Panasonic vs Pioneer og lysstyrke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic vs Pioneer og lysstyrke

Jeg lurer på om det er noen forskjell på Panasonic og pioneer HD-ready plasmaskjermer når det gjelder lysstyrke. Har Pioneer skjermene større lysstyrke enn Panasonic skjermene. Prøvde nylig sleepy Hollow med Johnny Depp på Pana PV7 i stue med vanlig dagslys. Starten på filmen er veldig mørk med mye sort og grått. Det var nesten ikke mulig å se noe som helst. Har lenge tenkt på ny plasma TV men dette ble en skuffelse. Dårlig lysstyrke gjør jo ikke akkurat denne Tven til noen god allrounder. Så spørsmålet er om Pioneer er bedre på dette området. Er den nye Pana PX80 forbedret på dette feltet? Håper noen har innspill

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer ligger et stykke foran panasonic på bildekvalitet.
    Men pioneer legger likevel ned Plasma avdelingen sin og overlater den delen til panasonic.

Sto forøvrig litt om Panasonic px80 i Lyd og bilde i dag.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Pioneer ligger et stykke foran panasonic på bildekvalitet.
    Men pioneer legger likevel ned Plasma avdelingen sin og overlater den delen til panasonic.

Sto forøvrig litt om Panasonic px80 i Lyd og bilde i dag.
    ????
    Pioneer fortsetter å utvikle plasma, men flagger ut produksjonen av selve panelene til en annen produsent, mest sannsynlig Panasonic. De legger alstå ikke ned plasmavdelingen sin.

Grunnen til at bildet var mørkt, kan simpelthen være dårlige innstillinger eller sollys direkte på skjermen.
    I normalt opplyste rom er disse TV-ene kjempebra.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    ????

Grunnen til at bildet var mørkt, kan simpelthen være dårlige innstillinger eller sollys direkte på skjermen.
    I normalt opplyste rom er disse TV-ene kjempebra.
    Hallo.
    I beg to differ !
    Vår erfaring (jeg jobber med TVproduksjon) er at Plasma ikke er "kjempebra" i rom med dagslys, feks i en stue med lys fra vinduer, de er ikke så utrolig lyssterke som feks LCD, MEN jeg er helt enig at plasma gir bedre bilde enn LCD for film. Vi vil aldri kvalitetssjekke bilder på LCD.
    Men er du en ihuga TVtitter som ser mye på sport i helgene på vinteren ville jeg ha valgt LCD, er derimot film din hovedinteresse duger bare plasma for tiden. Jeg ser både på sport og film, men film betyr mest så jeg valgte en Pioneer PDP5000 EX monitor uten tuner, og er lykkelig med det valget.
    Var i Japan i februar og besøkte både Panasonic og Sony fabrikker og der så vi på de nye OLED skjermene som kommer i store størrelser neste år, O LYKKE !!!! Vi kan bare begynne å glede oss!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke glemme at kilden også har endel å si for sortnivå og generell bildekvalitet.
    Men som AndreWerdenskrieg påpeker må instillingene være riktige for å få bra bilde. Pioneer har forøvrig en god del mer instillingsmuligheter enn panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om det er noen forskjell på Panasonic og pioneer HD-ready plasmaskjermer når det gjelder lysstyrke. Har Pioneer skjermene større lysstyrke enn Panasonic skjermene. Prøvde nylig sleepy Hollow med Johnny Depp på Pana PV7 i stue med vanlig dagslys. Starten på filmen er veldig mørk med mye sort og grått. Det var nesten ikke mulig å se noe som helst. Har lenge tenkt på ny plasma TV men dette ble en skuffelse. Dårlig lysstyrke gjør jo ikke akkurat denne Tven til noen god allrounder. Så spørsmålet er om Pioneer er bedre på dette området. Er den nye Pana PX80 forbedret på dette feltet? Håper noen har innspill
    Jeg kan opplyse at de nye skjermene til Panasonic med PZ85 og PZ800 i spissen, har mye bedre lysstyrke enn tidligere. På det amerikanske avsforum.com har noen tidligere eiere av Pioneer 508XD byttet ut sine skjermer med PZ85 (PZ800/850 har i skrivende stund ikke kommet). De har poengtert følgende: Der Pioneer tegner grå-hvitt, gir Panasonic hvitt. Hovedkonlusjonen har vært at Pioneer har økt kontrastnivået til 1:20 000 på sine skjermer ved å redusere lysutslippet i den enkelte pixel, noe som har gitt et superb sortnivå. Men samtidig har de ikke forbedret lysutbyttet i særlig grad. Hos Panasonic har de økt kontrasten til 1:30000 ved BÅDE å redusere lyslekkasjen fra den enkelte pixel, samt økt lysutbyttet. Men det er en viss forskjell: Pioneer har gjennom sin fremgangsmåte fremdeles et bedre sortnivå enn Panasonics nye skjermer (fremdeles snakker vi her om Pioneers 8 generasjon og ikke den kommende 9th!), mens Panasonic har gått forbi pga økt lysutbytte. Hva eller hvem som er "best", vil derfor avhenge litt av smak og hvilke omgivelser de skal brukes i. Det kan se ut som om det kan bli en "myte" at du må til LCD for bruk i lyse lokaler med disse skjermene, men det gjenstår å se.

Men er du en ihuga TVtitter som ser mye på sport i helgene på vinteren ville jeg ha valgt LCD
    Det er for unøyaktig. Dersom du har prøvd en Panasonic PA50 plasma på sport (lavoppløst), så er det vanskelig å gå over til noe annet. Den "knuser" faktisk etterfølgerne PV60 og 70. Jeg har hatt alle til sammenlikning.

Pioneer har forøvrig en god del mer instillingsmuligheter enn panasonic.
    Det stemmer ikke nødvendigvis. PZ850 skal ha individuell justering av primær og sekundærfarger, samt gamma (ikke fastlåst som hos Pioneer). Så gjenstår det å se om 850 skjermen kommer til Norge likevel....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH42PA45 er i mine øyne også langt bedre på sport/analoge TV-sendinger/digitale TV-sendinger enn f.eks Sony 42 W2000(?) som sliter med etterslep, bildestøy og labert sortnivå selv i dagslys.
    telecaster:
    Har selv en Pioneer plasma i en normalt opplyst stue med store vinduer og jeg synes bildet er meget bra, men selvfølgelig enda bedre på kvelden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det stemmer ikke nødvendigvis. PZ850 skal ha individuell justering av primær og sekundærfarger, samt gamma (ikke fastlåst som hos Pioneer). Så gjenstår det å se om 850 skjermen kommer til Norge likevel....
    Vel.. hvis vi konsentrerer oss om det som finnes på det norske markedet så stemmer det. Så får vi se hvis/når PZ850 eller tilsvarende kommer til Norge hvordan den stiller seg iforhold til Pioneer skjermene som da er på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic skjermen ble prøvd med ulike innstillinger av min svigerfar som har denne skjermen, uten at det ble de helt store forskjellene. Når jeg kjøpte min nåværende TV (CRT) for ti år siden var det enklere. Så det bra ut i butikken så det som regel bra ut når man kom hjem også. Slik er det ikke helt lenger. Plasma "sliter" litt med lysstyrke i lyse rom og LCD ser ikke så bra ut i mørke rom, dårligere sortnivå. Og det er disse tingene som gjør det litt mer komplisert å velge TV. Skal jeg fremdeles sitte på gjerdet og slite med min gamle CRT og vente på OLED:?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg fremdeles sitte på gjerdet og slite med min gamle CRT og vente på OLED
    Vent til brukermeldingene og testene kommer på Panasonic PZ85, PZ800/850 og Pioneer PDP-429/509 før du avskriver teknologien. Dessverre så er ikke Pana PV7 noen referanse - kanskje den dårligste fra den kanten på flere år. Så at du ikke er fornøyd forstår jeg godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med J.Haugen. PV7 er nok kanskje den dårligste skjermen som Panasonic hittil har utgitt. Men så er det vel også den billigste, så sånn sett er det jo helt greit.

Sjekk ut PZ85 eller Pio's kommende PDP-4290 eller lignende modeller når de kommer ut. Dette er plasmaskjermer jeg har svært høye forventninger til.
    Dagens PDP-4280/428 er også et meget bra kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer Pioneer også i 9. generasjon å levere 42" HD-ready eller blir det kun full HD som gjelder? Hmm kanskje et litt vanskelig spørsmål, med tanke på at det enda er en stund til lansering!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Si det...
    Det vet jeg ikke svaret på. Men hvis jeg skal tippe : 1920x1080 panel

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opoidos
    Panasonic skjermen ble prøvd med ulike innstillinger av min svigerfar som har denne skjermen, uten at det ble de helt store forskjellene. Når jeg kjøpte min nåværende TV (CRT) for ti år siden var det enklere. Så det bra ut i butikken så det som regel bra ut når man kom hjem også. Slik er det ikke helt lenger. Plasma "sliter" litt med lysstyrke i lyse rom og LCD ser ikke så bra ut i mørke rom, dårligere sortnivå. Og det er disse tingene som gjør det litt mer komplisert å velge TV. Skal jeg fremdeles sitte på gjerdet og slite med min gamle CRT og vente på OLED:?
    Etter å ha sett Oled i Japan i februar vil jeg ikke bytte ut min Pioneer 50´ nå men vente til de nye kommer. Ulempen er vel at de vil nok ha en ganske høy pris i begynnelsen, men bildet et vanvittig bra.
    Om du ikke MÅ bytte nå så er venting kanskje det lureste.

Når det er sagt, en god plasma gir deg mange gode opplevelser i årevis fremover, så........
    Blir litt som Fjordland reklamen, vanskelig å bestemme seg...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser mye sport på dagtid i helgene med Panasonic PV600. Skjønner ikke dette med at folk etterlengter mer lysstyrke på plasma. Derimot så kan jeg oppleve en del gjenskinn på skjermen når det er mye lys/sol ute. Men da trekker jeg enkelt og greit for gardinene.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg ser mye sport på dagtid i helgene med Panasonic PV600. Skjønner ikke dette med at folk etterlengter mer lysstyrke på plasma. Derimot så kan jeg oppleve en del gjenskinn på skjermen når det er mye lys/sol ute. Men da trekker jeg enkelt og greit for gardinene.
    Tja, det går jo på dette med at snø skal vær hvit, dermed denne tråden Panna vs. Pio.

Pio G8 har et glimrende sortnivå, dessverre som jeg ser det, litt på bekostning av skikkelig hvit farge, faktisk så ser jeg lysere hvit på mitt greyline lerret når jeg skrur opp "brightness" på min Aktion Mk2

Men du som har PV600 sliter sikkert ikke med dette, Panna har fin lysstyrke, og enda bedre skal det bli med de nye PZ85 / PZ800 :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget ovenfor er rett. Panasonic PA50 og PV60/600 tegner hvitt slik det skal. Pioneer kan derimot få litt gråskjær over seg. Men det blir uansett spennende med de nye modellene til Panasonic og Pioneer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opoidos
    Kommer Pioneer også i 9. generasjon å levere 42" HD-ready eller blir det kun full HD som gjelder? Hmm kanskje et litt vanskelig spørsmål, med tanke på at det enda er en stund til lansering!
    Dette er overhodet ikke et vanskelig spørsmål - specs'ene til 9. generasjonen har ligget ute en stund. Er bare et par måneder til lansering nå, så spesifikasjonene har nok ligget fast i i alle fall 6 måneder, tenker jeg.

Her er releasen fra Pioneer:
    Model No.
    Screen Size (Diagonal)
    Resolution
    Digital Tuner
    Availability

PDP-LX5090
    127 cm (50 inch)
    1920X1080
    SD Terrestrial
    June

PDP-LX6090
    152 cm (60 inch)
    1920X1080
    SD Terrestrial
    June

PDP-LX5090H
    127 cm (50 inch)
    1920X1080
    SD/HD Terrestrial and Satellite
    depending on region

PDP-LX6090H
    152 cm (60 inch)
    1920X1080
    SD/HD Terrestrial and Satellite
    depending on region

(sakset fra New KURO plasma TV's - Pioneer Europe )

Så det ser ut som om alle vil være 1080p, og minste størrelse er 50 tommer

Solo80

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Innlegget ovenfor er rett. Panasonic PA50 og PV60/600 tegner hvitt slik det skal. Pioneer kan derimot få litt gråskjær over seg. Men det blir uansett spennende med de nye modellene til Panasonic og Pioneer.
    Dette har nok en naturlig forklaring - de fleste plasma skjermer har jo et ganske kraftig gråfarget kontrastglass montert over selve panelet.

Akkurat som mange gjerne bruker et grått lerret for å øke sortnivået på en projektor.

Øyet vil venne seg til dette og bildet vil allikevel oppfattes som riktig - hvitt som hvitt altså. Men sortnivået og detaljer (?) i mørke scener øker betraktelig.

Men det er klart ditt måleapparat vil registrere dette som feil. Samtidig vil en "side ved side" test avsløre dette som "feil".

Men som brukere vet vi jo hva som egentlig er best???
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •