettopp på VHS så var 0 et langt bedre valg på kompositt-inngangen. Jeg har en del gammelt sort-hvitt materiale fra 1940 og fram til 1970-tallet og det trenger en "boost" for å ikke bli for utydelig på slik en stor skjerm. At du synes dette gir en kunstig skarphet får være din mening. Tilkoblet utstyr og omgivelsene til skjermen kan ha stor innvirkning på de valg som gjøres.

Uten å være hverken spydig eller belærende: Hvis dine KRPer alltid sto i 0, så tror jeg at jeg skal ta det du skriver med en stor klype salt heretter.
    Jeg blir bare trist over slik uvitenhet. Skjermen ble bevisst satt på 0 fordi måleinstrumentene ga det samme svaret på kompositt-inngangen. Du vet kanskje ikke at forskjellige typer innganger på en skjerm har betydning for de valg som må gjøres?

Min KRP-600A ble kalibrert av Bjørn Hegelstad fra HTTEC, Det er som natt og dag i forhold til Pure-mode.

Pr. dags dato har jeg ikke funnet en eneste skjerm med bedre bilde!

Denne skjermen fortjener virkelig ISF kalibrering!!! Nesten så en kan kalle den "generasjon 10" fra pioneer etterpå
    Jo, Bjørn er flink. Men det gode bildet har også med riktige farger å gjøre (gråskala, fargerom, jevn gamma-kurve osv,), som ISF menyene gir gode muligheter til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager misforståelse J.Haugen. Jeg snakker utelukkende om HDMI-inngangene. Og med SD-kilder mener jeg egentlig SD-oppløsning oppskalert til 1080p. (f.eks DivX) Kompositt-inngangene hadde jeg ikke brukt 1 sekund på kalibrere, det ser jo rævva ut likevel. Men er det er ganske dumt å sette skarphet på 0, for å prioritere kompositt over HD kilder over HDMI..?

Jeg vet at du vet..og du vet at jeg vet..jeg syns du kan holde deg til sak istedet for disse små stikkerne..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å prioritere kompositt over HD kilder over HDMI..?
    Men kjære deg. Jeg har aldri sagt at jeg PRIORITERER kompositt over HDMI? Poenget er at jeg bruker alle inngangene og hver eneste inngang trenger ulike valg/verdier. Kompositt trenger andre valg enn komponent, komponent trenger andre valg enn VGA, VGA trenger andre valg enn HDMI/DVI etc.

Dette skyldes selvsagt ikke bare skjermen og de ulike overføringstypene, men også at de tilkoblede produktene SELV har ulike egenskaper som en kan kompensere for gjennom valgene i skjermen.

HDMI er alltid lettest å forholde seg til. Kjører du Blu-ray eller HD-materiale (720/1080) fra PC så kan du gjerne bruke -15 på inngangen. Men analoge kilder over kompositt og komponent gir ikke den samme skarpheten og spesielt kompositt blir rett og slett utydelige/ufokuserte med en skarphet på -15.

Jeg holder fast ved at MANGE som har disse Pioneer-skjermene aldri har aktivert ISF-menyene. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som kjøper en skjerm, setter i stikk-kontakten, skrur på skjermen og VOILA: Bilde! (og lar den stå slik resten av skjermens levetid).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære deg. Jeg har aldri sagt at jeg PRIORITERER kompositt over HDMI? Poenget er at jeg bruker alle inngangene og hver eneste inngang trenger ulike valg/verdier. Kompositt trenger andre valg enn komponent, komponent trenger andre valg enn VGA, VGA trenger andre valg enn HDMI/DVI etc.

Dette skyldes selvsagt ikke bare skjermen og de ulike overføringstypene, men også at de tilkoblede produktene SELV har ulike egenskaper som en kan kompensere for gjennom valgene i skjermen.

HDMI er alltid lettest å forholde seg til. Kjører du Blu-ray eller HD-materiale (720/1080) fra PC så kan du gjerne bruke -15 på inngangen. Men analoge kilder over kompositt og komponent gir ikke den samme skarpheten og spesielt kompositt blir rett og slett utydelige/ufokuserte med en skarphet på -15.

Jeg holder fast ved at MANGE som har disse Pioneer-skjermene aldri har aktivert ISF-menyene. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som kjøper en skjerm, setter i stikk-kontakten, skrur på skjermen og VOILA: Bilde! (og lar den stå slik resten av skjermens levetid).

Beklager å bryte inn i denne diskusjonen(?) ....men for meg som har hatt Kuro KRP-500A i snart et par år uten å gjøre annet enn å tråle forum for tips om innstillinger og deretter fulgt disse, så lurer jeg selvsagt fælt på hvordan jeg kan få tilgang til denne ISF-menyen og hva jeg kan gjøre der for å få et ytterligere bedre bilde...?

Jeg har stort sett vært såpass fornøyd med bildet at jeg ikke har vurdert å bruke penger på kalibrering, men dersom det er noe jeg kan gjøre selv til en evt. billigere penge så hvorfor ikke!

Er det mulig å spørre om litt tips/informasjon i denne saken?

Mvh. Andy

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når du skriver at du alltid hadde skarphet på 0, så kan det umulig misforstås som annet enn at kompositt blir prioritert, spesielt når hver modus på en KRP-500A gjelder for alle inngangene og ikke pr. inngang. Tydeligvis mener du ikke det du skriver. Men det kan jeg umulig ta høyde for.

Det er ingen som er uenig med deg at de fleste som kjøper TVer, og mange eiere av Pio som setter i strømkontakten og gir beng. Men dette er jo et helt ugyldig argument. Det du sier er jo at det ikke er nødvendig med AVforum, siden de aller fleste ikke bryr seg likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andy2007

Jeg har stort sett vært såpass fornøyd med bildet at jeg ikke har vurdert å bruke penger på kalibrering, men dersom det er noe jeg kan gjøre selv til en evt. billigere penge så hvorfor ikke!

Er det mulig å spørre om litt tips/informasjon i denne saken?

Mvh. Andy
    Du må kjøpe en USB til serial kabel hos Clas Ohlson (om du ikke har fra før av, men Clas sin vet jeg fungerer), og en lisens til ControlCal (ca 200kr) ControlCal er ikke akkurat det mest brukervennlige verktøyet, men det er det billigste. Ved å aktivere ISF har du også tilgang til å stille gamma, men dette er ikke så viktig. Alt annet har du tilgang til å stille på via fjernkontrollen. Poenget er at selve bildet blir skarpere, selv med like innstillinger som Pure. (men ta høyde for at like innstillinger ikke gir likt resultat, for å si det sånn) Og det er ikke en liten forskjell, men på grensen til hakeslipp!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver at du alltid hadde skarphet på 0, så kan det umulig misforstås som annet enn at kompositt blir prioritert, spesielt når hver modus på en KRP-500A gjelder for alle inngangene og ikke pr. inngang. Tydeligvis mener du ikke det du skriver. Men det kan jeg umulig ta høyde for.
    Du er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen? Aldri hørt om KRP-500/600M?

Men dette er jo et helt ugyldig argument. Det du sier er jo at det ikke er nødvendig med AVforum, siden de aller fleste ikke bryr seg likevel.
    Er det virkelig det jeg sier? Det jeg sier er at mange setter opp skjermen uten å stille den videre inn. Andre går på avforum (og tilsvarende utenlandske) for å få gode tips til å gjøre viktige justeringer. Noen ytterst få får skjermene sine kalibrert og aktiverer ISF-modusene. Dette står ikke i mosetning til noe av det jeg har skrevet.

Jeg synes du skal bruke litt tid på å lese deg opp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du skrive at dine tidligere KRP-500M/600M alltid sto på 0 på kompositt, istedet for at mine tidligere KRPer sto alltid i 0, punktum. Når jeg mener HDMI og 1:1 pixelmapping og enda har presisert dette, så er det unødvendig at du maser om kompositt og de gamle VHS-filmene dine. Det kan IKKE misforstås at det jeg skriver omhandler at ISF er skarpere enn Pure, og kun det. At man bruker forskjellige innstillinger for kompositt og andre kilder er en helt annen sak.

Og ja, det er det du skriver: "Dette er selvsagt ikke ukjent. Det er bare det at svært få vanlige brukere aktiverer ISF-modusene og hvorfor skal det nevnes da?" Hvis ikke er en elitisk holdning, så vet ikke jeg? Hvorfor i svarte h****** skal man ikke nevne dette? Det er jo tull å unnlate å nevne en ganske betydelig ting, fordi de fleste ikke har aktivert ISF. Kanskje flere hadde brukt tid på å få aktivert ISF om de visste dette?

Jeg syns du skal roe deg ned med personangrepene. Det er patetisk.

Side 192 av 212 FørsteFørste ... 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 188 189 190 191 192 193 194 195 196 202 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •