Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 167

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 167 av 212 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 177 187 197 207 ... SisteSiste
Viser resultater 3,321 til 3,340 av 4233
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    å stille inn denne tven her er så å si helt umulig...finner ikke de innstillingene jeg ønsker.. Et vilt fargehælvete..snakker om 5090...finner ikke de fargene og smellet i bildet jeg ønsker meg... ikke noen WOW opplevelse her nei
    Jeg er enig i at mange (ikke alle) LX-5090(H) har en del å gå på i fargerommet. Pioneer KRP-500/600 er som kjent mye bedre i Pure mode enn nesten hvilken som helst skjerm. Å oppnå riktig fargerom på LX5090 med en billig sensor, kan du dessverre bare glemme. Jeg håper derfor at ingen her tror at jeg er sponset av Bjørn Hegelstad, men likevel: Ring til Bjørn Hegelstad og få han til å stille kalibrere skjermen din etter D65-standarden. Da er jeg temmelig sikker på at du endelig blir fornøyd. Prisen blir stort sett det samme som å kjøpe en sensor (2000+), og å kalibrere selv gir ingen garanti for godt resultat.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan være morro å kaliberer selv! Nå har jeg bare spider 3, så er jo usikker på hvor godt kalibrert det blir, men bedre enn fabrikk, det er helt sikkert. Ta meg en kveld igjen snart for å se om jeg kan finjustere litt til, litt morro å knote med slikt også.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg er enig i at mange (ikke alle) LX-5090(H) har en del å gå på i fargerommet. Pioneer KRP-500/600 er som kjent mye bedre i Pure mode enn nesten hvilken som helst skjerm. Å oppnå riktig fargerom på LX5090 med en billig sensor, kan du dessverre bare glemme. Jeg håper derfor at ingen her tror at jeg er sponset av Bjørn Hegelstad, men likevel: Ring til Bjørn Hegelstad og få han til å stille kalibrere skjermen din etter D65-standarden. Da er jeg temmelig sikker på at du endelig blir fornøyd. Prisen blir stort sett det samme som å kjøpe en sensor (2000+), og å kalibrere selv gir ingen garanti for godt resultat.
    En D65 kalibrering har ingenting med fargerom å gjøre, men med fargetemperatur. En CMS kalibrering som følger rec709 (HD) har med fargerom å gjøre. Og D65 kan du fint kalibrere med en "billig" probe.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE]En D65 kalibrering har ingenting med fargerom å gjøre, men med fargetemperatur. En CMS kalibrering som følger rec709 (HD) har med fargerom å gjøre. Og D65 kan du fint kalibrere med en "billig" probe.[/QUOTE

Poenget mitt er at du kan få riktig fargerom på både høyere og lavere temperatur enn 6500 kelvin. Det endelige målet bør likevel være D65 fordi det gir en (for meg ihvertfall) naturlig fargemetning, og kombineres dette med riktig fargerom og ikke minst noenlunde riktig gamma, så har jeg aldri opplevd at mottakeren ikke er blitt fornøyd.

Ellers så kan du har rett i at det er lettere å oppnå en bestemt fargetemperatur med en billig probe enn riktig fargerom. Men det er ingen garanti: Jeg har selv prøvd diverse billige prober til ett par tusen kroner, og de gav et avvik på +/- 300 kelvin i forhold til kalibrert proff-utstyr. Og hva er da hensikten?

Folk er forskjellige. Noen ser knapt forskjell på en kalibrert vs. en ukalibrert skjerm (min søster forstår ikke hva jeg snakker om når jeg kritiserer ulike skjermer). Men jeg som har holdt på med dette i årevis, klarer ikke lenger å konsentere meg om filmens/programmets innhold om fargeavviket fra standarden er for stort. Det er i grunnen veldig synd, men D65 er avhengighetsskapende!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg at man kan ha riktig fargerom med feil fargetemperatur, men hva er vitsen da?? Og selvfølgelig er ikke en billig probe like nøyaktig som proft utstyr. Det er defor jeg overlater all kalibrering jeg vil få gjort til en proff som har top of the line utstyr. Og da får jeg "perfekt" fargetemperatur, fargerom og ikke minst gamma. Men jeg gjør dette kun på projektorene mine. Har ikke prøvd å få min Pioneer 5090 proffkalibrert.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=J.Haugen]

Ellers så kan du har rett i at det er lettere å oppnå en bestemt fargetemperatur med en billig probe enn riktig fargerom. Men det er ingen garanti: Jeg har selv prøvd diverse billige prober til ett par tusen kroner, og de gav et avvik på +/- 300 kelvin i forhold til kalibrert proff-utstyr. Og hva er da hensikten?

Folk er forskjellige. Noen ser knapt forskjell på en kalibrert vs. en ukalibrert skjerm (min søster forstår ikke hva jeg snakker om når jeg kritiserer ulike skjermer). Men jeg som har holdt på med dette i årevis, klarer ikke lenger å konsentere meg om filmens/programmets innhold om fargeavviket fra standarden er for stort. Det er i grunnen veldig synd, men D65 er avhengighetsskapende!
    +/- 300 kelvin hvis det er lineært (dvs at hvis feilen er lik i hele skalaen) er faktisk ikke så veldig synlig... Og langt bedre enn det meste fra fabrikk :-D

CalMan selger også individuelt kompenserte (Billig) prober og da kommer en faktisk ganske nært referanse med en rimelig overkommelig probe. Men når det er sagt så er det jo kjekt med referanse utstyr men husk at de også må sendes til fabrikk kalibreres årling (ellers så kan de også drifte noen hundre kelvin...). Gjør alle som driver i "bransjen" det? Håper det i alle fall.

Men når det er sagt skal en holde på å kalibrere på egenhånd må en bruke tid på å forstå hvordan prober, TV er og justeringskontroller fungerer og har man ikke lyst til det så er det en stor fordel å bruke en innleid "ekspert".

Tilbake til pioneer plasma 500 og 600 5090 og 6090 ene så er det typisk rimelig enkle å justere inn en riktig fargetemparatur på. Fargerom 2 er også rimelig nær korrekt (tror de aller færreste vil se forskjell på det og det du kan tweake til med CMS en som er innebygget som desverre bare er 2D og ikke 3D kontroller som man trenger for å komme helt i mål.

Når det er sagt så er det fantastiske TV er, lurer på hvor lang tid det tar til andre er i nærheten (Vi målte vel over 6000:1 ANSI! kontrast på vår 6090) ????

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    419
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kalibrerer i Telemark?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vil bytte jobbe da...kalibrere min tv, mot litt rørlegger arbeid...?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Merkelig at med så mange her med 5090 så har ingen dette fenomenet. Har funnet ut på et engelsk forum at det er en del der med dette problemet de kaller "flashing". Mange der har fått fikset det av en Pioneer tekniker som har oppdatert programvaren for dem... Vet ikke hvordan en skulle gått fram her for å få fikset dette.
    Har ringt og mailet Pioneer ang. mitt problem, men er ikke lett å komme noen vei når de aldri har hørt om problemet. Er flere i England med 5090 fra 2008 med dette problemet. Noen her med 5090 fra 2008?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ringt og mailet Pioneer ang. mitt problem, men er ikke lett å komme noen vei når de aldri har hørt om problemet. Er flere i England med 5090 fra 2008 med dette problemet. Noen her med 5090 fra 2008?
    Hvorda oppfører dette flashing problemet seg da? Jeg har en 08 5090...
    Mvh Andreas

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lynlignende blink som følger konturene i bakgrunnen. Dette forekommer stort sett når noe er i fokus i forgrunnen(som et ansikt) og det er en "ujevn" bakgrunn som er ute av fokus. En sjelden gang har jeg blinking i hele bildet. Flashing/blinkingen er kun i Standard og Bruker i Kjør modus 2.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lynlignende blink som følger konturene i bakgrunnen. Dette forekommer stort sett når noe er i fokus i forgrunnen(som et ansikt) og det er en "ujevn" bakgrunn som er ute av fokus. En sjelden gang har jeg blinking i hele bildet. Flashing/blinkingen er kun i Standard og Bruker i Kjør modus 2.
    Ok, det problemet har ikke jeg...
    Mvh Andreas

Newcomer Kurt'en sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canal Digital HD-PVR

Hei.

Jeg har kjørt tv-signaler via cammodul og CD-kort i den innebygde tuneren i min KRP500A nå i 7 mnd og er meget fornøyd med dette. Så finner selvfølgelig Canal Digital ut at de skal parre kort og mottager bla,bla,bla...:evil: slik at HD-kanalene forsvant. Tenkte derfor å kjøpe en bra tuner men p.g.a. pairingen så endte jeg opp med CD sin HD-PVR-tuner. Tok ikke sjangsen på å kjøpe noen annen.

Har nå koblet opp denne og opplever at bilde fra CD sin tuner er, som jeg fryktet, dårligere enn den innebygde tunerern i KRP'n. Bildet har bra farger men er mye mer tåkete. Mer myk i overgangene. Mye "blur" hvis dere skjønner....
    Likte bedre de skarpere linjene slik den innebygde har. Hele bildet blir mye skarpere. Innstillingene jeg bruker er Pure med bl.a. 0 i sharpness. Har førsøkt å justere opp sharpness uten at det hjelper nevneverdig. Har også forsøkt å koble tuner via forsterker og forsøkt kobling direkt i tv uten at det er noen forskjell

Er det noen av dere Pioeiere som har noen tips og råd å komme med eller er det slik "signaturen" til CD-tuneren er?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Lurer på en ting mht instillinger og sortnivå på min Pioneer PDP-LX6090
    Til tross for at det står en del om dette på nettet allt så blir det litt forvirrende å søke i så utrolig lang tråd, og ting forandrer seg jo hele tiden.

TV`en er først og fremst helt formidabel, men når jeg skal se en god film i høstmørket og det er helt mørkt i rommet, kan jeg ikke se bort ifra det at skjermen ser helt grå ut og er veldig klar og tydelig på veggen.

Når tv`en står på og ikke får signal fra hdmi, så er den tilnærmet helt sort, men med en gang den får signal fra hdmi (før bilde kommer på skjermen) så blir hele skjermen opplyst og duringen kommer. Den er da somsagt Veldig lyd og lett å se på veggen.

Nå vet jeg at man bør ha et form for lys på slik at ikke øynene tilvenner seg mørket og det sorte blir mer grått, men likevel, er det vanlig at det er slik?

Under en film ser jo det sorte mye sortere ut pga det slippes lys ut ifra tv`en, men i scene skifter der hele skjermen blir sort en 2-3 sec er den klar og tydelig grå i skjermen :-/

Nå bruker jeg tven til 60% film og resten på tv/spillkonsoll

Er det noen instillinger jeg bør foreta meg?
    Nå har jeg slått på altl som er av "forbedringer" og støyfjerning osv, men leste et sted at det var annbefalt med fargerom 2, noe som gir et mye gråere og kjedeligere bilde på min skjerm :-/

Håper på noen tips fra Kuro-Elieten her

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Hei

Lurer på en ting mht instillinger og sortnivå på min Pioneer PDP-LX6090
    Til tross for at det står en del om dette på nettet allt så blir det litt forvirrende å søke i så utrolig lang tråd, og ting forandrer seg jo hele tiden.

TV`en er først og fremst helt formidabel, men når jeg skal se en god film i høstmørket og det er helt mørkt i rommet, kan jeg ikke se bort ifra det at skjermen ser helt grå ut og er veldig klar og tydelig på veggen.

Når tv`en står på og ikke får signal fra hdmi, så er den tilnærmet helt sort, men med en gang den får signal fra hdmi (før bilde kommer på skjermen) så blir hele skjermen opplyst og duringen kommer. Den er da somsagt Veldig lyd og lett å se på veggen.

Nå vet jeg at man bør ha et form for lys på slik at ikke øynene tilvenner seg mørket og det sorte blir mer grått, men likevel, er det vanlig at det er slik?

Under en film ser jo det sorte mye sortere ut pga det slippes lys ut ifra tv`en, men i scene skifter der hele skjermen blir sort en 2-3 sec er den klar og tydelig grå i skjermen :-/

Nå bruker jeg tven til 60% film og resten på tv/spillkonsoll

Er det noen instillinger jeg bør foreta meg?
    Nå har jeg slått på altl som er av "forbedringer" og støyfjerning osv, men leste et sted at det var annbefalt med fargerom 2, noe som gir et mye gråere og kjedeligere bilde på min skjerm :-/

Håper på noen tips fra Kuro-Elieten her
    Dette er helt normalt. Selv om Kuro har det beste sortnivået så er det ikke helt sort og i ett mørkt rom vil en helt sort skjerm kunne oppleves som mørkegrå. Det at den blir helt sort uten noe signale er for at da skrur plasmapanelet seg av og blir like sort som når tv'en er skrudd helt av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette er helt normalt. Selv om Kuro har det beste sortnivået så er det ikke helt sort og i ett mørkt rom vil en helt sort skjerm kunne oppleves som mørkegrå. Det at den blir helt sort uten noe signale er for at da skrur plasmapanelet seg av og blir like sort som når tv'en er skrudd helt av.
    Meen :-D det er en viss mulighet for at noe skjærer seg mtp. nivåene (0-255 eller 16-235). Hvis TVen er satt til 0-255 mens du forer den med 16-235 materiale blir sort == grått.

Sjekk ut innstillingene du har under Inputs og forsøk med å switche mellom de to forskjellige modusene når du ser på et helt svart bilde.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Henning]
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

+/- 300 kelvin hvis det er lineært (dvs at hvis feilen er lik i hele skalaen) er faktisk ikke så veldig synlig... Og langt bedre enn det meste fra fabrikk :-D

CalMan selger også individuelt kompenserte (Billig) prober og da kommer en faktisk ganske nært referanse med en rimelig overkommelig probe. Men når det er sagt så er det jo kjekt med referanse utstyr men husk at de også må sendes til fabrikk kalibreres årling (ellers så kan de også drifte noen hundre kelvin...). Gjør alle som driver i "bransjen" det? Håper det i alle fall.

Men når det er sagt skal en holde på å kalibrere på egenhånd må en bruke tid på å forstå hvordan prober, TV er og justeringskontroller fungerer og har man ikke lyst til det så er det en stor fordel å bruke en innleid "ekspert".

Tilbake til pioneer plasma 500 og 600 5090 og 6090 ene så er det typisk rimelig enkle å justere inn en riktig fargetemparatur på. Fargerom 2 er også rimelig nær korrekt (tror de aller færreste vil se forskjell på det og det du kan tweake til med CMS en som er innebygget som desverre bare er 2D og ikke 3D kontroller som man trenger for å komme helt i mål.

Når det er sagt så er det fantastiske TV er, lurer på hvor lang tid det tar til andre er i nærheten (Vi målte vel over 6000:1 ANSI! kontrast på vår 6090) ????
    Vil det si at du er fornøyd med en kalibrering hvis du har et avvik på 300, bare det er linjert?? Det hadde ikke jeg vært fornøyd med!8)
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21

Vil det si at du er fornøyd med en kalibrering hvis du har et avvik på 300, bare det er linjert?? Det hadde ikke jeg vært fornøyd med!8)
    Nei, jeg hadde ikke vært fornøyd... Men jeg tror ikke jeg med øyne kunne sett at en skjerm er 2-300 kelvin fra målet hvis jeg ikke har en referanse ved siden.... Hvis da ikke grønnt er helt ute av Wack (noe som ikke gir så stor utslag på fargetemp men definitivt i bilde) Målet er under en dE både i gråskala og fargerom.... (Selv om vel vi har problemer med å se forskjell innenfor 4dE på bevegelige bilder :-D)

Når det er sagt så fungerer gråskala kontrollene på Pinoerene meget bra, kanskje litt store steg, men en forholdsvis kjapt å få en riktig gråskala.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre!:-D
    Mvh Andreas

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kurt'en
    Er det noen av dere Pioeiere som har noen tips og råd å komme med eller er det slik "signaturen" til CD-tuneren er?
    Slik er det dessverre med CD HD-PVR når du ser på SD kanaler, HD kanaler syns jeg derimot gir veldig bra bilde.

Hvis det er kabel du har, så kan du følge med på denne tråden

http://www.avforum.no/forum/digitalt...-kabel-tv.html

Forhåpningen er at det skal bli bedre etter software oppdateringen, hvis den kommer da, har jo ventet i over et år nå :evil:

Side 167 av 212 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 177 187 197 207 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •