Pioneer Kuro 9. generasjon. - Side 136

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 136 av 212 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 176 186 196 206 ... SisteSiste
Viser resultater 2,701 til 2,720 av 4238
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    M-serien som dette gjaldt er vel egentlig en proff monitor og ikke en skjerm for hvermansen. 5090/6090 og A-sereien er forholdsvis "enkel" å stille inn sammenlignet med M-serien.
    Det stemmer. Det er spesielt 500/600M som gir de største utfordringene, og disse monitorene er kanskje ikke å anbefale for brukere som ikke har skrudd på en skjerm før.

Jeg har en KRP-500A hjemme akkurat nå (i påvente av 500M), og den er enkel i den forstand at det er bare å sette "pure" på alt, og så fungerer det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,090
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det stemmer. Det er spesielt 500/600M som gir de største utfordringene, og disse monitorene er kanskje ikke å anbefale for brukere som ikke har skrudd på en skjerm før.

Jeg har en KRP-500A hjemme akkurat nå (i påvente av 500M), og den er enkel i den forstand at det er bare å sette "pure" på alt, og så fungerer det.
    Men mekkinga er da halve morroa ? Når alt funker kjeder jeg meg 8) !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så stor forskjell i innstillingen av M og A serien. Jeg tenker å kjøpe M selv da jeg ikke trenger mer enn 2 HDMI, og ikke noe annet.

Er det ikke bare å sette den til Pure så funker det også?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Er det ikke bare å sette den til Pure så funker det også?
    Nei, vanlige tv-signaler stinker i "Pure", utvaskede farger, nærmest grått og trist, har aldri forstått meg på de som bruker "Pure" på tv-signal. "Standard" med div innstillinger er moduset som skal brukes da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker kun "pure" på min krp 500m med vantage tuner og sd signaler.har stilt en del fram og til bake og fått det ganske bra ,ser ikke så stor forskjell fra "standard" men jeg har mindre støy og et skarpere bilde på sd signaler .
    jeg har satt "enhancer mode" til "hard" som gir et skarpere bilde . "hard i standard innstilinger blir det for mye støy.
    jeg har kontrasten ganske høyt +42 og lys ned på -4 det er ganske likt standard med +36 i kontrast.
    men på hd synes jeg standard er best .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som hevder at Pure ikke fungerer på vanlige TV-sendinger, har de stilt inn skjermen riktig? Senest i forrige uke var jeg hjemme hos en kar som mente at Standard var best i forhold til Pure. Men etter at jeg stilte inn "Pure"-modusen for han, har det aldri vært noen vei tilbake. Innstillingene er som følger (beregnet på et mørkt rom):

PURE MODE
    Contrast 40
    Brightness 0
    Colour +3
    Tint 0
    Sharpness 0

Kommentar:
    Noen tror kanskje at verdiene på grunninnstillingen tyder på at det ikke er gjort noen nevneverdige justeringer på skjermen, og at jeg bare har latt skjermen stå i sine fabrikk-innstillinger. I så fall: tro om igjen! Faktum er at kontrast på 40 og sortnivået på 0, er nær referansenivået på lysutbytte (like under studionivå). Men her som ellers vil tilkoblede kilder avgjøre hvor mye kontrasten må ned (eventuelt opp).

Når det gjelder farge, så må den sees sammen med gamut/fargerom satt til 2. Du får selv se hvor mye farge du liker, men setter du den høyere +3/+5, så vil du kunne få større avvik mellom fargene.

Tint kan f.eks. kompensere for de avvik som måtte finnes på NTSC-materiale eller noe for det lille anstrøket av lilla som anti-refleks belegget gir (tint 1+).

Skarphet avhenger helt på hvilke tilkoblede kilder du bruker. Vanlige TV-sendinger kan ha bruk for den skarpheten som er brukt her (0), men det kan samtidig bli helt feil med Blu-ray der -13 ser ut til å være riktig skarphetsnivå. Men det bestemmer den enkelte bruker selv.....

PRO ADJUST

PURE CINEMA
    Film Mode OFF eller Advanced (BLU-ray)
    TXT Opt OFF

Intellegent Mode OFF

PICTURE DETAIL

DRE OFF
    BLACL LEVEL OFF
    ACL OFF
    Enhancer Mode 1
    Gamma 2

Kommentar:
    Pure-mode blir av mange oppfattet som noe tam. Men setter du Enhancer Mode til 1, så bør det i hvert fall bli skarpt nok. Da må DRE skrus helt av. Gamma på 2 ligger veldig nærme standarden på 2.2., og selv om jeg har forsøkt de andre, er det bare gamma 2 som duger (alt annet enten "knuser" detaljer i det sorte eller gir utvasket sortnivå).

COLOUR MANAGEMENT/TEMPERATUR
    Temperature: Mid-low
    CMS: 0 på alt
    CTI: OFF
    Colour Space: 2

OK. Her er det opp til den enkelte å avgjøre hva du liker. Men om du ikke kan eller vil kalibrere, så er mid-low å foretrekke på vanlige TV-sendinger (7000-7500 kelvin- likner på Standard). På KRP-500 ligger ”low” på ca. 6100-6300 kelvin, og den gir både et overskudd av rødt, og kan bli noe ”tamt”. Jeg liker i hvertfall ikke Low på KRP.

Skal du derimot treffe referanseverdien på D65 (6500 kelvin), så MÅ du kalibrere, med mindre Pioneer har justert opp de siste KRP-skjermene i Low til 6500K. Egentlig litt underlig at de har lagt temperaturen så lavt når de ellers har vist med KRP at det er mulig å lage en nesten helt perfekt skjerm ”out of the box”. Men skal du klare å overgå forhåndsinnstillingene, så må du bruke måleutstyr, eventuelt kontakte Bjørn Hegelstad, Rogaland. Da får du en skjerm du neppe trenger å bytte ut med det første.....

Det som i hvert fall er sikkert når det gjelder en kalibrert KRP, er at det her (som ellers) er meningsløst å legge ut kalibreringsverdiene, fordi det er for store individuelle forskjeller mellom tilkoblet utstyr (og det gjøres da heller ikke her).

Når det gjelder fargerommet på KRP i mode 2, så er fabrikkinnstillingen det beste jeg har sett ved siden av Sony W4500/Z4500, samt noen eldre Panasonic-skjermer. Så velg fargerom 2 (og skru heller opp den vanlige fargemetningen i hovedmenyen).

Noise Reduction: OFF
    Orbiter: OFF
    Energy save: OFF
    Room Light sensor: OFF
    Screen Protection: OFF
    Side Mask: FIXED

Hvorvidt du bør skru av all støy-reduksjonen, er (igjen) avhengig av de kildene du bruker. Men husk at for hver eneste av disse du skrur på (ON), så reduserer du skarpheten i bildet. Det samme gjelder Orbiter og Screen Protection som flytter bildet rundt i skjermen. Om du synes det er vanskelig å se den negative effekten av disse funksjonene og andre anti-innbrenningsmoduser, så se på Tekst-TV. Med Orbiter f.eks. på, reduseres tydeligheten på bokstavene. Spiller du mye med statisk bilde i bakgrunnen, så bør du kanskje la Orbiter og Screen Protection stå på. Men på film har de en negativ effekt.

Drive mode
    Drive mode 2 (100hz) for TV-sendinger, Drive mode 1 for DVD og Blu-ray

Det som kompliserer grunninnstillingen på M-modellene i forhold til A, er at hver inngang krever/gir muligheten for individuell justering etter kildetype (f.eks. Pal eller NTSC) eller oppløsning (480/576/720/1080). Det er ofte en fordel (f.eks. kan NTSC-materiale trenge en justering av Tint i forhold til PAL), men for noen skaper det forvirring.

Et annen moment er at M ikke har scart-inngang(er), og selv om scart neppe er hovedoverføringsteknologien som KRP-eiere bruker mest, så kjenner jeg et par personer som har bommet på dette. Ellers så er det en fordel på M-modellen at du ikke trenger en ekstern medieboks med tilhørende ekstra nettkabel, og M-modellen kan skrus helt av på skjermens hovedbryter (der A- må stå i standby, med mindre du drar ut kontakten).

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, bare for å bli beroliget. Skjermen er hos dere også litt "grå" (i mørkt rom) i forhold til rammen, uansett hva som vises av signaler?

Active
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    De slipper ut veldig lite lys, men sortnivået kan uansett aldri bli bedre enn det "mørkheten" på skjermen tillater/viser når den er avslått. Rammen er fortsatt vesentlig sortere enn skjermen, selv på Pioneer sine KURO-TV.
    Fikk vel bekreftelsen her... Er dere enige?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk vel bekreftelsen her... Er dere enige?
    Ja, absolutt. Rammen rundt skjermen er sortere enn filmrammen på 2:35:1-filmer. Men sortnivået er likevel så bra på Pioneer KRP at du må over til LED LCD for å matche (og overgå) dette pr. mai 2009.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kudos

Jeg vil gi kudos til J.Haugen, som alltid kommer med saklige innlegg i tråden.

Hans anbefalinger hva gjelder innstillinger på de Pioneer skjermer som han har testa er et meget godt utgangspunkt for oss ”lekmenn”. Skal vi få det bedre, så får vi rett og slett følge hans anbefaling om og kontakta folk som kan dette med ISF kalibrering. Heldigvis så har jeg adresse Stavanger, og Hegelstad bor på Ålgård, så dette skal nok gå bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    De som hevder at Pure ikke fungerer på vanlige TV-sendinger, har de stilt inn skjermen riktig? Senest i forrige uke var jeg hjemme hos en kar som mente at Standard var best i forhold til Pure. Men etter at jeg stilte inn "Pure"-modusen for han, har det aldri vært noen vei tilbake. Innstillingene er som følger (beregnet på et mørkt rom): osv osv
    Jeg har nå forsøkt "pure" med de innstillingene du her ramser opp, vel, for meg oppleves det fortsatt grått og trist, fargene mangler rett og slett glød, de blir gråere, jeg vil ikke ha det slik, teksten blir blass og nærmest litt tåkete også, nei, for meg er det fremdeles "standard" som gjelder på TV-sendinger...

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, hos meg ble bildet helt knall med disse innstillingene. Et kjapt spørsmål, jeg synes å huske at drive modus 3 er 60 Hz? Isåfall bør vel den brukes når man spiller, PS3 gir bildet ut ved 60 Hz under spilling. Ellers bruker jeg som nevnt over modus 1 på tv og 2 på dvd/bd.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Hm, hos meg ble bildet helt knall med disse innstillingene. Et kjapt spørsmål, jeg synes å huske at drive modus 3 er 60 Hz? Isåfall bør vel den brukes når man spiller, PS3 gir bildet ut ved 60 Hz under spilling. Ellers bruker jeg som nevnt over modus 1 på tv og 2 på dvd/bd.
    Drivemode har ingen innvirkning på 60Hz-signaler. TV'en kjører i 60Hz automatisk når den detekterer et slikt signal.

Drivemode 3 er der kun for å gi muligheten til å "tvinge" 60Hz ved PAL TV/DVD. Men det fungerer jo ikke særlig bra, så i praksis er Drivemode 3 ubrukelig til noe fornuftig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,090
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ludo
    Jeg har nå forsøkt "pure" med de innstillingene du her ramser opp, vel, for meg oppleves det fortsatt grått og trist, fargene mangler rett og slett glød, de blir gråere, jeg vil ikke ha det slik, teksten blir blass og nærmest litt tåkete også, nei, for meg er det fremdeles "standard" som gjelder på TV-sendinger...
    Sjekk Input Settings og sett den til RGB 16-256. Hos meg velger skjermen RGB 0-256 som gir blast bilde. Du kan i tillegg dra ned lysstyrken til -10.

Hos meg bruker jeg Pure på alt - helt klart mest naturlig bilde. Standard gir utflyting i bilde og spesielt tekst.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sjekk Input Settings og sett den til RGB 16-256. Hos meg velger skjermen RGB 0-256 som gir blast bilde. Du kan i tillegg dra ned lysstyrken til -10.
    Da ble blidet helt rosa og umulig å se på.
    Her velger skjermen nr2.YUV444 (hva nå enn det betyr), jeg har forsøkt med de andre 3 mulighetene, alle med elendig resultat.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,090
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ludo
    Da ble blidet helt rosa og umulig å se på.
    Her velger skjermen nr2.YUV444 (hva nå enn det betyr), jeg har forsøkt med de andre 3 mulighetene, alle med elendig resultat.
    Rart....fungerte ypperlig hos meg med flere her inne.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg setter min M i RGB 16-256 med HDMI gjennom avforsterkeren fra vantagen så blir bildet rosa ....
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pc

Er det mange her som bruker pc på sine lx5090 eller andre pioneer modeller???

Og går dette greit,og hvilke innstillinger/forhåndsregler bør ein ta med tanke på innbrenning?

Har tenkt å koble til den bærbare pcen og bruke tven som skjerm.Og går det greit å td la spotify programmet stå på noen timer???? 4-5 timer med samme bildet fra pc?????

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått ISF-kalibrert skjermen sin av Bjørn Hegelstad i det siste eller ? Hvordan ble resultatet, var det verdt pengene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konge
    Om jeg setter min M i RGB 16-256 med HDMI gjennom avforsterkeren fra vantagen så blir bildet rosa ....
    Jeg har kun en HDMI kabel fra min Get box HDPVR og direkte til TV.
    Bildet blir altså rosa om jeg bruker innstilllingen RGB 16-256 i modus "pure".

Side 136 av 212 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 176 186 196 206 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •