Noe galt med min Pioneer 508XD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe galt med min Pioneer 508XD??

Jeg har et merkelig problem med min 508XD, nærmere bestemt med Pure Cinema-modusen "Smooth". Dvs, problemet er at ingen av de andre Pure Cinema-modusene gir like bra svartnivå, smell eller kontrast og 3D-følelse i bildet som "Smooth"! Dette er veldig rart, siden jeg har søkt og søkt på andre forum og spurt om det samme og fått til svar at det ikke er noen forskjell i svartnivå eller kontrast på de ulike Pure Cinema-modusene (eller off). Det er det da heller ikke mellom Standard, Advanced og Off, det er altså kun Smooth som er annerledes (og desidert best på sortnivå og kontrast/dybdefølelse i bildet). Å skru opp selve kontrast-settingen får ikke de andre modusene til å se like bra ut som Smooth.

Som de fleste med denne TV'en nok kjenner til så innebærer Smooth en del prosessering som ikke er bra for bevegelser (gir hakkete bevegelser, ironisk nok, og definitiv mer flimmer i bildet), så derfor er det ikke noe særlig aktuelt å ha denne modusen på. Er det noe feil på min TV? Jeg synes det kan virke slik, fordi Smooth-modusen er eneste måte å få fram det TV'en virkelig kan klare å yte når det gjelder kontrast og svartnivå (som jo er dens sterke sider), men da altså med introduksjon av hakkete/dårlig bevegelser og flimmer. Har testet i alle mulige kombinasjoner med andre innstillinger, men det er alltid det samme. Uansett hvilen preset jeg bruker som utgangspunkt (User, Movie, Standard, Game osv. osv.) er resultat det samme; markant forskjell i absolutt svartnivå og kontrast med Pure Cinema satt til Smooth kontra Standard, advanced eller off. Gjelder både scart og hdmi, med ulike kilder.

For de som vil teste dette på sin TV: Sett på en kanal på tuneren man ikke har tilgang til, eller et annet bilde med mye sort (som menyen i PS3 på kveldstid). Gå så inn i menyen og veksle frem og tilbake mellom Pure Cinema satt til Smooth og Off (el. standard). Da merker jeg altså på min TV at det absolutte sortnivå blir mørkere sort (mindre grått) på Smooth. Har jeg oversett en viktig setting her, et eller annet?? Håper jeg kan finne ut om jeg er den eneste med dette problemet...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen andre som har testet dette på sin 508XD, evt. andre Kuro-modeller? Ville satt stor pris på om noen testet det. For meg gir Pure Cinema "Smooth" best svartnivå uansett kilder, HDMI, Scart whatever... Skulle gjerne fått verifisert om det er slik på alle, eller om min TV har en software-feil. Synes mye taler for det sistnevnte... Irriterende at TV'en tilsynelatende ikke yter det den er god for

Edit: kan legge til at om jeg ikke har noe signal inn (ref. slår av DVD-spilleren/PS3'n etc.) så er det ingen forskjell. Da er det like bra sortnivå som på "Smooth" i alle de andre modusene også... Virker ikke som jeg klarer oppnå "fullt" sortnivå med kilde tilkoblet, bortsett fra i "Smooth" da...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke noe respons på dette, så jeg slo meg halvveis til ro med at det bare "var sånn". Men etter lansering av 9G har det blitt litt mer fart i Pioneer-folka her, så kanskje det er lov å håpe på noen formeninger fra ekspertene. Har tatt noen bilder slik at det kanskje er lettere å si noe fornuftig om det. Ble aldri spesielt imponert over svartnivået til min 508XD, og personlig har jeg ikke sett noen bilder som viser så dårlig svartnivå som dette. Bildene er godt representative for hvordan det oppfattes i virkeligheten, ihvertfall på min PC-skjerm. Om noe, så er de mørkere enn i virkeligheten. Så får dere dømme selv, er det noe galt her? Skjermen er kalibrert i "Movie"-settingen, men har prøvd de andre også - samme greia.

Bilde 1; DriveMode2, PureCinema=off

Bilde 2; DriveMode1, PureCinema=off

Bilde 3; DriveMode1, PureCinema=smooth (DM 1,2 eller 3 gir ingen forskjell når PC=smooth. Smooth gir dog hakkete bevegelser uansett kilde.)

Beklager komprimeringsstøyen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har et merkelig problem med min 508XD, nærmere bestemt med Pure Cinema-modusen "Smooth". Dvs, problemet er at ingen av de andre Pure Cinema-modusene gir like bra svartnivå, smell eller kontrast og 3D-følelse i bildet som "Smooth"! Dette er veldig rart, siden jeg har søkt og søkt på andre forum og spurt om det samme og fått til svar at det ikke er noen forskjell i svartnivå eller kontrast på de ulike Pure Cinema-modusene (eller off). Det er det da heller ikke mellom Standard, Advanced og Off, det er altså kun Smooth som er annerledes (og desidert best på sortnivå og kontrast/dybdefølelse i bildet). Å skru opp selve kontrast-settingen får ikke de andre modusene til å se like bra ut som Smooth.
    Det tror jeg nesten må være en feil. Min 508, som jeg forøvrig aldri var fornøyd med, gav stort sett best bilde ved å skru av hele Pure Cinema modusene. Sammen med Drive mode 3 gav det best sortnivå.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en mail til Pioneer for å høre hva de sier, håper det er reklamasjonsgrunn. Syntes det var rart at svartnivået skulle være så dårlig, når det er skrytt opp i skyene av en hel AV-verden. Min gamle Samsung M87 LCD har jo omtrent like bra svartnivå som min 508XD, og det stemmer vel ikke helt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •