Nytt rom = ny TV - Plasma eller LCD? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt rom = ny TV - Plasma eller LCD? Hjelp!

Hei,

Nylig flyttet inn i nytt hus og nytt, større rom. Frem til nå har filmtitting/tvserier blitt inntatt fremfor dataskjermen, med hodetelefoner.
    Denne epoken ønsker jeg slutt på, og skal derfor gå til innkjøp av ny TV, med tilhørende 5.1 anlegg.

Når det gjelder valget av TV, er jeg veldig i tvil. Jeg har tilnærmet ingen erfaring med flatskjermer - hverken plasma eller LCD.
    Jeg har hørt mye rart om begge to, og har lest endel her på forumet, og andre plasser. Tvilen om hvilken som er "best" blir ikke akkurat mindre.

Jeg har pr. dags. dato store mengder tv-serier (dvd, pdtv og 720p) og HD-materiale (720p og 1080p) på PC'en. Jeg ønsker i hovedsak å kunne se disse smertefritt på en ny TV.

Rommet ser sånn grovt tegnet slik ut;

Sofaen kommer mest sannsynlig til å bli byttet ut med 2 gode stoler. I utgangspunktet faller valget på at TV'en blir hengende på veggen hvor pulten er nå.
    Veggen helt til høyre er egentlig en vegg av skap-dører (integrert i veggen) - jeg kan derfor ikke ha TV'en her.

Sitter jeg i sofaen, er det ca. 2,7m frem til veggen ved pulten.

I utgangspunktet har jeg tenkt alt fra 15 000 til 20 000 kroner på en ny TV. Kan selvsagt strekke meg noen lapper ekstra dersom det er verdt det.

1) Hva slags TV burde jeg valgt? LCD eller Plasma?
    Har hørt at svartnivået er betydelig bedre på Plasma - og jeg kommer i hovedsak til å bruke TV'en når lyset er av. Burde kanskje gå for Plasma da?

2) Størrelsen på TV'en? Siden det "bare" er 2,7m avstand, ønsker jeg ikke at den skal bli "for" stor.

3) Må jeg ha en 1080p TV for å best mulig kunne spille av 1080p-materialet jeg har på PC'en? Eller vil en 720p TV fint klare å nedskalere 1080p-materiale til 720p uten at det blir "stygt"?
    Og hva med 1,365 x 768 oppløsningen som er på mange HD-Ready TV'er? Blir vel umulig å få til 1:1 pixelmapping?

4) Har i utgangspunktet tenkt å gå til anskaffelse av en egen HTPC, hvor jeg mest sannsynlig setter inn en BD-spiller. Må jeg da tenkte på noe spesielt med TV'en?

Alle tips blir mottatt med stor takk!

Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)